hercules 9800 pro met arctic vga silencer

Pagina: 1
Acties:

• harryvos
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-07 00:31
hallo

een vraagje ik heb zo juist deze vga silencer op mijn hercules 9800 pro gezet,
maar als ik nu mijn pc koud opstart en ik draai 3dmark03 dan gaat het beeld schokkend. beeld staat ff stil en gaat daarna verder, terwijl ik toch een fps van ca. 50 heb.

als ik hem nu voor de 2e keer draai gaat het beeld wel vloeiend. net of de kaart ff warm moet draaien.

waar zou dit nou aan kunnen liggen voldoet de vga silencer niet of is de herc9800pro hier niet echt geschikt voor.

2e vraag :)

nu zit er achter op mijn kaart een koper blokje. (dat grote vierkante ding, geen idee waarvoor ie er zit). ben niet echt een hardware freak ;)

zie foto Afbeeldingslocatie: http://content.game2xs.com/pics/hardware/hercules/review9800pro_4.jpg

deze heb ik gewoon laten zitten en heb dus zo die vga silencer gemonteerd.

kan iemand mijn vertellen waarvoor dat blokje dient, en waarom mijn beeld happert voor de eerste keer in 3dmark03.

bedankt alvast grtz harryvos

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:21

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Ik vermoed dat de silencer er niet goed op zit .. d.w.z. niet goed op de chip drukt en geen goed contact c.q. warmteoverdracht heeft ... als ie heet wordt gaat dat dan vast wel schokken en misschien wel vastlopen, of dat moet ook al beveiligd zijn tegenwoordig .. throttle down ofzo?? :?

Die krengen zuipen tegenwoordig zoveel energie, dat ook het koelen vanaf de achterkant geen overbodige luxe is .. en vandaar die extra koeling op de achterzijde :)

edit: misschien een leuke test :)

.. laat 3Dmark je PC lekker stressen en kijk of die silencer nog koel blijft ... en zo jah, dan brandt je waarschijnlijk je handjes aan dat koperen ding op de achterzijde :+

Als de silencer zijn werk goed doet, dan moet ie toch zeker warm worden en die koeler op de achterzijde lauw tot warm .. maar niet verschrikkelijk heet!

[ Voor 29% gewijzigd door Alfa Novanta op 10-08-2004 17:01 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• harryvos
bedankt voor je reactie, moet zeggen dat ik de schroefjes nou ook weer niet te vast durf aan te draaien (i.v.m. beschadigen van de chip).

en idd die koperen plaat wordt heet, je kan er een ei op koken :)
maar dat was met die standaard koeler eigenlijk ook al zo.
maar als ik mij standaard koeler er terug opzet is het schokken wel weg (bizar), ik dacht dat die silencer toch een betere koeler was.

oja en die hardware boer waar ik dat ding gekocht heb zei dat ik dat koperen koel blokje zonder problemen kon weghalen, klopt dit

[ Voor 36% gewijzigd door harryvos op 10-08-2004 17:09 ]

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Koperen blokje laten zitten!!! Ben-je-gek :o .. zonder had je jouw GPU inmiddels al kunnen afschrijven .. jou zo te horen zit de silencer gewoon niet lekker bevestigd!

Je moet de kaart maar eens HEEEL erg goed vanaf de zijkant bekijken en kijken of je een luchtspleetje tussen de chip en de silencer ziet! B)

If so gewoon loshalen ... ietsje koelpasta op de chip en dan goed aandrukken ... daarna pas de bevestiging vastzetten. Tijdens dat proces het liefste de koeler zo min mogelijk bewegen. Desnoods ff met ze tweeën doen .. één vasthouden, de ander de klemmen c.q. schroefjes doen! Idd niet al te belachelijk vastdraaien, want dan issie ook naar ze grootje! :X

edit: en welcome @ GoT :w .. leuke openingspost, zo met plaatje enzo :)

[ Voor 6% gewijzigd door Alfa Novanta op 10-08-2004 17:20 ]

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• harryvos
ing._Buttje schreef op 10 augustus 2004 @ 17:19:

Je moet de kaart maar eens HEEEL erg goed vanaf de zijkant bekijken en kijken of je een luchtspleetje tussen de chip en de silencer ziet! B)
klopt zit een spleet tussen maar das normaal staat ook in de manual (7mm).
staat in manual; depending on the graphic board there can be a gap between cooler and bracket of up to 7mm???????

pc draait nu al een uur lang atitool zonder problemen koelblok is warm maar ook weer niet overdreven. zou het mss dan gewoon aan 3dmark03 liggen, gebruik trouwens wel de 4.9beta drivers.

[ Voor 11% gewijzigd door harryvos op 10-08-2004 19:12 ]

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Ik bedoel de space tussen het metaal van de koeler ..

Afbeeldingslocatie: http://www.kumilenkki.com/artikkelit/kuvat/42/a_p_rivat.jpg

.. en het zwarte van de GPU (Graphics Processing Unit) .. dit ding:

Afbeeldingslocatie: http://www.kumilenkki.com/artikkelit/kuvat/42/v_gpu.jpg

Okeej, de taal is niet je-van-het .. maar de plaatjes wel :)
http://www.kumilenkki.com/artikkelit/42

De bracket zal een houder zijn voor de koeler?? :? Die space zou best zoveel kunnen zijn .. geen idee .. maar daar gaat het ook niet om. Het gaat er om dat het zwart van de GPU, de processor optimaal contact maakt met het metaal van de koeling. B)

[ Voor 8% gewijzigd door Alfa Novanta op 10-08-2004 21:10 ]

• harryvos
plaatjes zijn idd erg duidelijk. maar ik heb nu een hele avond zitten benchmarken.
aquamark, atitool. en ook spelen zoals far cry geprobeerd en geen centje pijn.

alleen jammer dat ik de temp niet kan meten.

alleen 3dmark03 werkt dan nog schokkend dus we gaan er denk ik maar vanuit dat het aan de software (programma zelf of drivers ligt)

en ik had nog ff gecheckt maar het zwart van de GPU maakt gewoon perfect contact het metaal van de koeling.

bedankt voor je vlotte reacties

Grtz harryvos

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Ow w8 es ff ... 3Dmark03 zeg je? :? Da's wel een hele zware natuurlijk ... hoewel de grafische kaart op zich hiervoor wel in orde is, vraag ik me af hoe het met de rest van je systeem zit dan!?!

* P3, P4?
* 512MB 1024MB ram?
* Welk OS?
* Staat de kaart wel lekker in AGP 4x, of 8x?
* Staat Sideband addressing aan?
* Heb je www.rage3d.com al geprobeerd om de kaart verder over te klokken?
* ..

3Dmark03 is een beetje een vaag programma .. het doet meer berekeningen om tot een bepaald doel te komen dan absoluut noodzakelijk is. In games nemen ze eigenlijk altijd de kortste weg naar het gewenste resultaat .. 3Dmark03 draait daar nog een paar rondjes omheen! 3Dmark03 hangt zijn score ook heel erg op aan de grafische kaart ... ga je bijvoorbeeld van een 8500 naar een 9800 .. dan spring je van 1500 punten zo naar 5800 punten!! O-) ... terwijl het verhogen van je CPU frequency van 2600 naar 2900, of van 512 MB ram naar 1024MB ram nauwelijks merkbaar is! :'(

• harryvos
ing._Buttje schreef op 10 augustus 2004 @ 23:12:
Ow w8 es ff ... 3Dmark03 zeg je? :? Da's wel een hele zware natuurlijk ... hoewel de grafische kaart op zich hiervoor wel in orde is, vraag ik me af hoe het met de rest van je systeem zit dan!?!

* P3, P4?
* 512MB 1024MB ram?
* Welk OS?
* Staat de kaart wel lekker in AGP 4x, of 8x?
* Staat Sideband addressing aan?
* Heb je www.rage3d.com al geprobeerd om de kaart verder over te klokken?
* ..
hier nog ff wat meer info;

AMD ATHLON 2800+ met standaard cooler
1024 mb geheugen 400mhz
Msi K7n2-delta
Hercules 9800 pro
windows Xp
draait idd op 8 x AGP
sideband Addressing, zou niet weten wat het inhoud????

totale score van 3dmark03 is 5700 punten dus dat is nog wel goed te noemen voor dit systeem.

het zou natuurlijk een driver kwestie kunnen zijn. dat zal ik morgen nog eens ff uitzoeken.

• Henning
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-01 10:40

Henning

Hoogvlieger...

ikke ook hercules 9800pro hebben..

Dat blokje mja.. geen flauw idee wat je er mee aan moet.. het heeft zijn nut.. maar hken de vga silencer niet.... ikke draai 400/370 mhz achet zijde = HEET...

Ik laat nu een 8cm fan over de kaart blazen...

Henning

3k3Wp 12'NO - 4k3Wp 30'NO - 3kWp 30'NW

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

harryvos schreef op 11 augustus 2004 @ 00:22:
[...]

hier nog ff wat meer info;

AMD ATHLON 2800+ met standaard cooler
1024 mb geheugen 400mhz
Msi K7n2-delta
Hercules 9800 pro
windows Xp
draait idd op 8 x AGP
Klinkt goed :) Niks mis mee ..
sideband Addressing, zou niet weten wat het inhoud????
Euh .. nou, het heeft ermee te maken dat hij de communicatie bus (AGP bus dus) beter gebruikt .. over de gehele breedte, dus ook zijn sideband zegmaar :+

Als je Catelyst 4.x netjes geïnstalleerd hebt, is het een optie ergens op een tabblad. Weet zo niet welke, maar er staat ook dattie 1x, 2x, 4x of op 8x AGP draait. Daar staat het onder! B)
totale score van 3dmark03 is 5700 punten dus dat is nog wel goed te noemen voor dit systeem.
uhuh .. met het systeem uit mijn sig zit ik rond 5800 en bij mij draait ie eigenlijk helemaal vloeiend nu! Zelfs dat met die trollen! Daar waar die 2 zitten te dobbelen(?) zit de rechter nu met zijn been te stampen .. dat had ik tot ik deze 9800 had, nog nooooooit gezien! :o

Dat space-ding 1st person shoot-um-up waarbij je met die lift omhoog gaat en vervolgens wat ventjes afknalt draait ook goed nu .. 30~40 fps ofzo? Met mijn vorige kaart, een Hercules ATI 8500 LE was dat ook maar 10~15fps! En dat met die trollen soms 2~4fps :X Maargoed, dat is nu verleden tijd! ;)
het zou natuurlijk een driver kwestie kunnen zijn. dat zal ik morgen nog eens ff uitzoeken.
Mjah .. heb je niet nog wat programma's op de achtergrond draaien die je systeem ontzettend belasten waardoor 3Dmark2003 schokt?? :? Volgens mij moet je um toch wel vrij redelijk kunnen draaien nu ..

edit: ach, uiteindelijk is dat alleen maar een benchmark .. zolang je spellen als Far Cry en Bf1942 (en misschien Doom 3??) netjes spelen kunt .. dan zit je goed :P

[ Voor 5% gewijzigd door Alfa Novanta op 11-08-2004 09:44 ]

• harryvos
idd spelen draaien prima doom 3 ; 1024 x 768 met detail op high en 4 x aa toch een dikke 45 fps zitten wel enkele frame drops tussen maar draait voor de rest prima.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

d:)b

Pagina: 1