Toon posts:

3e geheugenslot werkt niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 240 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met het aan de praat krijgen van 3 geheugenbankjes op mijn moederbord, ik zal eerst ff de situatie beschrijven.

Situatie vóór vandaag:
moederbord met 3 geheugenslots waarvan de eerste 2 gevuld zijn met een bankje van 256MB (266 mhz)

Situatie sinds vandaag:
nog steeds de twee bankjes van 256MB en er is 1 bankje van 512MB (400 mhz) bijgekomen. Ik dacht dat het feit dat deze sneller is niet uitmaakt omdat hij dan gewoon op 266 zou lopen.

Het probleem is nu dat m'n pc bij het plaatsen van het 3e bankje steeds restart. In welke volgorde ik de drie bankjes ook plaats.
Maar als ik echter maar 2 bankjes plaats, het maakt niet uit welke 2 van de drie, dan werkt het wel op iedere mogelijke manier (dus 1x256 en 1x512 is nu het beste wat ik werkend kan krijgen).
Daarom denk ik dus niet dat het aan het nieuwe bankje ligt, of aan één van de oude twee, maar aan het slot op het moederbord.
Is dit mogelijk en zo ja, betekend dat nieuw moederbord of kan ik er misschien iets aan doen?

• DJ Adidas
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-10-2025
Dit komt doordat in het laatste slot alleen geheugen dient te worden gebruikt wat maar aan 1 zijde chips heeft zitten.

De exacte reden hiervoor is me even ontschoten (het is me toch ook een partij warm hier), maar het komt er eigenlijk op neer dat de Chipset maar een bepaald aantal directe geheugenlijnen heeft.

Zodra je dus 3 reepjes geheugen gebruikt welke aan beide zijde zijn gevult (dus totaal 6 zijdes) loopt hij vast op DIMM2 (0,1,2).

De beste oplossing lijkt mij het proberen te verkopen van de 2 x 256MB Modules en daar vervolgens 1 x 512 voor kopen.
Anders blijft er helaas niets anders over dan 1 x 256MB & 1 x 512MB.

Dit is een technische beperking en géén software-matige, dus een Bios-Firmware gaat je hier helaas niet mee helpen.

[ Voor 26% gewijzigd door DJ Adidas op 10-08-2004 16:35 ]

B. Gates said: "640 should be enough for everyone." I think he meant 640 PB ;-)

Verwijderd

Topicstarter
ok heel erg bedankt dan weet ik iig waar het aan ligt

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Of het enkelzijdig/dubbelzijdig verhaal hier opgaat weet ik nog niet zo zeker- geheugencontrollers hebben meestal een limiet van een even aantal banks (=zijden). 6 zou dus net wel goed moeten gaan, of anders gaat het boven de 4 al mis.

Ik denk eerder dat dit een kwestie is van timings. Naarmate je de geheugenbus zwaarder belast (en idd, drie dubbelzijdige DIMMs is een zware belasting), moeten de timings ook losser. Het kan best zijn dat je timings prima werken met 2 DIMMs, maar dat je ze voor 3 DIMMs een stuk losser moet zetten.

Overigens blijft dit alles pure speculatie als je niet doet wat sowieso in het PMG Beleid voorgeschreven wordt en het volgende post:

- welk moederbord je hebt
- wat de EXACTE specs zijn van de DIMMs (aantal+dichtheden chips met name)
- hoe de timings nu in BIOS staan

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Helaas weet ik niet precies welk moederbord ik heb en waar ik dat zou kunnen vinden, ik weet wel dat het een Soltek is met een VIA chipset.
En waar in het BIOS kan ik vinden wat de timings zijn en in hoe verre zou ik die moeten/kunnen veranderen om dit op te lossen?

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-04 11:57

Turkish

zhé germans

Verwijderd schreef op 10 augustus 2004 @ 17:30:
Helaas weet ik niet precies welk moederbord ik heb en waar ik dat zou kunnen vinden, ik weet wel dat het een Soltek is met een VIA chipset.
En waar in het BIOS kan ik vinden wat de timings zijn en in hoe verre zou ik die moeten/kunnen veranderen om dit op te lossen?
Schroef je kast eens open en kijk wat voor typenr er op je bordje staat ;)

Meestal staan mem timings bij geavanceerde chipsetinstellingen, CAS delay etc. Zet dat op 3 of zo

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 10 augustus 2004 @ 17:30:
Er staat in de PMG FAQ een apart kopje over exact hoe dit uit te zoeken, doe er je voordeel mee :)
Meestal bij 'Advanced Chipset Configuration' - al die rare zooi daar zijn timings :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een Soltek SL 75 DRV en ik kan mijn CAS dinges alleen op 2 en 2,5 zetten, hij stond al op 2,5

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 10 augustus 2004 @ 18:17:
ik heb een Soltek SL 75 DRV en ik kan mijn CAS dinges alleen op 2 en 2,5 zetten, hij stond al op 2,5
Dat is één timing. Dan heb je nog een stuk of 20 andere, hoe staan die :?

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ehm ik zie er maar 1 :?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2004 22:07 ]

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
1 optie op die hele 'pagina' :\ lijkt me sterk ...

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-03 14:31

HeepH

Dope Rapper

probeer een advanced mode ? alle ctrl+f1 of shift + andere toets, zodat je wat meer functies/mogelijkheden krijgt.....

http://specs.tweak.to/16495

Verwijderd

Topicstarter
ik heb geen advanced options kunnen vinden, ik kan alleen via DEL in de BIOS komen en verder geen mogelijkheid tot advanced options.
Als ik op Advanced Chipset options doe dan kan ik vervolgens naar een submenu die DRAM Clocks ofzo heet en daar zie ik 1 optie van CAS Latency die ik op 2 of 2,5 kan zetten, er zijn nog wat andere opties maar niet iets wat daar op lijkt.
Bv de speed op 100 of 133 zetten.

Is het misschien een idee om me BIOS te flashen met een versie waar ik dat wat makkelijker kan vinden/instellen?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2004 23:13 ]

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Mss kun je alles wat er staat eens neertypen hier ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik heb zojuist een foto ervan gemaakt met m'n digitale camera ik upload hem morgen want ik ga nu ff slapen ^_^

Verwijderd

Topicstarter
http://www.xs4all.nl/~bauke123/ram.jpg

Dit is wat ik zie als ik de DRAM opties kies uit Advanced Chipset opties.

Verwijderd

Topicstarter
is daar niets uit op te maken?

• Dr. Cheeks
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-08-2025
Het aantal chips op je geheugen maakt ook veel uit. Sommige (oude, zoals in jouw geval) geheugencontrollers kunnen maar een beperkt aantal chips aan. Zo heb ik bij m'n ouders een reepje 256Mb geheugen erin zitten, waar de comp maar 128Mb van 'ziet' (adresseringsproblemen).

Het gaat dus niet zozeer op enkel -danwel dubbelzijdig, maar om het aantal chips. Veel chips passen neit op een zijde, dus dan wordt het vanzelf tweezijdig, maar op zich is dat niet het punt. De reden waarom het geheugen zo goedkoop is, is omdat ze het volstoppen met goedkope chips van minder Mb's. 16 chips van 16Mb zijn een stuk goedkoper dan 8 chips van 32Mb, maar beide methoden leveren een 256Mb reep op.

Bij m'n ouders laat ik het maar zo. Het werkt prima en een 8-chips-reep van 128Mb is duurder dan een 16-chips-reep van 256Mb (wat hetzelfde resultaat oplevert in hun computer: 128Mb geheugen erbij).

[ Voor 16% gewijzigd door Dr. Cheeks op 14-08-2004 17:41 ]

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05-2025

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Ik was toevallig even aan het kijken, en in sommige reviews lukte het ook niet om 3 banken werkend te krijgen, misschien is dit een "feature" van het bord?

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Verwijderd

Topicstarter
maar daar proberen ze 3 gb, mij gaat het hier om 1 gb, maar ok misschien is me moederbord gewoon brak.... mmm, die zijn niet zo duur :P

en idd die bankjes zijn allen voorzien van 16 chips >:)

Verwijderd

Topicstarter
En inderdaad: het lag aan het moederbord, ik heb nu een MSI K7N2 Delta en daarbij werkt het prima. Dit moederbord stelt automatisch de timings goed in zodat het geheugen optimaal presteerd zonder dat het vastloopt :) dat is nog eens kwaliteit van MSI en nVidia.

Ik vind 1 ding wel raar: dit moederbord ondersteunt Dual Channel en ik doe de twee bankjes van 256 mb in de 1e en de 3e (de 2 dual channel sloten), dan draaien ze idd op Dual Channel, maar zelfs als ik die van 512 mb in het 2e slot doe zegt het BIOS bij het opstarten nog steeds dat de mode Dual Channel is, is dat niet vreemd of is het gewoon een foutje van het BIOS?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 16:53:
En inderdaad: het lag aan het moederbord, ik heb nu een MSI K7N2 Delta en daarbij werkt het prima. Dit moederbord stelt automatisch de timings goed in zodat het geheugen optimaal presteerd zonder dat het vastloopt :) dat is nog eens kwaliteit van MSI en nVidia.
Pff, afgaan op automatische settings is nooit verstandig. Als er dan eens een keer iets misgaat heb je werkelijk geen benul waar te kijken. Doe het liever met de hand, dan leer je er zelf wat van. 'auto' defaults zou ik juist als slecht kenmerk van een merk noemen, dat vertrouwt namelijk op de SPD chips op de DIMMs en een redelijke dosis eigen intelligentie van de BIOS.

Vertrouwen op eigen intelligentie van hardware is erg onverstandig ;)
Ik vind 1 ding wel raar: dit moederbord ondersteunt Dual Channel en ik doe de twee bankjes van 256 mb in de 1e en de 3e (de 2 dual channel sloten), dan draaien ze idd op Dual Channel, maar zelfs als ik die van 512 mb in het 2e slot doe zegt het BIOS bij het opstarten nog steeds dat de mode Dual Channel is, is dat niet vreemd of is het gewoon een foutje van het BIOS?
Lees de RAM FAQ eens, staat er expliciet in uitgelegd. Bij de nVidia crossbar mem controller kan dit idd.

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 19-08-2004 22:24 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1