[access] hoe tussendoor pagina te splitsen?

Pagina: 1
Acties:

• TromboneFreakus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2023
Ik heb een rapport gebaseerd op een query met en 'group by' constructie. Hierbij wordt telkens een koptekstje met een categorienaam weergegeven, vervolgens de producten die daaronder horen, dan weer een categorie, enz.

Nu wil ik bij een bepaalde categorie forceren dat de volgende categorie weer op een blanco pagina begint. Voor het overige moet dit bij elkaar blijven staan.

Intuitief lijkt het me dat ik met VBA/een macro de instelling van "nieuwe pagina" moet veranderen. Googelen en zoeken op dit forum levert echter niet veel op. Dat komt overigens deels ook omdat new page in mijn zoekopdracht het resultaat zo enorm groot maakt (dat heeft iedere engelstalige pagina immers er wel op staan).

Iemand enig idee? Bedankt!

• TromboneFreakus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2023
Ik ben er al uit. Googlen op page break bood meer soulaas. Maar om de oplossing even publiek beschikbaar te krijgen:

1.) Voeg een "Pagina-einde" (Page break) control toe aan je rapport. Noem deze pgBreak (althans, dan werkt onderstaande code)
2.) Roep de code op waar je deze break gezet hebt (Gebeurtenis opbouwen)
3.) Plaats hier het volgende

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Private Sub Groepskoptekst0_Format(Cancel As Integer, FormatCount As Integer)
If Me.Categorienaam = "Kinderpannenkoeken" Then
    Me.pgBreak.Visible = True
Else
    Me.pgBreak.Visible = False
End If

End Sub

Hier is dus Categorienaam de variabele waarop gegroepeerd wordt. Dit concept is zo vaak toe te passen als gewenst.