Toon posts:

Proc versus geheugen (honest question)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga niet alle links neerzetten die ik hier op gath of tweakers gevonden heb, niet alle enorm uitgebreide FAQ's die ik bewonderend heb doorgelezen (en die toch niet een ' voorbeeld' antwoord geven ter verduidelijking.........alleen maar een enorm vertoon van kennis geven.)

-

En toch moet nu ik eerlijk bekennen dat ik na 2+ uur zoeken (ook elders) nog niet echt begrijp welk geheugen ik nu eigenlijk moet hebben voor mijn keuze Athlon xp 2600+, 1917 mhz, fsb 333

Een hele rits best buy guides afgelopen, maar ook daar met de gekozen combi's kom ik er niet uit, zo van .VOILLA !!! ik heb het.

2500 + (166 fsb) schijnt met pc 2700 te kunnen
3000 + (400 fsb) schijnt met pc 3200 te kunnen

2600 + (333 fsb) ...etc...... pc 3200 te kunnen

--

Nu mag de moderatie best dit topic zo sluiten hoor, want het is natuurlijk weer een domme (die vragen bestaan niet heb ik altijd geleerd), overbodige, niet genoeg gezocht (wel gedaan), noob vraag....... of zoals ik ook weleens zie /kansloos (ook zo vriendelijk soms)

Feit is gewoon, is het als jullie het allemaal zo goed weten niet heel makkelijk dan om eens een gewone voorbeeld berekening te maken van een keuze bijv, de 2600,

laten zien wat optimaal is, (heeft dat ook met het moederbord c.q. mobo te maken, v.b. MOBO met fsb ondersteuning van 400 FSB

--

Echt ik heb mijn best gedaan, maar door de bomen zie ik het bos niet meer, en kan zelf ook wel rekenen (valt mee toch)....... maar geef eens een voorbeeld alsjeblieft !!!

hopend op een echt heldere reactie......

enne bedankt (weet wel dat dat hier niet hoeft, net als groeten enzo......maar toch) :-)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat hangt puur af van de bussnelheid. Het meest optimaal is om de geheugenbus gelijk te trekken aan de FSB van de CPU. Bijvoorbeeld: XP2500 draait op een FSB van 166MHz DDR en dan moet je geheugen nemen dat ook op 166MHz DDR draait: PC2700. Simple as that :)

Dat had je ook wel kunnen halen uit de RAM FAQ die je via de FAQ van dit subforum kunt vinden.

[ Voor 40% gewijzigd door BalusC op 10-08-2004 15:59 ]

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07 06:21

Remy

I usually get 100% accuracy

XP Platform werkt (zeker nForce2) het beste met synchroon mem, oftewel memspeed = fsb speed. Voor een 2600+ met een fsb van 333 is de keuze dus echt makkelijk. PC2700, van goeie kwaliteit. Basta.

Wil je later overclocken en dus wat meer headroom, dan is PC3200 een betere keuze. Het is echt simpel als je er even rustig logisch over nadenkt ;)

LinkedIn
Instagram

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Overigens:
2500 + (166 fsb) schijnt met pc 2700 te kunnen
3000 + (400 fsb) schijnt met pc 3200 te kunnen

2600 + (333 fsb) ...etc...... pc 3200 te kunnen
volgens mij heb je nog niet door wat de DDR techniek nou is. Neem de FAQ van dit subforum door onder "Wat is de FSB?" :)

Verwijderd

Topicstarter
Die ram faq had ik o.a ook gelezen,

Maar de overdoses aan info doet je dan weer aarzelen, zou die gelijkheidstoets nu zo simpel zijn, of....... en wat dan met soms die keuze voor een sneller geheugen, etc, etc.

Maar goed, ik ben er uit, heb echt gezocht (believe me) maar miste gewoon een voorbeeld (ook in die faq's) om te zien of wat je 'denkt' ook 'juist' is.

Dacht echter begrepen te hebben dat overkill (sneller geheugen) uit fase zou draaien met de processor en zo dus juist trager zou kunnen werken ??

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2004 16:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 10 augustus 2004 @ 16:02:
Overigens:
[...]
volgens mij heb je nog niet door wat de DDR techniek nou is. Neem de FAQ van dit subforum door onder "Wat is de FSB?" :)
ben 'm al aan het lezen

kan er niet tegen als ik niet iets 100 procent snap.....(of denkt te snappen)

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-08 19:14

HeepH

Dope Rapper

de snelheid van je geheugen word bij de meeste moederborden gelijkgesteld aan de snelheid van je fsb * 2....

in minder nerd taal :
de snelheid van je geheugen word aangepast, zodat het nooit zoals jij het noemt 'overkill' is/word

http://specs.tweak.to/16495

• Mark Lor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-08 11:05

Mark Lor

...

Sneller geheugen gaat gewoon langzamer draaien dan het maximaal aankan pc3200 kan bijvoorbeeld een fsb van 200(400) aan en draait dan op 200(400)mhz als het op een mobo met 200(400) fsb zet als je nou dat pc3200 geheugen op een mobo zet die fsb van 166(333) draait draait het geheugen ook maar op die snelheid. ( de snelheden die tussen haakjes staan zijn effectief).

Dat er vaak word gekozen voor te snel geheugen is omdat er overgeclocked gaat worden bv een 166(333) proc laten lopen op 190(380) dan is zeker dat het geheugen daar snel genoeg voor is.

[ Voor 4% gewijzigd door Mark Lor op 10-08-2004 16:14 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 10 augustus 2004 @ 16:06:
[...]

Dacht echter begrepen te hebben dat overkill (sneller geheugen) uit fase zou draaien met de processor en zo dus juist trager zou kunnen werken ??
Dat klopt. Die faseverschil heet asynchronicity latency.

Wat zwaarder weegt hangt vooral af van 1) je CPU bustype (P4 danwel AXP/P3 danwel A64) en 2) je chipset.

Idealerwijs wil je namelijk twee dingen bewerkstelligen:

a) de bandbreedte van je geheugenbus is minstens even groot als de bandbreedte van je FSB
b) je FSB klok loopt synchroon met je geheugenbusklok

Als je nog niet genoeg bandbreedte hebt, dan zal a) altijd zwaarder wegen. Daarom dat PC2700 altijd sneller zal zijn dan PC2100 bij een P4 met 133MHz FSB en single channel geheugen.

Heb je echter voldoende bandbreedte, wat bij dual channel P4 en nagenoeg alle AXP en P3 situaties zo is, dan is je chipset bepalend. Zo valt bij met name Via chipsets de asynch latency enorm mee, waardoor je beter je RAM zo snel mogelijk kunt draaien, maar bij SiS en nVidia chipsets is de asynch latency enorm hoog en kun je beter synchroon draaien, al zou de RAM veel sneller kunnen.

enneh...
enorm uitgebreide FAQ's die ik bewonderend heb doorgelezen (en die toch niet een ' voorbeeld' antwoord geven ter verduidelijking.........alleen maar een enorm vertoon van kennis geven.)
Zoiets heet achtergrondkennis. Daarmee kun je weten waarom bepaalde dingen doen wat ze doen. Een aap kan leren een bepaalde jumper op een bepaalde plek te zetten, dankzij zulke FAQs kan een mens ook weten waarom en (voor de praktijk belangrijk :o ) kan hij ook bedenken wat te doen als de situatie net even iets anders is :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1