K8T + A64 3200 hangt tijdens booten Windows en reboot weer

Pagina: 1
Acties:

• raps
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-08 09:10
Hallo,

Ik heb al heel wat 'Hangen en Opstartproblemen' verholpen, maar hier kom ik niet uit.

Ik heb een Athlon 3200+ op een MSI K8T Neo FIS2R met 1GB Kingston geheugen in een Antec Sonata hangen. Wanneer ik hem opstart begint hij goed: bios laadt, hij spreekt de schijf aan, die begint windows (xp) op te starten(het 'lopende' balkje). Na ca. 20 seconden loopt ie vast en krijg de pc een herstart commando. Hij begint dan weer vooraan in de bios.

Hetgeen ik al geprobeert heb:
- PC Health status gekeken: geen hoge temps.
- Memtest gedraaid: geen errors na 2 'full runs'
- Moederbord gereset
- Opgestart met WindowsXP CD. Bij initialiseren setup (nog in het blauwe scherm, laden drivers etc), loopt hij vast bij het aanspreken van de harddisk (WD 160GB SATA).
Ik probeer de harddisk in een andere PC (met dezelfde configuratie) en krijg dezelfde fout: halverwege opstarten windows begint hij opnieuw. Ik denk dus: het is de harde schijf.
Nu gebruik ik een andere harddisk (van een andere PC) om op te starten. Deze heeft ook WindowsXP erop staan, maar is een ouwere IDE schijf. Dit werkt in een andere PC. Nu ik met deze schijf opstart, krijg ik hetzelfde probleem (halverwege opstarten knalt ie eruit).

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Bij voorbaat dank!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wat zijn de volledige specificaties? Als je de troubleshooter had doorgenomen:
Voor de duidelijkheid: [...] Zie verder ook het PMG Beleid wat betreft het openen van een goed topic.
En verzin ook even een duidelijkere titel.

[ Voor 10% gewijzigd door BalusC op 10-08-2004 15:56 ]

• akoster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-08 02:22
Zoiets heb ik ook een keer gehad toen ik Linux installeerde op een oude harde schijf die ik tijdelijk aangesloten had. Het Linux installeren ging prima maar door de extra aanwezige schijf wilde XP niet meer opstarten omdat het op de verkeerde partitie keek naar opstartbestanden. Verwijderen van de linux harde schijf maakte dat alles weer liep als een zonnetje.

Misschien heb je tijdens het proberen niet dezelfde IDE configuratie gehad waardoor windows niet wilde booten ?

I can see clearly now, the brain is gone...

• Koekje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

klinkt als instabiliteit, heb ik als ik aan t overclocken ben :P

-probeer is terug te clocken,
-misschien is het geheugen niet compatibel
-probeer de schijf eens op een ander controller te zetten
-brakke cpu, o.i.d.
-voeding

dit zijn een paar suggesties :)

in je topic start staat dat je die spullen net in een antec sonata hebt gehangen, hebben die spullen eerst wel gewerkt? if so, is mijn reactie een beetje overbodig

[ Voor 25% gewijzigd door Koekje op 10-08-2004 16:06 ]

There are 10 types of people in this world. Those who understand binary, and another 9 who don't give a s**t.

Verwijderd

Als windows XP al op de oude harde schijf stond is het redelijk logisich dat hij het niet doet, de drivers van oude oude mobo zijn anders dan van die nieuwe, dus dat werkt niet. Je kan proberen de oude schijf leeg te maken en er een schone installatie op te zetten met je nieuwe mobo.
Dit heb je vast al gedaan:
Kijk of je alle goede bios instellingen aan hebt staan: bv "boot to os > 64 mb" enz..

• raps
Excuses BalusC. Ik weet niet goed waar het aan ligt, dus verder dan 'Opstartprobleem' was ik niet gekomen in mijn titel. Verder staan volgens mij alle relevante specificaties in mijn openingspost.

Verder werkte deze PC gisteren prima en doe ik niks van overclocken ofzo. Gisteren correct afgesloten, vanmorgen aangezet en dit probleem. Deze PC draait al een kleine 2 maanden zonder problemen.

Dit is het rare:
In de PC (PC1) hangt 1 SATA schijf (HD1) in en een IDE CD-ROM (die cdrom is verder niet van belang). Als ik die harddisk (HD1) in een andere pc (PC2) hang (met zelfde mobo, proc, geheugen, etc) heb ik hetzelfde probleem. Als ik een andere (ide)harddisk (HD2) in de pc (PC1) hang heb ik ook hetzelfde probleem.

PC1 en PC2 zijn dus vrijwel identiek.
HD1 = WD160GB SATA; HD2 = 'oudere' IDE schijf. (allebei met WinXP met MBR)

Ik snap er echt helemaal niks van.

[ Voor 8% gewijzigd door raps op 10-08-2004 16:24 ]

Verwijderd

Dus:
Pc1 werkt niet met hd 1 en ook niet met hd2
Pc2 werkt niet met hd 1, maar wel met hd 2?
En pc1 en pc2 zijn op de hd's na identiek?

Das inderdaad heel apart. Ik heb de afgelopen tijd wel vaak gehoort van nieuwe wd hd's die niet goed waren, mssn contact opnemen met de fabrikant?

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-07 19:19
Welke HDD (IDE?) kabels gebruik je voor welke schijf? Mijn ervaring is dat HDD-kabels zeer gemakkelijk een hoop ellende kunnen veroorzaken. Heb het meerdere keren meegemaakt dat een vrijwel onzichtbare beschadiging in zo'n kabel toch de oorzaak van een hoop vervelende, onvoorspelbare problemen was.

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

• Boushh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-12-2024

Boushh

of TFA

Enige tijd gelden belde een kennis van mij met een soort gelijk probleem (alleen was dit op een oud AMD 1100 systeem). In eerste instantie dacht ik ook dat het de HD was, dus liet ik hem een nieuwe HD kopen voordat ik bij hem op bezoek ging.

Echter, zowel de nieuwe HD als de oude (nog IDE33 exemplaren :)) deden het allebei niet. De PC kwam niet verder dan het opstraten en het balkje van Windows.

Met een opstart CD kwam de PC tot het moment waarop de data van de CD gekopieerd moest worden. Maar dat was alles.

Ander kabels geprobeert, secundary en primary omgedraaid. Maar steeds hetzelfde.

Daarna heb ik een van zijn geheugen modules eruit getrokken, en spontaan werkte alles weer.

Het is geen garantie dat je hetzelfde probleem hebt, maar het lijkt er verdacht veel op. Als het mogelijk is zou ik het toch eens proberen met andere geheugen reepjes. Kijk ook eens naar je geheugen instellingen. Zet die eens op 'By SPD'. En laat het MB ook eens het geheugen checken. Dat was de manier waarop ik er achter kwam (er zat namelijk 1,5 Gb in en hij kwam maar tot 1,3 of iets dergelijks).

Succes..

• Snuffert
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:24
ikzelf heb ook ooit zo'n probleem gehad, hij restarte ongeveer op zelfde plek als bij jou, bij re-install van windows gaf hij een hardware fout. Maar toen ik in safe mode opstarten en met een herstel punt van een tijd geleden deed wou de comp weer opstarten. En kon ik ook weer een re-install doen.

Succes

hmz...

• raps
Bedankt voor al jullie ideeen/reacties.

@Cherub: De IDE kabels heb ik getest en dat is het probleem niet.

@Boushh: Ja, ik heb ook vaak dat het geheugen het probleem is. Maar dat is hier volgens mij niet het verhaal. Memtest geeft geen fouten. Ook heb ik toen ik net het probleem kreeg wat met de geheugenmodules gespeelt (1 tegelijk, andere sloten, ander geheugen), maar dit had geen resultaat.

@Snuffz0r: Ook als ik in safe-mode probeer op te starten krijg ik hetzelfde probleem. Hij begint wat te doen, maar voor hij daarmee klaar is stopt hij en begint hij opnieuw.

Ik heb nu HD1 (van PC1 -> probleempc) als tweede schijf in PC2 gehangen. PC2 (vrijwel identieke configuratie als PC1) start dan met zijn eigen SATA-schijf (HD3) bijna op, maar net voor het einde knalt hij eruit. Ditzelfde in de safe-mode. Als ik de tweede schijf (HD1) dan loskoppel, start PC2 weer goed op met alleen HD3.
Volgens mij is de harddisk (HD1) gewoon gaar. Zodra deze ergens aan gekoppeld is, gaat het verkeerd. Toch vind ik het dan raar dat hij toch de schijf kan aanspreken en het eerste deel van WinXP opstart.
Weten jullie misschien een manier hoe ik (bijv onder DOS) de schijf (HD1) kan aanspreken via alternatieve drivers oid om nog wat data te redden?

Dat HD2 (IDE schijf in PC1) ook niet werkt, ligt denk ik aan wat KlusPrutser zei:
"Als windows XP al op de oude harde schijf stond is het redelijk logisich dat hij het niet doet, de drivers van oude oude mobo zijn anders dan van die nieuwe, dus dat werkt niet."

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:48

Guldan

Thee-Nerd

heb je misschien bolle elco's op je moederbord?? dat is het enige wat ik nog kan bedenken, wat voor dit soort vage problemen kan zorgen. Dat kan een hele poos goed gaan maar als het fout gaat dan gaat het ook gigantisch fout.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

raps schreef op 10 augustus 2004 @ 16:23:
Excuses BalusC. Ik weet niet goed waar het aan ligt, dus verder dan 'Opstartprobleem' was ik niet gekomen in mijn titel. Verder staan volgens mij alle relevante specificaties in mijn openingspost.
Ik heb de titel maar verduidelijkt :)

Wat betreft de specs: ik mis bijvoorbeeld de voeding en videokaart. Het zou bijvoorbeeld best goed kunnen dat je een cheap-ass 300W erin hebt hangen dat het dus helemaal niet trekt. Dus: post alle specs, zoals ook uitgelegd in de PMG Beleid.

Verwijderd

Ik weet niet hoe het kan, maar ik heb ook problemen gehad, ik heb een k8t mobo en 1 gb dual channel twinmos ram en amd64 3000+ en windows installeerde niet meer, om de 5 minuten viel de pc zomaar uit, soms binnen 1 minuut. toen ik de CAS op 2.5 zette, en de ram kloksnelheid op 333 vastzette (ipv de 400 die die normaal kon) en de stroom toevoer naar 2,7 had opgeschroefd liep ie ineens als een zonnetje en kon ik windows wel installeren! Het ligt overigens waarschijnlijk bij mij aan het geheugen is mijn vermoeden hoor! of aan het mobo in combi met geheugen...

mzzls

joris

(was wel late reactie hierop ;))
Pagina: 1