Omdat mijn Vodafone abbo ook binnenkort afloopt ben ik in de stad (Den Haag) ook maar eens een tiental winkels in en uitgelopen om te kijken wat voor mogelijkheden voor kortingen en gratis telefoons er allemaal zijn.
Om een lang verhaal kort te maken (nou ja... kort.... :
- Bij het verlengen van je abbo in een Vodafone Citypoint winkel kan je gebruik maken van dezelfde prijzen/aanbiedingen als bij een nieuw abbo. Veel telefoons zijn dus gratis (of erg goedkoop) bij het verlengen van je abbo met 1 of 2 jaar. Het nadeel is wel dat je alleen de keuze heb uit de telefoons die ze zelf voeren (en dat zijn niet alle modellen en zeker niet de allernieuwste). Tweede nadeel kan zijn dat die telefoons meestal gelockt zijn (simlock voor Vodafone).
Let er wel op dat niet alle verkopers dat blijkbaar weten! Bij 1 Citypoint pakte de verkoper een standaard abbo-verlengings boek met tarieven erbij en vertelde mij doodleuk dat ik alleen een korting kreeg op een nieuwe telefoon.

200mtr verderop kreeg ik hem wel gratis.

(allebij Vodafone Citypoints)
- Bij alle andere (niet provider gebonden) telefoon-aanbieders is het helemaal niet interressant om je Vodafone abbo te verlengen, want de kortingen die je dan krijgt zijn een lachertje vergeleken met die bij Vodafone zelf.
Voor telefoons die je gratis bij Vodafone meekrijgt moet nu wel tot 450 euro bijbetaald worden.
- De enige mogelijkheid om via andere aanbieders gratis of goedkoop telefoons te scoren is het laten opzeggen van je huidige abbo en een nieuwe afsluiten bij een andere provider.
Let wel op: Bij nummerbehoud moet je nog eens 3 maanden wachten voordat je je nieuwe telefoon meekrijgt (opzegtermijn van oude abbo).
Wil je hem direct meenemen dan zal je zelf je abbo moeten opzeggen bij Vodafone (schriftelijk), maar dan heb je dus wel een ander nummer en eventueel een overlapping van 2 abbo's.
- Het verschil in prijs tussen de verschillende telefoons is dan vooral afhankelijk van de provider die je kiest en de betreffende aanbieder van telefoons. Dit kan soms 100 euro schelen, dus controleer de verschillende mogelijkheden.
Voordeel is vaak wel dat deze telefoons simlock-vrij zijn en niet voorzien zijn van gestripte en/of specifieke "provider-menu's".
Indien iemand (die wat dichter bij het vuur zit) nog wat andere info heeft dan hoor ik het graag.
Doe er je voordeel mee zou ik zeggen......