Toon posts:

[zyxel] Probleem met surfen met Zyxel ingesteld als router

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Afgelopen donderdag ben ik de gelukkige eigenaar geworden van een Compuserve 2048/1024 abbonement. Yay! Ik heb mijn Zyxel 650R-31 modem, meegenomen van mijn tijd bij Demon, ingesteld als router en ik plug mijn laptop erin en het werkt! Yay!

Blij als een kind trek ik gelijk de kabel door naar boven en pludge mijn PC in. En ook werken! Yay! De hele donderdag en vrijdag werkte het goed. Maar...

Zaterdag begonnen de problemen. Boven stond mijn Shuttle lekker te downloaden maar als de laptop op het netwerk ging wilde geen enkele pagina meer openen. MSN en ICQ bleven (vaak) wel actief maar Mozilla en IE wilde geen pagina's meer openen, boven danwel beneden.

Voordat ik verder ga, wil ik even mijn netwerksituatie schetsen:

[Hele netwerk is bekabeld met CAT5 en ingesteld op 100 Mbit/Full Duplex]

Compuserve
/\
|
Zyxel Router
/\
|
Sweex 5-port switch ---> Laptop
|
naar boven
\/
Twister 8-port switch
|
|---> Shuttle P4 2,4 GHz
|---> AMD 1800+

Na wat bellen met de Compuserve helpdesk stelde ik een paar DNS servers in en toen werkte het eventjes. Daarna gaf het vaak problemen en was ik vaker "offline" dan online. Ik had verbinding met het internet maar ik kreeg gewoon geen webpagina's. Met nslookup kreeg ik af en toe een keer een response van een dns-server en dan kon ik weer 2 minuten internetten.

Gisteren merkte ik ook op dat het LAN-lampje op de zyxel constant knipperde, terwijl er niet echt internet-activiteit was en er geen dingen via het netwerk werden verstuurd. Ik zette de laptop in hibernation en prompt hield het geknipper op en kon ik boven weer internetten! :? Dus ik met de laptop onder de arm naar boven en ik sluit hem aan op de 8-port Twister switch die daar staat. Het zou natuurlijk aan de Sweex kunnen liggen. Maar nee, ik plugde de laptop in, lampjes gaan branden op de Twister maar nee hoor, geen enkele PC kan op internet. Ik haal de laptop van de switch af en na een minuutje wachten nog steeds geen verbinding. Naar beneden gelopen en de zyxel uit- en aangezet. Hierna had ik wel weer normale verbinding.

Het probleem lijkt dus in de laptop te zitten, alleen ik begrijp niet waarom het af en toe wel werkt. Ik zou het wel begrijpen als het helemaal niet werkt. /me is confused.

Instellingen netwerk:

[zyxel]
IP adres 192.168.1.1
Sub-net mask: 255.255.255.0
DHCP-server aan

De laptop en PC's werken via Automatic IP en DNS, krijgen deze ook netjes (in de range 192.168.1.33 tot 36).

Als jullie ideeën hebben voor oplossingen, ik houd me aanbevolen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2004 10:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is opgelost. Een complete herinstallatie van Windows XP heeft de laptop weer op internet gebracht.