sweex router instellen voor ftp server

Pagina: 1
Acties:

• warlord
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-04 17:11
Hoi,

Ik ben al 2 dagen bezig om het voor elkaar te krijgen om via mijn router (sweex) een FTP server op te zetten. Tot nu toe zonder resultaat...sterker nog, ik weet het niet meer.

Ik heb bij mijn PC een ip adres: 192.168.2.5 (noem het maar "a")
En van @home krijg ik een Ipadres "b"

Ik snap niets meer van die router, kan iemand vertellen wat ik waar in moet vullen?
zie screenshots

Alvast bedankt!

Groet,
Collin

[ Voor 16% gewijzigd door warlord op 24-10-2014 16:31 ]

• InfoTracer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-05 21:04
je hebt alleen plaatje 2 nodig virtual server.
prived ip: 192.168.2.5
prived /publice poort allebij 21
en op tcp laten staan zo zou het moeten werken.

• warlord
ik krijg dan:

socket error, no connection.

Als ik via mijn interne netwerk op die ftp inlog, dus rechtstreeks op 192.168.5.2, dan lukt t wel. Maar daar heb ik niks aan

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:38
tenzij je router NAT internal-loopback ofzoiets ondersteund gaat dit ook nooit werken voor jouzelf, laat iemand (buiten jouw netwerk) proberen te verbinden op je @home ip-adres, het zou moeten werken.

Verwijderd

consolefreak schreef op 10 augustus 2004 @ 11:46:
tenzij je router NAT internal-loopback ofzoiets ondersteund gaat dit ook nooit werken voor jouzelf, laat iemand (buiten jouw netwerk) proberen te verbinden op je @home ip-adres, het zou moeten werken.
Mja, dit is true: als jij op je server wil (vanop je LAN) zal je het interne IP moeten gebruiken. Maar als er iemand vanop het internet wil connecten, zal je het toegewezen IP van je provider moeten geven.

Dit kan je wel omzeilen indien je een statisch IP of domein-naamforwading zoals www.no-ip.com gebruikt.

Je gaat naar C:\WINDOWS\system32\drivers\etc, daar zie je een bestand "hosts" zonder extensie.
Maak van dat bestand een back-up zodat wanneer je een fout maakt, je hosts-file kan terugzetten. Open dan je in kladblok en zie onderaan:
code:
1
127.0.0.1 localhost

zet daaronder dit:
code:
1
(interne IP van de server) (domeinnaam/statisch IP van je provider)

dus bijvoorbeeld:
code:
1
192.168.2.5   215.1.2.3

Nogmaals: als je IP variabel is, heb je hier niets aan en zou ik eens op www.no-ip.com gaan kijken. Je koppelt je IP aan een domeinnaam zoals jenaam.no-ip.com en je draait dan een progje op je server dat je IP-adres update aan die naam.
Dan zet je in je hosts-file dus dit:
code:
1
192.168.2.5   jenaam.no-ip.com

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2004 12:31 ]

• warlord
Nou ik heb geprobeerd iemand anders te laten verbinden, maar helaas.

Heb de hosts file aangepast, maar helaas geen effect.

• InfoTracer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-05 21:04
warlord schreef op 10 augustus 2004 @ 11:43:
ik krijg dan:

socket error, no connection.

Als ik via mijn interne netwerk op die ftp inlog, dus rechtstreeks op 192.168.5.2, dan lukt t wel. Maar daar heb ik niks aan
Ik denk dat je toch even op die "socket error, no connection." moet gaan zoeken want je router wil gewoon de poort niet door zetten naar je pc

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-12-2025

Ook

Yes I can!

Zucht, en dit staat echt al vaak beschreven, als mensen Passive mode gaan gebruiken voor jouw FTP server dan moet jij extra poorten openzetten (anders krijgen ze die socket error). Als je clients Active mode gebruiken werkt het dus (als het goed is) prima, maar als de client die het dan probeert zelf ook achter een NAT router zit dan moet hij/zij extra poorten openzetten voor gebruik van Active mode (anders krijg je wederom die socket error).
Als de client en server dus beiden achter een router zitten moet 1 van de 2 sowiso extra poorten open gaan zetten anders werkt het niet. Als je slim bent doe je dit vast zelf, dan kan jouw server iig gewoon zowel Passive als Active aan!

- Geef in je FTP server je externe IP adres aan als "IP for Passive mode"
- Geef in je FTP server een reeks van ~6 poorten aan die je wil gebruiken voor Passive mode; welke maakt niet zoveel uit (liefst boven de 1024) als je maar onthoudt welke
- Stel in je router (ook in scherm 2, virt server gedeelte) diezelfde portrange in en forward die ook naar 192.168.2.5
- Passive mode werkt nu ook 8)

[ Voor 8% gewijzigd door Ook op 11-08-2004 06:56 ]

Wees consequent, maar niet altijd

Verwijderd

En mocht je twijfelen of het ligt aan de configuratie van jouw router, zet dan tijdelijk het interne IP van je FTP-server in de virtuele DMZ. Als het dan wél werkt is het kwestie van het stappenplan van Ook volgen ;)

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-05 23:36

Klippy

Still Game

Vergeet ook poort 20 niet, anders kan je nog niks sturen zonder passive mode aan :)

Ik heb trouwens hier gewoon poort 20-21 gebruikt voor passive.
Heeft dat verder nog nadelen :?
In passive mode geef ik toch gewoon een poort nr door aan de cliënt, dus lijkt het mij weinig uit te maken?
Kon dit nergens vinden en nu valt me in dat het nog steeds zo ingesteld staat en al maanden werkt.

[ Voor 75% gewijzigd door Klippy op 11-08-2004 07:22 ]

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-12-2025

Ook

Yes I can!

Poort 20 wordt normaliter alleen voor uitgaande FTP verbindingen gebruikt (tenzijn je die poort instelt voor Passive mode gebruik zoals Klippy ;)) dus vandaar dat je die doorgaans ook helemaal niet hoeft te mappen! Veel routers laten nl al het uitgaande verkeer zonder probleem door, je hoeft je alleen zorgen te maken over inkomend verkeer (en dat gebeurt niet over 20).

Wees consequent, maar niet altijd

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-05 23:36

Klippy

Still Game

Klinkt logisch wat je zegt, maar toch staat op mijn router een lijstje met vooraf ingestelde services en bij FTP staan 2 entries.
1x poort 21 met de melding Control en 1x 20 met de melding Data, zet je er één aan, gaat de ander ook aan.

Maar zolas je het zegt klinkt 't vrij logisch dat 't niet nodig is ja 8)7

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Pagina: 1