P5AD2+ 4GB DDR2 wordt gezien als 3,25GB?

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:13
heb een asus p5ad2 met 4 modules van 1gb ddr2 (kingston)
maar hij ziet maar 3.25gb met 4 modules
en als ik er 3 in prop ziet hij wel 3gb.

gedaan:
de nieuwste bios update erop gezet
geheugen getest
modules van bank gewisseld
bios settings nagekeken

aangezien dit een nieuw board is er er nog bijna niets van te vinden is mijn laatste hoop dit topic.

iemand die mij uit de brand kan helpen?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titel verfatsoenlijkt.

Wat is "hij"? De BIOS of Windows? If Windows, om welke versie gaat het?

In ieder geval heeft Windows inderdaad moeite met het adresseren van 4GB geheugen. Gewoon even de /PAE switch in boot.ini zetten. Zie ook o.a. http://support.microsoft.com/default.aspx?kbid=291988 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
windows ook jah. maar zelfs in de bios geeft hij het al fout aan :(

owhja: hij dat is de PC :)

[ Voor 20% gewijzigd door remcoXP op 10-08-2004 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

maar zelfs in de bios geeft hij het al fout aan
Probeer een BIOS update? Anders is het hopeloos. Neem dan contact op met de supportafdeling van Asus om dat evt te verhelpen in de toekomstige BIOS updates.
hij dat is de PC
Ik vroeg: BIOS of Windows? :)

[ Voor 27% gewijzigd door BalusC op 10-08-2004 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
gedaan:
de nieuwste bios update erop gezet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
heeft het ook geholpen :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-08 13:59

Turkish

zhé germans

remcoXP schreef op 10 augustus 2004 @ 11:02:
gedaan:
de nieuwste bios update erop gezet :)
Als het dan nog niet werkt, dan lijkt het me wel een idee om even contact op te nemen met Asus om te vragen of ze er al een oplossing voor hebben (of die aan het maken zijn), kan zijn dat er al beta biossen in ontwikkeling zijn die je probleem oplossen ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:04
Volgens mij is dit een kwestie van hoe het BIOS de 32bits grens m.b.t. het geïnstalleerde geheugen weergeeft.

Elke 32bits x86 doos reserveert geheugenruimte tellend naar beneden vanaf 4GB (het plafond van de beschikbare 32bits adresruimte). Deze gereserveerde ruimte wordt gebruikt voor APIC, ACPI tabellen, AGP aperture gegevens, PCI resources etc. Normaal heb je hier geen last van maar wanneer je 3+GB in je doos propt krijg je dus te maken met reeds bezette/gebruikte geheugenadressen (namelijk die voor al die zaken die ik net opnoemde) en er dus geen adressen meer vrij zijn om de DIMM's boven de 3,25~3,6 te adresseren. Meer adressen dan 2^32 = 4.294.967.296 (dik vier miljard adressen) zijn er gewoonweg niet te vergeven, dit door de 32bits grens.

Met het weergeven in de eerste zin bedoel ik dat borden en/of BIOS'en hier schijnbaar verschillend mee omgaan. Mijn bord geeft tijdens de POST en in het BIOS wél alle 4GB's aan aanwezig geheugen weer daar waar jouw bord blijkbaar direct kenbaar maakt dat er te weinig geheugenadressen beschikbaar zijn. Maar dat neemt niet weg dat ik met exact dezelfde beperkingen te maken heb; in het OS (Win XP Pro in mijn geval) wordt ook maar 3,25GB weergegeven. Overigens krijg ik met PAE enabled wel alle 4GB's te zien in het OS. Probeer voor de grap PAE ook eens te enablen en kijk hoeveel GB's Windows dan ziet, als je 4Gb ziet betekent dit dat jouw bord wel wéét dat er 4GB aan DIMM's in zit, zie je echter maar 3 komma nogwat dan zit er idd een beperking ingebouwd of zo.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1