Toon posts:

Witbalans instellen buiten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat is de beste manier eigenlijk om, zoals met dit weer, buiten, je witbalans in te stellen?
Door te 'witten' in zonlicht, schaduw of zonlicht met schaduw?

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 12:48

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Een klein notitieblaadje mee te nemen dat helder wit is?
Van Hunterpro heb ik een keer gelezen dat het ook met grijs papier mag als het maar een lichte grijstint is... maargoed. Ik heb bij mijn camera altijd een wit papiertje in mn tasje zitten :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:11
Een dop van een pringles verpakking schijnt goed te helpen :)

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Wat is de beste manier eigenlijk om, zoals met dit weer, buiten, je witbalans in te stellen?
Door te 'witten' in zonlicht, schaduw of zonlicht met schaduw?
Door te witten in het licht waarin je wilt schieten. (oef, da's wel een hele open deur :P )

Het heeft weinig zit te gaan witten in vol zonlicht als je daarna onder de schaduw kruipt om iets in de schaduw te schieten.

Alors.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Wit karton, wit papiertje, of idd dop van pringlesbus. Goud waard om goede witbalans te regelen bij elke omstandigheid :)

En idd natuurlijk zoals Stereotomy hierboven zegt: 'witten' in het licht waarin je wil gaan schieten, dat is een non-issue :P

[ Voor 35% gewijzigd door Remy op 10-08-2004 10:05 ]

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Topicstarter
Ja, daar zit enige logica in...
Dacht dat de kleurtemperatuur buiten overal hetzelfde zou zijn.
Het zal de hitte wel zijn... :7

Vanmiddag trouwens maar even zo'n bakkie sjips halen!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 12:48

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Verwijderd schreef op 10 augustus 2004 @ 11:02:
Ja, daar zit enige logica in...
Dacht dat de kleurtemperatuur buiten overal hetzelfde zou zijn.
Het zal de hitte wel zijn... :7

Vanmiddag trouwens maar even zo'n bakkie sjips halen!
Precies, je moet altijd het nuttige met het aangename combineren, is het niet? ;)

Maar, zo'n dop is toch half transparant...? wat is het leuke ervan als je met een wit papiertje wat opvouwbaar is hetzelfde bereikt?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:15

YellowCube

Wait...what?

Dark Blue schreef op 10 augustus 2004 @ 05:40:
Een klein notitieblaadje mee te nemen dat helder wit is?
Van Hunterpro heb ik een keer gelezen dat het ook met grijs papier mag als het maar een lichte grijstint is... maargoed. Ik heb bij mijn camera altijd een wit papiertje in mn tasje zitten :)
grijstinten gebruik je meestal als je juist wat warmere of koelere kleuren wilt krijgen (als ik het goed begrepen heb).

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Verwijderd

Topicstarter
Dark Blue schreef op 10 augustus 2004 @ 11:38:
[...]

Precies, je moet altijd het nuttige met het aangename combineren, is het niet? ;)

Maar, zo'n dop is toch half transparant...? wat is het leuke ervan als je met een wit papiertje wat opvouwbaar is hetzelfde bereikt?
Kijk maar 's op: http://www.gerritdejong.n...&task=view&id=34&Itemid=0

Werkt volgens mij makkelijker dan een wit papiertje dat uiteindelijk toch weer een vodje wordt.

Verwijderd

Je kunt zelfs wat aparte effecten bereiken door juist NIET wit te balanceren met een wit papier. Probeer het eens met een lichtrood of lichtblauw papier voor respectievelijk meer blauwe (koudere) en meer rode (warme) foto's. Ook andere kleuren hebben leuke effecten. Als je een bepaalde kleur terug wil zien in je foto's, moet je witbalanceren op de TEGENOVERGESTELDE kleur.

Natuurlijk moet je dit alleen maar doen als je juist speciale effecten wil bereiken. Witbalanceren bij het fotograferen van een zonsondergang is bijvoorbeeld minder; je haalt dan alle rode warmte uit de foto. Instellen op "zonnig" is dan veel beter; moedwillige niet-wit gebalanceerd dus, om het rood te behouden. :)
Pagina: 1