Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Tv helemaal stuk of???

Pagina: 1
Acties:
  • 626 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond tweakers,

Mijn broer heeft een TV op zijn kamer van een jaar of 6/7 oud. Dat schat ik zo. Het is een philips. Nou hield een paar dagen geleden (4 ofsow) zijn aan en uit knop ermee op. Nou hij zo: boeiend trek de stekker er wel uit. Nou zat ik net te computeren, en ja hoor... klap alles uit, stinkend luchje.

Maar wat ik nu niet snap.. Waar zou dit aan kunnen liggen? Zou het gewoon de aan en uit knop geweest zijn? Dat de knop sluiting gemaakt heeft of iets in die trend?

Ik wil hem wel openmaken, maar dan moet ik eerst 48 uur wachten. En dat wil ik nie:)

Nou snap ik niet, waarom hij er ineens mee uit scheit, wij hebben al jaren een amstrad kleintjuh die is zekr al een jaar of 10/12. En die werk nog perfect!

Heeft iemand een idee, wat dit is.. of is gewoon de hele tv aan gord. Ik doe hem nu niet aan, want ik ben bang dat hij dan doorfikt.

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-11 11:36

dominic

will code for food

Heel gek maar ik heb het ook net met een TV gehad, een Audiosonic.. Het ene moment niets aan de hand, en ineens zzzzapp, een enorme vonk achterin de TV.. Misschien heeft het iets met de temperatuur te maken?

Download my music on SoundCloud

Verwijderd

Topicstarter
Dat lijkt mij niet, want het is behoorlijk koel in de kamer.. En een knopje gaat toch niet stuk door de warmte>?

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-11 20:57

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

48 uur wachten? Waarom? De hoogspanning staat er dan nog steeds op hoor!

Dikke kans dat het een hele kleine reparatie is, maar je moet jezelf afvragen of high voltage troubleshooting iets voor jou is. Ik heb zelf mijn TV gerepareerd, maar tis niet echt iets wat je zomaar even openschroeft om te kijken wat er is.

Persoonlijk vermoed ik dat je zekering of je aan/uit schakelaar doorgefikt is, misschien het circuitje er naast. Maar die fikken ook niet zomaar door, waardoor je dus naar een reden moet gaan zoeken dieper in het toestel. Hoop gedoe in zo'n smerig apparaat (TV's worden heel erg vies van binnen door de statische electriciteit en de hoogspanning).

Verwijderd

Topicstarter
Nou ze hebben mij vertelt, dat je na 48 de meeste hoge spaning eruit is. Wie niet waagd, wie niet weet:)

Maar heeft iemand ervaring?

• ExploWare
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-08 13:34

ExploWare

BoingBoing

Waar ik heel vaak een TV (preventief) mee repareer is gewoon een stofzuiger er doorheen halen, gewoon zodat die zn warmte kwijt kan.
Het kan best dat die audiosonic wat minder aanstaat, of wat minder stoffig, of gewoon wat minder stof-inlaten heeft
Ik denk trouwens niet dat er nog spanning in zit als de powerbutton nog op AAN staat.
Wat je gewoon kan proberen is openschroeven zonder iets van kabels aan te raken, en dan even flink de PLASTIKE of rubberen kop van je stofzuiger er doorheen halen, 2 uurtjes open laten staan, en dan weer dichtschroeven en aansluiten...

PS: Altijd er vanuit gaan dat je dood gaat zodra je iets aanraakt (kan t aleen maar meevallen }) )

[ Voor 1% gewijzigd door ExploWare op 09-08-2004 23:28 . Reden: typo ]

. . . . . Youp.net . . . . .

• sebastius

sebastius

ExploWare schreef op 09 augustus 2004 @ 23:27:
Waar ik heel vaak een TV (preventief) me repareer is gewoon een stofzuiger er doorheen halen, gewoon zodat die zn warmte kwijt kan.
Het kan best dat die audiosonic wat minder aanstaat, of wat minder stoffig, of gewoon wat minder stof-inlaten heeft
Ik denk trouwens niet dat er nog spanning in zit als de powerbutton nog op AAN staat.
Wat je gewoon kan proberen is openschroeven zonder iets van kabels aan te raken, en dan even flink de PLASTIKE of rubberen kop van je stofzuiger er doorheen halen, 2 uurtjes open laten staan, en dan weer dichtschroeven en aansluiten...

PS: Altijd er vanuit gaan dat je dood gaat zodra je iets aanraakt (kan t aleen maar meevallen }) )
Jij bent echt helemaal gestoord met dit soort advies. Het is levensgevaarlijk zomaar eventjes te gaan klooien.

Goed, de ontladingsprocedure voor een TV:

• Pak een grote (echt grote, met lang kunstof handvat en metalen steel, en een blad van 1cm breed ofzo) schroevendraaier (plat model).
• Pak een meter lengte speakerdraad, gevlochten spul, geisoleerd. Strip aan beide uiteinden zo'n 10 centimeter af.
• knoop het ene uiteinde van het draad aan de schroevendraaier. Goed strak voor een redelijke geleiding.
• Knoop het andere uiteinde aan het frame (metaal) van de beeldbuis. In de hoeken waar de buis gemonteerd zit bijvoorbeeld.
• Schuif VOORZICHTIG, en met één hand op je rug, de schroevendraaier onder de zuignap op de beeldbuis. LET OP DAT JE KALM BENT EN DE SCHROEVENDRAAIER BIJ HET KUNSTOF VASTPAKT.
• Je hoort TAK oid. Haal de Schroevendraaier iets terug en tik het punt dan nog een keertje aan. En nog een keer. Net zolang tot jij van mening bent dat het ding ontladen is.
• Je kunt nu de zuignap loshalen (let op dat je niet de haakjes beetpakt!!!), die eventueel nóg een keer tegen het frame aantikken.

• De monitor/TV is nu GROTENDEELS ontladen. Op de printplaat zitten nog enkele elko's met een spanning, maar als je niks aanraakt daarvan kun je prima werken.

• ExploWare

ExploWare

BoingBoing

Waarom zou je IN GODS NAAM te de zuignap loshalen,
dat is pas gestooord...
je kan m wel proberen te ontladen, maar als je met een rubbere stofzuigerkop beetje het stof wegzuigt kom je een heel eind
Ik heb zo toch zeker 60% van de gevallen weer aan de praat gekregen (jonger dan 1985)

• sebastius

sebastius

ExploWare schreef op 09 augustus 2004 @ 23:39:
Waarom zou je IN GODS NAAM te de zuignap loshalen,
dat is pas gestooord...
je kan m wel proberen te ontladen, maar als je met een rubbere stofzuigerkop beetje het stof wegzuigt kom je een heel eind
Ik heb zo toch zeker 60% van de gevallen weer aan de praat gekregen (jonger dan 1985)
Dat is dat je dan de printplaat los kunt halen en op je gemak er mee kunt klooien/repareren.

Een doorgefikte tv repareer jij niet met een stofzuigertje hoor.

• ExploWare

ExploWare

BoingBoing

nee, maar als je een apparaat, dat in gebruik is en een veel stroom gebruikt, uit het stopcontact haalt is het sowieso mogelijk dat je vonken krijgt en je stop/aardlek het even niet aan kan, en er dus uitklapt
sowieso kan het geen kwaad om een beeldbuis behuizing van binnen zo nu en dan te stofzuigen. Komt nou eenmaal ook hitte uit die weg wil...

PS: dat quoten is niet echt nodig als er geen reacties tussen zijn geweest, kost aleen maar ruimte
zeg desnoods '@ExploWare:'

[ Voor 16% gewijzigd door ExploWare op 09-08-2004 23:57 ]

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:26

MBV

waarom zou je je met het hoogspanningscircuit bemoeien? Ik ben geen monteur, maar wat ik heb gezien zit het hoogspanningscircuit vrij strikt gescheiden van het laagspanningscircuit. Dikke rubbers enzo... onder andere die zuignap waar jij het over hebt.
En dan nog zit het aan een trafo. Als je 1 kant beetpakt heb je geen groot probleem, de 2e kant moet dan ook iets aanraken, toch? Of heb ik nu echt iets verkeerd gezien met natuurkunde?

Als dit klopt kan je dus rustig kijken of er iets mis is met het laagspanninscircuit, de aan/uit schakelaar bijvoorbeeld (220 V)

disclaimer: ben geen monteur.

• sebastius

sebastius

De grond (met daarop jouw voeten) is de andere kant van de stroomkring. En de reden dat ik voorstel de hele bende te ontkoppelen is simpelweg dat zo'n schakelaar op dezelfde print (alles zit tegenwoordig zo'n beetje op één print) als het HV gedeelte zit. En dus moet de hele bende er uit.

Verwijderd

standaardkwaaltje van philips, de aan/uit schakelaar kan spontaan doorbranden. Reparatie wordt geloof ik vergoed door Philips (voor de zekerheid even contact opnemen met Philips).
Zoek ook eens op google nieuwsgroepen naar het typenummer.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, is dat zo? Maken ze die knoppen gratis? Want ik vind het zo raar, van de 1 op de andere dag. Maar als dat zo is, dan ga ik niet eraan klooieren.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sorry hoor, maar wat moet dit hier in een Computer-related forum?? De Elektronica in Casemodding & Elektronica slaat puur op PC-related elektronica. Dat had je toch wel moeten weten wanneer je als een rechtgeaarde Tweaker netjes de FAQ en het Beleid van het probleem-gerelateerde subforum had doorgenomen. In het Beleid staat het volgende:
Topics over elektronica die niets met een computer te maken heeft, stoppenkasten, aardlekschakelaars en dat soort onderwerpen horen niet thuis in CME. Daarvoor kan je bijvoorbeeld terecht op www.circuitsonline.net of voor een simpele vraag in Stuffis Generalis hier op GoT.
Met jouw staat van dienst op GoT heb je overigens geen toegang tot SG. Zie de FAQ van Lieve Adjes voor meer info hierover.

[ Voor 13% gewijzigd door BalusC op 10-08-2004 08:51 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.