Toon posts:

Wanneer wordt de boel te heet??

Pagina: 1
Acties:
  • 32 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een aantal weken gelden mijn p4 1,8 vervangen door een p4 2,8 800mhz ht-er 1mb cache.
Dus ik gelijk dat beesje op het mobo gezet, artic silver erop gedaan een qtec cooler die zou moeten koelen tot de 3,2ghz.
Ik ga er dus vanuit dat dat beesje mijn cpu koel moet kunnen houden.
De koeler van de cpu draaid volle mep bij mij, en verder heb ik 2intakes voorin mijn case, en q-tec big van psu ( die zuigt mooi wat warmte weg die van de cpu afkomt)
en een 90mm van( standaard maat voor mijn chieftec kast) die de warmte eruit moet blazen.
Ik heb ook een ander zijpaneel gehaald (ik weet het zelf modden is leuker) maar dat was mislukt de eerste 3 keren zeg maar.
Maar goed ff to the topic.
Mijn cpu zit gemiddeld aan de 42 graden op het moment en mijn mobo geeft 39gemiddeld aan.
Zodra ik ga gamen bijv. Return to Castle Wolfenstein, vliegt de cpu temp echter in een rotvaart naar de 54 tot 56 graden.
En mijn sys gaat dan (wel een stuk langzamer) naar de 45graden.
Zodra ik dan stop met gamen, is de temp echter weer in no time terug op zijn standaard temp.

Kan dit kwaat of is dit normaal??? Ik weet dat het weer ook wel erug mee speeld met de hoge temps maar toch.
Ik wil nml mijn sys gaan oc-en maar durf het niet aan met de temperaturen die ik nu heb.

Wat kan ik er aan doen om mijn temp te laten zakken. Ik heb het al geprobeerd met 3 intakes en 2autake`s en de 90mm van, maare das niet om aan te horen.

Verwijderd

1. Zie de FAQ
2. Hele normale temperaturen.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
nee hoor, die temps zijn totaal niet ernstig. Pas als het stressed boven de 65/70 komt (of als ie vastloopt) zou je es kunnen kijken naar betere koeling. Ik weet verder niet wanneer je die temps hebt gemeten, maar als je rekening houdt met de hittegolf die nu heerst dan is ie 'normaal' ws. nog wel een paar graadjes koeler.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Prescott cores zijn nou éénmaal heethoofden, ze verstoken nogal wat(t) vermogen, 89W om precies te zijn. De temperaturen zijn netjes dus. :)

[ Voor 12% gewijzigd door PD2JK op 09-08-2004 23:00 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Zekas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-07 10:21
56 graden kan nog niet echt kwaad. Je zou wel een andere cpu cooler kunnen kopen, dat bevorderd de levensduur alleen maar.

[Off-topic] En een lesje Nederlands is ook nooit weg ;) [/Off-topic]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Alle gegevens ook over jouw CPU http://balusc.xs4all.nl/ned/har-cpu-int-p4.html

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 augustus 2004 @ 22:57:
1. Zie de FAQ
2. Hele normale temperaturen.
Ik vondt ze zelf aan de hoge kant, voorheen werdt mijn sys nml niet warmer dan 24graden en de cpu niet warmer dan zo een 45max, maar goed dat was dan ook een 1,8 northwood met 512cache.
Ze zeggen dat de 1mb cacher wel wat warmer wordt, maar dit vindt ik persoonlijk erg hoog lijken

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-08 20:45
wees blij, met 56 graden op max load is niets mis mee.. bij mij wordt ie 82

• PD2JK
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Daar ligt het ook niet aan, de CPU die je nu hebt heeft meer vermogen nodig. 49,6W tegen 89W is erg veel. Daarom wordt je nieuwe CPU zoveel heter. :)

Verwijderd

Topicstarter
Pentium4 2,8E
Prescott
C0 (F-3-3) 02/2004 2800MHz
HT 200MHz
QDR 14x 1,25~1,40V L1 12+16KB
L2 1MB 78,0A
89,0W
69ºC 125M
90nm
81mm²

Dit is mijn cpu dus thnx voor de link

Verwijderd

Topicstarter
Hertog_Martin schreef op 09 augustus 2004 @ 23:02:
wees blij, met 56 graden op max load is niets mis mee.. bij mij wordt ie 82
82????
Bij de 75 graden springt hier de boel uit, is geloof ik default bios setting

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 09 augustus 2004 @ 23:01:
[...]

Ik vondt ze zelf aan de hoge kant, voorheen werdt mijn sys nml niet warmer dan 24graden en de cpu niet warmer dan zo een 45max, maar goed dat was dan ook een 1,8 northwood met 512cache.
Ze zeggen dat de 1mb cacher wel wat warmer wordt, maar dit vindt ik persoonlijk erg hoog lijken
een 1.8 verstookt 50W, je 2.8 89W.

daar je verklaring

Verwijderd

Topicstarter
Maar mijn hamvraag is eigenlijk....
Wanneer is het nu TE warm voor de cpu, en mobo.
Mijn lijkt nml dat zoals ik net las 82graden niet goed meer voor een cpu.
Maar goed ik ben een leek daarin vandaar dat ik jullie mening graag eens wilde horen

• PD2JK
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Over het algemeen is een temperatuur vanaf 80C te heet, maar ze kunnen het wel hebben. Vanaf dat punt, hoe hoger de temp, hoe instabieler de CPU, met dus kans op vastlopers.

Als je CPU trouwens altijd op 80C zou draaien, kan dit ook de levensduur verkorten.
Verwijderd schreef op 09 augustus 2004 @ 23:08:
Ik bedoel maar, ik zal al te denken aan extreme waterkoeling of mij part de vloeibare stikstof erop.
Maare nu lees ik tot mijn verbazing dat mijn temp dus eigenlijk nog relatief laag zit?????
Of ben ik nu weer scheel aan het kijken???? 8)7
Ja, jouw temperatuur is niet hoog voor een Prescott. Dit komt natuurlijk omdat deze op de laagste snelheid draait die de core aankan. Er zijn ook Prescott's die op 3,4GHz draaien. Deze verstoken zelfs 103W.... :o

[ Voor 52% gewijzigd door PD2JK op 09-08-2004 23:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoel maar, ik zal al te denken aan extreme waterkoeling of mij part de vloeibare stikstof erop.
Maare nu lees ik tot mijn verbazing dat mijn temp dus eigenlijk nog relatief laag zit?????
Of ben ik nu weer scheel aan het kijken???? 8)7

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op 09 augustus 2004 @ 23:06:
Maar mijn hamvraag is eigenlijk....
Wanneer is het nu TE warm voor de cpu, en mobo.
Mijn lijkt nml dat zoals ik net las 82graden niet goed meer voor een cpu.
Maar goed ik ben een leek daarin vandaar dat ik jullie mening graag eens wilde horen
Ik dacht toch echt een link geplaatst te hebben. :(

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Owja mijn actuele temp is op dit moment( pc is aan het rusten)
cpu 44
mobo 39
Oftewel gezien het weer dan lekker koel

Verwijderd

Topicstarter
GuardianAngel schreef op 09 augustus 2004 @ 23:10:
[...]

Ik dacht toch echt een link geplaatst te hebben. :(
Ja ja klopt helemaal, maar daar staat:

Wattages
De in de tabellen vermelde vermogen zijn niet de maximale waarden. Intel geeft sinds de Pentium4 de maximale waarden niet op in de datasheets omdat ze naar Intel's eigen zeggen kunnen verschillen per systeemconfiguratie. Intel berekent deze waarden door 75% van de TDP (Thermal Design Power, een theoretische waarde dus) te nemen. Tel dus voor het gemak 33% bovenop om de theoretische maximum te krijgen. In de praktijk zal deze zelden behaald worden, omdat de Pentium4 clock throttling (multiplier naar beneden brengen wanneer de CPU temperatuur een zekere grens overschrijdt, deze is gewoonlijk in de BIOS te instellen) en zelf-uitschakeling (bij een die-temperatuur van ca. 135ºC) ondersteunt

Verwijderd

Topicstarter
Maare 135 graden???????? 8)7 8)7

• PD2JK
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Lezen!!! En gebruik je edit knopje eens. Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif

De CPU gaat dus gewoon uit bij 135C, om roken te voorkomen. Dit moet je dus niet bij een AthlonXP doen, want dan krijg je wel rook. :P (Ik bedoel dus de koeler eraf halen.)

[ Voor 6% gewijzigd door PD2JK op 09-08-2004 23:19 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif
ken je deze?

Maar als die proc zichzelf nog niet terugklokt omdat hij te warm wordt zou ik me niet druk gaan maken. P4s kunnen heel wat hebben. Dus zolang je nog geen hangers hebt je er niet druk over maken.
Mijn simpele duron draait ook op 60C idle maar geeft nooit probs, dus boeit me die temp weinig.

[ Voor 7% gewijzigd door TERW_DAN op 09-08-2004 23:18 ]

• Eichii
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09-2017
Niet te veel onder elkaar posten, is alleen maar erg irriterend en niet erg lees-bevorderend

Maar zoals hierboven al vele malen is gezegd, zijn dit erg normale temperaturen.

Mja, die 135 graden zal je alleen maar halen als tijdens het gamen ofzo je cpu-koeler eraf dondert.

Verwijderd

Topicstarter
Okee mensen, het is me dus 100%duidelijk dat ik me geen zorgen hoef te maken over mijn temp,s
Sorry voor mijn te snel achter elkaar geplaatste posts.
Maar ik ben een leek hier, en wil graag alles weten over het oc-en.
Ik ben zelf wel fanatiek bezig met oc-en en uiteraard met de topics lezen hier, en ik moet zeggen dat ik er erug veel van heb geleerd, en vast nog heel veel van zal gaan leren.
Oftewel ik hoop dat een goede mede modder cq overklocker wordt voor jullie
Ik doe mijn best er in ieder geval voor

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je bent al eerder op het niet editen gewezen, dat je leek bent heeft daar niets mee te maken, het is gewoon een kwestie van een halve seconde nadenken voor je post.

Verder is deze hele topic hoogst overbodig omdat er niets in staat wat niet tig keer voorbij gekomen is en staat het gezien de OC-inhoud nog in het verkeerde subforum ook :o

Lees de GoT Huisregels om te zorgen dat je niet nog eens zo de plank misslaat...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.