[Soltek Qbic] Cmos checksum error na bios flash

Pagina: 1
Acties:

• Hollie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-06 21:32
Dag mensen,

Ik ben de gelukkige eigenaar van een Soltek Qbic EQ3801 . Het enige probleempje was de hoge temperatuur die werd aangegeven in de bios (AMD 64 bit). Met een nieuwe bios(1.5) zouden deze problemen worden verholpen.
Opgestart met een boot cd. De bios geflasht - ging allemaal goed. Daarna opgestart en toen kreeg ik nadat de schijven herkend waren de volgende melding:
"Cmos Checksum error - Defaults loaded"
Ik kreeg 2 mogelijkheden. Of F1 om verder te gaan of DEL voor de bios. Geen van beiden werkte en beiden eindigen in een zwart scherm met linksbovenin een knipperende cursor.

Ik heb gekeken of het verwijderen van het batterijtje op het moederbord enige verbetering gaf. Jammergenoeg heeft dit niet geholpen.
Nu zou ik wel graag willen weten waar het aan ligt en hoe ik het kan verhelpen. Kan iemand mij verder helpen?

Apple en Joppiesaus all the way

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als je boot, heb je dan ook de mogelijkheid om het flashprogje op te starten? Zodat je je oude BIOS terug kunt zetten? Bij mijn mobo is dit de toetsencombinatie ALT+F2.

Anders zou ik het bordje opsturen en opnieuw laten flashen door de fabrikant dus.

[ Voor 11% gewijzigd door PD2JK op 09-08-2004 22:07 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

Eb heb je toen je het batterijtje er uit gehaald ook eventjes de stekker uit het stopcontact gehaald want anders heb je nog kans dat er spanning staat op je bios.
Als dat niet werkt dan zal of opnieuw moeten proberen te flashen of opsturen zoals PrutzOr al zegt.

No signature found

Verwijderd

Bij sommige bedrijfen, zoals asus/msi/abit kan je even mailen, en dan krijg je een nieuwe bios aangeleverd (de chip) Correct me if i'm wrong!

Maar of dat bij soltek ook zo is.... Of zit de bios bij jouw niet in een losse chip, die je eraf kan halen?

• Hollie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-06 21:32
Schapie schreef op 09 augustus 2004 @ 23:19:
Eb heb je toen je het batterijtje er uit gehaald ook eventjes de stekker uit het stopcontact gehaald want anders heb je nog kans dat er spanning staat op je bios.
Yep dat hen ik ook gedaan
Verwijderd schreef op 10 augustus 2004 @ 10:45:
Bij sommige bedrijfen, zoals asus/msi/abit kan je even mailen, en dan krijg je een nieuwe bios aangeleverd (de chip) Correct me if i'm wrong!

Maar of dat bij soltek ook zo is.... Of zit de bios bij jouw niet in een losse chip, die je eraf kan halen?
Ik zal eens kijken of de bios in een losse chip zit. Daarna zal ik eens contact opnemen met Soltek voor een oplossing.

Ik kan uit de reacties opmaken dat er weinig anders opzit dan terug te gaan voor een nieuwe bios.

Edit: via de telefoon contact gehad met Soltek NL. Een erg behulpzame man stond me te woord. Ik heb hem een mailtje gestuurd met gegevens. Hij zou intern even nalopen wat een mogelijke oplossing is. Ook de garantie kwestie zou hij even nalopen. Niets mis met die service tot nu toe. Even afwachten dus.

[ Voor 18% gewijzigd door Hollie op 10-08-2004 15:56 ]

Apple en Joppiesaus all the way

• wheeler
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09:25
Hollie: Mag ik vragen of het gelukt is met je bios update? *je hebt geen contactgegevens bij je profiel dus kan je niet mailen/msn'en ;)
Pagina: 1