Toon posts:

powerbook of G5 ...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zucht

ik weet dat het eigenlijk onzin is om dit topic te starten, maar misschien hoor ik toch iets waar ik iets aan heb. zet ik ook meteen even mijn eigen gedachten op een rijtje.

ik studeer, en zit met promoveren en post-docen de komende 10 jaar nog wel tussen verschillende universiteiten te pendelen.

Ik studeer nu al aan twee verschillende universiteiten, dus ben veel in het OV.

Mijn oude mac is oud. heel oud. dus tijd voor iets nieuws. ik kan een 12" powerbook kopen (want ik vind dat formaat echt fantastisch) of een G5 2 x 1,8 (meer staat mijn stufi niet toe).

aan de ene kant vind ik het mobiele van een powerbook wel een uitkomst. als bioloog moet ik ook veel veldwerk doen en dan is zo een apparaatje een uitkomst.

aan de andere kant heb ik laatst een powerbook G4 800 (als dat bestaat, iets in die buurt in ieder geval) onder mijn neus gehad en was toch verbaasd van de traagheid. Dus niet maximaal photoshoppen, maar zelfs gewoon door de finder ploegen en een simpel jpgje openen in een picture viewer duurde langer dan op mijn oude G3.

Dan die G5. wat een apparaat. wat een kracht en wat een uiterlijk.

zucht. eigenlijk moet ik een powerbook maar wil ik een G5 :)

er is vast weinig nuttigs toe te voegen aan dit onderwerp. maar wie weet.

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-02 21:22
Natuurlijk zit er verschil tussen een G4 800 en een G5 2x1,8.

No production networks were harmed during this posting

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:14
en jou G3 heeft hoeveel geheugen en die G4 800 had hoeveel geheugen?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Topicstarter
paella schreef op 09 augustus 2004 @ 21:39:
Natuurlijk zit er verschil tussen een G4 800 en een G5 2x1,8.
dat snap ik
maar ik wil geen verschil voelen met een g4 1,3 en een g5 2 x 1,8 als ik gewoon aan het browsen/mailen/word'en ben.

Verwijderd

Topicstarter
Ramon de Jesus schreef op 09 augustus 2004 @ 21:40:
en jou G3 heeft hoeveel geheugen en die G4 800 had hoeveel geheugen?
mijn 256 en die powerbook volgens mij hetzelfde of meer...
ik was nogal verbaasd. misschien was er iets niet goed aan die pb hoor..

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:08

botoo

💀 too old to die young

Verwijderd schreef op 09 augustus 2004 @ 21:53:
. . . ik wil geen verschil voelen met een g4 1,3 en een g5 2 x 1,8 als ik gewoon aan het browsen/mailen/word'en ben.
Helaas, dat zal je altijd wel hebben (sjouw je G5 maar eens mee in de trein ;)).
Cruciaal punt is imho hoe snel is snel genoeg, en hoe (vaak en waar) wil je je machine gaan gebruiken. Als je dat kan beantwoorden heb je ook de keus gemaakt.

* botoo werkt inmiddels bijna 3 jaar op een 1GHz powerbook en het volstaat nog steeds prima, ook al heb ik nog een dual G4-1250 en een stevig overgeklokt AMD Athlon tot mijn beschikking (en die machines zijn echt wel sneller), het meeste maak ik gebruik van het PoBo :).

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Q
  • Laatst online: 09:07

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Wat ben je van plan te gaan doen op het ding(wat het ook mag worden)? Dat is namelijk de belangrijkste vraag.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:24
Ik geloof dat jezelf al een antwoord gegeven hebt: je hebt eigenlijk een Powerbook nodig maar vindt een G5 geiler. Stop je centen (zeker als student met beperkt budget) in wat je daadwerkelijk nodig hebt en je probleem is opgelost :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-02 20:58

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

^^ with stupid

Ik heb zelf een iBook 1.07GHz (officieel 1GHz, maar hij loopt iets harder for some reason) met 768MB PC2100, en dat loopt met OSX 10.3.4 als een trein. Photoshop gaat zelfs nog redelijk. Niet te vergelijken met een G5, maar voor onderweg vind ik het snel genoeg.
Ik heb een weekje het genot van een 1.5GHz 15" Powerbook met 1GB geheugen mogen ervaren, en ik moet zeggen, dat is echt retesnel. Ook het halfuurtje dat ik laatst op een 12" Powerbook 1.33GHz heb gewerkt (768MB RAM) beviel prima.... behoorlijk sneller dan mijn 12" iBook die ik eigenlijk al erg fijn vind.

Launching containers into space

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-02 11:34

chem

Reist de wereld rond

Het beste advies dat ik (je) kan geven: ga naar de winkel en probeer de meest recente PowerBook uit.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Als je stufi het toelaat, duik in de wereld die Apple heet en ga aan de Powerbook. Een desktop is op 1 plek leuk, maar daar blijft het dan ook bij. Portable = veel handiger. bezuinig alleen niet op de Airport en zo, want dt is nou net waar hij erg van pas komt, van universiteit naar universiteit.

\o/ als je stufi het toelaat. Die laat nog geen 2e hands iMac toe, schat ik... Maar je zult wel andere geldstromen hebben aangeboord. B-)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Dingen
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-02-2024
Een vriend van me werkt met een PowerBook G4 500 MHz met 768 MB intern geheugen en dat ding is echt een snelheidsmonster gezien de CPU die erin zit. Zeker sinds ' ie OSX 10.3 draait (Panther is sowieso een stuk sneller dan z'n voorgangers). Ik heb verder geen benchmarks ofzo gedraaid, maar voor m'n gevoel issie zeker sneller dan m'n eigen 12" iBook G3 900 MHz.

De nieuwe PowerBooks hebben allemaal een G4 1,33 GHz CPU of sneller. Ik kan me niet voorstellen dat dat niet snel genoeg voor je is, zeker als je er flink wat geheugen in stopt. Tel daar de voordelen van een mobiele computer bij op (die 12"-modellen vind ik zelf ook ideaal) en je keuze lijkt me duidelijk.

Natuurlijk is een dual G5 stukken sneller dan welke G4 dan ook, maar als je niet echt hele veeleisende programma's draait, kan ik me niet voorstellen dat die PowerBook de komende tijd te traag is.

• franklin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:40

franklin

denkt teveel...

ik heb net vandaag mijn powerbook 12" binnen, slechts 256mb geheugen (uitbreiding is nog onderweg) maar het ding is echt lekker snel, zelfs mijn vriendin (die een g5 dual 2ghz heeft) is onder de indruk.

In vergelijking met mijn g4-400 is het een regelrecht snelheidsmonster :)

en enorm handzaam!

• Q
  • Laatst online: 09:07

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Zendeling, hoe staat het er mee? Wat is de keuze geworden?

• Alpha-sphere
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2021
Verwijderd schreef op 09 augustus 2004 @ 21:34:
aan de andere kant heb ik laatst een powerbook G4 800 (als dat bestaat, iets in die buurt in ieder geval) onder mijn neus gehad en was toch verbaasd van de traagheid. Dus niet maximaal photoshoppen, maar zelfs gewoon door de finder ploegen en een simpel jpgje openen in een picture viewer duurde langer dan op mijn oude G3.
Waar draait je G3 op dan? OS9 voelt in ieder geval wat sneller/snappier aan dan OSX
Ik draai hier op een PB 12" 1,33 met 768MB ram en ik moet zeggen dat ik niks te klagen heb. Alleen als ik straks World of Warcraft ga spelen zou ik willen dat ik een G5 heb. Mijn volgende goal is een Cinema display voor thuis. Na een 15" PB gehad te hebben mis ik toch echt wel wat ruimte.

Ik zou zelf ook heel erg twijvelen tussen de PB en de G5. Maar realistisch gezien is de PB toch de betere keus.

Assume there are no rules and it's one big free for all

Verwijderd

Minimale snelheid voor de 12" is 867 MHz geweest, dus dat heb je in handen gehad. Zonder extra RAM is ie traag, idd. Inmiddels loopt de 12" op 1.33 GHz, 50% sneller dus, en met een betere videokaart (fijn voor Quartz Extreme). Met 512 extra, of 1024 ingebouwd, zo hij nu snel genoeg meten zijn hoor.

Of: je koopt nu een G5 (is een fijn bezit, ik zeg het uit ervaring), en als het budget het weer toelaat, een iBookje 12". Thuis snelheid, onderweg goedkoop en draagbaar.
Pagina: 1