boot systeem windows 98, 2000 mandrake

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
HEy mensen,

ik heb me al helemaal rotgezocht, maar ik heb het nog niet gevonden. Ik wil op een oud pctje (specs onderin) win98 installeren, win2000 en mandrake 10. Ik heb ervaringen met win95 en 2000 (simpel, bootmanager van 2000 :P ) maar hoe doe ik dat met mandrake? Deze zal als laatste moeten worden geinstalleerd, ik neem aan dat windows niet weet wat ext2 is.

Ik heb een 80 gig maxtor, ruimte is dus iig geen probleem. UITERAARD HEB IK EEN BACKUP, dus das geen probleem.

Het probleem waar ik dus mee zit, is: weet de lilo bootmanager dat er al 2 os-en op staan? Of moet ik partition magic gebruiken? Op got wordt die namelijk nogal afgekraakt.

Dank iedereen

Specs:

PII 300 MHz (dell systeem)
cdrom toshiba 32x
dvdspeler LG
maxtor 80 gb
video: stb velocity PCI 4mb
sound: TBS montego A3D (werkt niet onder knoppix 3.1, maar hoeft niet per se onder mandrake te werken)
onbekend ethernetkaartje, dynalink modem
96 MB ram geheugen

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-02 17:00

Tux

De bootmanager van Mandrake (lilo) zal als het goed is Windows 98 en Windows 2000 zonder problemen moeten herkennen, daar is het immers een bootmanager voor :P

Windows 98 als eerste installeren, dan Windows 2000 en daarna pas Mandrake lijkt me de meest verstandige volgorde.

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

• stefan001
vervangt lilo dan automatisch de win2000 bootmanager?

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-02 12:35

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
wel als je hem in de mbr gooit

En mocht lilo het niet automatisch zien, dan kun je die windows partities makkelijk toevoegen

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• stefan001
hm als ik jullie zo hoor zal het wel gemakkelijk gaan. Ik zal mijn bevindingen wel posten als ik ermee klaar ben (kan paar dagen duren :P ) thanx

Verwijderd

Paar dagen?? Mandrake installeer je in een half uurtje (op jouw pc mischien een uurtje/anderhalf uur.

Waar denk je zolang mee bezig te zijn?

• stefan001
wel euh, het is misschien zomervakantie, maar ik moet nog wat scheikundeproeven afmaken voor mijn studie...

Verwijderd

W2k ken ik niet zo goed, maar met NT kon je linux starten: http://www.prosig.com/protor/kbase/NT-Linux-boot.html

Een optie?

• stefan001
als het met de standaard bootmanager van mandraken niet lukt kan ik dit proberen thanx

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 augustus 2004 @ 07:53:
W2k ken ik niet zo goed, maar met NT kon je linux starten: http://www.prosig.com/protor/kbase/NT-Linux-boot.html

Een optie?
Het is zelfs mogelijk om elk niet Windows OS te starten met de NT LoaDeR (dus ook in Win2k en XP), mits je de boot record van de partitie waar het andere OS op staat maar beschikbaar stelt als bestand aan de Nt LoaDeR. Natuurlijk zijn bootloaders als LILO en GRUB ook prima in staat om Windows (en andere OSen) te laden.

Verwijderd

Precies. Geachte topicstarter geeft aan dat-ie bekend is met de windowsbootmanager en blijkbaar tevreden. Linux naast windows installeren betekend dus dat lilo c.q. grub een keuze is, geen heilig moeten. Vandaar mijn linkje.

Verwijderd

Je kan misschienm bootmagic gebruiken (wordt meegeleverd met Partion Magic

Maak 1 primaire partitie van vb 2 GB
installeer Win98
installeer parition magic / boot magic
maak 2 andere primaire parties aan
geef in boot magic de conf aan welke parties verborgen moeten blijven voor een OS
maak een bootfloppy van bootmagic (heb je nodig nadat je een ander OS hebt geinstalleerd op een andere primaire partitie)

selecteer een andere primaire partitie, die je net hebt aangemaakt. installeer win2000, Let op win2000 maakt deze primaire actief.
gebuikt de bootmagic bootdisk om een andere primaire partitie actief te maken,
installeer het laaste os.

Gebruik weer de bootmagic flop om win98 actief te maken,
start bootmagic op, pas the config aan en safe it.

Nu krijg je bijn het opstarten een boot menu te zien met je 3 OS.

Xander

• stefan001
Verwijderd schreef op 11 augustus 2004 @ 08:15:
Precies. Geachte topicstarter geeft aan dat-ie bekend is met de windowsbootmanager
wel euh, niet echt bekend. Ik installeerde een keer w95 en daarna win2000 op een andere partitie. De rest ging vanzelf, je kon automatisch kiezen tussen w2k en w95

• stefan001
morgen heb ik eindelijk tijd voor de 'operatie' ;)

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-02 17:40

Khaine

Python liefhebber

Verwijderd schreef op 11 augustus 2004 @ 08:35:
Je kan misschienm bootmagic gebruiken (wordt meegeleverd met Partion Magic

Maak 1 primaire partitie van vb 2 GB
installeer Win98
installeer parition magic / boot magic
maak 2 andere primaire parties aan
geef in boot magic de conf aan welke parties verborgen moeten blijven voor een OS
maak een bootfloppy van bootmagic (heb je nodig nadat je een ander OS hebt geinstalleerd op een andere primaire partitie)

selecteer een andere primaire partitie, die je net hebt aangemaakt. installeer win2000, Let op win2000 maakt deze primaire actief.
gebuikt de bootmagic bootdisk om een andere primaire partitie actief te maken,
installeer het laaste os.

Gebruik weer de bootmagic flop om win98 actief te maken,
start bootmagic op, pas the config aan en safe it.

Nu krijg je bijn het opstarten een boot menu te zien met je 3 OS.

Xander
Dat kost aardig wat als je boot + partition magic aan wilt schaffen (en aangezien wij hier niet met illegale software werken zal dat ook wel moeten :X :X ).
Ik zou gaan voor een installatie Win 98 .
Daarna een installatie win2000 , die zorgt ervoor dat het bekende bootmenutje wordt weggeschreven in de MBR van de eerste HDD .
Daarna maak je nogmaals 2 partities aan in de installer van mandrake (weet niet of het daar ook zo kan , heb het zelf gedaaan met Slackware 9.0) . Van die 2 partities maak je er 1 zo groot als 2 maal je RAM geheugen (bij mij dus partitie van 2 gig :X ) en 1 zo groot als je wilt voor mandrake.
Zodra mandrake geinstalleerd is kun je Lilo laten installeren . Zorg dat je win98 en win 2000 beiden op verschillende partities zet , dan ziet de huidige Lilo ze vaak zonder problemen !

Mij is het tot 3 keer zo zonder moeite gelukt met verschillende OS-en dus jouw moet het ook lukken !

suc6

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Verwijderd

Khaine666 schreef op 11 augustus 2004 @ 12:31:
[...]

Dat kost aardig wat als je boot + partition magic aan wilt schaffen (en aangezien wij hier niet met illegale software werken zal dat ook wel moeten :X :X ).
Ik zou gaan voor een installatie Win 98 .
Daarna een installatie win2000 , die zorgt ervoor dat het bekende bootmenutje wordt weggeschreven in de MBR van de eerste HDD .
Daarna maak je nogmaals 2 partities aan in de installer van mandrake (weet niet of het daar ook zo kan , heb het zelf gedaaan met Slackware 9.0) . Van die 2 partities maak je er 1 zo groot als 2 maal je RAM geheugen (bij mij dus partitie van 2 gig :X ) en 1 zo groot als je wilt voor mandrake.
Zodra mandrake geinstalleerd is kun je Lilo laten installeren . Zorg dat je win98 en win 2000 beiden op verschillende partities zet , dan ziet de huidige Lilo ze vaak zonder problemen !

Mij is het tot 3 keer zo zonder moeite gelukt met verschillende OS-en dus jouw moet het ook lukken !

suc6
Als je het op deze manier doet moet je wel 2 menu's doorlopen als je een van de Windows versies wilt booten (het bootmenu van Lilo/Grub en het bootmenu van Windows 2000). Windows 2000 zal namelijk de boot loader (configuratie)bestanden op de Windows 98 partitie wegschrijven. Om met Grub/Lilo de beide Windows versies direct te kunnen laden (dus zonder Windows bootmenu) moeten beide Windows partities eigen boot code in hun boot record hebben.

BTW ook bijv. Grub is in staat om partities te 'hiden' en 'unhiden' dus je zit niet vast aan dure tools als bootmagic om zulke truukjes uit te halen.

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Verwijderd schreef op 11 augustus 2004 @ 23:10:
[...]

Als je het op deze manier doet moet je wel 2 menu's doorlopen als je een van de Windows versies wilt booten (het bootmenu van Lilo/Grub en het bootmenu van Windows 2000). Windows 2000 zal namelijk de boot loader (configuratie)bestanden op de Windows 98 partitie wegschrijven. Om met Grub/Lilo de beide Windows versies direct te kunnen laden (dus zonder Windows bootmenu) moeten beide Windows partities eigen boot code in hun boot record hebben.

BTW ook bijv. Grub is in staat om partities te 'hiden' en 'unhiden' dus je zit niet vast aan dure tools als bootmagic om zulke truukjes uit te halen.
Kun je met 2000 dan niet bepalen dat de hij de boot.ini op hte mbr van de eerste schijf moet gooien ? Dan overschrijf je die namelijk gewoon met Linux als laatste .

Verwijderd

Khaine666 schreef op 11 augustus 2004 @ 23:13:
[...]

Kun je met 2000 dan niet bepalen dat de hij de boot.ini op hte mbr van de eerste schijf moet gooien ? Dan overschrijf je die namelijk gewoon met Linux als laatste .
Alleen de first stage boot loader staat in de MBR (een complete bootloader met config files past natuurlijk tegenwoordig niet meer in 512 bytes). De boot.ini, ntldr enz. zet hij op de 1e Windows partitie die hij tegenkomt (Windows/DOS kent daar de letter C aan toe).

Je moet er voor zorgen dat beide Windows partities een eigen boot record bevatten (met de juiste code erin om de respectievelijke Windows versie te laden). Daarna installeer je Lilo/Grub in de MBR en voeg je items toe aan het bootmenu (dit doet Mandrake al voor je als het goed is) om de beide Windows versies te chainloaden (m.a.w. de bootcode uit te voeren uit de respectievelijke boot record).

• stefan001
he mensen iedereen bedankt het is gelukt (het installeren dan)

Dit is hoe ik het heb gedaan:
Eerst installatie van windows 98 (met fdisk een 3 gig fat 32 partitie aangemaakt), vervolgens met partitionmagic 2 extra primaire partities aangemaakt, 3 gig fat32 en 5 gig ext2, de rest 2 logische stations.

vervolgens gaf ik aan om win2000 te willen installeren, dat ging niet, dus deed ik de tweede partitie er weer af en toen kon ik wel win2000 installeren. Heb ik gedaan, maar ik had nog geen bootmanager. Met een bootdisk van pm 1e partitie weer actief gemaakt, pm gestart en 3e partitie (ext2) gedeleet en aangegeven dat ik linux mandrake wilde installeren. Gereboot, geinstalleerd en automatisch kwam de lilo bootmanager tevoorschijn.

Alles geweldig, ik kan ieder besturingssysteem starten. Geweldig bedankt iedereen.

MAAR... ik heb wel 6 opties bij lilo: de 3 os-en, de floppy en nog twee vage items, schijnt een soort safe mode voor linux te zijn.... Is dat nodig? Op zich niet erg dat ze daar staan hoor...

een tweede: ik kan kiezen tussen windows (dit is windows 98) en windows2 (is windows 2000). Kan ik die namen van de besturingssystemen aanpassen? Ik heb al gekeken bij de mandrake control center, maar daar zie ik zelfs bij geavanceerd niets over staan. Er staat wel iets over acpi inschakelen (wat is dat?) en forceren van geen apic (wat is dat?) Iemand iedeen? Overigens is linux al een keer vastgelopen (was toch zo stabiel??????) bij het programma totem videospeler (ik probeerde een dvd te kijken).

Tot zover mijn ervaringen en iedereen bedankt voor de suggesties. Nakletsen is altijd nuttig, daar leer je van.

---edit---
oh ja dit bericht heb ik ingevoerd met mijn verse linux-bak, met mozilla

[ Voor 3% gewijzigd door stefan001 op 12-08-2004 21:41 ]

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

stefan001 schreef op 12 augustus 2004 @ 21:39:
he mensen iedereen bedankt het is gelukt (het installeren dan)

Dit is hoe ik het heb gedaan:
Eerst installatie van windows 98 (met fdisk een 3 gig fat 32 partitie aangemaakt), vervolgens met partitionmagic 2 extra primaire partities aangemaakt, 3 gig fat32 en 5 gig ext2, de rest 2 logische stations.

vervolgens gaf ik aan om win2000 te willen installeren, dat ging niet, dus deed ik de tweede partitie er weer af en toen kon ik wel win2000 installeren. Heb ik gedaan, maar ik had nog geen bootmanager. Met een bootdisk van pm 1e partitie weer actief gemaakt, pm gestart en 3e partitie (ext2) gedeleet en aangegeven dat ik linux mandrake wilde installeren. Gereboot, geinstalleerd en automatisch kwam de lilo bootmanager tevoorschijn.

Alles geweldig, ik kan ieder besturingssysteem starten. Geweldig bedankt iedereen.

MAAR... ik heb wel 6 opties bij lilo: de 3 os-en, de floppy en nog twee vage items, schijnt een soort safe mode voor linux te zijn.... Is dat nodig? Op zich niet erg dat ze daar staan hoor...

een tweede: ik kan kiezen tussen windows (dit is windows 98) en windows2 (is windows 2000). Kan ik die namen van de besturingssystemen aanpassen? Ik heb al gekeken bij de mandrake control center, maar daar zie ik zelfs bij geavanceerd niets over staan. Er staat wel iets over acpi inschakelen (wat is dat?) en forceren van geen apic (wat is dat?) Iemand iedeen? Overigens is linux al een keer vastgelopen (was toch zo stabiel??????) bij het programma totem videospeler (ik probeerde een dvd te kijken).

Tot zover mijn ervaringen en iedereen bedankt voor de suggesties. Nakletsen is altijd nuttig, daar leer je van.

---edit---
Linux is stabiel ... sommige programma's zijn alleen niet zo jofel .
Enneuh ... Lilo.conf ff zoeken bij mandrake . Deze aanpassen naar wens . Dan lilo.conf ff draaien in terminal en dan zou je klaar moeten zijn ! :)

Btw , goed dat je achetraf ff meld hoe alles verlopen is :).

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-02 20:59

Robtimus

me Robtimus no like you

Khaine666 schreef op 13 augustus 2004 @ 08:39:
Linux is stabiel ... sommige programma's zijn alleen niet zo jofel .
Enneuh ... Lilo.conf ff zoeken bij mandrake . Deze aanpassen naar wens . Dan lilo.conf ff draaien in terminal en dan zou je klaar moeten zijn ! :)
Je bedoelt /etc/lilo.conf aanpassen en dan als root /sbin/lilo runnen? ;)

Let er wel op dat als je in lilo.conf de titels aanpast, je ook de default=XXX regel moet aanpassen.

Als je dit soort dingen meer grafisch wilt doen kun je misschien webmin installeren.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• stefan001
webmin installeren klinkt goed. Ik ben niet vies van een prompt, maar grafisch gaat toch wat makkelijker. Echter kom ik er niet via 'start' -> systeem -> configuratie -> pakketten -> software installeren. Hij vindt webmin namelijk niet. Hoe moet dit dan? (hm, volgens mij raak ik offtopic... ;) )

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Ga naar http://www.webmin.com/ (zie je meteen hoe webmin er ongeveer uitziet), kies voor Downloading and Installing. Volg instructies.

Alleen SSL werkt meestal niet out-of-the-box, moet je eerst Crypt-SSLeay en/of Net_SSLeay installeren. Als je webmin niet voor andere PC's beschikbaar maakt (poort dicht laten staan dus) maakt dat niet uit.

More than meets the eye
system specs

Verwijderd

stefan001 schreef op 12 augustus 2004 @ 21:39:
[KNIP...]

een tweede: ik kan kiezen tussen windows (dit is windows 98) en windows2 (is windows 2000). Kan ik die namen van de besturingssystemen aanpassen? Ik heb al gekeken bij de mandrake control center, maar daar zie ik zelfs bij geavanceerd niets over staan. Er staat wel iets over acpi inschakelen (wat is dat?) en forceren van geen apic (wat is dat?) Iemand iedeen?
Als je daar op 'Volgende' klikt ga je verder met de wizard en kun je het aanpassen. ACPI heeft te maken met het stroombeheer, APIC heeft te maken met je interrupts, van deze opties kun je waarschijnlijk beter afblijven als je niet weet wat ze doen.
Overigens is linux al een keer vastgelopen (was toch zo stabiel??????) bij het programma totem videospeler (ik probeerde een dvd te kijken).
Totem is idd een applicatie die nog niet altijd helemaal vlekkeloos draait, maar Linux loopt dan niet vast (Linux is nl. alleen de kernel) maar een programma dat er op draait. Je hebt trouwens wel betere video/mediapelers ter beschikking dan Totem, bijv. MPlayer.

---edit---

Verwijderd

IceManX schreef op 13 augustus 2004 @ 11:54:
Ga naar http://www.webmin.com/ (zie je meteen hoe webmin er ongeveer uitziet), kies voor Downloading and Installing. Volg instructies.

Alleen SSL werkt meestal niet out-of-the-box, moet je eerst Crypt-SSLeay en/of Net_SSLeay installeren. Als je webmin niet voor andere PC's beschikbaar maakt (poort dicht laten staan dus) maakt dat niet uit.
niet nodig, er zit al een Webmin rpm bij Mandrake die out of the box met SSL werkt _/-\o_ .

@TS

Kijk eens in het 'Mandrake Control Center' bij 'Systeem', 'Diensten' of webmin er per ongeluk al bij staat. Als webmin eenmaal actief is kun je hem via een browser bereiken op 'https://localhost:10000'.

• stefan001
Verwijderd schreef op 13 augustus 2004 @ 17:32:
[...]

Als je daar op 'Volgende' klikt ga je verder met de wizard en kun je het aanpassen. ACPI heeft te maken met het stroombeheer, APIC heeft te maken met je interrupts, van deze opties kun je waarschijnlijk beter afblijven als je niet weet wat ze doen.
Er is alleen geen 'volgende'... :'(

• stefan001
YES! :*) Het is me gelukt! Via de https://localhost:10000 en wat doorklikken ben ik er gekomen. Alleen weet ik nog steeds niet wat 'linux-nonfb" en "failsafe' inhoudt. Die heb ik dan maar laten staan. Iig staat er nu windows 98 en windows 2000, dat is al een stuk duidelijker.

En het volgende probleem dient zich aan: ik probeer een rpm-installatiebestand te installeren (ik heb er wel een uur over gedaan om erachter te komen wat het was: eigenlijk is het een soort msi-bestand maar dan voor linux. Maar goed, hij zeurt iedere keer dat ik iets anders moet downloaden en installeren, en als ik dat andere download en probeer te installeren heeft die wéér een ander package nodig. Dit vindt ik vreselijk stupide: het lijkt microsoft wel (vergeef mij... ;) ): na het installeren van wmp of directx heb je ook gelijk security fixes: ipv gelijk een nieuwe installer maken....

maar goed, iemand een idee?

--edit--
poep, te vroeg gejuigd. Bij het rebooten stond er toch weer 'windows' en 'windows2'. Bij https://localhost:10000 staat er wel 'windows 98' en 'windows 2000'. Ik snap er niks van :?
--edit2--
een voorbeeld van de error:
Bepaalde gevraagde pakketten konden niet worden geïnstalleerd:
mplayer-1.0-0.pre3.13mdk.src (vanwege onvoldane libSDL-devel[>= 1.1.8])
Bent u het daarmee eens?

en dan kan ik ok of annuleren kiezen, welke ik klik schijnt niets uit te maken.

[ Voor 26% gewijzigd door stefan001 op 13-08-2004 20:26 ]

Verwijderd

stefan001 schreef op 13 augustus 2004 @ 19:58:
YES! :*) Het is me gelukt! Via de https://localhost:10000 en wat doorklikken ben ik er gekomen. Alleen weet ik nog steeds niet wat 'linux-nonfb" en "failsafe' inhoudt. Die heb ik dan maar laten staan. Iig staat er nu windows 98 en windows 2000, dat is al een stuk duidelijker.

En het volgende probleem dient zich aan: ik probeer een rpm-installatiebestand te installeren (ik heb er wel een uur over gedaan om erachter te komen wat het was: eigenlijk is het een soort msi-bestand maar dan voor linux. Maar goed, hij zeurt iedere keer dat ik iets anders moet downloaden en installeren, en als ik dat andere download en probeer te installeren heeft die wéér een ander package nodig. Dit vindt ik vreselijk stupide: het lijkt microsoft wel (vergeef mij... ;) ): na het installeren van wmp of directx heb je ook gelijk security fixes: ipv gelijk een nieuwe installer maken....

maar goed, iemand een idee?
[ondertussen al behoorlijk off-topic]
Daar hebben ze package-managers als 'urpmi' (die zit al in Mandrake), 'yum' en 'apt-get' voor uitgevonden, die lossen de zogenaamde dependency (afhankelijkheids) problemen automatisch voor je op. Ga naar het Mandrake Control Center en dan 'Softwarebeheer' daar vindt je alle programma's die je (in 1e instantie) nodig hebt.

Maar deze info had je natuurlijk ook zelf wel kunnen vinden :X bijv. op http://tldp.org en met Google natuurlijk
[/ondertussen al behoorlijk off-topic]

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

stefan001 schreef op 13 augustus 2004 @ 19:58:
--edit--
poep, te vroeg gejuigd. Bij het rebooten stond er toch weer 'windows' en 'windows2'. Bij https://localhost:10000 staat er wel 'windows 98' en 'windows 2000'. Ik snap er niks van :?
Als er op https://localhost:10000 wel windows 98 en windows 2000 staat in het LILO scherm, ga dan daarna naar een terminal (gnome-terminal, kterm, xterm), wordt root dmv su -, en voer uit /sbin/lilo. Dan zie je eventuele fouten; ik dacht iig dat LILO geen spaties in namen aankan.

More than meets the eye
system specs

• stefan001
yes, nu écht gelukt. De terminal gaf aan dat het default systeem niet goed was. Ik had het default systeem (linux) vervangen door Mandrake_linux, alleen stond in lilo.conf nog default=linux. Ik probeerde het aan te passen, maar kennelijk is het read-only. Ook staat erbij dat je daarna lilo moet runnen, betekent dat rebooten?

Maar goed, er staat nu windows_98 en windows_2000 dus dat is opgelost. Nu ga ik proberen of ik urpmi aan de praat krijg...

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

lilo runnen betekent dat je de LILO in je MBR of op de HD aanpast, zodat de wijzigingen worden weggeschreven.
LILO leest nml niet elke keer de config file zoals GRUB.

More than meets the eye
system specs

Verwijderd

stefan001 schreef op 15 augustus 2004 @ 13:38:
yes, nu écht gelukt. De terminal gaf aan dat het default systeem niet goed was. Ik had het default systeem (linux) vervangen door Mandrake_linux, alleen stond in lilo.conf nog default=linux. Ik probeerde het aan te passen, maar kennelijk is het read-only.
Het bestand heeft als eigenaar 'root' en andere gebruikers hebben enkel leesrechten. Als je het bestand ook wilt wijzigen zul je even (tijdelijk) root moeten worden met 'su' (type 'man su' voor een uitleg over het 'Substitute User' commando)
Ook staat erbij dat je daarna lilo moet runnen, betekent dat rebooten?
'man lilo' en 'man lilo.conf' B)
Maar goed, er staat nu windows_98 en windows_2000 dus dat is opgelost. Nu ga ik proberen of ik urpmi aan de praat krijg...
hoezo, je geeft zelf al aan dat je het al gebruikt hebt :? (De eerder genoemde tools in je startmenu zijn nl. in feite gewoon grafische schillen over urpmi heen, de command line versie van urpmi zul je waarschijnlijk niet nodig hebben, zowel type dan 'man urpmi' voor meer info)

Verwijderd

Als een programma vastloopt (totem) kies ctrl-alt-esc (tegelijkertijd) en linksklik dan op het desbetreffende programma. :)

<edit>Dit alleen voor KDE (de standaard Mandrake DE). :P

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2004 10:55 ]

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Verwijderd schreef op 16 augustus 2004 @ 08:55:
Als een programma vastloopt (totem) kies ctrl-alt-esc (tegelijkertijd) en linksklik dan op het desbetreffende programma. :)
Dat is window manager afhankelijk hoor. Hoef ik in mijn Blackbox thuis echt niet te proberen.

More than meets the eye
system specs

• stefan001
Verwijderd schreef op 15 augustus 2004 @ 20:26:

hoezo, je geeft zelf al aan dat je het al gebruikt hebt :? (De eerder genoemde tools in je startmenu zijn nl. in feite gewoon grafische schillen over urpmi heen, de command line versie van urpmi zul je waarschijnlijk niet nodig hebben, zowel type dan 'man urpmi' voor meer info)
Wel, ik heb geprobeerd een programma te downloaden (wat gelukt is, ja, dat nog wel ;) ) maar als ik dubbelklik (het is een rpm-bestand) geeft ie aan dat ie nog packages mist. Die zoek ik dan op, probeer ik te installen, maar die hebben dan ook weer iets anders nodig en zo blijf ik bezig. Als ik naar het software-toevoegen scherm ga staat mijn gedownloade bestand er niet tussen, en er is geen 'bladeren' knop. Via het desbetreffende scherm heb ik wel Mozilla geinstalleerd (met bijbehorende packages ;) )

ohja als ik typ man urpmi geeft ie een bash: dat ie het niet snapt. Moet ik in een speciale dir zitten of zo?

Verwijderd

Urpmi is een programma dat je helpt bij het installeren. Het bestaat uit een aantal onderdelen:

1: Het 'weet' welke pakketten geinstalleerd moeten zijn/worden om een programma te installeren

2: En het 'weet' waar die pakketten te halen zijn. Het heeft een lijst met 'media' (repositories, cd's, floppies, mapeen etc etc).

Om urpmi in te stellen ga naar http://easyurpmi.zarb.org/ en voeg contrib en plf toe aan de 'media' lijst.

Als 'gurpmi' gekoppeld is aan 'rpm' kan je met dubbelklik een rpm installeren. Urpmi zal dan zelf alle benodigde pakketen ophalen en installeren.

Je kan ook via het commando urpmi <naam> in een console pakketen installeren. En je kan natuurlijk via het MCC werken.

Maar ik denk dat je urmpi nog niet ingesteld hebt en werkt met niet-mandrake rpms.

Mijn advies: zet eerst alles op, werk met Mandrake rpms (mozilla staat gewoon op de CDs) en je zal zien dat het installeren van software niet simpeler kan.

Succes

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2004 14:17 ]

• stefan001
Verwijderd schreef op 16 augustus 2004 @ 14:14:
Urpmi is een programma dat je helpt bij het installeren. Het bestaat uit een aantal onderdelen:

1: Het 'weet' welke pakketten geinstalleerd moeten zijn/worden om een programma te installeren

2: En het 'weet' waar die pakketten te halen zijn. Het heeft een lijst met 'media' (repositories, cd's, floppies, mapeen etc etc).

-dit wist ik-

Om urpmi in te stellen ga naar http://easyurpmi.zarb.org/ en voeg contrib en plf toe aan de 'media' lijst.

Als 'gurpmi' gekoppeld is aan 'rpm' kan je met dubbelklik een rpm installeren. Urpmi zal dan zelf alle benodigde pakketen ophalen en installeren.

Je kan ook via het commando urpmi <naam> in een console pakketen installeren. En je kan natuurlijk via het MCC werken.

Maar ik denk dat je urmpi nog niet ingesteld hebt en werkt met niet-mandrake rpms.

Mijn advies: zet eerst alles op, werk met Mandrake rpms (mozilla staat gewoon op de CDs) en je zal zien dat het installeren van software niet simpeler kan.

Succes
Mozilla staat idd op de cd's (hoe had ik hem anders moeten installeren :P )
Ik heb contrib en plf toegevoegd aan urpmi, maar ik kan nog steeds geen pakketten installeren.

Zowel niet door op het pakket te dubbelklikken. Foutmelding:
Bepaalde gevraagde pakketten konden niet worden geïnstalleerd:
limewire-3.5.6-1jpp.noarch (vanwege onvoldane xml-commons-apis)
Bent u het daarmee eens?)
als door het via de console (ingelogd als root) met urpmi <bestandsnaam> met als huidige directory de dir waar de installer is opgeslagen (een fat-32 partitie overigens). Foutmelding:
kon rpm-bestand [limewire-3.5.6-ljpp.noarch.rpm] niet benaderen
registreren van lokale pakketten is mislukt

Sorry, maar ik snap er echt de balle van.

Overigens wel bedankt voor de hulp, iedereen, en voor toekomstige hulp.... ;)

Verwijderd

Ik begrijp wat je bedoelt :) Pak je net dat ene programma waar het anders gaat .........
8)7

Voor Limewire, download dit http://www3.limewire.com/download/LimeWireLinux.bin

Dit is een bin bestand en werkt ongeveer net zoals de installer in windows waar ik zo snel de naam niet van weet. Omdat een bestand wat je download standaard niet uitvoerbaar is moet het eerst uitvoerbaar gemaakt worden. In KDE, klik het aan met rechtermuis, kies eigenschappen, 2de tabblad, check 'uitvoerbaar'.

Installeer de j2re (maar ik neem aan dat je dat al gedaan hebt).

Open een console en typ: export PATH=$PATH:/usr/java/j2xxxxxxx/bin (waar xxx de java versie is

daarne type ./LimeWireLinux.bin

Dit installeert limewire in je $HOME

Succes

<edit> Ter verduidelijking: Software van 'bedrijven' (Sun, Nvidia, Limewire etc etc) werkt meestal net iets anders programma's uit de 'community'. Mandrake (en mensen die rpms maken voor mandrake) kan software uit de community zo aanpassen dat het goed werkt met Mandrake Linux. Bedrijven die software aanbieden doen wat moeilijker en dan is het wat lastiger om die programma's te installeren. Vaak zijn ze wel te vinden op de CDs die je krijgtals je Mandrake koopt of als je club member bent.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2004 11:06 ]

Verwijderd

stefan001 schreef op 16 augustus 2004 @ 13:44:
[...]

Wel, ik heb geprobeerd een programma te downloaden (wat gelukt is, ja, dat nog wel ;) ) maar als ik dubbelklik (het is een rpm-bestand) geeft ie aan dat ie nog packages mist. Die zoek ik dan op, probeer ik te installen, maar die hebben dan ook weer iets anders nodig en zo blijf ik bezig. Als ik naar het software-toevoegen scherm ga staat mijn gedownloade bestand er niet tussen, en er is geen 'bladeren' knop. Via het desbetreffende scherm heb ik wel Mozilla geinstalleerd (met bijbehorende packages ;) )
Het gedownloade bestand staat er niet tussen omdat het zich niet in een van de repositories bevindt. Om te zien in welke repositories 'urpmi' kijkt (en om makkelijk repositories toe te voegen) ga je in je startmenu naar "Systeem-->Configuratie-->Paketten-->Software Mediabeheer". Om te voorkomen dat je zelf alle dependencies moet aflopen en downloaden kun je het beste zoveel mogelijk software uit de repositories halen (indien nodig moet je dan repositories toevoegen)
ohja als ik typ man urpmi geeft ie een bash: dat ie het niet snapt. Moet ik in een speciale dir zitten of zo?
Je hoeft niet in een special dir te zitten. Welke precieze foutmelding geeft Bash (Bash is trouwens je shell). Controleer ook even of de 'man-1.*-mdk' rpm wel geinstalleerd is op je systeem.
Pagina: 1