Toon posts:

HD leeg na verwijderen van zwevend recordbestand door chkdsk

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

ik zit met een behoorlijk irritant probleem, kzal het proberen zo beknopt mogelijk uit te leggen:

Een paar maanden terug bleek mijn HD (WDC WD2000JB-75DUA0) ontiegelijk gaar te zijn. Ik kreeg foutmelding op foutmelding, allemaal kritieke fouten... kortom: een puinzooi.

Omdat ik dacht dat het allemaal software-matige problemen waren heb ik mijn C:schijf (heb 2 partities, 1 van 20GB, 1 van 180GB) geformatteerd en heb ik XP er opnieuw opgezet. Dit bleek helaas het probleem niet te verhelpen, want na een dag waren alle foutmeldingen weer terug.

Een van de foutmeldingen die hij aangaf, was dat hij om een schijfcontrole vroeg. Dit heb ik geprobeerd via XP uit te voeren. maar elke keer mislukte het.

Uiteindelijk heb ik ongeveer 5 keer in 2 weken mijn C: geformatteerd en weer geinstalleerd. Bij een 6e poging vroeg XP tijdens de installatie, dus na het formatteren of hij een schijfcontrole moest uitvoeren. Ik was blij dat ´ie dr eindelijk mee kwam, en hij begon mijn schijven te checken.

Ik zag toen het volgende langskomen:

=Bezig met verwijderen van zwevend recordbestand #01=

Deze ritste m'n beeldscherm langs, er kwamen ongeveer 60.000 bestanden langs.

In de volste overtuiging dat het probleem eindelijk verholpen was opende ik na de installatie verkenner en wat bleek: HELE HD GEWIST!!!!

GGGGGVVVVVVVVDDDDDDD!!! Al die bestanden die je langs zag komen, werden op dat moment gewist!!! 8 Jaar school, werk, foto's, documenten WEG!

Nou zwaar over de fok natuurlijk, maar het probleem was wel eindelijk verholpen.
Op aanraden van een vriend van me heb ik toen een engelse versie van XP eropgegooid, omdat die beter zou werken zei hij.
Na de zoveelste installatie draaide hij inderdaad, eindelijk, stabiel.

Tot dit weekend :'(
Ik vond het toch wel erg irritant dat Windows in het Engels was dus ik heb er een NL versie opgezet. Tot mijn grote verdriet zag ik dat hij tijdens het installeren wederom met een schijfcontrole begon, en weer zag ik dat hij zwevende bestanden aan het verwijderen was!! Snel geannuleerd dus, zometeen weer m'n hele HD leeg!!!

Nou kom ik dus bij mijn uiteindelijke probleem:

Elke keer als ik mijn PC reboot, vraagt hij of hij een schijfcontrole moet uitvoeren!

Behoorlijk frustrerend, want ik moet dus elke keer bij mn PC blijven zitten om die schijfcontrole te annuleren.

Ben als de dood dat m'n vriendin of een maatje van me een keer m'n PC reboot, en daarna, onwetend, m'n hele HD delete!!

Dusss.... HELLUP! Wat moet ik doen?!

Ik kan via XP geen schijfcontrole uitvoeren. Ook als ik probeer mijn schijf te defragmenteren geeft hij een foutmelding. Hij geeft aan dat er een CHKDSK gepland staat om uit te voeren. Ja, daaaag, dan wist ie dus weer alles... |:(

Nou, tis toch een beetje lang verhaal geworden :O, maar ik hoop dat jullie een oplossing hebben.

Ik heb al gepland om een nieuwe 200GB HD te gaan kopen (op zeer korte termijn, denk dat het wel weer een WD wordt) maar ik zou het zonde vinden als ik mijn ouwe schijf niet meer kan gebruiken :/

Alvast bedankt voor jullie tijd/antwoorden!

Grtz,

sn00x

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

kan het niet zijn dat je hardeschijf gewoon gaar is :?
Enne, je had evt. nog datarecovery kunnen doen toen je schijf gewist werd, oa. Norton heeft daar programma's voor.

🖥️ | 🚗

• The Wrecker
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-10-2025

The Wrecker

Networking Rulez

Ik zou die schijf eens goed controleren op slechte clusters enzo. ook een test van je geheugen lijkt me hier op zijn plaats.

Memtest86 zie google

test hardeschijf zie je merk van de schijf (bv maxtor of seagate ed.)

• Wim8282
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-03 10:32
Een engelse Windows XP is echt niet beter/sneller/stabieler dan een nederlandse hoor....

Probeer je schijf eens te checken met Data Lifeguard: http://support.wdc.com/download/

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Nooit op het idee gekomen om de HD eens op een goede werking te testen? WD heeft op zijn site er een programma voor. http://support.wdc.com/download/index.asp

Misschien bevat je MBR wel een virus?

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Wow thanx voor de snelle replies! :*)

- ja kan zijn dat mn HD gewoon gaar is, maar vind t zo zonde :( hij's pas 1 jaar oud

- wil m'n schijf graag controleren op slechte clusters, maar hoe?? en kan ie dan het probleem zelf fixen?? (als ie al wat vindt)

- zal meteen ff Data Lifeguard voor Windows downen, thanx voor de tip! Maarreh.. dan gaat ie alleen checken hè, nix formatteren/wissen enzow toch.... ? Afbeeldingslocatie: http://forum.phono.nl/modules/PNphpBB2/images/smiles/unsure.gif

• axis
  • Laatst online: 26-01-2023
zoals iedereen zegt.. meteen backups maken van je belangrijke bestanden op een cd, dvd, whatever.. daarna naar de website van je fabrikant gaan, en een diagnose-programma downloaden en uitvoeren.

Is je harde schijf kapot, geen probleem, kun je een formuliertje invullen, terug naar de fabrikant, en je hebt zo weer een nieuwe.. tadaaaa!

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• Wim8282
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-03 10:32
- wil m'n schijf graag controleren op slechte clusters, maar hoe?? en kan ie dan het probleem zelf fixen?? (als ie al wat vindt)

- zal meteen ff Data Lifeguard voor Windows downen, thanx voor de tip! Maarreh.. dan gaat ie alleen checken hè, nix formatteren/wissen enzow toch.... ?
Soms kan data Lifeguard het probleem fixen. Maar als ie dat niet kan heb je natuurlijk nog garantie.

En nee, hij formateert of wist niks. Tenzij je een low-level-format uitkiest.

Pak trouwens het beste de dos-versie: http://support.wdc.com/download/dlg/DlgDiagv504c.exe

[ Voor 11% gewijzigd door Wim8282 op 09-08-2004 19:39 ]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op 09 augustus 2004 @ 19:33:
- ja kan zijn dat mn HD gewoon gaar is, maar vind t zo zonde :( hij's pas 1 jaar oud
Wat let je dan om 'm op te sturen en garantie te claimen :?

Verwijderd

Topicstarter
/downtime/ schreef op 09 augustus 2004 @ 19:37:
[...]

Wat let je dan om 'm op te sturen en garantie te claimen :?
Omdat 'ie uit de Dell van m'n pa komt, die had een nieuwe PC gekocht, maar heeft helemaal geen 200GB nodig ;) >:)

Verwijderd

Topicstarter
zwahillius schreef op 09 augustus 2004 @ 19:37:
[...]

Soms kan data Lifeguard het probleem fixen. Maar als ie dat niet kan heb je natuurlijk nog garantie.

En nee, hij formateert of wist niks. Tenzij je een low-level-format uitkiest.

Pak trouwens het beste de dos-versie: http://support.wdc.com/download/dlg/DlgDiagv504c.exe
Heb getest (windows versie, zal zo jouw link nog ff proberen) en hij gaf alleen aan 'PASS'. Nix gevonden dus ;(

Garantie heb ik denk ik niet, aangezien deze HD uit een Dell systeem komt (zie reply hierboven). Dat pikt Dell vast niet...

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op 09 augustus 2004 @ 19:44:
[...]

Heb getest (windows versie, zal zo jouw link nog ff proberen) en hij gaf alleen aan 'PASS'. Nix gevonden dus ;(

Garantie heb ik denk ik niet, aangezien deze HD uit een Dell systeem komt (zie reply hierboven). Dat pikt Dell vast niet...
Garantie heb je altijd natuurlijk. Alleen Dell zal wel graag zien dat de HD in de juiste PC zit.

ARME AOW’er

• axis
  • Laatst online: 26-01-2023
En als Dell je bijvoorbeeld een Hitachi schijf toestuurt, dan zul je die ook wel bij Hitachi kunnen retourneren. Moet je ff serienummer checken op de site als je een RMA aanmaakt (retournering-dinges)

Maaruh, heb je ook al de uitgebreide test gedaan in die dos versie?

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

Enige tijd geleden heb ik soort gelijke problemen gehad met Windows 2000.

Toen was het probleem dat Windows 2000 niet om kan gaan met harddisken groter dan 137 Gb (128 Gb). Daarvoor moest ik eerst een update draaien.

De kans is natuurlijk groot dat dit in Windows XP wel goed is geregeld. Heb helaas ff geen tijd om het voor je uit te zoeken.

Misschien kan je er wat mee.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titel verfatsoenlijkt.

Wat betreft je probleem: kijk eens in de FAQ van dit subforum onder "Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?" en de daaropvolgende hoofdstuk "Hoe krijg ik verloren gegane data terug?". Meer heb ik hier niet aan toe te voegen :)

• Da_Bink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-12-2025
Zoals mando hierboven ook al zei, het zou heel goed aan de ondersteuning voor grote harde schijven kunnen liggen. Ook Windows XP heeft een update nodig om schijven boven de 137GB te ondersteunen. Heeft hij deze niet dan begint xp bij schrijven na de 137GB grens weer aan het begin van de schijf en overschijft dus je data! Hoogst waarschijnlijk veroorzaakt CHKDSK hierdoor ook problemen.

De vraag is dus of je die update uitgevoerd hebt? Of service pack 1 voor xp geinstalleerd? De update zit volgens mij namelijk ook in service pack 1.

• EdGnoj
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Toevallig ben ik afgelopen weekend hetzelfde probleem tegengekomen. Lag in dit geval aan de IDE-aansturing van het BIOS. Nieuwste BIOS geïnstalleerd en problemen opgelost. Asrock K7S8XE (Sis)

Verwijderd

Topicstarter
2 Axis: Ja heb de korte en de lange versie zowel in Windows als in DOS-mode gedraaid, maar alle 4 de keren kwam hij met 0 errors terug.

2 Mando & Da_Bink: dat probleem heb ik een tijdje geleden al gehad. Mijn PC herkende idd niet dat het een 200GB HD was. Dit probleem heb ik toendertijd geloof ik opgelost door SP1 te installeren. Nadat mn PC eenmaal had 'gezien' dat het een 200GB schijf is heb ik hier nooit meer problemen mee gehad. (Ook niet na talloze keren format C:)

2 BalusC: Titel zo beter ja ;) Maar het gaat mij niet om het terughalen van de verloren data (ben ik nu trouwens al veeeeeeeeeeeeeel te laat mee) maar om het feit dat ik bang ben dat het nog een keer gebeurt!

2 EdGnoj: hmmz klinkt goed, maar een nieuwe BIOS installeren (BIOS flashen?) is op zich een redelijk brute ingreep toch? Als daar iets mee fout gaat kan ik m'n PC misschien wel weggooien zeker... weet niet of ik daar m'n vingers wel aan wil branden... :/

2 ALL:

Na talloze controles heeft m'n systeem nog steeds niets raars gevonden. Hij bleef ook na elke reboot gewoon weer die f*kking CHKDSK starten. Tot ik op een gegeven moment tijdens het opstarten via F8 opstartte in 'Foutopsporing modus'. Weet niet wat dat inhoudt, maar ik d8 laat ik 't 's proberen.

M'n PC startte gewoon Windows, zag eigelijk nix speciaals, en kon alle functies gewoon gebruiken. Beetje rondgekeken maar zag echt niets anders dan de 'normale windows' :?

Hierna opnieuw opgestart... en zowaar ging ie in 1 keer door!!! Zonder CHKDSK!!! En kon toen ook m'n schijf defragmenteren!!! _/-\o_

Toeval?? Of heeft ie automatisch iets gerepareerd ofzo in de 'Foutopsporing modus'?? 8)7

Verwijderd

Misschien nu overbodig maar het lag denk ik aan de 120gb barriëre.

Als je de sp1 gaat mergen met je windows XP cd dan zou het niet meer voor moeten komen.
Via deze link heb je de info om dat te doen.
http://users.pandora.be/espetado/xp.htm

(Ik heb het zelf ook meerdere malen gehad)
Pagina: 1