[illustrator] 2 kleurendruk, transparante stukken wit laten?

Pagina: 1
Acties:

• man-o-script
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-05 22:03
Beste allemaal,
ben bezig in illustrator met 2 kleurenlabels voor op sportvoedingpotten.
Nu zijn deze opgebouwd uit PMS Black C en PMS 186 C (rood).
Dit is dus precies 2 kleuren lijkt me ;)

Nu zitten er ook transparante stukken in deze rode labels (witte stukken dus, net als papierkleur).
Mijn vraag is nu, kan ik deze stukken "wit" laten of moet ik ze allemaal uit de rode achtergrond gaan knippen zodat er echt niets meer zit en alleen de rode en de zwarte kleur overblijven?

Zou het als er witte stukken bovenop de rode PMS kleur liggen wel gezien worden als 2 kleuren bestand door de drukker?

Aangezien het al 17:45 is kan ik de drukker vandaag niet meer bellen helaas, een search hier en in google leverde ook niets op.

//

Verwijderd

ik denk dat je het het beste even uit kan knippen. Dat kan je sowieso het beste doen als er twee kleuren over elkaar vallen.

De drukker draait namelijk voor elke kleur een plaat uit, die voor wit kan ie dat gewoon niet printen of wegflikkeren (in het laatste geval zou het nog iets extra kunnen kosten), dus daar heb je geen last van

Waar je eventueel wel last van zou hebben is dat als je twee kleuren over elkaar hebt dat je op de platen ook twee kleuren hebt. (of dat nu rood en wit is of rood en zwart maakt niet uit). Mara dan krijg je dus 2 kleuren over elkaar gedrukt en dat wil je waarschijnlijk niet (in het geval van zwart over rood kan het een diepere zwart opleveren, andersom verknoei je je rood.

(hangt allemaal wel af van je instellingen, maar om fouten te voorkomen: uitknippen die handel

• man-o-script
Zo had ik het inderdaad nog niet bedacht, klinkt best logisch.
Maar is het niet zo dat hij het als "plat" bestand bekijkt en a.d.h. daarvan de films maakt en overlappende stukken dus niet 2x bedrukt zullen worden?

//

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:41
Nope. :) Uitknippen dus :)

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Wit in illustrator == nix. Dus ook geen extra plaat.

Op het moment dat jij dingen op transparant/overprint zet dan gaan kleuren die overlappen in beide platen mee (bij wit nvt want dat is nix). Als je standaard kleurvlakken over elkaar plaatst wordt alles uitgespaard. Al moet ik zeggen dat de laatste Illu standaard zwart wel automatisch op overprint/overdruk/transparantie zet.

Maar wit is in illu niets, dat kun je zien als je kijkt naar de CMYK waarden nl. 0000.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

is dat ook in zijn geval zo? aangezien ie met pms'en werkt en niet met cmyk? dat ie geen witte pms erbij zet ofzo? dat wist ik dus nl niet zeker

• Freddy_Fish
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-05 18:30

Freddy_Fish

de Verdwenen Zeewierzaadjes

Maakt allebij niet uit, wit wordt nooit gezien als een kleur (gewoon 0% van een kleur nemen). Denk dat het makkelijker voor jou is om er een wit vlak over te leggen, dan te gaan zitten klooien, met knipmaskers. Is dus alleen weer nadeel als je logo over een foto of verloop komt te staan.

• man-o-script
Om het volledig in _alleen_ die 2 PMS kleuren te houden, zou ik idd zoals Freddy_Fish zegt gewoon die PMS Black C kunnen nemen en die dan op 0% zetten toch?

Dat lijkt me dan de netste oplossing?
Alles uit gaan knippen uit de achtergrond kost me namelijk wel ff voor 8 labels :|

//

• OzBoz

OzBoz

Verwijderd schreef op 09 augustus 2004 @ 18:10:
is dat ook in zijn geval zo? aangezien ie met pms'en werkt en niet met cmyk? dat ie geen witte pms erbij zet ofzo? dat wist ik dus nl niet zeker
Ja je document staat immers gewoon in CMYK mode (als het goed is) en de PMS en zijn gemarkeerd als spot-color (steunkleur) als het goed is.

Dus alles wat dan wit is blijft 'inktloos'.

@Freddy_Fish:

Bij bv CD's bv kan het wel gewenst zijn om wit te drukken. Dus dan ook met witte inkt. Maar dan is het gewoon zaak je Illustrator wit om te zetten naar Spot-color en die vervolgens op 100% te gebruiken. Dan krijg je wel weer een extra plaat die je dan nodig hebt.

edit:
je moet juist geen 0% van een kleur nemen voor wit als in transparant. Want ga je wel film belichten met niets als je die betreffende kleur mee laat lopen.

[ Voor 14% gewijzigd door OzBoz op 09-08-2004 18:22 ]

• man-o-script
Oke duidelijk, maar wat is dan een nettere oplossing?

- Een PMS kleur (bijv. de zwarte) op 0% zetten en deze dan als "wit" gebruiken
of
- Gewoon 0000 wit als CMYK waarde gebruiken

//edit:
Had de edit van OzBoz niet gelezen, alles is duidelijk nu, dank allemaal!
Ik zal gewoon CMYK 0000 gebruiken als "transparant/wit".

[ Voor 38% gewijzigd door man-o-script op 09-08-2004 18:27 ]

//

• OzBoz

OzBoz

man-o-script schreef op 09 augustus 2004 @ 18:18:
Om het volledig in _alleen_ die 2 PMS kleuren te houden, zou ik idd zoals Freddy_Fish zegt gewoon die PMS Black C kunnen nemen en die dan op 0% zetten toch?

Dat lijkt me dan de netste oplossing?
Alles uit gaan knippen uit de achtergrond kost me namelijk wel ff voor 8 labels :|
Als je 1 van die bestaande PMSen neemt kun je dat wel doen. Maar is gewoon onzin. Wit is gewoon transparant. In de illustrator wit zit 0-0-0-0. En hoe er ook gedrukt wordt, dat is nix. Als je een bestand wilt met puur twee PMSen dan moet je geen CMYK document-format gebruiken. Maar ja, da ken nie (wel in photoshop/multichannel) :)

• OzBoz

OzBoz

man-o-script schreef op 09 augustus 2004 @ 18:24:
Oke duidelijk, maar wat is dan een nettere oplossing?

- Een PMS kleur (bijv. de zwarte) op 0% zetten en deze dan als "wit" gebruiken
of
- Gewoon 0000 wit als CMYK waarde gebruiken
Gewoon de laatste. Niet moeilijker doen dan het is. Die illustrator wit bestaat ook niet voor niets. Die is er voor het gemak.

edit:
en als je een drukker hebt die graag ook full color platen gaat draaien als hij in 2 PMSen moet drukken dan is dat niet jou fout :)

Nog ff tip, probeer even via PDF oid een kleurhgescheiden ding te printen, zie je precies wat er uiteindelijk op je films komt. Via PDF is dan de enige oplossing als je inktjet hebt, want is postscript voor nodig. Of je moet een softwarerip geinstalleerd hebben.

[ Voor 34% gewijzigd door OzBoz op 09-08-2004 18:27 ]

• man-o-script
Oke helemaal duidelijk, dank allemaal daarvoor! :)
Zal gewoon CMYK 0000 gebruiken.

Hoe kun je via PDF een kleurgescheiden print maken dan?
Gewoon alles wat Black is selecteren en deleten en zelfde voor de rode?
Of denk ik verkeerd?

[ Voor 49% gewijzigd door man-o-script op 09-08-2004 18:29 ]

//

• Freddy_Fish
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-05 18:30

Freddy_Fish

de Verdwenen Zeewierzaadjes

Ligt eraan waarmee je werkt, pc of mac, osx of 9? In osx krijg je bij adobe pakketten de pdf printer ppd erbij. Anders moet je eerst naar postscript printen en daarna met distiller, als je dat hebt omzetten naar pdf.

Je vinkt gewoon kleurscheidingen aan, dan haalt illustrator de kleuren voor je uit elkaar. Je hoeft dus nix weg te gooien.
Pagina: 1