Nu iBook kopen verstandig?

Pagina: 1
Acties:
  • 192 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Industrial_Life
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-02-2025
Ik kan via me werk aan pc-prive meedoen. Nu ben ik toe aan een nieuwe laptop en heb ik mijn oog laten vallen op een
iBook 1,2 G4, 256 MB,40 GB, 14,2~ display.

Nu las ik op de site van Apple dat de nieuwe iMac komen, is dat ook zo voor de iBooks?

Ik ga deze laptop gebruiken voor op me werk, om te kunnen internetten, IM, mail, en films af te spelen. Ik wil een stabiele laptop met een stabiel OS. Ik wil een keer van Windows af (ben het zat) en aangezien ik geen grote linux man ben kom ik uit bij OSX
Dit zal mijn eerste Apple worden ga niet specifiek grafische dingen draaien want daar heb ik thuis een workstation voor staan (zie sig) Is het verstandig om nu een iBook aan `te schaffen?

PS tot een paar maand terug moest ik niks van Apple hebben maar heb nu paar keer op een Apple gewerkt en werkt lekker.... :)

-

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:48

chem

Reist de wereld rond

Er zijn geen plannen bekend gemaakt voor nieuwe iBooks, dat doet Apple nooit eigenlijk.

De meest concrete plannen die er bekend zijn, is dat de G5 echt nog wel even op zich zal laten wachten.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• wouterve
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-02 22:06

wouterve

Swinger of States

De iBooks zijn redelijk recent nog vernieuwd, dus ik denk dat je in de nabije toekomst geen schokkende updates hoeft te verwachten. De G5 moet eerst nog naar de Powerbook, en ook dat zie ik voorlopig nog niet gebeuren...

Bovendien: als je met de huidige iBook kunt wat je wilt gaan doen, is er ook niet echt een reden om de aankoop nog langer uit te stellen. Voor meer info over wel of niet kopen van nieuwe Apples kun je ook even kijken op http://buyersguide.macrumors.com/ , daar vind je een heel handig overzicht :).

• Industrial_Life
wouterve schreef op 09 augustus 2004 @ 17:05:
De iBooks zijn redelijk recent nog vernieuwd, dus ik denk dat je in de nabije toekomst geen schokkende updates hoeft te verwachten. De G5 moet eerst nog naar de Powerbook, en ook dat zie ik voorlopig nog niet gebeuren...

Bovendien: als je met de huidige iBook kunt wat je wilt gaan doen, is er ook niet echt een reden om de aankoop nog langer uit te stellen. Voor meer info over wel of niet kopen van nieuwe Apples kun je ook even kijken op http://buyersguide.macrumors.com/ , daar vind je een heel handig overzicht :).
Zeer handige link, tnx, ben nieuw into Apple dus moet nog beetje me informatiebronnen vinden, en volgens mij is Apple Talk hier een goede start

-

• Remenic
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2025
Ik zit zelf te twijfelen tussen een iBook en een Powerbook 12". Het prijsverschil is best wel gigantisch, maar de Powerbook heeft wel weer wat mooiere hardware.

Ik ben bang dat de iBook geen lang leven meer zal hebben, omdat Tiger(de volgende release van MacOS X) nu al features krijgt (core image) die niet op een iBook werken. Of dit terecht is weet ik niet, ik ben zelf nog nooit in bezit geweest van een Apple. Maar als outsider zie ik dat zo.

Zelf ben ik van plan om te programmeren in C++ en JAVA (verplicht vak, absoluut niet vrijwillig). Dit het liefst met een beetje redelijke snelheid.

En als het even kan moet het apparaatje ook nog eens een paar jaar mee gaan. 3 jaar, minstens. Daarmee bedoel ik dat ik over 3 jaar niet het gezeur wil hebben dat de laptop te traag is voor allerdaagse applicaties.

Ik zit dus een beetje met een dilemma; iBook aanschaffen en nog wat geld overhouden, of een Powerbook aanschaffen en meteen blut zijn :P Beide wel met 768MB RAM natuurlijk!

Ik ben nog student (Informatica) en denk niet dat ik in de toekomst grote projecten in Photoshop en Dreamweaver e.d. zal doen. Op zich denk ik dat een iBook wel zou volstaan voor wat ik er mee wil doen, maar om de een of andere reden ben ik bang dat ik straks niet voor de powerbook heb gekozen..... twijfels twijfels.

• bartsmakman
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-01-2021
Om iets toe te voegen aan de bovenstaande post.

Als je nu een ibook koopt in plaats van een powerbook beschik je niet over DVI (digitale video uitgang). Dus als je een ibook koopt kan je de nieuwe apple monitoren niet aansluiten. Groot voordeel van de powerbook, die heeft wel DVI.

*kuch* ja, als je een powerbook koopt ben je blut. Gekke wereld, koop een ibook en je bespaard geld. Leuk begin voor een apple monitor. Kan je deze vervolgens alleen aansluiten op je powerbook.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:45

Q

Au Contraire Mon Capitan!

De topicstarter zal gezien zijn wensen & eisen prima uit de voeten kunnen met genoemde ibook. Zelf zou ik voor de 12" gaan omdat die kleiner is en dat is prettig om mee te slepen. Beiden hebben nl 1024x768 resolutie en je bespaart ook nog geld.

Wat remenic betreft: voor OS X is java geen probleem (vast wel prima progomgeving voor te vinden) maar c++ is minder fijn. Als je zo'n gui applicatie moet maken met bijv borland of ms visual oid dan is een apple denk ik geen juiste keuze. Je kunt er echter voor kiezen om dat soort werk thuis op de pc te doen, maar handig is anders.

• Remenic
Q schreef op 11 augustus 2004 @ 22:06:
De topicstarter zal gezien zijn wensen & eisen prima uit de voeten kunnen met genoemde ibook. Zelf zou ik voor de 12" gaan omdat die kleiner is en dat is prettig om mee te slepen. Beiden hebben nl 1024x768 resolutie en je bespaart ook nog geld.

Wat remenic betreft: voor OS X is java geen probleem (vast wel prima progomgeving voor te vinden) maar c++ is minder fijn. Als je zo'n gui applicatie moet maken met bijv borland of ms visual oid dan is een apple denk ik geen juiste keuze. Je kunt er echter voor kiezen om dat soort werk thuis op de pc te doen, maar handig is anders.
De keuze van laptop en OS laat ik niet door mijn school bepalen wanneer ik deze van mijn zuur verdiende centen moet betalen.

Tot nu toe is mijn school behoorlijk MS onafhankelijk gebleken (één docent levert zijn documenten zelfs in sxw (openoffice) formaat aan). Alle programma's die ik tot nu toe nodig heb gehad waren ook beschikbaar voor Linux. Zelfs programma's die door de school zelf ontwikkeld zijn. Wat betreft C++ heb ik er wel vertrouwen in dat ze daar ook vrij flexibel in zullen zijn. Daarnaast kan ik er inderdaad voor kiezen om dat thuis te doen (desnoods via vnc).

ik heb net deze thread gelezen: powerbook of G5 ... en dan begin ik toch het idee te krijgen dat ik met een PB veel meer voldoening zal krijgen.

Een extern display zit er voorlopig niet in, zeker niet met het geld dat ik overhoud. Wellicht een goedkoop TFT schermpje, maar zeker geen Apple Display. Zo Apple geil ben ik nou weer niet :P

• Industrial_Life
DVI heeft voor mij persoonlijk geen meerwaarde, zal er in de toekomst geen monitor aanhangen, staan al 4 op me bureau, meer dan zat :)
Ik heb vandaag op me werk even echt zitten spelen met een recente iBook van iemand G3 14~ kan niet wachten totdat ik me laptop krijg :)

-

• M2XzeeD
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-04-2025
even terug koment op boven staande posts

de ibook heeft een mini vga uitgang (vga) voor mirror view dus gespiegelde weergave, dit is perfect voor beamers maar voor 2e schermen onbruikbaar aangezien je resolutie op 1024 * 768 blijft hangen

bij een powerbook heb je mini dvi (dvi) en kun je hem gebruiken als 2e (of 1e) scherm en gespiegelde weergave (mac resolutie weet ik neit zo snel)

als je voor een ibook kiest is een 2e scherm zowieso niet zo belangrijk voor jou zoals je al zei :)

verder ergens in november kun je weer nieuwe ibooks verwachten (maandje eerder of later zou ook kunnen) apple vernieuwt haar producten meestal eens in de 7 a 9 maanden maar hier is eigenlijk niets over bekend officieel

ibook G5? op z'n minst een jaar na de powerbook G5 dus daar kan je nog even op wachten

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Met een screen spanning hack kun je gewoon een externe monitor op 1600*1200 draaien in dual monitor opstelling. Dat expose niet meer zo soepel werkt is iets anders, maar het is absoluut geen probleem om een tweede monitor aan te sluiten op een iBook.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• Q

Q

Remenic schreef op 11 augustus 2004 @ 22:36:
[...]

De keuze van laptop en OS laat ik niet door mijn school bepalen wanneer ik deze van mijn zuur verdiende centen moet betalen.
Zo mag ik het horen!
Tot nu toe is mijn school behoorlijk MS onafhankelijk gebleken (één docent levert zijn documenten zelfs in sxw (openoffice) formaat aan). Alle programma's die ik tot nu toe nodig heb gehad waren ook beschikbaar voor Linux. Zelfs programma's die door de school zelf ontwikkeld zijn. Wat betreft C++ heb ik er wel vertrouwen in dat ze daar ook vrij flexibel in zullen zijn. Daarnaast kan ik er inderdaad voor kiezen om dat thuis te doen (desnoods via vnc).
Je zou eventueel nog wel voor x11 ofzo wat kunnen proggen in c++ maar ik denk dat de docenten wel snappen dat het niet om het middel gaat waarmee je het doet.
ik heb net deze thread gelezen: powerbook of G5 ... en dan begin ik toch het idee te krijgen dat ik met een PB veel meer voldoening zal krijgen.
Een 12" ibook met 512/60gb/aiportex/blueth = 1435 (studentenkorting)
een 12" powerbook met 1.33 (vs 1.0) ghz is 1739

prijsverschil: 300 euro. Wil je dat betalen voor 300 mhz meer + een metalen behuizing + dvi + iets betere videokaart?

Met die extra power heb je denk ik wel een desktopvervanger in handen. Kun je je pc gebruiken voor doom3 enzo.
Een extern display zit er voorlopig niet in, zeker niet met het geld dat ik overhoud. Wellicht een goedkoop TFT schermpje, maar zeker geen Apple Display. Zo Apple geil ben ik nou weer niet :P
Met een ibook en hack kun je trouwens weldegelijk een 2e monitor appart aansturen.

• Remenic
Q schreef op 12 augustus 2004 @ 12:17:
Een 12" ibook met 512/60gb/aiportex/blueth = 1435 (studentenkorting)
een 12" powerbook met 1.33 (vs 1.0) ghz is 1739

prijsverschil: 300 euro. Wil je dat betalen voor 300 mhz meer + een metalen behuizing + dvi + iets betere videokaart?

Met die extra power heb je denk ik wel een desktopvervanger in handen. Kun je je pc gebruiken voor doom3 enzo.
300 euro is wel een hoop geld. Maar als deze een stuk sneller is dan de iBook, waardoor ik mijn PC bijna nooit meer gebruik, dan is dat misschien het geld wel waard.

Franklin zei in een ander topic:
k heb net vandaag mijn powerbook 12" binnen, slechts 256mb geheugen (uitbreiding is nog onderweg) maar het ding is echt lekker snel
Als ik dit zo lees, krijgt ik het gevoel dat het die € 300 extra misschien wel waard is, of is de iBook ook gewoon "lekker snel"?

De iBook hoeft van mij geen Doom³ te kunnen draaien (kan de Powerbook dat wel? zo ja, dan ga ik liever voor de PB!), maar ik hou wel van een machine die gewoon snel aanvoelt, en niet dat met me vingers op het bureau zit te tikken terwijl ik aan het wachten ben op een programma dat zich aan het opbouwen is of een menutje opengeklapt is.

Mijn desktop PC is op het moment een 1,33GHz AMD Athlon Thunderbird (geen XP dus) met 768MB RAM. Zal de 1GHz iBook met 768MB RAM (veel) sneller zijn dan dit systeem?

...excuses aan 2Cool2Rule voor het misbruiken van zijn topic...

[ Voor 8% gewijzigd door Remenic op 12-08-2004 13:28 ]

• Q

Q

Ik heb zelf dus een 12" 800 mhz ibook (maart dit jaar).

Dat ding is "snel genoeg". Voor mail, surfen, via terminal beetje op servers klooien, prima.
Zelfs photoshop gaat prima, op een externe monitor bij 1600x1200. Alleen expose is op die res traag, maar okee 800 mhz.../eenvoudige videokaart....

Als ik nu op dit moment weer die keuze zou moeten maken gooide ik zelf die 300 euro er tegenaan, hij is zelfs nog iets kleiner, ook mooier en natuurlijk sneller.

Games moet je gewoon uit je hoofd laten denk ik en doom3 draait al traag op mijn 2.8 p4 / 1 gig/ raptor 74 gb / radeon9800pro dus dat gaat niets worden.

Het opstarten van programma's is op een laptop niet altijd een snelheidsfeest, maar met genoeg ram hou je je veelgebruikte progs gewoon draaiende en dan is alles gewoon snel (genoeg). Ik denk dat het zeer raadzaam is om eens in een winkel achter zo'n pb en een ibook te gaan zitten. Alleen langs deze weg kun je bepalen of die 300 euro echt gerechtvaardigd is. Het is natuurlijk ook zo: 1/3 meer mhz wil niet zeggen dat het ding ook 1/3 sneller is. Test het zelf in een winkel.

Verwijderd

tiger runt niet met alle features op ibooks? dan neem ik wellicht een powerbook met studentenkorting. hoe kan ik eigenlijk aanspraak maken op die studentenkorting (zit op universiteit utrecht)?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2004 03:19 ]

• botoo
  • Laatst online: 15:12

botoo

💀 too old to die young

Remenic schreef op 11 augustus 2004 @ 20:55:
. . . omdat Tiger(de volgende release van MacOS X) nu al features krijgt (core image) die niet op een iBook werken.
Ow?
Heb je daar eeb bron voor? Volgens mij zou de G4 iBook wel Tiger moeten kunnen draaien?

* botoo

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• franklin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:40

franklin

denkt teveel...

Tiger draait prima op ibook, alleen een nieuwe feature als core image zal optimaal gebruik van je hardware maken en bepaalde dingen zijn niet geimplementeerd in de videochipset in een ibook, dus wordt het of software of niet.

Verwijderd

Het zou inderdaad wel handig zijn als Remenic een bronvermelding zou geven bij de opmerking dat Tiger het niet zou doen op een iBook.
Dat is voor het eerst dat ik dit hoor.
Op een iBook G4 draait Tiger sowieso; de grootste groep OS X gebruikers draait het op een G4.

Ik ga ervan uit dat ik gewoon op Tiger kan overstappen als ie uit is (B&W G3 400Mhz en PB G4 550 Mhz).

EDIT: Sorry ik lees het nu nog eens en Remenic zegt niet dat het niet werkt op een iBook maar dat sommige onderdelen het niet doen.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2004 09:49 ]

• botoo
  • Laatst online: 15:12

botoo

💀 too old to die young

bron gevonden :)
Core Image unlocks the performance of today?s powerful graphics hardware. Now, ultra-fast, pixel-accurate image processing is built right into Tiger.

System Requirements

The performance gains and features supported by Core Image ultimately depend on the graphics card. Graphics cards capable of pixel-level programming deliver the best performance. But Core Image automatically scales as appropriate for systems with older graphics cards, for compatibility with any Tiger-compatible Mac.

Supported graphics cards:

ATI Radeon 9800 XT
ATI Radeon 9800 Pro
ATI Radeon 9700 Pro
ATI Radeon 9600 XT
ATI Radeon 9600 Pro
ATI Mobility Radeon 9700
ATI Mobility Radeon 9600
NVIDIA GeForce 6800 Ultra
NVIDIA GeForceFX Go 5200
NVIDIA GeForceFX 5200 Ultra

These cards are available in today?s PowerBooks, Power Mac G5s and both the 17-inch and 20-inch iMac.
Het gaat dus over grafische mogelijkheden van de zwaardere videokaarten (die helaas niet in de iBooks zitten), maar Core Image schaalt automagisch terug voor machines die oudere videokaarten hebben.

Ei'k was dat ook al eerder zo, het switchen van user gaat op mijn ouwe G3-500 iBook zonder dat mooie kubus-effect wat op m'n G4-1000 PoBo weer wel met dat effect gebeurt.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Remenic
Allereerst, sorry dat ik niet meteen de bron erbij heb vermeld over de core image. Ik dacht dat het wel algemeen bekend was :)

Verder, het missen van (sommige) core image effecten is natuurlijk geen ramp, maar we hebben het wel over een apparaat van meer dan 1000 euro, dat nu al 'verouderd' lijkt te zijn. Nu een apparaat aanschaffen dat niet in staat is om alles uit het volgende besturingsysteem te halen dat over een paar maanden uit komt, geeft mij geen veilig gevoel.

Ik ben zelf niet bezig met beeld bewerking, dus een beperkte(?) core-image zal, op het missen van enige grafische effecten zoals in dashboard, niet zoveel nadelige gevolgen hebben. Maar misschien dat ik met een iBook/PB juist wel in dat soort dingen geïnteresseerd raak.

Een PB geeft gewoon een zekerder gevoel, maar misschien onterecht. Ik ga het advies om het gewoon eens in een Apple store te checken opvolgen. Hopelijk geeft dat een goed genoeg beeld om een keuze te maken.

• Wild pigeon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:15
Ikzelf heb nu een 700mhz 12inch iBook waar ik zeer tevreden mee ben, maar als ik nu het geld had dan zou ik zeker die 300 meer uitgeven en voor een 12 inch PB gaan!
Iig suc6 met je keuze!

• Industrial_Life
Nu ben ik dus afgelopen 2 dagen aardig op zoek geweest naar de verschillen tussen iBook en Powerbook, ik zit te twijfelen tussen een iBook 14" of PBook 15", ik hoef geen Superdrive

Ik heb hier een offerte voor me neus liggen van een Powerbook !5" 1,33 Ghz,256, 60 gb, Combo, BT/ AirportExtreme (M9421) voor iets onder de 2100 euro inc. btw

1 van de voordelen van de PBook t.o.v. iBook
-Sterkere bezuizing
-Verlicht toetsenbord, vind ik erg handige feature...
-Betere GFX
-TV out -> s-video -> composite

Ik vind een PB natuurlijk mooier maar ik zit nog te twijfelen of het geld waard is....

-

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

2Cool2Rule schreef op 14 augustus 2004 @ 00:04:
Ik vind een PB natuurlijk mooier maar ik zit nog te twijfelen of het geld waard is....
Dat ligt aan jezelf. Maar weet niet of je wat met Bluetooth wilt, maar das bij de iBooks volgens mij optie ipv standaard.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Industrial_Life
BT is standaard bij PB idd.... ik gebruik BT best veel.. inhouse alleen BT headsetje voor Skype, backuppen van contacts van telefoon...

-

• Remenic
-Sterkere bezuizing
-Betere GFX
Dat zijn er 4, maar goed :)

Over dat sterkere behuizing, ik dacht juist dat de PB erg snel deuken oploopt? En dat de iBook een harde behuizing heeft, waardoor dat minder snel gebeurd. Alleen krijg je sneller krassen op een iBook. Of is dat niet zo?

• Q

Q

Remenic schreef op 14 augustus 2004 @ 02:08:
[...]

Dat zijn er 4, maar goed :)

Over dat sterkere behuizing, ik dacht juist dat de PB erg snel deuken oploopt? En dat de iBook een harde behuizing heeft, waardoor dat minder snel gebeurd. Alleen krijg je sneller krassen op een iBook. Of is dat niet zo?
Mijn ibook is 1/2 jaar oud en al heel erg stevig bekrast. Daar doe je echter niet veel aan en ach: het is een gebruiksvoorwerp.

Verwijderd

-Sterkere bezuizing
-Betere GFX

Het backlight toetsenbord zit alleen maar op de 15" superdrive (2735 euro) en de 17"(2973 euro), niet op de 15" combodrive waar jij de offerte van hebt gekregen.

Om je geen valse hoop te geven ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2004 11:38 ]

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Wacht met iBook kopen in elk geval tot Apple's Paris Expo in september. Er is een kans dat Apple dan een soort tablet Mac introduceert, volgens verschillende rumour sites. Apple heeft namelijk een patent aangevraagd op een soort tablet iBook (als je de plaatjes bekijkt). De Engelse site 'The Inquisitor' (o.i.d.) heeft daar een artikel over.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• franklin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:40

franklin

denkt teveel...

http://www.theregister.co.uk/2004/08/13/apple_tablet_mac/

maar of we daar op zitten te wachten :) het zal ook wel een duur speeltje worden

• Dingen
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-02-2024

-Sterkere bezuizing
-Betere GFX
Zoals gezegd is de behuizing van de iBook juist wat sterker (maar ook gevoeliger voor krassen) en heeft de PowerBook met Combodrive geen verlicht toetsenbord. Maar bovendien kun je voor je iBook voor een paar tientjes ook een s-video & composite TV-outkastje halen. Dat werkt prima (ik gebruik de mijne regelmatig) en ziet er erg strak uit op je TV.

Wat mij betreft is de meerprijs van een PowerBook alleen terecht als je veel waarde hecht aan de grafische chip en het kunnen aansluiten van een externe monitor, want verder biedt het nauwelijks voordelen boven de iBook. Op het uiterlijk na dan :+

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Dingen schreef op 14 augustus 2004 @ 14:46:
[...]
Wat mij betreft is de meerprijs van een PowerBook alleen terecht als je veel waarde hecht aan de grafische chip en het kunnen aansluiten van een externe monitor, want verder biedt het nauwelijks voordelen boven de iBook. Op het uiterlijk na dan :+
De PowerBook heeft ook een scherm van hogere kwaliteit (i.i.g. de 15" en 17" versies), wat voor sommige mensen ook belangrijk is. De hogere bussnelheid en meer cache geheugen is belangrijk voor mensen in de grafische industrie.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• Dingen
MacWolf schreef op 14 augustus 2004 @ 15:05:
[...]

De hogere bussnelheid en meer cache geheugen is belangrijk voor mensen in de grafische industrie.
Ach kom, hoeveel sneller is een PowerBook nou echt? Ik denk dat het reuze meevalt. Ik vind het zelf in elk geval niet de honderden euro's waard. Maar dat moet iedereen natuurlijk voor zichzelf bepalen :)

• Industrial_Life
Om ff alle onduidelijkheid weg te nemen m.b.t. het verlichte toetsenbord,

Is mogelijk vanaf de 15 inch powerbook, ook met combo, bij de combo is het een optie, bij de Superdirve is het standaard, kwam hier achter toen ik een 15" Combo op de Apple site samenstelde om te kijken of het mogelijk was om dit er bij te bestellen. Dus vanaf elk 15 inch powerbook model. Maar optie voor de combo versie

Kijk op dit moment heb ik wel zoeits, als een laptop koop wil ik een complete laptop hebben,. zelfs de laptop van de kruidvat heeft standaard TV out, kan er wel een kastje bijkopen maar ik vind dat dit soort dingen gewoon standaard moeten zijn.

Qua grafisch geweld, de 9700 van ATI is een goede kaart, ik weet dat de Nvidia 5200 serie zo snel is als dikke bruine derrie door een trechter.... En tevens wat hierboven ook wordt gezegd over core imaging wat niet ondersteund wordt volledig door de entry modellen....

Zoals hierboven wordt gezegd, ja het is een gebruikersding maar ben wel zuinig op me spullen wat dat betreft.... (schiet mij nu wel net te binnen dat ik mijn oude topline laptop amd400 mhz, een jaar geleden gewoon de genade klap heb gegeven omdat ik naar werd van de traagheid).

Qua stevigheid casing lijkt me leuk om op me werk te testen, 2 collega's: 1 heeft een iBook ander een PBook, als ik ze alle twee van het bureau gooi, kijken welke daarna het blijft doen? :)

Qua performance van een iBook en PBook zullen niet zo gek van elkaar veel verschillen met CPU op zelfde frequentie, de een heeft PC2100 en de andere PC2700 geheugen... scheelt niet zo gek veel...

[ Voor 5% gewijzigd door Industrial_Life op 14-08-2004 18:01 ]

-

Verwijderd

2Cool2Rule schreef op 09 augustus 2004 @ 16:59:
Ik kan via me werk aan pc-prive meedoen. Nu ben ik toe aan een nieuwe laptop en heb ik mijn oog laten vallen op een
iBook 1,2 G4, 256 MB,40 GB, 14,2~ display.

Nu las ik op de site van Apple dat de nieuwe iMac komen, is dat ook zo voor de iBooks?

Ik ga deze laptop gebruiken voor op me werk, om te kunnen internetten, IM, mail, en films af te spelen. Ik wil een stabiele laptop met een stabiel OS. Ik wil een keer van Windows af (ben het zat) en aangezien ik geen grote linux man ben kom ik uit bij OSX
Dit zal mijn eerste Apple worden ga niet specifiek grafische dingen draaien want daar heb ik thuis een workstation voor staan (zie sig) Is het verstandig om nu een iBook aan `te schaffen?

PS tot een paar maand terug moest ik niks van Apple hebben maar heb nu paar keer op een Apple gewerkt en werkt lekker.... :)
Koop geen ieboek, is gewoon flut. Als je een stabiele lappie wilt hebben koop dan een Dell d600 ofzo, kan je zelfs alles in configuren en een beetje van de prijs lutk altijd via de klantenservice :) , mij ook gelukt _/-\o_

Als je Linux wilt gaan draaien Go For Linux Mandrake.

Succes met de aankoop

• Dingen
Verwijderd schreef op 14 augustus 2004 @ 18:08:
[...]

Koop geen ieboek, is gewoon flut.
Flut :? Ik heb erg veel plezier van m'n iBook eerlijk gezegd. Tis de stilste, kleinste, lichtste laptop die ik ooit gehad heb, en hij heeft nog de langste accutijd ook.

Wat is er in godsnaam flut aan dat ding :?

• Dingen
2Cool2Rule schreef op 14 augustus 2004 @ 17:57:

Kijk op dit moment heb ik wel zoeits, als een laptop koop wil ik een complete laptop hebben,. zelfs de laptop van de kruidvat heeft standaard TV out, kan er wel een kastje bijkopen maar ik vind dat dit soort dingen gewoon standaard moeten zijn.
Ach, ik betaal liever een paar tientjes extra voor een TV-out module voor een iBook dan honderden euro's extra voor een PowerBook die standaard een TV-out heeft.

Overigens heeft de 12" PowerBook ook geen TV-out. Er is gewoon geen plek voor denk ik.

Verwijderd

Dingen schreef op 14 augustus 2004 @ 18:14:
[...]

Flut :? Ik heb erg veel plezier van m'n iBook eerlijk gezegd. Tis de stilste, kleinste, lichtste laptop die ik ooit gehad heb, en hij heeft nog de langste accutijd ook.

Wat is er in godsnaam flut aan dat ding :?
We spreken elkaar nog wel eens als die kaduuk gaat, de ieboek is één al plastic ( daar lijkt het op , een wijven ding dus !! ), tja rotzooi dus.( ik weet ook dat er betere behuizingen voor zijn )

Kijk Dell heeft een mooie behuizing heb hem al een paar keer laten vallen en er is helemaal niets stuk !!

Wat voor service geeft ieboek ??

Hoe komt ieboek samen met dell ( zelfde config ) uit testen ??......haha :*)

Succes en veel plezier met je ieboek.

• Industrial_Life
Verwijderd schreef op 14 augustus 2004 @ 18:08:
[...]

Koop geen ieboek, is gewoon flut. Als je een stabiele lappie wilt hebben koop dan een Dell d600 ofzo, kan je zelfs alles in configuren en een beetje van de prijs lutk altijd via de klantenservice :) , mij ook gelukt _/-\o_

Als je Linux wilt gaan draaien Go For Linux Mandrake.

Succes met de aankoop
Je blaat hier, zonder argumenten, en een Dell zal ik nooit nemen dingen flikkeren al uit elkaar als je er naar kijkt. Kruip maar in je Linuxhol met je Dell. Ik zei al duidelijk dat ik geen Linux wilde.

Ik weet niet wat je nou in dit topic de Del(l) komt vertonen maar ga maar gewoon ergens anders spelen.

-

Verwijderd

Ik wou je alleen helpen hoor, ik hoop dat die gejat wordt door een zwerver of junk.

Succes en hoop dat die als die te lang aanstaat in de fik vliegt !!

• Industrial_Life
Je hebt het laatste woord...

Back ontopic....

-

• Dingen
Verwijderd schreef op 14 augustus 2004 @ 18:29:
[...]

We spreken elkaar nog wel eens als die kaduuk gaat, de ieboek is één al plastic ( daar lijkt het op , een wijven ding dus !! ), tja rotzooi dus.( ik weet ook dat er betere behuizingen voor zijn )

Kijk Dell heeft een mooie behuizing heb hem al een paar keer laten vallen en er is helemaal niets stuk !!

Hoe komt ieboek samen met dell ( zelfde config ) uit testen ??......haha :*)

Succes en veel plezier met je ieboek.
Je spreekt me op een interessant moment, want op dit moment is m'n iBook zelfs stuk. Niet vanwege de behuizing (het inderdaad heihard plastic, prima spul, kheb al regelmatig laten vallen, maar toen was er niks aan de hand), maar vanwege een productiefout. En daar doet Apple niet zo moeilijk over, ik krijg namelijk gewoon m'n geld terug. Het volledige aankoopbedrag dus, terwijl de laptop al bijna een jaar oud is.

En met dat geld koop ik gewoon lekker een nieuwe iBook. Die dingen bevallen me namelijk uitstekend.

Verwijderd

Dingen schreef op 14 augustus 2004 @ 19:08:
[...]

Je spreekt me op een interessant moment, want op dit moment is m'n iBook zelfs stuk. Niet vanwege de behuizing (het inderdaad heihard plastic, prima spul, kheb al regelmatig laten vallen, maar toen was er niks aan de hand), maar vanwege een productiefout. En daar doet Apple niet zo moeilijk over, ik krijg namelijk gewoon m'n geld terug. Het volledige aankoopbedrag dus, terwijl de laptop al bijna een jaar oud is.

En met dat geld koop ik gewoon lekker een nieuwe iBook. Die dingen bevallen me namelijk uitstekend.
Je zegt het zelf al, door een productie fout bla bla , tja dell maakt namelijk bijna geen productie fouten maar mochten die wel komen krijgen ook de consumenten en bedrijven hierover informatie en dat er een nieuwe toegemoet komt.

Lees de testen maar een keer !!

• Dingen
Verwijderd schreef op 14 augustus 2004 @ 19:17:
[...]

Je zegt het zelf al, door een productie fout bla bla , tja dell maakt namelijk bijna geen productie fouten maar mochten die wel komen krijgen ook de consumenten en bedrijven hierover informatie en dat er een nieuwe toegemoet komt.

Nou en? Ik heb ook informatie hierover ontvangen en alles wat er tot nu toe gebeurd is, was volledig gratis. Bovendien heb ik maandenlang met volle tevredenheid van het apparaat gebruik kunnen maken. Wat probeer je nou te bewijzen?

• |orion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02 09:19
Verwijderd schreef op 14 augustus 2004 @ 19:17:
[...]

Je bent wel heel pro-Dell enzo en hebt het over het testen/vergelijken van Dell en Apple notebooks met dezelfde configuraties, maar ik geloof niet dat Dell zich bediend met PowerPC CPU's en ik weet eigenlijk ook wel zeker dat Apple geen x86 gebruikt. Hoe wil je dan nog een eerlijke test uit gaan voeren? :+

Edit: Oja, ik houd trouwens best wel van mijn zogenaamde 'flut' iBook :>

[ Voor 6% gewijzigd door |orion op 14-08-2004 20:21 ]

• Hexley
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Hexley

the Platypus

Verwijderd schreef op 14 augustus 2004 @ 18:29:
[...]

Tja mss. meer geluk dan wijsheid...
Je hoort niet met notebboks tegooien... ;)

Service, ach dat zit wel goed.
Had een tijdje terug wat probl's met het scherm.
En heeft men alles wat het zou kunnen wezen vervangen (mobo, bekabeling en TFT).
Dus liggen er nu waarschijnlijk twee goede onderdelen bij de vuilnis....

Ben dus ook van dat kleine krasje op het scherm af.... :*)

Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Om ook maar even mee te doen; iBooks zijn inderdaad gemaakt van kunststof. Hetzelfde dat gebruikt wordt in kogelvrij glas, om precies te zijn. Dells worden gemaakt van plastic. (Ja, daar zit verschil tussen). PowerBooks worden tegenwoordig gemaakt van Aviation-grade Aluminium. Hetzelfde dus als ze gebruiken voor vliegtuigen. De vorige revisie PowerBooks was van Titaan. Ik hoef denk ik niet uit te leggen dat dat ook een sterk materiaal is.

Yup, veel hogere kwaliteit, die dells :Y)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
People, on topic weer aub... de discussie over wat goed en wat fout is hoeft en zal hier niet gevoerd worden.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• HJR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-02 17:32

HJR

Wat vind ik het jammer dat er weer zo'n goed fout discussie gaande is tussen een Intel laptop en een Apple.

Laat ik mijn historie eens vertellen. Ik was vorig jaar december ofzo in de gelegenheid een laptop via PC Prive te kopen. Ik ben dus een UNIX man en heb zeer veel ervaring met Linux (vanaf 1997 ofzo) en ervaren Linux gebruikers maken dus geen gebruik van Mandraken... :r Dus ik kocht een Travelmate 803 van Acer om hier dus Slackware Linux op te zetten. Na een week pielen had ik mijn Centrino energie zuinig en had ik alles gecompileerd wat ik wilde. Ik was tevreden, maar toen kwam het gezeik.

Plakkende muisknop op touchpad. Lees GOT maar eens na op de Travelmate 80x topics en je zal je rotschrikken. Dus na 5 keer RMA (waarvan dus 4x voor de muisknoppen) heb ik mijn geld teruggeist en ben voor de Powerbook gegaan. Deze is nu ook pas geleden weg geweest voor het zogenaamde UNeven Illumination probleem (hebben bijna alle 15"-en last van), maar ik ben zeer tevreden over de Powerbook en dan met name Apple.

De software werkt zo mooi met de hardware... Linux ondersteunt nog steeds niet goed ACPI dus sleep werkt gewoon niet..... en je hoeft niet meer te pielen. Gewoon gebruiken en klaar.... en UNIX onderwater als ik even moet pielen :P

Dan over de iBook. Gewoon doen! Ik heb een Powerbook genomen, omdat ik dus voor het design ging. De videokaart gebruik ik onvoldoende om het verschil te merken tussen een Radeon en een Geforce (spellen speel ik op mijn XBOX), dus als je geen spellen koop dan gewoon een iBook. Ik zou dan wel voor de 12" gaan, vanwege de portabiliteit. Of 14" als ik dat ding niet vaak mee hoefde te slepen...

Verwijderd

Wat is dat met dat Uneven Illumation probleem? Ik wil vandaag een 15" Powerbook gaan bestellen maar wil dat toch wel even weten :)
Dit zijn backlight problemen van het scherm als ik het zo lees? En is dit out of the box? Of treed het vaak later (buiten de garantieperiode :X ) pas op?

-edit-
Plaatje heb ik inmiddels gevonden :)
Afbeeldingslocatie: http://josephtate.com/images/whitespot102403.jpg

en nog even voor de mensen die niet weten hoe het backlit toetsenbord eruit ziet
Afbeeldingslocatie: http://www.powerbookcentral.com/pbgifs/TiPB17keyb1.jpg

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2004 04:44 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 augustus 2004 @ 03:16:
tiger runt niet met alle features op ibooks? dan neem ik wellicht een powerbook met studentenkorting. hoe kan ik eigenlijk aanspraak maken op die studentenkorting (zit op universiteit utrecht)?
Gewoon om vragen bij Machouse (of een andere dealer). Je krijgt 5% op vertoon van je collegekaart.

• Remenic
Verwijderd schreef op 15 augustus 2004 @ 12:58:
[...]

Gewoon om vragen bij Machouse (of een andere dealer). Je krijgt 5% op vertoon van je collegekaart.
Is het nu maar 5%? Dat is erg magertjes. Zou verwachten dat Apple de student wat meer tegemoet komt, omdat zij later immers weer een Apple zullen prefereren (althans, dat mogen ze hopen).

Hoewel ik graag een Apple laptop wil, ligt het bedrijf Apple mij totaal niet. Tis dat ze gewoon goede/mooie hardware maken :)

Wel erg matig dat de 12" geen opgelicht toetsenbord heeft. Maar ja, dat zijn dan ook een van de dingen waardoor ik Apple een shit bedrijf vind. Mooie features alleen maar voor de high end beschikbaar stellen. Ach ja, schijnbaar loont het, anders zouden ze er niet meer zijn :)

Wat ik ook naar vind, is dat je bij de goedkoopste PB al meteen opgescheept wordt met features die je misschien helemaal niet zou willen. Wat moet ik bijvoorbeeld met een 60GB hardeschijf?! En bluetooth gebruik ik ook niet, en waarschijnlijk zit er nog meer dingen op die niet optioneel zijn die de prijs VER omhoog schoppen. Maar ja, als ze die dingen er niet standaard op zouden doen, zou de prijs van de PB weer veel te laag komen te liggen waardoor niemand een iBook koopt natuurlijk.

Verwijderd

Remenic schreef op 15 augustus 2004 @ 14:10:
[...]

Is het nu maar 5%? Dat is erg magertjes. Zou verwachten dat Apple de student wat meer tegemoet komt, omdat zij later immers weer een Apple zullen prefereren (althans, dat mogen ze hopen).
Bij Apple zelf is het 8%.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Remenic schreef op 15 augustus 2004 @ 14:10:
[...]

Wel erg matig dat de 12" geen opgelicht toetsenbord heeft. Maar ja, dat zijn dan ook een van de dingen waardoor ik Apple een shit bedrijf vind. Mooie features alleen maar voor de high end beschikbaar stellen. Ach ja, schijnbaar loont het, anders zouden ze er niet meer zijn :)
Vind ik ook vreemd. Mogelijk ligt het aan het feit dat de sensor voor het oplichten van die dingen bij de speakers zit. En die zitten bij de 12" iirc op een andere plek. (Moet wel eigenlijk, bij een 17" en 15" zitten die naast het tobo maar bij de 12" zit het tobo meteen aan de rand.)
Wat ik ook naar vind, is dat je bij de goedkoopste PB al meteen opgescheept wordt met features die je misschien helemaal niet zou willen. Wat moet ik bijvoorbeeld met een 60GB hardeschijf?! En bluetooth gebruik ik ook niet, en waarschijnlijk zit er nog meer dingen op die niet optioneel zijn die de prijs VER omhoog schoppen. Maar ja, als ze die dingen er niet standaard op zouden doen, zou de prijs van de PB weer veel te laag komen te liggen waardoor niemand een iBook koopt natuurlijk.
PowerBooks zijn voor Power users. Die hebben (vaak) wel BT nodig en een grote HDD, en standaard ingebouwd AirPort. Overigens, de prijs van een 60GB HDD is niet veel hoger dan een 40GB. En als er minder dan 40GB in zit ga je weer zeuren dat ze te kleine HDD's hebben :P Geloof me, met iTunes e.d. is een grote HDD geen overbodige luxe ;)
Bovendien is dit juist een van de redenen dat veel Apple-bezitters alleen Macs willen: al die zooi zit er standaard bij, en het werkt dus ook standaard. Als ze het er apart bij zouden moeten kopen zou men dus weer met verschillende types, versies en soorten moeten prutsen, met drivers lopen zeuren en weetikhet. Bovendien loopt de prijs dan na aanschaf alsnog op. Bij een PowerBook gebeurt dat niet omdat alles wat je zou willen er gewoon al in zit.
Vergeet niet wie USB en Wi-Fi gemaakt hebben tot de populaire technologien die het nu zijn. (Voor de iMac waren er nauwelijks USB apparaten, en Wireless Networking had nog niemand van gehoord tot Apple met een goedkope AP kwam).

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Een powerbook, maar niet de ibook, is leverbaar met een 5400rpm schijf, wat weer net wat sneller is dan de standaard 4200rpm.
Pagina: 1