Toon posts:

Crash: CPU, RAM of Mobo (of toch de PSU)?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Natuurlijk heb ik de vastlopers-faq gelezen voor ik dit postte. Mijn PC loopt echter zo heftig vast dat er geen tijd is voor een foutmelding of logboek.

Dat is waarschijnlijk geen softwareprobleem want het gebeurt met opstarten vanaf floppy (PCDOS, MSDOS), met Windows XP Pro en Windows XP in veilige modus. Alleen hangt-ie met XP pro 'normaal' wel wat sneller.

Het crashen gebeurt vaker naarmate de HD voller raakt, dus je zou denken dat het aan die HD ligt. Een test van mijn 2 HD's (Powermax burn-in) leverde echter geen fouten op.

Ik vroeg me daarom af of een vollere HD leidt tot meer stroomgebruik en dus mogelijke PSU-problemen. Maar MBM meldt geen noemenswaardige fluctuaties: tussen 4,80 en 4,91 Volt op de +5V lijn).

Of zou het aan het geheugen liggen (ik neem aan dat een vollere HD meer geheugen gebruikt, bijv door meer info in de HD-cache, of zit ik dan op het verkeerde spoor?).

De memtest86-test hing op test 5 en volgens de FAQ kan dat duiden op een brakke CPU. Ik heb in de BIOS de L2 cache uitgeschakeld en daarna vond memtest86 geen fouten meer. Maar 'gewoon' draaien leidde al snel weer tot een crash.

Nu heb ik de FSB op 100/100 gezet en lijkt het probleem te zijn opgelost (voor hoe lang?). Maar ik draai nu wel een kwart langzamer dan ik zou willen. Dus de vraag is: hoe kom ik weer terug op full speed? Tijd om de CPU te vervangen? Of het mobo, of de sdram? N.b. deze onderdelen zijn een jaartje of 2 oud en dat vind ik vrij jong om het nu al te begeven... Terwijl ik jarenlang met computers heb gewerkt die soms wel 10 jaar oud waren en het nog prima deden.

Systeemgegevens:
Mobo: ECS K7S5A 1.0, laatst bekende BIOS geflasht
CPU: Athlon XP1600+ (doorsnee temperatuur 55 graden)
HD1: Maxtor 80GB / SMART aan
HD2: Maxtor 20GB / SMART aan
LiteOn CDRW en DVD-ROM
Voeding cheap-ass 350W
Geheugen SD-RAM 384MB (128+256MB)
Geforce 4 MX440
Firewire-kaart
Via USB een bluetooth dongle en een extern ADSL-modem
Besturingssysteem: Windows XP Professional-SP1 en alle recente updates.

Pierre

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik heb in de BIOS de L2 cache uitgeschakeld en daarna vond memtest86 geen fouten meer.
Lijkt me duidelijk :) Eerstvolgende stap is het vervangen van de CPU.

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 09 augustus 2004 @ 15:52:
[...]
Lijkt me duidelijk :) Eerstvolgende stap is het vervangen van de CPU.
Ja, dan kan ik meteen ook voor een snellere gaan. Nooit weg. Alleen snap ik niet wat L2 cache met de vulling van de HD heeft te maken.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Caching van de filesystem indexes misschien? Ik doe maar een gooi :)

• de-don
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-05 15:07
Beetje offtopic, maar SMART zou ik altijd uitzetten, in de praktijk veel problemen mee gehad. (al heeft dat weinig met je crash-problemen te maken denk ik)

En die samenloop, met crashen en je hdd die voller is en l2-cache-CPU uit, dat is denk ik meer toeval. (Is misschien te verklaren, maar zou ik mijn hoofd niet over pijnigen)

Probeer van iemand een CPU'tje te lenen, dan weet je het zeker!

[ Voor 14% gewijzigd door de-don op 09-08-2004 18:13 ]

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:01

BCC

Ik zou toch eerst eens testen met een ander reepje geheugen voodat je fijn een nieuwe CPU aanschaft. Het geheugen wordt nl. anders benaderd dan wanneer de L2 Cache uit staat.. en omdat hij wel werkt op 100 MHz...

Het vollopen van je HD en crashen hoort iig geen verband te hebben. Stuk geheugen/stukke CPU kan natuurlijk wel een corrupte HD opleveren. En waarom zou je SMART uitzetten BTW?

Ps. in machines van vroeger zaten kwaliteits ondedelen, daarom waren zo ook zo schreeuwend duur. Tegenwoordig wordt overal op bezuinigd (zei iemand condensatoren :X), daarom werken tegenwoordig de meeste 486's niet meer, maar 386's nog prima.. en dit zal alleen maar erger worden.

[ Voor 77% gewijzigd door BCC op 09-08-2004 19:31 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Pagina: 1