Tacho Signaal Hoe meten?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.324 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willems
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-05 05:31
Ik heb een idee om een eigen fan controller te maken op basis van een 4Mhz PIC met een display en daarmee op basis van de temperatuur de snelheid van de fans te wisselen.

Hiervoor moet ik echter weten wat voor een signaal er van het tacho draadje komt van een papst fan bijvoorbeeld. Hoe kan ik het aantal rotaties uitlezen met behulp van een PIC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:00
als het goed is heb je het tacho signaal, over het gele draadje, en als je dan aan de andere kant +5 of +12 hangt krijg je een blokgolf

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-07 07:27

Sprite_tm

Semi-Chinees

Volgens mij wordt dat lijntje eens per rotatie naar aarde getrokken. Pak een weerstandje van, zeg, 1K, hang die tussen de +5V en het tacho draadje en knoop dan het draadje gewoon aan je PIC.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willems
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-05 05:31
Ok perfect dus gewoon pulsen meten, en dan moet het allemaal lukken. Ok ik ga verder zoeken. Wat er nog mist in dit plan :)

De vraag is nu varieert de pulsbreedte of de frequentie?

[ Voor 20% gewijzigd door Willems op 09-08-2004 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:11

SA007

Moderator Tweaking
Willems schreef op 09 augustus 2004 @ 15:57:
Ok perfect dus gewoon pulsen meten, en dan moet het allemaal lukken. Ok ik ga verder zoeken. Wat er nog mist in dit plan :)

De vraag is nu varieert de pulsbreedte of de frequentie?
frequentie (d0h)

elke keer als het ding een rondje heeft gedraait geeft ie een korte puls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105213

elke keer dat die fan 1 omwenteling maakt geeft hij 2 pulsjes af, als je hem op ingang pic wilt aansluiten moet je er ook ff een 4k7 ws naar 5 volt aanhangen, omdat de fan alleen maar omlaag pulled. dus tel het aantal omwenteling in 1 sec. of tel de tijd tussen 2 pulsjes en je kan de omwentelings snelheid berekenen.

[ Voor 82% gewijzigd door Anoniem: 105213 op 09-08-2004 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-04 20:42
SEARCH :D, sorry, maar ik heb het zelf ook meerdere malen gezocht gen gevonden. De hardware topics van de xtreme baybus staat hier zelfs een speciaal topic over dacht ik.

Het geheel word uitgerekt. Dus de pulsbreedte en de frequentie veranderd.
Je geeft zelf aan welke 2 manieren van meten te gebruiken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105213

wat roedie zegt klopt inderdaad, het zijn geen pulsen maar het chipje wat erin zit om de omwentelingen te tellen meet magneetvelden en in een fan zit 2x zuid en 2x noord en daarom krijg je dat de uitgang 1 kwart ronde *hoog* is en 1 kwart ronde laag, weer 1 kwart ronde *hoog* en weer 1 kwart ronde laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59168

Ik kan aanraden om meer dan 1 puls te meten, bijvoorbeeld 10 pulsen. Meet dus hoe lang het duurt voordat er 10 pulsen zijn binnengekomen. Vergeet niet een time-out functie in te bakken, voor het geval dat de fan niet draait. Dit kan simpel met een timertje die via het interrupt doorgeeft dat er een time-out heeft plaatsgevonden.

Ik heb een soortgelijk iets gemaakt voor mijn fancontroller, alleen berust mijn hardware op een lichtsluis (IR-diode + fototransistor) om de pulsen van de fan te meten. Qua softare moet het niks uitmaken. Als je wilt kan ik wel wat assembly code posten. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 75980

Voor het meten van de tijd kun je beter gebruik maken van de capture/compare/PWM module denk ik.
Als je de capture gebruikt dan wordt de tijd in timer 1 exact vastgelegt bij een opgaande of neergaande flank. Hiermee kun je de periode tijd meten.
even inverteren en klaar. Veel sneller dan 10 pulsen meter en ook zeker zo nauwkeurig.
Ik denk alleen dat de kleine picjes die module niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59168

Anoniem: 75980 schreef op 10 augustus 2004 @ 11:49:
Voor het meten van de tijd kun je beter gebruik maken van de capture/compare/PWM module denk ik.
Als je de capture gebruikt dan wordt de tijd in timer 1 exact vastgelegt bij een opgaande of neergaande flank. Hiermee kun je de periode tijd meten.
even inverteren en klaar. Veel sneller dan 10 pulsen meter en ook zeker zo nauwkeurig.
Ik denk alleen dat de kleine picjes die module niet hebben.
Ik kan je dan verzekeren dat je weinig nauwkeurigheid overhoudt op die manier. Het punt waar het tacho signaal van de fan omschakeld is absoluut niet nauwkeurig. Een capture module zou echter wel een goed oplossing zijn, als je het aantal inkomende pulsen kunt delen. Bijvoorbeeld door een divide-by-8 IC (ik weet dat het met een 4024 CMOS zou kunnen) ervoor te plaatsen, zodat je nauwkeurigheid al enorm vergroot wordt.

Welke PIC gebruik je eigenlijk Willems?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57381

.

[ Voor 120% gewijzigd door Anoniem: 57381 op 31-10-2023 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 75980

Dat zei ik dus al B)
Heb voor mijn afstuderen een data aquisitie systeem gemaakt met een PIC16F877
Werkt ideaal die capture functie.
En dat delen zit er ook al ingebouwd. Je kunt dus ook bij elke 4 of 8e opgaande puls de tijd capturen. Stukken nauwkeuriger als in een bepaalde tijd het aantal pulsen meten, omdat je dan altijd een stukje mist. Ook zal je "verversings snelheid" dan traag zijn.
Stel dat je per seconde kijkt hoeveel pulsen je telt dan zul je maar 1x per seconde een nieuwe waarde krijgen. Met de capture functie is dat ongeveer elke periode.
Nu hoeft het natuurlijk voor dit doel niet super nauwkeurig te zijn, maar ik denk dat het makkelijker is.
Kijk even in de datasheets/application notes op microchip.com, daar staat alles haarfijn uitgelegt. In combinatie met de PWM module kun je ook nog mooi een analoge uitgangs spanning genereren om de ventilatoren te laten draaien op digitaal ingestelde spanning.
Zo`n PIC zit vol verassingen die meestal over het hoofd worden gezien.
Pagina: 1