Canon a80 / belichting

Pagina: 1
Acties:

• Happy2000
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Heb vorige week een canon a80 gekocht ter vervanging voor mijn a40, ik gisteren naar arnhem toe (dierenpark) en wat foto's genomen, wat me nu opvalt van de a80 is de belichting, somige foto's zijn onscherp en kijk ik dan naar de sluitertijd die staat dan op 1/25 hoewel ik vondt dat er toch wel genoeg licht daar was.

Het valt me dus eigelijk tegen dat de a80 nogal wat licht nodig heeft voor een beetje normale sluitertijd.

Heb nu thuis (buiten met veel zon) nog een beetje zitten rommelen maar dan haal ik wel 1/500

Hebben jullie dat ook met die sluiter tijden ??? moet ik nu gewoon maar als ik naar een dierentuin ga hem op iso 100 zetten ipv auto, of is het een mooi weer camera en bij slecht weer een statief gebruiken :*)

Ook hoor je als je een foto maakt met de a80 de sluiter duidelijk tik tik (beetje stuiterend geluid) hoort dit zo ??? de a40 hoorde je niet.

Mocht dit niet kloppen allemaal heb nu een paar dagen om hem terug te brengen voor een andere camera.

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:11
Post eens de Exif informatie van de foto('s)?
[...]tik tik[...]
Komt dat niet uit de luidspreker :? ;)

-

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Het zal je verbazen hoe gevoelig het menselijk oog is. Wat jij al gauw als "licht genoeg" opvat, zal je camera moeite hebben om genoeg licht naar binnen te laten.

Als jij in de Bush (Burger's zoo neem ik aan) foto's hebt proberen te nemen op 50-100 ISO, dan vind ik 1/25 helemaal niet gek.

Alors.

• Happy2000
  • Niet online
Tjonge jonge inderdaad komt uit de luidspreker dat geluid 8)7

ok hier de exif info:

Camera
Make Canon
Model Canon PowerShot A80
Orientation upper left
X resolution 180
Y resolution 180
Resolution unit 2
Datetime 2004:08:07 11:53:14
YCbCr positioning centered
Image
Exposure time 1/20 s
F-number 4.9
Date/time original 2004:08:07 11:53:14
Date/time digitized 2004:08:07 11:53:14
Component config YCbCr
Compressed BPP 5
Shutter speed value 0.050328 s
Aperture value 4.59375
Exposure bias value 0
Max. aperture value 4.59375
Metering mode Pattern
Flash Flash did not fire [off]
Focal length 23.4 mm
User comment
Colorspace sRGB
Pixel X dimension 2272
Pixel Y dimension 1704
Focal plane X res. 8114.29
Focal plane Y res. 8114.29
Focal plane res. unit inch
Sensing method One-chip color area sensor
Custom Rendered Normal process
Exposure mode Auto exposure
White balance Auto white balance
Digital zoom ratio 1
Scene capture type Standard
Image description
Artist
Copyright
Miscellaneous
Exif version (30,32,32,30)
FlashPix version (30,31,30,30)
File source DSC
Maker Note
Macro mode Normal
Flash mode Flash not fired
Continuos drive mode Single
Focus mode Single
Image size Large
Easy shooting mode Manual
Contrast Normal
Saturation Normal
Sharpness Normal
ISO Auto
Metering mode Evaluative
AF point selected Unknown
Exposure mode Program
White balance Auto
Flash Bias 0 EV
Image type IMG:PowerShot A80 JPEG
Firmware version Firmware Version 1.00
Image number 1191-0956
Owner name

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:11
Ik neem aan dat je het over foto's hebt die binnen in een kas genomen zijn? Daar is het namelijk ook niet echt licht. :)
Je kunt dan aantal dingen doen: Langere sluitertijd (met het risico dat je foto's bewogen zijn) of een hogere iso waarde, bijvoorbeeld iso 200/400. Dan heb je alleen weer de kans dat de foto's ruis bevatten...
Als laatste een hoger diafragma, zodat er meer licht op de lens valt.

-

• Happy2000
  • Niet online
Nee ík heb het over foto's die buiten zijn genomen

De exif is van deze foto

En dat ging fout

Hoop dat de foto er staat.

[ Voor 36% gewijzigd door Happy2000 op 09-08-2004 15:07 ]

• Happy2000
  • Niet online
Happy2000 schreef op 09 augustus 2004 @ 15:01:
Nee ík heb het over foto's die buiten zijn genomen

De exif is van deze foto

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rjz/test.jpg
Hoop dat de foto er staat.

[ Voor 5% gewijzigd door Happy2000 op 09-08-2004 15:06 ]

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-02 20:03
Op deze resize kan je niet echt zien of de foto nu echt onscherp is.

Uit je data: F-number 4.9

Dat had 2.8 kunnen zijn (a80 kan tot 2.8?) dan had je een kortere sluitertijd gehad.

[ Voor 6% gewijzigd door Mercarra op 09-08-2004 15:22 ]

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-02 22:30

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Even ter info: in Burgers' Zoo Arnhem zitten de Orangs binnen...

[ Voor 6% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 09-08-2004 16:58 ]

I'm only responsible for what I say, not for what you understand.

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Vreemd, weet je zeker dat je de Auto mode hebt gebruikt? Die zou niet diafragma f4.9 maar f2.8 gebruikt hebben waardoor je een foto op 1/50 s gekregen moet hebben en dus geen last van camerashake.

Alors.

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:20
mercarra schreef op 09 augustus 2004 @ 15:19:
Op deze resize kan je niet echt zien of de foto nu echt onscherp is.

Uit je data: F-number 4.9

Dat had 2.8 kunnen zijn (a80 kan tot 2.8?) dan had je een kortere sluitertijd gehad.
Als je helemaal inzoomt is het maximaal F4.9. ;)

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 12:48

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Heb je de geluidjes inmiddels al gevonden? :P
Ik heb het hier op mijn S45 ook, allemaal van die meegeleverde jammer- en knirpgeluidjes.
Net nog, had ik een ander opstartscherm ingesteld, was mn zelfontspannergeluid versprongen naar hondengejank. Ik dacht dat er iets goed mis was met het scherpstel-mechanisme (aangezien hij het telkens daarbij deed :+ ) ...

In het menu kun je ze gewoon allemaal op uit zetten. En ik moet zeggen, in een dierentuin, of 's nachts, zijn al die bijkomstige geluiden alleen maar hinderlijk!

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Happy2000
  • Niet online
Ja heb ze gevonden die geluidjes _/-\o_ , en ze staan nu lekker uit.

Ik heb trouwens nog even wat exif info bekeken en inderdaad iedere keer als er een lange sluitertijd is geeft hij f-4.. aan, maar ik heb ook sluiter tijden met 1/250 en dan zie ik wel de f-2..
Snap er niks van.

Foto's zijn genomen in de stand P en heb sluitertijd en difragma op autostaan.

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Als je in een zo laag mogelijke sluitertijd wil schieten, moet je in Av mode de aperture (diafragma, lensopening) op f2.8 zetten uitgezoomd. Dit is de grootste diafragma opening bij een uitgezoomde lens. Zoom je helemaal in, dan zul je zien dat de grootste diafragma opening f4.9 is. Een kleiner gat dus, waardoorheen het licht in je camera valt.

Met een zo groot mogelijke diafragma krijg je de snelst mogelijke sluitertijd bijbehorende die diafragma en ISO waarde. Ik denk dat de Canon op Auto Iso mode wel zo slim is tot 200 ISO te verhogen in plaats van veel langzamere sluitertijden te gebruiken.

Dus, even onder elkaar:

- Sluitertijd (hoe lang laat ik licht in mijn camera schijnen?)
- Diafragma (hoe groot is het gat waardoorheen het licht de camera binnengaat)
- ISO waarde (hoe gevoelig is de sensor van mijn camera voor het licht dat binnenkomt)

... zijn de drie factoren die meespelen bij belichting van een foto. Deze drie dingen zijn allemaal afzonderlijk te regelen op jouw Canon. Snappie-vouz? :P

[ Voor 21% gewijzigd door Stereotomy op 09-08-2004 20:00 ]

Alors.

• Happy2000
  • Niet online
@Stereotomy

Inderdaad bij volledige zoom is het f4.9 en bij geen zoom gaat ie wel op f2.8, heel goed van je , wist ik niet.
Echter als ik hem in de stand av zet op f2.8 en ik ga zoomen dan zet hij hem op f4.9 en wil dan niet terug naar f2.7, zelf in de stand m zet hij hem weer op f4.9.
Dus ik het niet mogelijk met zoom f2.7 te gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door Happy2000 op 09-08-2004 21:03 ]

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Als jij hem op f2.8 zet in Av mode, je zoomt in, en dan weer terug, krijg je dan niet gewoon weer f2.8?

Je kunt geen f2.8 met zoom gebruiken. Daarvoor is de lens niet goed genoeg, dat wist Canon bij het ontwerpen, en dus stelt de diafragma zich automatisch bij. Ook op volledige manuele mode kan het niet, omdat met dat type lens op f 2.8 (volledig open diafragma) met volledige zoom gewoon geen scherpe foto's te maken zijn.

Hoe verder een object, hoe moeilijker het scherp overbrengen is. Een kleinere diafragma (hoge f) geeft een grotere scherpte(diepte), is dus een vooraf ingeprogrammeerd randvoorwaarde bij dat type lens dat in je Canon zit. Er zijn maar weinig lenzen in de Compact Camera klasse die een grote diafragma opening aankunnen over de hele zoomrange.

Praktijkvoorbeeld: ik weet niet of jij een GSM camera hebt? Als je er een te pakken krijgt, moet je maar eens naar de lensopening kijken. Die is echt ieneminie klein, een speldeprik. Simpelweg omdat er een hele simpele lens inzit, moet de kleine diafragma opening er dus voor zorgen dat er een grote scherptediepte komt.

Scherptediepte is de minimale afstand waarop je een object scherp kunt zien, tot de maximale afstand waarop je een object scherp kunt zien. Dat is altijd een gebied dus. Hoe kleiner de diafragma opening, hoe groter dit gebied is.

Ik ga wel erg offtopic nu, en ik weet niet hoe duidelijk ik het nu uit aan het leggen ben, maar je moet maar eens rondsnuffelen op het forum. :D

[ Voor 35% gewijzigd door Stereotomy op 09-08-2004 21:10 ]

Alors.

• Happy2000
  • Niet online
Als ik terug zoom op de av stand kan ik hem wel weer op f2.8 zetten.

Het is me nu allemaal een stuk duidelijker, en zal er nu zeker op letten als ik foto's ga maken.
Meestal ben ik zo even klik en klaar :P , maar ja dan gaat het soms niet goed en moet ik wel even mijn verstand gebruiken :) in plaats van dom te klikken. (te haastig)

Heb nu lekker vakantie hier en zal nog veel foto's maken.
Pagina: 1