Toon posts:

Kennisopslag, hoe en waarmee

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik werk bij een kleine automatiseerder (15 man personeel) en zit wel eens na te denken over de kennis die hier aanwezig is binnen onze organisatie plus de opslag en registratie hiervan. Kennis is in de IT branche uiteraard heel belangrijk maar verder dan dat iedereen dat hier tussen zijn oren heeft gaan we niet.

Ik zou het juist wel op 1 of andere manier willen vastleggen. Als persoon A de oplossing weet voor probleem X maar hij is er niet, of krijgt een andere baan, dan kan persoon B alles weer opnieuw uitzoeken, iets wat zeer inefficient is natuurlijk.

Ik zat dus te denken om een soort van knowledgebase te gaan opzetten hier intern waar men oplossingen of bepaalde info in kan zetten, onderverdeeld in diverse categorieën. Daarnaast moet er uiteraard (op verschillende criteria) op gezocht kunnen worden.

Ik ben wel benieuwd hoe een ander bedrijf dit oplost, wordt er daar ook iets gedaan op dit gebied en zo ja, hoe en waarmee heb je dit gerealiseerd?

Misschien heeft iemand meer info over kennisopslag in zijn algemeenheid...

Kennis = Macht. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2004 14:19 ]

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05-2025
je redeneert nu vanuit het bedrijf, echter ik zie het zo dat als je als werknemer veel kennis hebt (in je hoofd) dan heb je macht in dat bedrijf, en zullen ze je graag willen houden :)

Mijn rig

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

wiki
SharePoint
database
forum met howtos

verzin zelf eens wat?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
marko77 schreef op 09 augustus 2004 @ 14:27:
je redeneert nu vanuit het bedrijf, echter ik zie het zo dat als je als werknemer veel kennis hebt (in je hoofd) dan heb je macht in dat bedrijf, en zullen ze je graag willen houden :)
Dat realiseer ik me terdege :), dat het vanuit mijn positie bekeken beter voor mezelf uitpakt als ik die kennis vooral voor mezelf hou maar aan de andere kant, op de lange termijn kan het bedrijf waarvoor ik werk hier van profiteren met als gevolg dat het beter gaat met het bedrijf en dan ook automatisch met mij. :)

Laten we dit aspect echter achterwege laten en puur kijken naar mijn vraag cq. wens. :)

Enne BackSlash... dat soort antwoorden vraag ik nou juist niet. Kan zelf uiteraard ook wel die dingen bedenken die jij noemt, ik vraag gewoon hoe een ander dat oplost in plaats van het wiel opnieuw uit te vinden. Hoef geen kant en klare oplossingen maar hoor graag praktijkvoorbeelden van concullega's.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2004 14:30 ]

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:18

Beaves

Usque ad Finem

Het bedrijf waar ik werk heeft dezelfde problematiek, als iemand er toevallig niet is kunnen we in het slechtste geval het wiel opnieuw gaan uitvinden en dat is niet de bedoeling.

We dachten eraan om een forum op te zetten (phpBB o.i.d.) en die te vullen, alleen is daar op dit moment nog niets van terecht gekomen helaas.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Wij hebben ook een interne knowledgebase, zelf ontwikkeld. Ik mag geen reclame maken, dus zal ik geen bedrijf of naam noemen, maar we verkopen 't ook. Het pricipe is echter geweldig, we hebben er vanalles in staan...

• Inbelnummers/DNS/Gateway/Pop3/SMTP van veel providers
• Bekende problemen met Hardware/Software
• Documentatie van projecten (zowel van b.v. klanten op locatie als software projecten)
• Registry files t.b.v. tweaks e.d.
• Wachtwoorden van leverancierssites en RDP/VNC connecties van onze klanten
• Code voorbeelden
• Formules en algoritmes
• Complete artikelen/reviews/annotaties over bijvoorbeeld SUS/Office/Servers enz.
• Informatie over virii (symptomen en removal instructies e.d.)
• Grappige/Leuke/Mooie sites
• ... ga zo maar door. Je kunt het zo gek niet bedenken. Zo'n beetje vergelijkbaar met de bulk informatie die je hier @GoT ook vindt. Alleen dan minder in ons geval :Y)

En dat in combinatie met een krachtige zoekmachine maakt het geheel zo useful!

Overigens is een KB redelijk simpel zelf te maken. Aan een paar tabellen heb je genoeg. Vervolgens met (in ons geval) ASP wat gemaakt et voila: Een altijd-en-overal toegankelijke KB (net als de KB van Microsoft).

In principe kun je (zoals eerder geopperd) ook een forum hiervoor mis/ge-bruiken. Ik beschouw GoT ook vaak als een soort KB.

Overigens is de meeste informatie in onze KB (m.n. hardware/software problemen/vragen/artikelen) ook op Google te vinden, maar natuurlijk onze eigen gegevens zoals wachtwoorden e.d. zijn toch ook wel handig om bij de hand te hebben. Alle info die van andere ("googlebare") plaatsen komt is gewoon handig als "mirror" en ter naslag.

[ Voor 113% gewijzigd door RobIII op 09-08-2004 14:43 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op 09 augustus 2004 @ 14:29:
Enne BackSlash... dat soort antwoorden vraag ik nou juist niet. Kan zelf uiteraard ook wel die dingen bedenken die jij noemt, ik vraag gewoon hoe een ander dat oplost in plaats van het wiel opnieuw uit te vinden. Hoef geen kant en klare oplossingen maar hoor graag praktijkvoorbeelden van concullega's.
Zo te zien komen er dezelfde antwoorden die ik ook al geef.

Maw: what's your point?

Dit wordt een beetje een opsomtopic zo, en weinig discussievoer over het wel of niet nuttig zijn / voordeel ervan (kinda stating the obvious niet?)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
BackSlash32 schreef op 09 augustus 2004 @ 14:33:
[...]

Zo te zien komen er dezelfde antwoorden die ik ook al geef.

Maw: what's your point?

Dit wordt een beetje een opsomtopic zo, en weinig discussievoer over het wel of niet nuttig zijn / voordeel ervan (kinda stating the obvious niet?)
Het voorbeeld van de concullega in de post boven die van jou is al stukken zinvoller en informatiever dan wat ik van jou gehoord heb.

Ik vroeg praktijkvoorbeelden en die heb ik van RobIII (waarvoor dank) gekregen...

Meer voorbeelden blijven welkom, erg benieuwd hoe en waarmee een ieder dit toepast binnen zijn/haar organisatie. :)

Maarreh, over het wel of niet zinvol zijn, als je hier een mening over hebt, ben benieuwd hoor. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2004 14:42 ]

• KnoppenSpook
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-09-2023
Je zou natuurlijk ook intern kunnen gaan bloggen.

Lijkt mij iets beter daan een forum misbruiken, maar je kan nog wel reacties plaatsen

/me weet geen leuke quote voor in zijn signature

Pagina: 1