Toon posts:

Photoshop 7 - resizen op 200x260 problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben een website aan het maken met telefoontoestellen. Nu wil ik een overzicht maken en moet elk toestel een resolutie van 200 x 260 aannemen.

Ik maak gebruik van het pakket Adobe Photoshop 7. Ik heb hiervoor een batch gemaakt dat de afbeeldingen eerst geresized worden naar 200 x 260 met behoud van verhouding. Dit resulteert dus in een afbeelding van bijvoorbeeld 190 x 260. Wat ik dan wil hebben is dat de overige ruimte dus opgevuld wordt. Dit doe ik via canvasgrootte en stel deze dan weer op 200 x 260 in. Dan heb ik in principe het goede plaatje.

Echter er is 1 probleem. Mocht de afmeting van het plaatje na het resizen op bijvoorbeeld 150x350 uitkomen en ik ga dan canvas uitvoeren dan wordt er een stuk van de foto afgesneden en dit moet niet.

Is hier een oplossing voor zodat deze niet gesneden worden? Of bestaat er een geheel andere methode voor dit probleem?

Alvast bedankt!

Groeten,

Marzell

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-05 13:17
ik denk dat je genoeg programma's hebt die thumbnails maken, gewoon ff googlen...

Verwijderd

zie ik dat nou verkeerd? Je kunt niet een heleboel telefoons resizen naar 200 x 260 met behoud van verhoudingen. Elke telefoon heeft een andere afmeting dus je moet of de breedt of de hoogte vastzetten en de rest mee laten lopen zodat de verhouding klopt.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:32
Kijk eens naar EasyThumbnails. Een freeware pakket wat dit allemaal eenvoudig voor je kan doen.
offtopic:
marzell zou je mij even een mailtje kunnen sturen naar het adres in mijn profiel? Ik heb wil je namelijk even iets vragen wat niet op dit forum kan maar er staat geen adres in je profiel.

[ Voor 51% gewijzigd door djluc op 09-08-2004 14:16 ]

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05-2025
je resized de plaatjes eerst allemaal naar 200X260 en dan zitten er plaatjes tussen die b.v. 150x350 zijn?? dat snap ik niet.

Irfan edit kan iig zeer makkelijk je pics resizen naar een bepaald formaat, het uiteindelijke bestand kan dan nooit groter zijn dan die afmetingen, vervolgens kan je in een PS batch de ontbrekende ruimte aanvullen.

Mijn rig

Verwijderd

Topicstarter
marko77 schreef op 09 augustus 2004 @ 14:20:
je resized de plaatjes eerst allemaal naar 200X260 en dan zitten er plaatjes tussen die b.v. 150x350 zijn?? dat snap ik niet.

Irfan edit kan iig zeer makkelijk je pics resizen naar een bepaald formaat, het uiteindelijke bestand kan dan nooit groter zijn dan die afmetingen, vervolgens kan je in een PS batch de ontbrekende ruimte aanvullen.
ja ik resize dus met behoud van verhoudingen dan komt dus de afmeting soms anders te liggen. Ik heb dus idd via Photoshop de overgebleven ruimte dan aangevuld tot 200x260 maar mocht het plaatje dus die andere afmeting aanhouden dan snijdt er een stuk van de foto af.

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
marko77 schreef op 09 augustus 2004 @ 14:20:

Idd, 150x350 met behoud van verhoudingen ? Wat heb je dan wel niet ingesteld van 200 of 260 ??? Dan zou dus een tekening nog altijd 479x970 kunnen zijn of 12x279 en dan gaat natuurlijk héél de zaak omzeep als er dan nog is wordt gesneden aan het canvas.

Misschien je Photoshop eens terug deleten van je schijf, en plaats maken voor 800Kb aan een schitterend en gratis programma als IrfanView.
Of Paint Shop Pro demo downloaden, die kan ook met gemak zo'n batchen/scripts doen.

Photoshop help (indien die bij je .rar/.zip zat) of Google doornemen mocht natuurlijk ook. :/

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

Verwijderd

Topicstarter
ik ga idd maar eens andere software proberen. Lijkt me een stuk handiger!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 augustus 2004 @ 14:25:
[...]

ja ik resize dus met behoud van verhoudingen dan komt dus de afmeting soms anders te liggen. Ik heb dus idd via Photoshop de overgebleven ruimte dan aangevuld tot 200x260 maar mocht het plaatje dus die andere afmeting aanhouden dan snijdt er een stuk van de foto af.
ooow, maar da's wat anders dan wat je in het begin zei. Ik weet niet of je heel veel foto's hebt, maar het is veruit het makkelijkst om die foto's na het resizen handmatig met canvas size tot de goede grootte te maken.

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-05 15:11

disjfa

be

Waarom roept iedereen hier allemaal andere progs terwijl je bijna alles wat die andere prog kunnen makkelijker kan doen in photoshop?

Gewoon een goede actie maken en daar een batch van laten runnen zou het makkelijkste zijn imho :) En daar kan je hier zat van vinden :)

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Verwijderd

Topicstarter
het zijn idd meerdere plaatjes. Ik heb ook een batch gemaakt, maar als de verhouding dus na de tijd boven de 200x260 uitkomt en je gebruikt canvas dan wordt de foto afgesneden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 augustus 2004 @ 14:41:
het zijn idd meerdere plaatjes. Ik heb ook een batch gemaakt, maar als de verhouding dus na de tijd boven de 200x260 uitkomt en je gebruikt canvas dan wordt de foto afgesneden.
Ik begrijp wat je bedoelt. Ik kan je nou vast vertellen dat er geen enkel programma is dat batch kan doen wat jij wilt. Handmatig met fotowinkel dus...

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-05 13:17
wat een onzin, ik heb zelfs een phpscript geschreven dat het kan, wat zou er dan geen progje bestaan dat dat niet kan...

edit: dit was dus een reactie op
Ik begrijp wat je bedoelt. Ik kan je nou vast vertellen dat er geen enkel programma is dat batch kan doen wat jij wilt. Handmatig met fotowinkel dus...

[ Voor 48% gewijzigd door Mayco op 09-08-2004 14:51 ]

Verwijderd

als die foto's nou allemaal even groot waren, dan zou het automatisch kunnen, maar dat zijn ze niet

• disjfa

disjfa

be

Mayco schreef op 09 augustus 2004 @ 14:46:
wat een onzin, ik heb zelfs een phpscript geschreven dat het kan, wat zou er dan geen progje bestaan dat dat niet kan...
Hoe wil jij een automatische batch laten lopen die kijkt naar de verschillende breedtes en hoogtes en die laten resizen naar OF 200 breed OF 260 hoog?

Dat kan idd makkelijk met php maar met photoshop zit ik het me nog uit te zoeken :)

disjfa.nl

• Mizitras
  • Niet online
disjfa schreef op 09 augustus 2004 @ 14:35:
Waarom roept iedereen hier allemaal andere progs terwijl je bijna alles wat die andere prog kunnen makkelijker kan doen in photoshop?

Gewoon een goede actie maken en daar een batch van laten runnen zou het makkelijkste zijn imho :) En daar kan je hier zat van vinden :)
Omdat Photoshop nogal 'duur' is; en als mensen er niet deftig mee kunnen werken, ze misschien eens iets moeten proberen dat meer op hun maat, voor HUN markt is gemaakt. (EDIT lees dus: Dat is nog geen rede om dan te denken dat met een copie het wel opgelost is. Adobe Elements of PSP is anders ook een degelijk alternatief!)

EDIT: IrfanView Pro of ACDSee is allebij mogelijk om wel automatisch te resizen. De Pro is wel een trial, maar het werkt dan ook wel.

[ Voor 25% gewijzigd door Mizitras op 09-08-2004 15:02 ]

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

• disjfa

disjfa

be

Mizitras schreef op 09 augustus 2004 @ 14:50:
[...]
Omdat Photoshop nogal 'duur' is; en als mensen er niet mee kunnen werken, ze misschien eens iets moeten proberen dat meer op hun maat, voor HUN markt is gemaakt.
Verwijderd schreef op 09 augustus 2004 @ 14:06:
Ik maak gebruik van het pakket Adobe Photoshop 7.
B) Ik volg je punt niet helemaal :)

disjfa.nl

Verwijderd

[...]

Omdat Photoshop nogal 'duur' is; en als mensen er niet mee kunnen werken, ze misschien eens iets moeten proberen dat meer op hun maat, voor HUN markt is gemaakt.
klopt maar met irfan oid kan dit ook niet. Als hij het nou handmatig had gedaan dan was ie al klaar geweest

Verwijderd

vergis ik me als je bedoelt te zeggen dat sommige foto's liggend zijn en sommige staand. en dat jij eigenlijk een batch hebt gemaakt voor de staande en niet voor de liggende foto's ?

je schaalt dus de hoogte naar een kleiner formaat terwij l je bij een liggende foto eigenlijk de breedte wilt schalen (de hoogste waarde moet terug naar de waarde binnen jou specs)

Verwijderd

Topicstarter
neej handmatig was ik nog niet klaar geweest. Het zijn meer dan 500 afbeeldingen. In principe is het niet extreem lastig, maar waar zit het in photoshop?

ik wil dus een maximale breedte of maximale hoogte van 200 x 260 hebben. In geen geval mag het hier overheen gaan dus. Hierna kun je via canvas het plaatje wel opvullen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 augustus 2004 @ 14:54:
vergis ik me als je bedoelt te zeggen dat sommige foto's liggend zijn en sommige staand. en dat jij eigenlijk een batch hebt gemaakt voor de staande en niet voor de liggende foto's ?

je schaalt dus de hoogte naar een kleiner formaat terwij l je bij een liggende foto eigenlijk de breedte wilt schalen (de hoogste waarde moet terug naar de waarde binnen jou specs)
Dit klopt precies, dat is hetgene wat ik zoek!

• latislos
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-05 22:05

latislos

zie signature

lijkt me vrij lastig om dit in PS automatisch te laten doen, als je allemaal verschillende verhoudingen hebt met plaatjes....
(misschien in de action de canvas functie naar 200 breedt plaatsen, dat ie het dus altijd doet, maar als ze al 200 breedt gebeurd er gewon nix)

ik weetn iet hoeveel plaatjes het zijn, maar je kant het ook redeljik rap doen met een crop functie, ros de crop functie onder een F-toets en zet de crop functies op 200 x 260 72 dpi
op alle plaatjes, en hup 1 voor 1 als een gek snel croppen met de hand, met ctrl-f4 afsluiten op ok rammen en klaar volgden plaatje...

oh ik lees nudat het meer dan 500 plaatjes zijn :)

je moet gewoon ff de plaatjes van landscape en portrait naar verschillende dirs gooien. ff je dir op thumbnails gooien en ctrl-clikcen maar :D

[ Voor 15% gewijzigd door latislos op 09-08-2004 15:01 ]

ouwe meuk

Verwijderd

dan kun je lang zoeken, het kan niet in photoshop. Je kunt een maximale breedte of een maximale hoogte instellen en de rest mee laten schalen. That's it
Wat latislos hierboven zegt is een optie, maar je moet nog steeds zelf beoordelen of er wat in de lengte of de breedte bij moet

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2004 15:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
mm, dat zou erg jammer zijn. Het pakket easythumbnails doet het in principe al goed. Die resized naar 200x260 en kijkt naar de maximale waarde. Hierna is het dus mogelijk om met photoshop dit aan te passen met canvas en het gedeelte opvullen naar 200 x 260. Echter het zou erg mooi zijn als het met photoshop kan, dan kun je 1 batch gebruiken en dan ben je klaar, dit ivm met de toekomst.

• latislos

latislos

zie signature

Verwijderd schreef op 09 augustus 2004 @ 15:01:
mm, dat zou erg jammer zijn. Het pakket easythumbnails doet het in principe al goed. Die resized naar 200x260 en kijkt naar de maximale waarde. Hierna is het dus mogelijk om met photoshop dit aan te passen met canvas en het gedeelte opvullen naar 200 x 260. Echter het zou erg mooi zijn als het met photoshop kan, dan kun je 1 batch gebruiken en dan ben je klaar, dit ivm met de toekomst.
kan je het in de toekomst niet met de hand doen? ik neem aan dat je niet nog eens 500 toestellen moet resizen :+

ouwe meuk

• disjfa

disjfa

be

Verwijderd schreef op 09 augustus 2004 @ 14:58:
dan kun je lang zoeken, het kan niet in photoshop.
Het kan wel.

Zoek maar eens op conditionals. Als je die in je acties kan meegeven dan kan het wel. Ben alleen zelf nog aan het zoeken waar het zit. Maar weet wel dat het conditionals in je actie zijn :)
A conditional is a statement of a situation that must be met before the next step of an action can take place. You set both the condition situation and the steps to take if the condition is met. Conditionals are extremely useful in limiting the range of items an action will work on. For instance, say you have hundreds of images to import into a Web-based photo gallery, but you have to resize any that are too large for your specifications. You can add a conditional to your action that looks at all the files, checks the size, and changes only the ones that are too large, thus saving much time and space. Conditionals are also useful for nesting actions within actions, only playing the nested action under specified conditions.
Is alleen in ImageReady :) Maar dat zit ws toch wel bij je ps :)

[ Voor 53% gewijzigd door disjfa op 09-08-2004 15:07 ]

disjfa.nl

Verwijderd

Ik denk niet dat het mogelijk is Photoshop en ik werk er toch al heel wat jaartjes mee, wat ik je wel kan aanraden om te doen is gewoon die batch maken en alleen ingrijpen op het moment dat ie om de resize vraagt. (in je action pallet dat schermpje aanzetten op de stap waarbij de eerste resize plaats vindt) dat betekend dat je wel 500 maal die foto moet inschatten of ie staand of liggend is maar de rest gaat netjes automatisch. ik neem even aan dat het geen wekelijks terugkerende actie voor je is.

• Mizitras
  • Niet online
Via dat thumbnail programma plaats je even handmatig (ik schat zoiets van één minuut ofzo) via CTRL+selecteer foto's in een andere map.
En dan heb je een map met de rechtopstaande, en één met de liggende.

Dan kan je gewoon via twee scripts, één op elke map, alles fixen.

Makkelijk gaat ook :+

Eventueel nog iets handigs:
http://library.albany.edu/imc/pdf/resizingweb.pdf

[ Voor 20% gewijzigd door Mizitras op 09-08-2004 15:15 ]

Verwijderd

Mizitras schreef op 09 augustus 2004 @ 15:04:
Via dat thumbnail programma plaats je even handmatig (ik schat zoiets van één minuut ofzo) via CTRL+selecteer foto's in een andere map.

dat kan natuurlijk ook :+

• disjfa

disjfa

be

Afbeeldingslocatie: http://www.disjfa.nl/zut/psconditional.png

Zo kan je bepalen of er op het plaatje wel of niet een actie gaat lopen. Dan kan je dus 2 acties maken die om en om gebruikt kunnen worden. Dit is verder in ImageReady en niet in photoshop, waarom ze dat hebben gedaan is mij wel een raatsel maar er zal wel een reden voor zijn geweest :)

disjfa.nl

• latislos

latislos

zie signature

Mizitras schreef op 09 augustus 2004 @ 15:04:

Eventueel nog iets handigs:
http://library.albany.edu/imc/pdf/resizingweb.pdf
dat zei ik ook al, een paar berichten hoger :+

ouwe meuk

Verwijderd

probeer idd net het eea in image ready en ziet er veelbelovend uit.

new size 200 x 266
contsrain proportions (smooth)
file image size -> Action options (fit By width & height)
canvas size 200 x 266 zetten

en klaar ben je

respect voor diegene die Image ready aantipte

• Mizitras
  • Niet online
latislos schreef op 09 augustus 2004 @ 15:15:
[...]

dat zei ik ook al, een paar berichten hoger :+
Jij postte, ik was ondertussen nog aan het eten+typen, dus tja, was ik nét te laat. :D
Ga je me nu doodschieten ? 8)7

• 12_0_13
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-02 13:19
Los het op in HTML dmv centeren van de image?

Verwijderd

Topicstarter
Imageready is idd een supergoeie!!! Ik kan alleen de batchverwerking niet vinden in imageready :? Zul je zien , is dat weer niet mogelijk!

• disjfa

disjfa

be

Verwijderd schreef op 09 augustus 2004 @ 15:15:
respect voor diegene die Image ready aantipte
Ik drukte gewoon op f1 in ps hoor :P

Enige nadeel wat ik er wel in kan zien dat hij alleen maar kijkt naar formaten... landscape / portrait / square. Waardoor als je een plaatje wilt hebben kwa 100 * 4000 (noem maar even wat geks) je dit niet al te makkelijk voor elkaar kan krijgen omdat je dan bij een bepaalde ratio dat moet doen ipv alleen landscape/portait :)

*meneer boven mij*
rechter muisknop -> play action.

:X heb je wel actions... Kan je in die actions geen files openen :X

Is er bijtoeval een ps guru ergens aanwezig die het mooiste antwoord kan geven? :)

--nog een edit--
Als je in ps een actie begint. Dan naar imagereadery gaat daar mbv de actie in Image ready de file veranderen en dan weer terug naar ps om dan weer de file te saven :D Beetje behoorlijk omslachtig maar dat is geloof ik de enige weg.

[ Voor 35% gewijzigd door disjfa op 09-08-2004 15:26 ]

disjfa.nl

Verwijderd

zoals ik al aangaf gewoon in image ready met de settings zoals boven beschreven , daarna rechtermuisknop op je action en selecteer batch options.

klaar...
bakkie (ijs)koffie doen

• disjfa

disjfa

be

:X whoops niet gezien idd :) Wat makkelijker dan wat ik zei :+ :)

Waar staat bij de batch options trouwens de source folder :P

[ Voor 33% gewijzigd door disjfa op 09-08-2004 15:31 ]

disjfa.nl

• latislos

latislos

zie signature

Mizitras schreef op 09 augustus 2004 @ 15:16:
[...]

Jij postte, ik was ondertussen nog aan het eten+typen, dus tja, was ik nét te laat. :D
Ga je me nu doodschieten ? 8)7
geef je adres maar, dan kunnen we het een en ander regelen 8)

ouwe meuk

Verwijderd

disjfa schreef op 09 augustus 2004 @ 15:29:
:X whoops niet gezien idd :) Wat makkelijker dan wat ik zei :+ :)

Waar staat bij de batch options trouwens de source folder :P
als ik rechtermuisknop op mijn action doe krijg ik het schermpje met Browse for folder. Select a folder for your optimized files.

ik denk dat dat 'm is.. beetje verwarrend anders dan in PS

en kom nou maar met die ijskoffie

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2004 15:40 ]

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:52

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

[...]

EDIT: IrfanView Pro of ACDSee is allebij mogelijk om wel automatisch te resizen. De Pro is wel een trial, maar het werkt dan ook wel.
IrFanView Pro??? Waar haal je die vandaan? ik ken alleen de gratis variant (www.irfanview.com).

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• disjfa

disjfa

be

Verwijderd schreef op 09 augustus 2004 @ 15:38:
[...]
als ik rechtermuisknop op mijn action doe krijg ik het schermpje met Browse for folder. Select a folder for your optimized files.
Dat is de destination folder. Ik wil niet al te gek doen maar zo te zien moeten alle foto`s open staan in imageready anders kan deze niet batchen.

Hmm wel vreemd.

Owja:
Afbeeldingslocatie: http://www.sensaiichiba.com/fuji_kanmi/images/goods/ice-coffee--L.jpg
:Y)

[ Voor 11% gewijzigd door disjfa op 09-08-2004 15:42 ]

disjfa.nl

Verwijderd

.... tja ...
maar wat als we er nu een droplet van maken. dan kan je mooi die hele dir met ruwe foto's op je .exe file sleuren en pleuren..
dat zou ook mooi zijn.

lekker btw. mis alleen het toefje slagroom.. PS aktietje ?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2004 15:47 ]

Pagina: 1