Toon posts:

SATA300

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,
Weet iemand al wanneer SATA300 op de markt komt, hoorde iets van eind dit jaar, maar, ik wil graag weten of het ook verstandig is om er op te wachten, de HD voor S300 zullen wel lekker duur worden,
Weet iemand wat mer info daarover?

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Money for nothin' and your chicks for free

Verwijderd

Allemaal onzin.

Er bestaan nog niet eens schijven die de volle bandbreedte van Sata150 halen!
Let wel sata150 is dus 150mb/s
een modern schijfje doet 40 a 50 mb/s. Zet hem in raid 0 en je komt ongeveer op 80mb per sec. (beetje tweakertje komt nog wel wat hoger maar sata150 blijft voldoen.

Het probleem is dat de snelheid van harde schijven gewoon achterblijft bij de huidige snelle techniek.

• --Syt--
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-03 09:44
sata 150 is toch voor de totale busbreedte waar de hdd's op zitten?

ik heb zelf een abit kv8-max3 met 2x de wd raptor van 36 gb in raid0, burst speed is dik 180 meg per seconde, ze zijn aangesloten op de ON-CHIP via raid controller, die dus niet over de pci bus heen hoeft (133meg) en ook voorbij de sata specs gaat?

getest met hdtach 3.0, kan wel een screenshot plaatsen vanavond.

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-02 21:00
sata 300 zal ook NCQ (native command queing) gaan hebben (bij sata150 is dat optioneel)
en dat werkt toch best aardig blijkbaar.

@ tmaster : moderen hardeschijven halen 65MB/s voor een 7200 schijf aan het begin van de schijf. een 10000 schijf kan nog sneller.
verder is er ook nog de cache, die zeker wel voordeel heeft bij een snellere interface zodat het vooruit lezen van een HD meer effect heeft.
en zoals je zelf an zegt, HD's zijn het langzaamste onderdeel van je computer. elke beetje sneller is dus zeker meegenomen.

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Verwijderd

SATA150 betekent 150MB/s per kanaal. Aangezien aan elk kanaal maar 1 harddisk kan zitten (niet langer master/slave) is die 150MB/s 'dedicated' beschikbaar voor je harddisk.
De schijf haalt fysiek niet eens 150MB/s, en de onboard cache waarschijnlijk ook nog niet eens (chip zal wel werken op 100MB/s of 133MB/s).

De volgende bottleneck is de chip op je sata-kaart. Daarna de interface van de kaart naar de pci-bus, en daarna de PCI-bus. Tot slot de koppeling tussen PCI-bus en processor.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor zoveel reacties
Als ik het goed begrijp krijg ik de beste bandbreedte door 2 SATA schijven in RAID0 te plaatsen

Het enige voordeel op dit moment om op SATA300 NCQ (native command queing) Nu heb ik geen idee wat dat is, dus kan iemand dat ff toelichten?

NCQ kan dus ook bij SATA150? maar is niet standaard? Ik wil een nieuwe pc samenstellen voor mezelf en zit ff wat op een rijtje te zetten wat de opties zijn, ga me binnenkort ook ff verdiepen in de videokaarten

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:51
Verwijderd schreef op 09 augustus 2004 @ 13:47:
Het enige voordeel op dit moment om op SATA300 NCQ (native command queing) Nu heb ik geen idee wat dat is, dus kan iemand dat ff toelichten?
Kortweg: schijven mogen naar eigen inzicht de lees- en schrijfopdrachten anders in volgorde uitvoeren...

Resultaat: sequentieel lezen/schrijven schiet er niets mee op
Random lezen/schrijven kan tot factor 5 verbeteren

Worst case performance wordt dus stukken beter met NCQ

Edit:
voor met meerdere processen die de schijf zwaar belasten (denk aan multitasking) levert dit een groot voordeel op...

[ Voor 11% gewijzigd door GarBaGe op 09-08-2004 14:04 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Topicstarter
meestal zit ik wat te gamen en ondertussen wat te downloaden, Dan heefthet dus nog wel wat voordeel. Maar als ik het tweakers artikel hierboven lees kan het ook ten nadele komen.

Maar ik weet nu wel dat het niet echt nuttig is om op SATA300 te wachten

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-03 16:03

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

SATA/300 is nuttig voor toekomstige serversystemen waarin SATA port multipliers gebruikt zullen worden. Met een port multiplier zullen meerdere harde schijven op één poort aangesloten kunnen worden. Omdat die schijven de bandbreedte van één poort moeten delen, kan de hogere doorvoer van SATA/300 wel nuttig zijn. Op de desktop heeft SATA/300 voorlopig weinig zin. NCQ zal ook op nieuwe controllers met SATA/150-snelheid beschikbaar komen.
Pagina: 1