[SUSE 9.0 + 9.1] GRUB-config probleem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit weer met een Linux/Suse probleempje

Ik heb op mn machine al Suse 9.0 staan, nu heb ik op een andere harddisk 9.1 gezet (wilde de verschillen vergelijken etc...). Nu start mijn systeem echter de Suse 9.1 op (hda) en in GRUB zie ik de andere Suse 9.0 niet terug.

Ik heb geprobeerd menu.lst in /boot/grub (9.1) aan te passen en dan overal waar hda staat gewoon hdb in te vullen. Ik heb ook nog geprobeerd wat andere dingen aan te passen. Dit alles werkt helaas niet. Mijn Grub ziet er nu als volgt uit:

### Suse 9.1 (werkt wel)
title Linux
kernel (hd0,1)/boot/vmlinuz root=/dev/hda2 splash=silent desktop resume=/dev/hdb2
initrd (hd0,1)/boot/initrd

### Suse 9.0 (werkt niet)
title Suse 9.0
kernel (hd1,0)/boot/vmlinuz root=/dev/hdb1 splash=silent desktop resume=/dev/hdb2
initrd (hd1,0)/boot/initrd

Als ik met deze instellingen Suse 9.0 probeer op te starten, krijg ik de volgende foutmelding:

fsck failed (blabla)

Dan kom ik in een 'maintanance mode' waarin ik alleen kan inloggen met root-wachtwoord en alleen de console heb. Ik zit dan wel in Suse 9.0.

Wat moet ik doen om die twee normaal naast elkaar te laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ow kan een mod even de titel van dit topic aanpassen in: [SUSE 9.0 + 9.1] GRUB-config probleem ?

Bij voorbaat dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:41
Done.

Het probleem is denk ik dat je je 'oude' harddisk waar 9.0 op staat hebt verplaatst van de primary master naar de primary slave positie. Dus die schijf is nu 'hdb' geworden terwijl hij vroeger 'hda' heette.

Dus kloppen alle entries in /etc/fstab op de 9.0 schijf niet meer - als je in dit bestand alle referenties naar hda verandert in hdb zou het wel moeten werken. Je kunt dat gewoon vanuit SuSE 9.1 doen door de partitie waarop de /etc/fstab van versie 9.0 staat te mounten en dan die tabel te wijzigen :)

offtopic:
Of heeft SuSE van die "handige" scripts waardoor je niet handmatig de /etc/fstab mag editen?

Btw. als je dit niet volgt: vgl. dat je een tweede schijf koopt en dan de oude inclusief Windows verplaatst naar de slave positie op de IDE-kabel. Dan heet die schijf dus ineens D: maar alle programma's erop verwijzen nog steeds naar C: - waar dan dus een nieuwe installatie op staat. Dat gaat natuurlijk nooit werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KompjoeFriek
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-08 22:46

KompjoeFriek

Statsidioot

Lijkt me wel makkelijk om te weten hoe de hd's gepartitioneerd zijn, aangezien je de ene keer hd0 part 1 aan roept, en de andere keer hd1 part 0 :)

misschien ziet het er zo uit?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
hd0 (hda)
------------------------------------------------------
| 0 swap | 1 boot                                    | 

hd1 (hdb)
| 0 boot                         | 1 resume | 2 swap |
Verwijderd schreef op 09 augustus 2004 @ 13:05:
Ow kan een mod even de titel van dit topic aanpassen in: [SUSE 9.0 + 9.1] GRUB-config probleem ?

Bij voorbaat dank
Daar hebben we het handje Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/icon_hand.gif voor, links bovenaan :)

WhatPulse! - Rosetta@Home - Docking@Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wilke schreef op 09 augustus 2004 @ 13:14:
Done.

Het probleem is denk ik dat je je 'oude' harddisk waar 9.0 op staat hebt verplaatst van de primary master naar de primary slave positie. Dus die schijf is nu 'hdb' geworden terwijl hij vroeger 'hda' heette.

Dus kloppen alle entries in /etc/fstab op de 9.0 schijf niet meer - als je in dit bestand alle referenties naar hda verandert in hdb zou het wel moeten werken. Je kunt dat gewoon vanuit SuSE 9.1 doen door de partitie waarop de /etc/fstab van versie 9.0 staat te mounten en dan die tabel te wijzigen :)
Nou dat is niet het geval, ik heb 9.1 gewoon geinstalleerd op een lege harddisk die al in de machine zat. Wat betreft de partities: ik weet dat hdb1 Suse 9.0 bevat (die dus niet goed op wil starten) en hdb2 de swap daarvan is. Dus dan klopt het toch dat de Reiser partitie hd1,0 is en de swap hd1,1. Of niet?

Trouwens nog bedankt voor de titel change. Ik had de report knop nog niet gezien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flydude
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-09 19:49

Flydude

Mighty pirate

Zou je de partititie-tabellen van beide schijven willen laten zien?

Grub rekent partitities anders dan de linux-kernel. Als in: /dev/hda1 is in Grub-taal (hd0,0). Wellicht zit daar je probleem.

[ Voor 68% gewijzigd door Flydude op 09-08-2004 14:06 . Reden: wel iets duidelijker zijn, flydude! ]

I am rubber, you are glue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Flydude schreef op 09 augustus 2004 @ 14:04:

Grub rekent partitities anders dan de linux-kernel. Als in: /dev/hda1 is in Grub-taal (hd0,0). Wellicht zit daar je probleem.
hda1: Linux Swap
hda2: ReiserFS

hdb1: ReiserFS
hdb2: Linux Swap

Hierbij hebben de hda2 en hdb1 de flag 'boot'.

Maar ik heb het idee dat het probleem hem niet zozeer zit in de partities, want Suse 9.0 start wel een heel eind op, maar geeft een error met fcsk. Die gaat me te snel voorbij om hem te kunnen lezen. Kan ik die op een andere manier nog oproepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flydude

Flydude

Mighty pirate

Yep... Check bestand messages of syslog in /var/log

Of geef een commando: dmesg | grep fsck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:41
Flydude schreef op 09 augustus 2004 @ 14:04:

Dat dacht ik eerst ook, maar daar kan ik eigenlijk geen fouten in ontdekken hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flydude

Flydude

Mighty pirate

Nope, me neither...

Ben benieuwd of TS de foutmelding kan vinden... Wellicht kunnen we dan verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Flydude schreef op 09 augustus 2004 @ 14:38:
Nope, me neither...

Ben benieuwd of TS de foutmelding kan vinden... Wellicht kunnen we dan verder.
messages gaat maar tot 30 jul en als ik dmesg etc intyp is ie even bezig zonder iets weer te geven

Maar ik zit nu te denken, als ik dual boot wil hebben op mijn systeem, is dan het enige dat ik moet doen de beide systemen op verschillende partities installeren en de menu.lst van de normaal opstartende distro aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb trouwens even geprobeerd te lezen wat tijdens het opstarten wordt gemeld. Er staat iets van:

fsck exited with signal 6

En dan in het rood 'failed'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kim72
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-03 14:55
Je kan ook even kijken in de /boot/grub/menu.lst van de suse 9.0 installatie, en die overnemen. Of had je dat al gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flydude

Flydude

Mighty pirate

Voor zover ik weet heb je voor een dual-boot nodig:

Twee root-partitities;
Eén boot-partititie (kan je delen, je kan met grub immers aangeven waar de / staat);
Swap (één, lijkt me duidelijk)

En dan nog evt een gedeelde /home partititie.

Hoe heb je het nu precies ingericht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kim72 schreef op 09 augustus 2004 @ 14:56:
Je kan ook even kijken in de /boot/grub/menu.lst van de suse 9.0 installatie, en die overnemen. Of had je dat al gedaan?
Heb ik gedaan, het enige verschil is dat het resume gedeelte is vervangen door 'showopts':

kernel (hd1,0)/boot/vmlinuz root=/dev/hdb1 splash=silent desktop resume=/dev/hdb2

Trouwens, ik zie net tijdens het opnieuw opstarten dat bij de foutmelding er wordt gesproken over /dev/hda1. Volgens mij zou hij het bij het opstarten van mn 9.0 over /dev/hdb1 moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Flydude schreef op 09 augustus 2004 @ 14:57:
Voor zover ik weet heb je voor een dual-boot nodig:

Twee root-partitities;
Eén boot-partititie (kan je delen, je kan met grub immers aangeven waar de / staat);
Swap (één, lijkt me duidelijk)

En dan nog evt een gedeelde /home partititie.

Hoe heb je het nu precies ingericht?
Nou, ik ben nog niet helemaal goed thuis in Linux etc. dus ik kan het verkeerd begrijpen. Ik heb dus wel twee swaps, op elke hd een. Op beide hd's staat een ReiserFS partitie met de flag 'boot'

Volgens mij zijn dat beide root-partities (je bedoelt toch dat op deze apparaten een mappenstructuur is met /boot /usr /var /etc enzovoorts?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flydude

Flydude

Mighty pirate

Ah...

Het is gebruikelijk om je /boot op een aparte partititie onder te brengen. Bij een normale (single boot) installatie krijg je dan:

1 partititie /boot
1 partititie / (root, hoeft dus niet bootable te zijn; hierop staat je /var /usr /etc.)
1 swap

Swap heb je maar één keer nodig, want die wordt toch leeggegooid bij een reboot.

En verder geldt voor een dual-boot de indeling uit mijn eerdere post. Ik vermoed dat als je de boel aanpast (en pakweg een dual-boot HOWTO erbij googled) een heel eind moet kunnen komen.

[ Voor 4% gewijzigd door Flydude op 09-08-2004 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Flydude schreef op 09 augustus 2004 @ 15:18:
Ah...

Het is gebruikelijk om je /boot op een aparte partititie onder te brengen. Bij een normale (single boot) installatie krijg je dan:

1 partititie /boot
1 partititie / (root, hoeft dus niet bootable te zijn; hierop staat je /var /usr /etc.)
1 swap

Swap heb je maar één keer nodig, want die wordt toch leeggegooid bij een reboot.

En verder geldt voor een dual-boot de indeling uit mijn eerdere post. Ik vermoed dat als je de boel aanpast (en pakweg een dual-boot HOWTO erbij googled) een heel eind moet kunnen komen.
Maar als ik gewoon Suse installeer, maakt ie geen aparte boot-partitie aan, maar een zit die gewoon in de root. Hoe groot moet die boot partitie dan zijn er waar dient die voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flydude

Flydude

Mighty pirate

Volgens mij kan je ook bij SuSE aangeven dat je een aparte /boot partititie wil...

Anyway: een aparte /boot partititie is wat veiliger en handiger bij crashes enzo. Er is niets mis om een op je root-partititie te laten staan. Tenzij je natuurlijk een dual-boot wil... :+ Dat laatste weet ik overigens niet zeker...

Wellicht gaat dit misschien wél werken:

title=Suse 9.1
root(hd0,0)
kernelnaam /dev/hda1 /meer/opties

title=Suse 9.0
root(hd1,0)
kernelnaam /dev/hdb1 /meer/opties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Flydude schreef op 09 augustus 2004 @ 15:28:
Volgens mij kan je ook bij SuSE aangeven dat je een aparte /boot partititie wil...
Ik weet wel dat je dat in Suse kunt aangeven, maar ik vroeg het omdat Suse dit niet standaard doet.
Wellicht gaat dit misschien wél werken:

title=Suse 9.1
root(hd0,0)
kernelnaam /dev/hda1 /meer/opties

title=Suse 9.0
root(hd1,0)
kernelnaam /dev/hdb1 /meer/opties
Ik denk het niet want de /root van suse 9.1 staat op hda2 dus dat zou (hd0,1) en /dev/hda2 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flydude

Flydude

Mighty pirate

Eh ja... dat bedoel ik.. Als je die optie root maar meeneemt. Geen idee of dat wat uitmaakt overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Flydude schreef op 09 augustus 2004 @ 15:42:
Eh ja... dat bedoel ik.. Als je die optie root maar meeneemt. Geen idee of dat wat uitmaakt overigens.
Ik heb nu gedaan:

root (hd1,0)/boot/vmlinuz
kernel=/dev/hdb1 splash=silent desktop showopts
initrd (hd1,0)/boot/initrd

En dan krijg ik:

Error 2: Bad file or directory type, ook als ik het '='-teken weglaat achter kernel

Alleen root(hd1,0) geeft ook geen resultaat. Dit lijkt me dus niet de weg

Hoe groot moet ik de boot partitie maken als ik opnieuw wil beginnen?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2004 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flydude

Flydude

Mighty pirate

Die laatste grub-config gaat inderdaad niet werken...

Ik schrijf hem even helemaal uit:

title Suse 9.1
root(hd0,1)
kernel /boot/vmlinuz root=/dev/hda2 #en verder even niets
initrd /boot/initrd

title Suse 9.0
root(hd1,0)
kernel /boot/vmlinuz root=/dev/hdb1
initrd /boot/initrd

En als dat niet helpt: /boot heb ik op 32MB staan. Daar kan je wel een stuk of wat kernels en de grub config op kwijt. In principe komt op /boot alleen de kernel, de initrd en de grub config te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Flydude schreef op 09 augustus 2004 @ 16:14:

title Suse 9.1
root(hd0,1)
kernel /boot/vmlinuz root=/dev/hda2 #en verder even niets
initrd /boot/initrd
Error 17: Cannot mount selected partition
title Suse 9.0
root(hd1,0)
kernel /boot/vmlinuz root=/dev/hdb1
initrd /boot/initrd
Error 17: Cannot mount selected partition
En als dat niet helpt: /boot heb ik op 32MB staan. Daar kan je wel een stuk of wat kernels en de grub config op kwijt. In principe komt op /boot alleen de kernel, de initrd en de grub config te staan.
Thanx, ik ga hiermee wel aan de slag

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2004 16:33 ]

Pagina: 1