van 1 hdd naar raid0

Pagina: 1
Acties:
  • 34 views sinds 30-01-2008

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Topicstarter
Een vraag welke wellicht wel eerder is gesteld, maar ik kon zo snel niet al m'n vragen met bijbehorende antwoorden vinden.

Situatie nu:
* asus p4pe zonder raidcontroler
* win xp home
* 1x ide Western Digital 800JB (80gb, 8mb cache)
* 1x ide toshiba 20gb voor back-up
* 1x ide cd-writer

Nu wil ik graag naar een raid0 config. voor de ruimtewinst.
zo'n zelfde WD-hdd is nog te koop voor zo'n 60,-

Vragen:
1. Kan ik naar raid0, met behoud van data op de bestaande schijf (zo'n 60Gb aan films) of moet ik alles opnieuw formateren/instaleren?
2. Hoe werkt de softwarematige raid van xp-home? zit het überhaubt wel op xp-home.
3. Voor de software raid oplossing, moet ik dan toch nog een controller kopen?
4. Als ik een controller koop, heb ik dan weer een ide ding(?) over?
5. Ik kan een nieuwe raid controller kopen voor 20,- is dat goed genoeg voor alleen raid0?

THX, Tom

www.casarodriguillo.com

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:35
1. Kan ik naar raid0, met behoud van data op de bestaande schijf (zo'n 60Gb aan films) of moet ik alles opnieuw formateren/instaleren?

beide schijven worden geformatteerd nadat je een nieuwe array hebt aangemaakt. Dus je zult wel wat moeten backuppen iig :)

2. Hoe werkt de softwarematige raid van xp-home? zit het überhaubt wel op xp-home.
3. Voor de software raid oplossing, moet ik dan toch nog een controller kopen?

Ik weet niets van software matig raid-0 draaien, maar aparte hardware ervoor lijkt me toch sneller. In de search kan je hier vast het een en ander over vinden.

4. Als ik een controller koop, heb ik dan weer een ide ding(?) over?

Jup :)

5. Ik kan een nieuwe raid controller kopen voor 20,- is dat goed genoeg voor alleen raid0?

Ligt een beetje aan het type he, maar veel zal het elkaar toch niet ontlopen gok ik... die paar mb ;)

[ Voor 4% gewijzigd door ephymerous op 09-08-2004 12:32 ]

XXXVI

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Topicstarter
thx,
Jammer dat je alles moet formateren :|

www.casarodriguillo.com

Verwijderd

Quote : "Nu wil ik graag naar een raid0 config. voor de ruimtewinst."

Waarom zou je RAID0 gaan draaien voor ruimtewinst? Als je die nieuwe hd erbij plaatst (dus zonder raid) heb je ook 160gb, en, nog belangrijker, geen volledige dataloss bij een crash van 1 van je hd's.

RAID0 is puur voor snelheid.

Verwijderd

Bij mij is net een schijf 'gestruikeld' in RAID 0 en alles is dus nu weg!

Advies:
Geen Raid, maar inderdaad een schijf erbij (Hoef je ook geen identieke te kopen om aan je RAID-eisen te voldoen)

Verwijderd

als je puur voor ruimte gaat(met maar 1 partitie dus) kan je JBOD(just a bunch of disks) eens proberen, kan je wel je data behouden

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:54

heuveltje

KoelkastFilosoof

je kunt in xp wel software matig een raid 0 array aanmaken, maar daar kun je niet vanaf booten. dus je zult iig een controller moeten kopen.

persoonlijk zou ik het niet doen. kost geld, is gevaarlijker en bij dagelijks gebruik merk je het niet......

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Hoover
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-09-2025
Verwijderd schreef op 09 augustus 2004 @ 12:41:
Bij mij is net een schijf 'gestruikeld' in RAID 0 en alles is dus nu weg!

Advies:
Geen Raid, maar inderdaad een schijf erbij (Hoef je ook geen identieke te kopen om aan je RAID-eisen te voldoen)
Heb ik ook gehad.
120 gig aan zooi bijna kwijt geweest.

Tool op http://www.stellarinfo.com/ gevonden.
Tis de demo, maar we kennen allemaal google >:)

In jou geval kun je proberen data te redden van de overgebleven schijf.
Als die andere echt dood is, dan houdt het op.

[ Voor 14% gewijzigd door Hoover op 09-08-2004 13:02 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

In de RAID FAQ die je via de FAQ van dit subforum kunt vinden had je alle antwoorden kunnen vinden. Hiermee geef je dus aan totaal geen vooronderzoek te hebben gepleegd, of iig zeer onvoldoende, eer je dit topic opende. En dat is dus net niet de manier om ven GoT gebruik te maken. Neem eens de [faq]registratievoorwaarden[/] opnieuw door, incluis alle linkjes :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.