[illustrator] vector bestand verkleinen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.074 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Marshal-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-11-2024
Voor het laten maken van casebadges heb ik een ontwerp gemaakt in Illustrator.

Het geheel is opgebouwd uit vectoren, zoals door de drukker gevraagd. Op zich is dit prima gelukt en blijft de kwaliteit van de afbeelding goed, zelfs wanneer ik deze tot 6400% vergroot. Hier is niets mis mee :)

Echter de afbeelding moet op een casebadge komen van 25mmx25mm. Wanneer ik de afbeelding verklein (uitzoom) in Illustrator gaat de kwaliteit wel erg achteruit.

Mijn vragen:
1) Zal bij de drukker de afbeelding ook aan kwaliteit verliezen, of maakt deze van andere verklein technieken gebruik.

2) Het huidige ontwerp is op A5 formaat gemaakt, had ik dit beter meteen op 25mm moeten doen, of maakt dit met vectoren niets uit.

Distributed.net, the only reason my computer is on right now !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Het maakt inwezen niks uit, het eind resultaat komt op een best klein vlakje, maar daar is niks mis mee. Je moet alleen in de goede verhoudingen ontwerpen (5cm x 5cm of 5m x 5m) en je moet een beetje rekening houden met waar het op gebruikt wordt.

Op 25mm x 25mm zou ik er zelf niet al teveel detail instoppen omdat het waarscijnlijk toch verloren gaat op de casebadge zelf. Je zou het voor de zekerheid bijvoorbeeld zelf kunnen uitprinten op 25mmx25mm en kijken of je blij ermee bent. Kun je misschien even het plaatje laten zien?

|{ brrr }] |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beetle71
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-07 21:25
Hoe beoordeel jij die qualiteit? Adhv. je beeldscherm :? Dat is natuurlijk niet maatgevend!

Maar op zich verliest een vectorbestand niet aan kwaliteit! Het maakt dus niks uit of je het meteen kleiner had gemaakt.

Het enige wat er natuurlijk kan gebeuren is dat als jij op het grote formaat al met hele kleine details werkt, daar bij een uiteindelijke verkleining weinig van over blijft. Vergelijk het met een superscherpe foto, die je vanaf 5 meter moet bekijken, je ziet dan ook het detail niet meer...

Een lettertje van 5 mm hoog op A5 is nog maar +/ 0.7 mm groot op 25 mm... Dus dan kun je nog zo goed drukken kunnen, dit ga je zowieso niet meer kunnen lezen....

edit:

Pff. met dit warme weer reageer ik iets minder snel..... dus te laat 8)

[ Voor 7% gewijzigd door beetle71 op 09-08-2004 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Marshal-
Yellow|A schreef op 09 augustus 2004 @ 12:18:Op 25mm x 25mm zou ik er zelf niet al teveel detail instoppen omdat het waarscijnlijk toch verloren gaat op de casebadge zelf. Je zou het voor de zekerheid bijvoorbeeld zelf kunnen uitprinten op 25mmx25mm en kijken of je blij ermee bent. Kun je misschien even het plaatje laten zien?
Heb het wel zelf geprint, maar mijn inktjetprinter kan niet erg gedetaileerd printen.
Plaatje heb ik even niet voorhanden, zal vanavond wel wat uploaden.
beetle71 schreef op 09 augustus 2004 @ 12:23:
Hoe beoordeel jij die qualiteit? Adhv. je beeldscherm :? Dat is natuurlijk niet maatgevend!
Heb het inderdaad aan de hand van mijn beeldscherm (TFT) bekeken. Wordt er bij een drukker op een hoger detail gewerkt dan ik aan pixels heb op m'n scherm?
Maar op zich verliest een vectorbestand niet aan kwaliteit! Het maakt dus niks uit of je het meteen kleiner had gemaakt.

Het enige wat er natuurlijk kan gebeuren is dat als jij op het grote formaat al met hele kleine details werkt, daar bij een uiteindelijke verkleining weinig van over blijft. Vergelijk het met een superscherpe foto, die je vanaf 5 meter moet bekijken, je ziet dan ook het detail niet meer...
Goed te weten dat de kwaliteit niet beter was geworden, wanneer ik op een kleiner formaat begonnen was. Scheelt me een hoop werk :)

Op zich zit er weinig detailering in de afbeelding. Er is wel wat tekst die onleesbaar wordt, maar deze tekst is meer illustratief dan dat deze belangrijk is voor de afbeelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beetle71
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-07 21:25
-Marshal- schreef op 09 augustus 2004 @ 14:17:
Heb het inderdaad aan de hand van mijn beeldscherm (TFT) bekeken. Wordt er bij een drukker op een hoger detail gewerkt dan ik aan pixels heb op m'n scherm?
Zeker, drukwerk heeft een veel hoger detail dan je beeldscherm. Maak maar eens op een hoge resolutie (>300dpi) een scan van een gedrukt brief oid, en zet deze op dezelfde grootte als het origineel op je beeldscherm. Je zult het verschil direct zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9542

snap je het idee van vector wel? misschien moet je anders even dit stukje uit de faq-in-wording lezen:

http://www.rikkertkoppes....showbook.asp?bookId=8#C39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-07 10:18
Ehm als je het al niet te gedetailleerd uit je inktjet krijgt is de scherpte/kwaliteit op je uiteindelijke badge echt niet veel beter. :) Je zou de afbeelding kunnen versimpelen...

Denk verder aan je output resolution (zit onder save as of export en is zelfs apart menutje voor dacht ik) zet die lekker op minimaal 1200 dpi. En altijd een proefje vragen he aan de drukker voordat je straks met een hoop badges zit die niet om aan te zien zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 72427

Een Inkjetprinter is natuurlijk niét te vergelijken met offset-drukwerk.

Bovendien is het onmogelijk dat je ontwerp in kwaliteit verslechtert als je hem kleiner maakt, als je puur vector gebruikt hebt. Dat kan gewoon niet. Wel moet je letten op de hoeveelheid details, zoals al gezegd. :)

En ik snap niet waarom je met output resolution zou gaan klooien. Als jij gewoon die EPS aan je drukker geeft, stuurt die het vanuit InDesign of XPress af naar een belichter (bijv.) en die belichten op iets van 4000dpi ofzo.

Bovendien moet je je zelf niet te druk erover maken. Gewoon zeer duidelijk aangeven hoe je het wil hebben, duidelijke afspraken maken, en zoals gezegd een representatieve proef vragen. (representatief omdat ze niet even de drukpersen voor je proefje zullen aanzetten). Vervolgens zorgt de drukker wel voor de kwaliteit.
Zitten er bij die drukker DTP'ers bij? Dat zou ook handig zijn.

[ Voor 1% gewijzigd door Anoniem: 72427 op 09-08-2004 15:46 . Reden: typo'tje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Anoniem: 72427 schreef op 09 augustus 2004 @ 15:46:
Een Inkjetprinter is natuurlijk niét te vergelijken met offset-drukwerk.
Waarbij een goede inktjet beter print dan offset drukt. Zeker bij iets kleins printen waar je bij offset door het raster nog eerder details kwijt raakt.

Zeker ff drukproefje, of digitale proef vragen.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Marshal-
Met de drukker is afgesproken dat ik eerst een drukproef krijg waarmee ik akkoord moet gaan voordat ze gaan beginnen.

Maar omdat het laten drukken toch aan een aardig bedrag gaat, probeer ik vooraf zo veel mogelijk over de kwaliteit zeker te stellen. Vandaar mijn vragen :)

Zal in elk geval eens naar die DPI gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz

OzBoz

willem169 schreef op 09 augustus 2004 @ 15:05:
Denk verder aan je output resolution (zit onder save as of export en is zelfs apart menutje voor dacht ik) zet die lekker op minimaal 1200 dpi. En altijd een proefje vragen he aan de drukker voordat je straks met een hoop badges zit die niet om aan te zien zijn ;)
Die heeft in principe weinig zin als je met postscript printers werkt. Die laden de EPS (platte tekst) en de RIP zorgt ervoor dat het op de juiste resolutie belicht wordt op de plaat. Het is juist het mooie dat je niets te maken hebt met DPI wanneer je in illu werkt.

Overigens werken volgens mij veel belichters op 2400dpi. Das ook wel voldoende om een mooie rasterpunt te maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Marshal-
Nog even ter illustratie de afbeelding waar ik het over heb

Afbeeldingslocatie: http://www.powercow.org/upload/tcow.gif

en voor de geinteresseerde het .eps bestand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49158

-Marshal- schreef op 09 augustus 2004 @ 19:03:
Nog even ter illustratie de afbeelding waar ik het over heb

[afbeelding]

en voor de geinteresseerde het .eps bestand
leuk dat het ILL CS is, hopelijk upgrade je drukker zijn software ook steeds,..

* Anoniem: 49158 werkt nog fijn door in 9,... al die nieuwe versies elk jaar.. :'( € € €

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 49158 op 09-08-2004 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Marshal-
Nog aangedacht dat het niet compatible zou zijn met oudere versies. Heb de drukker er gelukkig nog niet over gehoord.

Maar hier dan een versie 9 klik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik denk dat die kleine letterjes en die blokjes van dat teambvd echt wel weg gaan vallen of voor rommel gaan zorgen, zou er heel erg mee uitkijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Idd, letters achter de koe weg halen en de strepen in de grote letters ook, hier zie je toch niks van terug bealve ruis.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Marshal-
Voor de teambvd letters ben ik het wel eens dat ik die beter zonder lijnen kan maken.
Echter de letters achter de koe vind ik wel van belang. Als deze onleesbaar worden is dat niet zo'n heel erg probleem. Ik denk dat degene voor wie deze stickers bedoeld zijn er wel in kunnen herkennen wat het is.

Als uit de proefdruk dit echter niet op te maken valt, zal dit ook moeten sneuvelen ben ik bang. Er blijft dan echter weinig over het het originele ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49158

ik snap ook de toegevoegde waarde van het 2x herhalen van "teambvd" niet... 1 x bovenin is voldoende, koetje mooi eronder in het midden, vette border zwart eromheen en op de achtergrond wat streepjes/slashes ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Marshal-
Anoniem: 49158 schreef op 09 augustus 2004 @ 20:30:
ik snap ook de toegevoegde waarde van het 2x herhalen van "teambvd" niet... 1 x bovenin is voldoende, koetje mooi eronder in het midden, vette border zwart eromheen en op de achtergrond wat streepjes/slashes ofzo?
Tja, het twee keer herhalen van teambvd heeft misschien weinig toegevoegde waarde, maar is meer een ontwerp/smaak kwestie.

Voor de tekst achter de koe ga ik maar eens een alternatief bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

als die text een wezenlijk herkenbaar onderdeel is zou ik het reduceren tot line art
zeg maar iets in de zin van:
code:
1
2
3
4
--- - -- -- --
- - -...- -- -
-------- -- - 
-- -... -- ---

toch geen hond die het leest (staat zelfs een koe in de weg)

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 9542 op 09-08-2004 22:56 ]

• -Marshal-
Heeft een tijdje geduurt maar de casebadges zijn toch klaar, vandaar deze kleine topic kick :)

De tekst achter de koe waarvan, ik eerst twijfels had of die wel zouden uitkomen op een casebadges waren niet nodig.
De drukker heeft een mooi stukje werk afgeleverd.

Afbeeldingslocatie: http://www.powercow.org/upload/casebadge_final.jpg

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-07 15:00

Spooksel

Spooksel!

Ziet er gelikt uit :)

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-07 10:18
Goed gelukt ja :) Wat waren de afmetingen van die dingen ook alweer? 15 bij 15mm ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz

OzBoz

willem169 schreef op 01 oktober 2004 @ 09:10:
Goed gelukt ja :) Wat waren de afmetingen van die dingen ook alweer? 15 bij 15mm ofzo?
Lezen willem, lezen :P 25x25mm.

Maar inderdaad netjes geworden. Altijd weer mooi als het lukt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellow|A
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Okay ouwe "koeien" uit de sloot, het ziet er leuk uit ja. Beter dan ik dacht :)

|{ brrr }] |

Pagina: 1