Windows Update forceren

Pagina: 1
Acties:

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:59
Ik ben programmeur bij een klein internet bedrijfje, en doe vanwege het klein zijn ook "het systeembeheer".
Nu blijkt dat veel van mijn computer-analfabeet collega's niet weten dat wanneer je het wereldbolletje van windows update in de systray staat, je hier even op moet drukken om de updates te installeren.

Omdat ik op alle computers heb ingesteld dat de updates autmatisch moeten worden gedownload, en om 12uur geinstalleerd moeten worden, verschijnt bij de meeste rond 12uur een dialoogvenstertje met de vraag of men de updates wilt installeren.

Dat vinden ze natuurlijk eng, zo een popup. En aangezien ik ze maar heb aangeleerd dat je maar gewoon op "Nee" moet klikken als je iets niet kent, worden er regelmatig updates niet geinstalleerd.

Nu lijkt het mij bijzonder logisch dat de updates gewoon automatisch geinstalleerd kunnen worden. Kan me niet voorstellen dat dit bij een groter bedrijf ook zo gaat. Maar hoe doe je dit in hemelsnaam? Updates forceren.. of er nou een reboot nakomt of niet.

We draaien in een netwerkje met W2k clients, en een w2k server.
Ik iets gevonden dat de updates alleen door de server worden gedownload, en automatisch via het netwerk verspreid. Dit voornamelijk om te voorkomen dat alle clients grote updates gaan downloaden. Maar dat maakt hier weinig uit (8 pc's op een dubbele ADSL lijn.. wordt die bandbreedte tenminste nutig gebruikt).

Hoe maak ik zeker dat kritieke updates vanzelf worden geinstalleerd, en niet geannuleerd oid kunnen worden door de gebruiker?

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Je kunt op zo'n pc instellen dat de updates automatisch op een bepaald tijdstip worden geinstald, op het tab van Automatische updates. Nu moet je alleen het juiste tijdstip vinden en ze merken er als het goed is niks van, behalve soms "Reboot (Y/N)?".

/EDIT: Hij vraagt dan dus op dat tijdstip... never mind...

[ Voor 15% gewijzigd door BèR op 09-08-2004 12:13 ]

• raswic
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-12 17:25

raswic

It is I

Misschien een beetje overkill, maar het is precies wat je wil.
SUSServer oftewel Software Update Server (oid)

Als je op de MS site zoekt naar Susserver dan vindt je het vast wel.
Met bijbehorende spec en eisen

• Evos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:01
Op www.susserver.com staat veel informatie, je kunt gewoon de sus server van windows update blijven gebruiken..
met een oa register key of AD policy (alle 2 te vinden op de boven genoemde site)kun je een aantal dingen instellen over de updates

maar let op een "niet ingelogde user" is ook een user die zijn pc gelocked heeft.
Dit heeft te maken met de instellingen je komt het vast en zeker tegen...dan snap je wat ik bedoel

Update: http://www.susserver.com/FAQs/FAQ-AutoUpdateSettings.asp

[ Voor 10% gewijzigd door Evos op 09-08-2004 16:58 . Reden: Link ]

• frickY
Ik gebruik op het moment geen aparte software voor het downloaden van updates, dit heb ik gewoon eens ingesteld in "Automatische updates" bij de systeemeigenschappen.

Begrijp ik het goed als ik denk dat SUS een apart programma is wat op de server draait, updates download, en deze verspreid over de clients?

Ik ga even lezen op http://www.susserver.com/ :)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Check ook de howto's in WOS even: Howto's & Guides \o/

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

frickY schreef op 09 augustus 2004 @ 16:59:
Begrijp ik het goed als ik denk dat SUS een apart programma is wat op de server draait, updates download, en deze verspreid over de clients?
Klopt. Met de juiste policies worden de updates ook geinstalleerd en krijgt de end user alleen een reboot prompt.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-11 11:29

Bud_s

Team Anticimex & Lock

zie SUS Howto
edit: spuit11

[ Voor 10% gewijzigd door Bud_s op 09-08-2004 18:12 ]

• hessel
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-11-2024
versie 5 van windows update instaleren. hier is automatisch instaleren mogelijk

windows update openen en vervolgens ff v4 in de url vervangen door v5

Of wacht ff op de opvolger van SUS ..WUS deze doet niet allen securitie updates ook de ander toevoegingen/updates

[ Voor 28% gewijzigd door hessel op 09-08-2004 20:16 ]

Grutte Pier fansels

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

T'is alleen jammer dat WUS pas in 2005 komt, maar er is een draadje van hiero over WUS, en dat ziet er best wel gelikt uit.
Vooral de screenshot van de shutdown: Install updates and shutdown >:)

Search beetje stuk, dus kan topic zo 1,2,3 niet vinden

Ey!! Macarena \o/

• raswic

raswic

It is I

Aangezien het hier om beveiliging gaat is het mijns inziens voorlopig voldoende om SUS te gebruiken.
De andere updates moeten helaas nog met de hand gedaan worden, nu is dat met het gevraagde aantal clients nog wel te doen.

Wat bij SUSserver wel heel mooi kan is precies de updates (laten) installeren die jij wilt en uiteraard wordt het maar één keer over je ADSL lijn heengetrokken.
Je regelt dus alles centraal, dus ook de tijd wanneer bij iedereen de handel geinstalleerd wordt. Al kan je dat ook weer in groepen indelen, maar dat is een stuk Active Directory

[ Voor 19% gewijzigd door raswic op 09-08-2004 22:23 ]

• frickY
Het maakt mij dus totaal niet uit of het 1 of 10 keer wordt gedownload, wordt die bandbreedte tenminste eens nuttig gebruikt ;)
Verder wil ik gewoon dat alle kritieke en aanbevolen updates worden geinstalleerd, of de gebruiker dit nou leuk vind of niet.

Overigens zijn deze gebruikers gewoon Domain Users, en geen Admin of iets anders met bepaalde rechten. Snap dus uberhaupt niet waarom ze dergelijke belangrijke dingen kunnen wegklikken 8)7
Hoopte dan ook eigenlijk dat het een simpele policy-setting zou zijn.. maar blijkt dat ik met een apart programma aan de haal moet.. zal eens kijken of ik er wijs uit kan worden.

Anders misschien toch maar even iedereen uitleggen dat wereldbolletjes lief zijn, en je daar wel op mag klikken O-)

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Tis eigenlijk heel simpel.
Zolang jij op domain level niet met een GPO afdwingt wat er wel of niet mag gedaan worden aan dat wereldbolletje (de autoupdate client) gelden de local policies.

Wat een user wel of niet mag doen wordt ook nog beinvloed door zijn group membership OP de PC.
Als je vanwege het makkelijk installeren werken met stuff je usert in de Local admin group pleurt (ook al is ie Domain User) mag ie dat ding toch uitzetten.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:05
Dit kan standaard in SP2, dus als je nog even geduld hebt....... Hoef je niet zo moeilijk te doen.

[ Voor 21% gewijzigd door mhr-zip op 10-08-2004 08:51 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

frickY schreef op 09 augustus 2004 @ 12:09:
We draaien in een netwerkje met W2k clients, en een w2k server.
Lekker veel zin dan om op sp2 voor XP te wachten.

oh ja:
frickY schreef op 09 augustus 2004 @ 22:41:
Het maakt mij dus totaal niet uit of het 1 of 10 keer wordt gedownload, wordt die bandbreedte tenminste eens nuttig gebruikt ;)
als je tijdens de installatie van SUS niet oplet wordt alles zo'n 25x gedownload (elke taalversie waar een windows 2k / Xp in is uitgebracht.
Maak je liever druk om het patchmanagement voordeel wat je eruit kan halen :z

[ Voor 52% gewijzigd door alt-92 op 10-08-2004 10:10 ]

• Evos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:01
Waarom een SUS server opzetten als al je clients een goede internet verbinding heeft of de updates in een cache staan...gewoon de SUS van microsoft gebruiken

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:05
BackSlash32 schreef op 10 augustus 2004 @ 09:55:
[...]

Lekker veel zin dan om op sp2 voor XP te wachten.
Lol, wel erg slecht gelezen deze keer :+

http://v5.windowsupdate.m...nsumer/default.aspx?ln=nl

die misschien?

[ Voor 18% gewijzigd door mhr-zip op 10-08-2004 16:55 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• raswic

raswic

It is I

Vandaar ook mijn eerste opmerking over overkill. Voor acht clients is het dat in mijn ogen ook.

De beste methode is, denk ik, het juiste .adm bestandje in de active directory laden (wuau.adm oid) en als susserver die van MS zelf instellen.
In de active directory is dat in te stellen (mits je AD gebruikt natuurlijk) met GPO.
Maar als je zoekt naar dat wuau.adm bestand op google of de MS site dan wordt het allemaal uitgelegd.

[ Voor 9% gewijzigd door raswic op 10-08-2004 20:46 . Reden: Even de juiste terminologie gebruikt (hoop ik dan) ]

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-12 16:31
fastbal schreef op 10 augustus 2004 @ 16:20:
Waarom een SUS server opzetten als al je clients een goede internet verbinding heeft of de updates in een cache staan...gewoon de SUS van microsoft gebruiken
Mischien omdat de meeste proxy's standaard geen grote bestanden cachen? En mischien/waarschijnlijk is er daar niet eens een proxy, en je kunt nog zo'n vette pijp hebben maar met 8 computers 15mb tegelijk aan updates downloaden trekt toch even je verbinding plat.

Maar op zich heb je wel gelijk, stel lekker in je gpo automatisch updaten + installeren en je gebruikers kunnen niks anders dan op herstart klikken. :)

Wus is nog een tijdje uitgesteld, hierop hoef je niet te wachten. Maar wus kan ook meteen office enzo mee pakken, dat is altijd lekker. En in tussen tijd kun je mooi even ervaring opbouwen met sus (niet dat het zo ingewikkeld is) en daarna even updaten naar wus, en je bent nog sneller klaar met patchen ;)

[ Voor 20% gewijzigd door leon1e op 10-08-2004 19:52 ]

Pagina: 1