Toon posts:

[Access] vrijgeven ID nr en opnieuw gebruiken

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik ben een database aan het maken voor het bijhouden van cd's
hierbij krijgen de cd's een sticker met een nummer en worden ze in bak geplaatst

en ik wil graag dat de nummers hergebruikt kunnen worden als een cd dusdanig verouderd is.
bv. windows 95 is cd 14 en is verouderd, weg met de cd en nummer 14 moet weer vrij zijn zodat deze opnieuw gebruikt kan worden.

dit lijkt mij niet te doen met autonummering dus heb ik een apparte tabel aangemaakt met het veld IDnummers(autonummering) en een veld met de status ingebruik (ja/nee). uit deze tabel wordt dan via een query gekeken welke vrij is en het nummer wordt toegekend. alleen moet je nu handmatig bijhouden. dus als een cd verouder is moet je 1st de status van de cd instellen en dan moet je nog handmatig in de nummerings tabel aanpassen dat dat het nummer weer vrij is.

is het mogelijk door dit automatisch te laten gaan door VBA/Macro's/Query's ?
(ik ben niet echt bekend met vba)

• mrBussy
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-08 15:45
3 methoden:

A. Hernoemen van de titel.
B. Zelf nummering maken.
C. Database repair uitvoeren (dit reset autonummering)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb dus zelf een tabel gemaakt voor de apparte nummering.
met koppeling naar de cd tabel. waar met een query gekeken wordt welk nummer ingebruik is en welke niet. en nu wil ik dus dat automatisch bij het invoeren van een nieuwe cd het nummer toegekend wordt en dat in de nummerings tabel gelijk ingevoerd wordt dat het nummer nu bezet is

hernoemen van titel is niet de bedoeling omdat de entry in de database blijft staan alleen ligt de cd ergens anders.

autonummering reset gaat ook niet werken omdat dan alles opnieuw genummerde wordt en dat is ook niet de bedoeling.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 28-08 12:20

Boss

+1 Overgewaardeerd

Eigenlijk moet je dit soort dingen uberhaubt niet willen, waarom zou je anders een nummer toekennen?

Maargoed:
Met een (redelijk eenvoudige) query kan je alle nummers uit je nummertabel laten halen die nog niet voorkomen in je CD tabel. Die nummers kan je in een dropdown geven, zodat de gebruiker bij het toekennen van een nummer zelf eentje kan kiezen.

En op het moment dat alle nummers in gebruik zijn moet je dan natuurlijk automatisch een nieuw nummer in je nummer tabel laten toevoegen...

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
bendankt dit was het winnende antwoord :D