It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku
* pistole vindt het niet netjes om alle NDRs uit te zetten
[ Voor 22% gewijzigd door pistole op 09-08-2004 11:37 ]
Ik frut, dus ik epibreer
het gaat om een hostingserver met meerdere domeinen dus catchalls zal niet lekker gaan lopen.pistole schreef op 09 augustus 2004 @ 11:37:
je zou eventueel een "catch all" alias kunnen aanmaken die je naar /dev/null laat gaan, of een mailbox die je regelmatig leegt.
* pistole vindt het niet netjes om alle NDRs uit te zetten
* RoRoo vind het al helemaal niet netjes dat de mailserver drukker is met ndr dan met mail afhandeling voor zijn klanten.
Ik zie geen reden om geen catch-all te gebruiken? Die kan je namelijk best per domain instellen.RoRoo schreef op 09 augustus 2004 @ 11:54:
[...]
het gaat om een hostingserver met meerdere domeinen dus catchalls zal niet lekker gaan lopen.
* RoRoo vind het al helemaal niet netjes dat de mailserver drukker is met ndr dan met mail afhandeling voor zijn klanten.
* pistole vermoedt een resolving/config probleem als NDR verkeer je server plattrekt.
[ Voor 12% gewijzigd door pistole op 09-08-2004 12:03 ]
Ik frut, dus ik epibreer
Waarom de niet-bestaande adressen niet laten bouncen ? In dat geval krijg je geen NDR, heb je ook geen last van dat gebruiken de spam bounces binnenkrijgen.RoRoo schreef op 09 augustus 2004 @ 11:22:
Kan iemand mij op de goeie weg zetten??
En misschien dat een paar simpele maatregelen tegen virussen en spam ook al een hoop scheelt?
en dan voor de 300 domeinen handmatig de catchall instellen? no thanks.. maar bedankt voor je input..pistole schreef op 09 augustus 2004 @ 12:01:
Ik zie geen reden om geen catch-all te gebruiken? Die kan je namelijk best per domain instellen.
* pistole vermoedt een resolving/config probleem als NDR verkeer je server plattrekt.
Ik zou het graag sneller oplossen door de mail gewoon te laten trashen en geen bericht terugsturen. als mensen een foutief mailadres intiepen is dat hun probleem.
[ Voor 37% gewijzigd door RoRoo op 09-08-2004 12:12 ]
in dat geval krijg ik dus wel een ndr.igmar schreef op 09 augustus 2004 @ 12:07:
[...]
Waarom de niet-bestaande adressen niet laten bouncen ? In dat geval krijg je geen NDR, heb je ook geen last van dat gebruiken de spam bounces binnenkrijgen.
Ik zou dat graag willen.. maar de baas wil daar niet aan. omdat het niet per domein aan te zetten is en dus niet los te berekenen valtVigory schreef op 09 augustus 2004 @ 12:08:
En misschien dat een paar simpele maatregelen tegen virussen en spam ook al een hoop scheelt?
[ Voor 36% gewijzigd door RoRoo op 09-08-2004 12:11 ]
Beetje shell scripting doet wonderenRoRoo schreef op 09 augustus 2004 @ 12:09:
[...]
en dan voor de 300 domeinen handmatig de catchall instellen? no thanks.. maar bedankt voor je input..
Ik zou het graag sneller oplossen door de mail gewoon te laten trashen en geen bericht terugsturen. als mensen een foutief mailadres intiepen is dat hun probleem.
Heb je overigens zelf bij sendmail.org gezocht naar mogelijkheden?
NDR is dus "verplicht". Je zou er dus over kunnen denken om een 550 te laten genereren tijdens de eerste connectie...RFC 821 (SMTP protocol) requires that if a mail server accepts mail and
then later discovers it cannot deliver the mail, it MUST send an
"undeliverable mail" notification message (NDR). Such messages SHOULD
be sent with a null return address to prevent looping of NDR
messages--yet more unnecessary mail traffic--(a lot of them are not sent
that way and we end up sending an NDR message for NDRs sent to us
because of a spoofed return addresses in the worm-generated message).
Another way to handle an unknown recipient address is during the RCPT
command to verify the recipient and if unknown return a 550 error. (It
is then up to the originating MTA to send an NDR to the client.) This
has the advantage that the original message is not
transmitted/processed/stored and an NDR message does not have to be
sent, reducing network bandwidth by two messages. However, the time to
validate the user might slow down the transfer of messages.
Ik frut, dus ik epibreer
Dangnabbit..pistole schreef op 09 augustus 2004 @ 12:22:
[...]
Beetje shell scripting doet wonderen
Heb je overigens zelf bij sendmail.org gezocht naar mogelijkheden?
[...]
NDR is dus "verplicht". Je zou er dus over kunnen denken om een 550 te laten genereren tijdens de eerste connectie...
Weet jij linkje waar staat hoe ik dat kan instellen?
Ik frut, dus ik epibreer
Niet, een NDR krijg je alleen als het bericht niet afgeleverd kan worden *nadat* het is geaccepteerd. Indien de connectende mailserver een 5xx error krijgt zal ie het bericht droppen.
MAW :
$direct_marketeer stuur bericht van random_user@jouwdomain.nl naar user@anderdomein.nl, en mailserver @anderdomein.nl bounced dat bericht, dan zal het bericht niet afgeleverd kunnen worden, omdat random_user niet bestaat. In dat geval zal de andere kant het bericht gewoonweg droppen.
@domein.nl error:nouser No such user hereRoRoo schreef op 09 augustus 2004 @ 12:41:
Weet jij linkje waar staat hoe ik dat kan instellen?
in je virtusertable dus
Ik frut, dus ik epibreer
Hmm gaat ik die eens bekijken
edit:
Dat wordt een hel
tis op een cobalt en die stelt zowiezo die virtuser table een beetje vaag in..
niet @ domein.nl maar @www.domein.nl en dan
@domein.nl %1@www.domein.nl
lekker irrit dus.
want die doet ie wel:
@www.domein.nl error:nouser No such user here
[ Voor 46% gewijzigd door RoRoo op 09-08-2004 15:54 ]