Artefacts

Pagina: 1
Acties:
  • 52 views sinds 30-01-2008

• Sfinx-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-07-2025
Ik heb tot een maand geleden steeds tevreden geweest met m'n huidige systeem:

Medion Intel P4 2GHz
RAM: 256MB DDR PC266
Videokaart: Geforce MX460
Moederbord: onbekend, vrij verouderd - maximum AGPx4
Power supply: FSP Group Inc, max output: 250W

Meer moet je niet weten voorlopig denk ik, en anders vraag je er maar naar.

Onlangs een extra 512MB RAM toegevoegd, werkt ook zonder enig probleem en zeer tevreden over. En toen heb ik een 9800 Pro geinstalleerd... Een Sapphire Radeon 9800 Pro 128 MB (gecheckt, het is een echte), m'n oude drivers eraf gesmeten en de nieuwste ATi drivers erop gezet.

Op het eerste zicht werkte alles perfect, alleen werd de kaart nogal erg snel warm, en al gauw bemerkte ik artefacts in zowat alle recente games die ik opende. Ik dus snel proberen zoeken wat de oorzaak was maar niets gevonden, en dan maar m'n kaart teruggestuurd (RMA) om op veilig te spelen.

Terug m'n oude MX460 erin gestoken, zelfde procedure wat betreft drivers, oude weg en nieuwe geinstalleerd. Het zag ernaar uit dat de artefacts wegwaren en het probleem dus bij de 9800 Pro lag.

Totdat ik enkele dagen geleden Doom III installeerde. Ineens zie ik terug de artefacts verschijnen, die zwarte streepjes en puntjes, nu en dan op de grafisch waarschijnlijk meest veeleisende plaatsen (vooral als ik met m'n flashlight op donkere plaatsen schijn). Ik heb de artefacts nog nooit ergens anders gezien terwijl ik m'n MX460 gebruikte, dus ik heb er geen flauw idee van wat er aan de hand is.

De artefacts waren wel duidelijk veel prominenter aanwezig toen ik de 9800 pro uitteste, maar dit neemt niet weg dat ik zeer verontrust ben over de artefacts die ik nu zie met m'n oude MX460 die me nog nooit in de steek heeft gelaten.

Ik ben zoiezo van plan om nog extra cooling te installeren, want m'n case wordt nogal snel warm, maar nu is er nog geen sprake van oververhitting en toch zie ik reeds de artefacts.

Ik heb me ook al laten vertellen dat m'n voeding erg laag is, maar voor zover ik heb opgezocht verbruikt mijn MX460 zo goed als niets, en de 9800 pro gaat max tot 53 W als ie op volle toeren draait.

Ik begin zo stilaan de moed te verliezen, dus als je enig idee hebt wat er aan de hand zou kunnen zijn of hoe ik dit probleem zou kunnen oplossen, help me dan alsjeblief.

Verwijderd

zou een warmte probleem kunnen zijn met die mooie weer, probeer eens te spelen met je kast open.

• Sfinx-
Doe ik reeds :)

En zoals ik al zei, m'n kaart voelt nu helemaal niet warm aan.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Het is altijd aan te raden om bij een installatie van een ander merk videokaart een nieuwe install te doen, maar dat terzijde. Je probleem lijkt mij eerder voeding cooling gerelateerd.
Koeling kan je makkelijk controleren door er een tafelventilator op je open kast te richten. Echter je voeding is anders, bekijk je voltlijnen en de afwijking. Ik ken het merk namelijk niet van die van jou, maar 250 lijkt me vrij weinig ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Nick The Heazk
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09-2024

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

Terug m'n oude MX460 erin gestoken **schnip** Totdat ik enkele dagen geleden Doom III installeerde **schnip** Ik heb de artefacts nog nooit ergens anders gezien terwijl ik m'n MX460 gebruikte
Je wil toch niet zeggen dat je Doom III met dat systeem wil draaien?
iig alle settings op LOW zetten eerst, als het dan nog niet werkt ligt het gewoon aan je systeem. een MX460 gaat Doom III heus niet meer draaien hoor. Als ik me niet vergis is dat een DX7.0 kaartje (of nog lager?) dus de nieuwste DX9.0 FX kunnen dan mogelijk niet goed worden weergegeven (flashlight bv.).

Performance is a residue of good design.

• Aspje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-11-2024

Aspje

Blaat

Nick The Heazk schreef op 09 augustus 2004 @ 10:07:
[...]

Je wil toch niet zeggen dat je Doom III met dat systeem wil draaien?
iig alle settings op LOW zetten eerst, als het dan nog niet werkt ligt het gewoon aan je systeem. een MX460 gaat Doom III heus niet meer draaien hoor. Als ik me niet vergis is dat een DX7.0 kaartje (of nog lager?) dus de nieuwste DX9.0 FX kunnen dan mogelijk niet goed worden weergegeven (flashlight bv.).
Doom 3 = OpenGL =! DirectX

• Sfinx-
Doom III ondersteunt een reeks 64MB videokaarten waaronder de MX4-reeks. Ik was niet van plan om deze game met m'n MX460 te spelen maar voorlopig heb ik geen keus aangezien ik m'n recent gekochte 9800 Pro teruggestuurd heb om te laten nakijken. Ik hoop zo snel mogelijk dit probleem op te lossen om dan de 9800 Pro veilig te kunnen installeren.

Ik vind trouwens dat het er nog erg goed uitziet, en het spel draait perfect. Kheb natuurlijk wel alles op Low moeten zetten, maar dan nog ziet het er leuk uit op een resolutie van 1152x864. Waarschijnlijk omdat m'n kaart geoptimaliseerd is voor OpenGL, Far Cry zag er heel wat minder uit.

Effe een paar screenshotjes (merk trouwens op dat ik de artefacts niet kan vastleggen via een screenshot):

Afbeeldingslocatie: http://sfinx.cerebralserenity.com/screenshots/doomIII/shot00001.jpg

Afbeeldingslocatie: http://sfinx.cerebralserenity.com/screenshots/doomIII/shot00008.jpg

Afbeeldingslocatie: http://sfinx.cerebralserenity.com/screenshots/doomIII/shot00009.jpg

Zoals je ziet helemaal niet onaardig. Maar dat neemt niet weg dat ik nog steeds niet weet hoe ik aan die artefacts kom.

Turkish, ik ben er 90% van overtuigd dat het niet aan m'n cooling ligt, toch zeker niet voor de MX460. Ik zal je tip eens proberen. Wat bedoel je juist ivm voltlijnen enzo? Ik ken er echt niet veel van dus je zal wat specifieker moeten zijn. Er staat hier het een en het ander op de buitenkant van m'n voeding, als je wilt kan ik dat effe overtypen.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07 06:21

Remy

I usually get 100% accuracy

1 topic is genoeg: Sapphire Atlantis 9800 Pro - Probleem je kan daar gewoon verder :)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.