Khaine666 schreef op 09 augustus 2004 @ 11:36:
@vso :
Thnx voor je post . Goede onderbouwing .
Wat ik uit je post begrijp is dat het nog wel even op zich laat wachten voordat Linux een echte entree maakt als "allrounder" ipv alleen de server op het werk ?
+ rest v.d post
thx

Ja en Nee, Linux is al volwassen zat Open Office en veel standaard KA (kantoor Automatischering) applicaties zijn er wel het gaat vaak om de op maat gemaakte software, waar het probleem mee is. Daarnaast omdat Windows beter bekend is dan *nix is men meer geneigd om het te gebruiken wat dat kent men meestal wel. in dit geval is het spreekwoord
wat de boer niet kent, eet hij niet van toepassing. *nix is vreemd en lijkt niet op Windows. kijk maar eens wat voor een moeite oude mensen hebben met cd,vcr,dvd, cassette-speler terwijl de knopjes play/stop/pause enzv dezelfde tekens hebben aan/uit is ook standaard mensen willen de link niet leggen tussen dezelfde functionaliteiten. migraties binnen bedrijven geven ook zoveel problemen. Een kleine wijziging van een /symbool/lokatie die bv je bestand opslaat geeft al veel vragen aan de helpdesk. of een Taal wisseling. van Engels naar Nederlands of andersom

dat is al vragen voor helpdesk-overbelasting. Dat is nueenmaal de aard van de mens, een relatief moeilijk iets te begrijpen voor een IT-er.
Betreft windows en de BSOD voor lief nemen is denk ik iedereen wel een doorn in het oog. waar het om gaat is dat de IT-nerd in de straat/familie/kennisen kring makkelijk te bereiken is en die kan wel helpen met de klusjes.
Sterker nog ga jezelf eens verhuren voor 20,- per uur bij de mens thuis, in je stad ik durf te wedden dat je bijna elke avond bezet bent.
Gratis windows/linux heeft dus IMHO geen donder ermee te maken.
2. Er moeten meer apps. komen voor Linux . Je zult ook zien dat als men een 3DsMax versie hebben en je kunt dat b.v. uit *nix of windows keizen dat mensen het toch wel eens willen proberen.
-
www.fresmeat.net
-
www.linuxapps.net
-
www.google.nl (zoek naar linuxapps)
er is zoveel overschot aan applicaties en ik weet dat er 3ds max varianten zijn die netzogoed gratis en misschien zelfs sneller en beter. nee over apps denk ik dat je niet te weinig hebt denk eerder omgekeerd.
[quote]
Waar werden die *nix machines voor gebruikt in het datacenter ? Dat verschilt natuurlijk ook he . Als je de windows-bakken alleen zware apps laat draaien komen ze op den duur in de problemen . Net als fout geconfigureerde Linux bakken . Ik kreeg het al voor elkaar een echt cleane KDE te laten crashen bij het eerste MP3-tje wat ik probeerde af te spelen met XMMS .
[quote]
combo van hardware+software die het veroorzaakt hercompilatie van kernel + misschien de software zal het probleem misschien oplossen. de kracht van Linux word hier verder aangeduid. als rekencluster is *nix uitermate geschikt (geen overhead) windows is meer desktop met server als add-on veel memory leaks die het systeem laten kruipen.
silentsnake schreef op 09 augustus 2004 @ 11:24:
Ik denk dat vooral bij grote bedrijven en data centra Linux een veel gebruikt OS is. Ik zat op mijn stage ook in een data centrum, en daar hadden we ongeveer 50% *NIX en 50% Windows. De *NIX machines bleven altijd draaien en de Windows machines gaven altijd problemen. Wel typisch is dat.
dit komt omdat o.a onder *nix een printer driver niet het hele os kan plat halen in theorie kernel-land en user-land zijn gescheiden bij *nix en bij windows is het nog-steeds 1 geheel. slechte configuratie van Windows helpt ook mee. bij mij thuis en op werk heb ik situaties zat gezien dat beide OS-en stabiel liepen.
Mwoh, volgens mij valt dat wel mee. XFree86 staat er om bekend dat ze acherlopen met driver ondersteuning. Maar Nvidia en Ati doen toch aardig hun best om goeie drivers te bakken voor linux. En Nvidia zelfs voor FreeBSD
Dat is waar. Maar volgens mij komt dat ook mede omdat MS hun API's niet vrijgeven. En terecht naar mijn mening. BDC/PDC zijn goeie producten.
- Nu de GPU (grafische reken eenheid op je video-kaart) wordt over het algemeen NIET gebruikt heb ik mij laten vertellen dus alles is CPU-power de performance is dan amazing als je dat zo hoort als ze de GPU erbij betrekken dan verslaan de *nix systeemen windows met gemak.
- betreft drivers koop eens een software-gemuleerd modem onder *nix is de ondersteuning moeilijk/of-niet te vinden. nieuwe hardware bluetooth, firewire, usb, en wireless enzv veel drivers zijn er niet te vinden of niet alle functionaliteiten zijn aanwezig. zie mijn GPU opmerking je Xfree86 doet het wel maar sta niet vreemd te kijken als je een vga driver + 4mb video resources gebruikt, windows kan het niet eens vol benutten de 256Mb kaartjes dus ...
Tja op een desktop zal je het niet zo snel terug vinden, vooral niet zolang Windows over de 90% van de desktops beheert. En laten we redelijk zijn, een Linux machine wordt eerder als server ingezet als desktop. Dat zien we ook wel als we naar de cijfers gaan kijken. 70% van alle webservers draait Apache, wat dus inhoudt dat er ook ongeveer zoveel procent Linux webservers zijn. Ik denk dat je niet 123 Apache op een Windows machine zet (hoewel het wel mogelijk is uiteraard).
dat zou best wel eens mogelijk zijn vergeet niet dat netcraft survey's dat ook kunnen latenzien hoeveel NT is en hoeveel *nix want daar doel je denk ik op.
*nix is vanuit de doos veiliger dan Windows. MS begint nu ook wel door te krijgen wat elk ander OS ook had dat standaard dicht zetten van iets beter is als standaard open.
ik moet eerlijk zijn na het installeren van windows v.d cd werkt alles *click* & play (bv een nieuw spel) de update service van software is ook meestal een muisklik verder

helaas de spyware ook
Windows "Where do you want to go today?"
BeOS(*nix variant) "Where do you want to BE today?"
MiStErMaNiAc schreef op 09 augustus 2004 @ 12:06:
Ik denk dat linux wel een toekomst heeft, maar net wat al gezegd werd, windows moet niet meer gratis verkrijgbaar zijn. (ben er ook wel stiekum een hoor

)
Als mijn videokaart en mijn onboard net beter ondersteund zouden worden, dan zou ik ook direct over stappen op linux. Het is gewoon veel stabieler en goedkoper, maar de ondersteuning qua drivers loopt een eindje achter door de reverse engineering
dat is dus het grote probleem en dat weet windows ook ze kunnen wel het moeilijker maken voor de piraat maar dan neemt *nix de plaats vanzelf in, dus MS zit tussen de "wal en het schip" ze maaien het gras voor hun eigenvoeten weg. als je MS het eerlijk vraagt hebben ze liever Illigale gebruikers dan *nix gebruikers (DUH) daarnaast de reverse enginering en ondersteuning van *nix loopt teveel achter MS heeft het geld en dus de ontwikkelaars, die slagkracht mist *nix.
Maar iedereen in OS-land wil even grootzijn als MS en zoveel geld hebben. Ervaring leert dat in IT-land je het 1ne moment groot kan zijn en het andere moment van de troon-gestoten kan worden en MS draait misschien nog wel een keer zijn eigen nek om en op dat moment wordt *nix BIG
TCPA ??? WTF is dat ?
illigaal voor bedrijven is een NO-GO of Don't en dat is BSA aangelegenheid nee das thuisgebruik daar valt toch niks te halen een bedrijf is gelijk negatief in de publiciteit EN!! een vette boete. (de aanmelder krijgt een beloning)
heeft er dus nada mee te maken
De TCO is leuk sleutelwoord maar het is meer de ondersteuning en beschikbaarheid van de proffesionals en dus de bekendheid en gecertificeerd personeel wat het probleem veroorzaakt. TCO (*grijns*)
- in windows kan je 20 manieren vinden om 1 ding te doen o.a brieven schrijven in:
* excel
* word
* wordpad
* Corel
* notepad
* etc
veel meer mogelijkheden. Men moet gewoon 1 Icoon op de desktop voor de nodige Apps en basta. Mensen kunnen nu al nauwelijks met de PC overweg PC les ho maar en over domme gebruikers(geschoolde gebruikers) al niet te spreken. TCO is dat men telief is voor de medewerkers en niks door de strot durft te rammen daardoor dus teveel ambtenaarij en teweinig productie. te veel speeltjes op de PC. NL is productiefste land terwereld en ik vraag me echt af in de bedrijven waar ik kom wie nu wel werkt

Mja, apps zijn er zat, jij bedoeld "er moeten meer windows apps naar linux geport worden"
ooit van Wine gehoort ? wine laat je zelfs Windows apps op *nix draaien, hoewel het soms wat moeite kost en een windows versie die de nodige DLL's levert.
Ik denk dat het patentenonderzoek in munchen en de uiteindelijk vorm van de patentwetgeving in de EU van belang zijn voor hoezeer de vrije markt in de EU en de VS nog blijft bestaan, tenslotte is voor linux de mate van vrije markt van belang om te kunnen concurreren en dus van belang voor de mate waarin er vraag is naar linux kennis (dus ik ben voral benieuwd wat er in munchen uit gaat komen)
De patenten zijn denk ik het belangrijkste schrik middel dat wel helaas.
ze volgen MS en tja met patenten.... dat is gezien ook SCO enzo best wel boeiend om dat te volgen