[Debian/2.4.26] 3Ware raid onstabiel

Pagina: 1
Acties:

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-02 17:05
Beste Mensen,

Ik heb 6 exact identieke servers draaien, allen met:

P4e800-VM Asus plank (met intel lan)
2.8Ghz 800FSB processor
2x512MB Twinmos geheugen

1 Van die servers beschikt ook over een raid kaart, te weten:

01:09.0 RAID bus controller: 3ware Inc 3ware 7000-series ATA-RAID (rev 01)

Deze server heeft 2 80gig maxtors en draait raid1. Het probleem is dat deze machine om de haverklap (2 weken, 2 dagen, weinig van te zeggen) helemaal hangt. Er staat dan niks in syslog en na een remote reboot werkt alles weer.

Helaas kan ik niet zeggen wat er op het scherm stond, omdat alles remote opgelost moet worden.

Is dit een bekend probleem? Zal ik dezelfde raidkaart bestellen en opwisselen voor deze?

Ik heb vrij weinig ervaring met raid, kan ik 1 van de HD's checken of ze nog werken, en eventueel zonder raid kaart aansluiten en draaien? (Op wat configs na, die zoeken naar /dev/sda). Of werkt dit niet zo?

Het gebeurt nu iedere keer als ik backup, bij veel schijf activiteit dus. Ik tar zo'n beetje het hele systeem naar een SMB volume. Dat moet kunnen zou je zeggen.

Bedankt!

/Edit: Lijkt een hardware probleem, maar ook Linux omdat 't een driver issue kan zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door jep op 09-08-2004 09:27 ]

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Ik heb hetzelfde probleem gehad in combinatie met een promise sata kaartje. Die machine sloeg ook vast zonder reden (tenminste, die was niet te vinden. :+). Uiteindelijk bleek het inderdaad in de drivers te liggen.

Maargoed, nu is promise natuurlijk never nooit niet te vergelijken met 3ware, maar misschien dat je er iets aan heb.

• jep
Ik wil eigenlijk die raid eruit halen, dus met 1 disk verder draaien. Dit kan zeker niet ivm raid1? Of is dit wel mogelijk op 1 of andere manier?

• Steije
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-02 09:29
jep schreef op 09 augustus 2004 @ 09:44:
Ik wil eigenlijk die raid eruit halen, dus met 1 disk verder draaien. Dit kan zeker niet ivm raid1? Of is dit wel mogelijk op 1 of andere manier?
Ik heb ook een keer ruzie gehad met een 3ware, RAID-kaart eruit, schijf die het nog wel deed erin maar de data is onleesbaar omdat de 3ware het op een speciale manier op slaat. Uiteindelijk heb ik de server maar opnieuw geinstalleerd en de backups teruggezet, draait nu nog steeds op 1 schijf.

Vertrouwen heb ik niet meer in die 3ware kaarten, die LSI's die in PowerEdge servers zitten zijn stukken betrouwbaarder.

[ Voor 3% gewijzigd door Steije op 09-08-2004 14:55 ]

Some people manage by the book, even though they don't know who wrote the book or even what book.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:57
jep schreef op 09 augustus 2004 @ 09:44:
Of je schijf te lezen valt aan een gewone ide-poort durf ik niet te zeggen, maar is software raid1 geen optie?

man mdadm

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

1) Heb je al een vervangende 3ware kaart geprobeerd?
2) Ik mis versie nummers... Probeer eens de allerlaatste linux kernel (zowel 2.4 als 2.6). Als beide niet fatsoenlijk werken, zou je eens kunnen kijken wat er gebeurd als je FreeBSD 4.x zou booten, want mijn alphaserver draait al 1.5 jaar perfect op FreeBSD 4.x en een 3ware 7xxx met 4 x 80G in raid1+0 ;)

Overigens zouden die disken normaal uit te lezen moeten zijn op een normale ide controller. Die 3ware kaarten doen hardware raid, en slaan de configuratie op op de kaart, en niet op de disk.

edit:
ohja, je gebruikt 2.4.26 :+

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2004 16:58 ]

• jep
Nu zegt de helft dat ik 't wel kan uitlezen, en de andere helft niet. :P Vervangende kaart heb ik helaas niet. Ik wil het dus op 1 hd draaien en dan thuis die kaart uitvoerig testen.

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-02 12:35

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
hang een serieel kabeltje eraan, en laat in een screen op een andere server de boel monitoren, dat werkt ook wel ;)
Ik had hetzelfde met atlas, een 3ware 7xxx die elke 6-7 dagen de boel liet hingen, er bleek dan een kernel panic te staan op de console. Wat de 7xxx serie betrefd, die heeft mijn vertrouwen in 3ware behoorlijk doen slinken.. heb 2 kaarten uit die serie, beiden niet echt jofel.. alhoewel ze onder 2.6 wel minder vaak crashen

[ Voor 6% gewijzigd door Kees op 09-08-2004 17:48 ]

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 20:53

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

wat weerhoud je van software raid? Zelf slechts ervaring met scsi software raid (daarvan crash linux iig niet bij het eruit trekken van een software raid1 disk bij hevige disk io), maar voor ide lijkt het me weinig meer problematisch. Je zult lijkt me toch met een reden er raid1 in gehangen hebben.

• T-h-i-j-s
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-01 12:14

T-h-i-j-s

koffie? ja lekker :)

Ik draai een mailserver met RAID1 op een 3Ware:

RAID bus controller: 3ware Inc 3ware 7000-series ATA-RAID (rev 1).

Draait super stabiel; nog *nooit* problemen mee gehad. Draait ruim een jaar in deze setup zonder problemen.

Kernel: vanilla 2.4.26 met in-kernel support voor de 3Ware
Specs: ASUS A7V8X mobo met een AMD Athlon XP 1800+
RAID: 3Ware Escalade 7000-2 firmware release 7.6

• jep
Ik draai op Raid1 voor de welbekende reden dat 't hd-crashes opvangt of dat hij iig niet onmiddelijk crashed.

Het *kan* nog aan de riser liggen eventueel, ik heb informatie gevonden over risers die niet lekker dingen met 3ware raid kaarten.. ik denk omdat er veel bandbreedte in gebruik is. :)

Ik ga vanavond wat tests doen, en anders naar A'dam om de raid setup af te breken en die thuis uitvoerig aan wat tests te onderwerpen. ;)

• Kippenijzer

Kippenijzer

Risers : is het 1U : mag het geen reden zijn. Is het 2u of meer (iig riser met meer dan 1 slot) dan zou je de kaart in het onderste slot moeten plaatsen en mag het in theorie dan alsnog geen verschil maken (soms in andere sloten wel, alleen het onderste slot heeft altijd alle datalijnen op zijn eigen slot)

• jep
Kippenijzer schreef op 09 augustus 2004 @ 19:02:
Risers : is het 1U : mag het geen reden zijn. Is het 2u of meer (iig riser met meer dan 1 slot) dan zou je de kaart in het onderste slot moeten plaatsen en mag het in theorie dan alsnog geen verschil maken (soms in andere sloten wel, alleen het onderste slot heeft altijd alle datalijnen op zijn eigen slot)
De middelste, bedoel je. Dit heb ik gedaan en dit werkte inderdaad.

Note: Die hd's los aan je mobo hangen werkt dus niet. Ze booten niet, en in rescue modus zijn ze onleesbaar.

Server draait nu dus met raidkaart in ander slot :)

• Kippenijzer

Kippenijzer

middelste... Even denken... C2S met agp riser?

• jep
C2S met PCI riser. :)
Pagina: 1