iMac wil niet meer opstarten :(

Pagina: 1
Acties:
  • 245 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Topicstarter
Het begon met iPhoto, heb wat foto's geimporteerd en zat ff te klooien op mn pc.
Toen ik weer omkeek naar de Mac... een strandballetje, nooit goed :(

Harde schijf hoorde je reutelen, zoekend naar 't een of ander.
Ctrl-option-apple hielp niet, reset en PRAM-zap ook niet.

Na een lange poos van dat gereutel (4 sequenties van 0.5 sec zoeken gevolgd door 1 sec stilte) komt 'ie met de volgende melding;
code:
1
2
disk0s9: 0x8 (UNDEFINED)
Aug 9  02:29:07 init: can't exec /bin/sh for single user: No such file or directory

Godverre, stel dat de skijf kapot is, m'n MP3's, schoolprojecten en films...
En hoe springen ze daar bij Apple mee om, deels illegale zooi ?

Btw, het is een iMac G4 met 80 gb schijf, 1.25 ghz.
Iemand een fijne oplossing ? :'(

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Verwijderd

Heb je een DiskWarrior CD bij de hand? Die kan je waarschijnlijk gelijk vertellen of je data nog te redden valt de ja of de nee. Ik gok op 'ja', maar wie weet weet hij er nog wat van te redden.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2004 02:51 ]

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Opstarten vanaf een opstart CD met Mac OS X. Je zou dan je schijf moeten zien en je computer ook met een netwerk kunnen verbinden en op die manier je gegevens overplaatsen. Je kan natuurlijk dan ook een externe schijf (bijv. iPod) mounten om je gegevens naar toe te kopiëren.

[ Voor 3% gewijzigd door MacWolf op 09-08-2004 03:12 ]

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• bbrother
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dit is niet zo heel moeilijk, door die crash is er wat van je schijf verdwenen. Hij was waarschijnlijk iets naar die file aan het schrijven, door de crash niet af kunnen maken en file = corrupt. Gevolg; mac start niet meer op.

Wat je heel makkelijk kan doen is gewoon met je OS X installatie de installatie volgen.
Bij het schermpje dat je je HD moet selecteren kies je "Opties" en doe je -> "Archiveer en installeer -> Met behoud van gebruikers en netwerk instellingen"

Installer laten lopen, voila, je mac doet het weer en geen bitje aan data kwijt ;)
Het enige wat je dan hebt is een nieuwe systeemmap, die wel helemaal compleet is.

Ik denk niet dat diskwarrior of norton hier iets mee kan, gezien er toch echt een essentieel bestand mist voor het opstarten dat hun niet kunnen fixen.

--edit

Als dit nou niet helpt, ben ik bang dat je alsnog je schijf dan zou moeten herformatten naar Mac OS Uitgebreid. Ik snap namenlijk die 1e melding niet "Undefined"...

Zolang je HD geen rare tikkend of piepende geluiden maakt, is die niet stuk :)

[ Voor 16% gewijzigd door bbrother op 09-08-2004 09:09 ]

• scan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-10-2025
Probeer eens te starten van je opstart cd kies dan in het menu disk utility en probeer eerst hiermee de schijf te controleren / fixen

Een pc is net een brommer. je kan hem wel opvoeren maar het blijft nog steeds een brommer

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Topicstarter
Opgestart met Appeltje-E, Panther CD1 er in en Diskutility gedaan.
Repair liep vast 'on exit' oid, en ik wacht inmiddels al 5 min. op een destination schijf om 10.3 te herinstalleren... met datzelfde geluid nog steeds.

Hoe kan ik 'm vanaf het netwerk benaderen ? Dan kan ik iig m'n iPhoto albums e.d. nog redden indien mogelijk.

edit; Diskutil van 10.2 knalt er na 30 sec. uit, die van 10.3 kan de hele schijf niet meer vinden.
Godverdomme zeg, vanavond ff via FW proberen maar...

[ Voor 22% gewijzigd door Hydraulik-Phunk op 09-08-2004 11:43 ]

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:08

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Hoe staat het er mee?

Als die HD zo'n geluid maakt als jij beschrijft dan is dat waarschijnlijk niet zo best (eufemisme)...

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Topicstarter
Heb een beetje te weinig tijd, deze week 46 uur werken ook nog..

Ik ga iig ff proberen via FW tussen m'n G4 en G3 iMac de boel nog te saven, denk dat 'ie sowieso ff naar Apple moet. Ik stond eigenlijk al te springen om 'm zelf eens open te schroeven, maar zolang er nog garantie op zit...

Weet iemand nog goeie programma's om data te redden ?

• SvMp
  • Niet online
Zet die schijf eens over in een Linux machine en probeer die volumes te mounten.

Dan kun je iig proberen MP3's te redden.

[ Voor 23% gewijzigd door SvMp op 12-08-2004 21:43 ]

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Topicstarter
Heb 'm nu aan de FW hangen, kan overal wel bij. Probleem is alleen, heb een iMac DV met 7 gb ruimte over..dus eerst over FW en daarna over ethernet pompen naar mn pc. Lekker snel B)

Iig, ben al lang een stuk blijer dan ik was :)

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Topicstarter
And we're back in business, heb de schijf gecontroleerd en hersteld op (vele) fouten en vervolgens gepartitioneerd/geformatteerd en 10.2 geinstalleerd.

Ben nu met de upgrade naar 10.3 bezig, ben benieuwd hoe lang 'ie stand houd.
Zou het te maken kunnen hebben dat ik veel files van XP naar mn iMac transfer ? Veel filesizes waren incorrect enzo.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:08

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik vind het maar erg dubieus. Dit mag onder geen enkele conditie voorkomen. Zoals jij het vertelt lijkt dit op een totale filesystem-fuckup. Zoiets gebeurt naar mijn weten alleen als je hd echt brak is: bad sectors. Heb je daar al op gecontroleerd?

Zelfs onder windows maak ik dat soort dingen niet mee. ;(

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Topicstarter
Ik ga 'm vanavond nog ff checken, welk (freeware?) prog is het meest geschikt ?

Verwijderd

Diskguardian; is niet gratis maar kun je wel 'evalueren'.
Het monitort op de achtergrond je smartstatus, je kunt je schijf scannen en meer..
Pagina: 1