Toon posts:

A64 3200+ Newcastle Overclocking

Pagina: 1
Acties:
  • 39 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
hey,

ik heb bij mijn in de bios de mogelijkheid om de FSB omhoog te gooien ( standaard 200MHZ ) om heel langzaam te beginnen heb ik hem verhoogt met 1mhz en hij is nu 201MHZ waardoor ik nu op 2.21GHZ draai.
Ik heb mijn CPU+Mobo temperatuur gechecked en niks bijzonders ( tussen de 30-35 graden ). Wil dit zeggen dat ik zo kan blijve proberen deze waarde op te voeren tot hij hangt of moet ik voorzichtig zijn?

extra informatie:

*Boxed Koeler
*mobo: Asus K8T800 SE Deluxe ( socket 754 )

Bedankt

Verwijderd

ik zou doorgaan met deze kleine stapjes

op een gegeven moment kan je systeem instabiel/onwel/hoe je het wilt noemen worden
zoiets kan je op een gegeven moment al raden

en natuurlijk is het verstandig om de temperatuur te checken
30 - 35 graden is heel netjes, ik zou zelf stoppen rond de 40 - 50

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2004 23:40 ]

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:17
word het instabiel
kan je altijd nog je timings losser gooien
of DDR voltage omhoog dat lijkt me het makkelijst voor jou
bijv van 2.6v naar 2.8 ofzo
en temp niet rond de 60 stressed laten komen.
als ie instabiel word kan je ook je Vcore met kleine stapjes verhogen als je de FAQ leest staat het er allemaal in

Frequently Asked Questions DOC (laatste update 2-06-03)

[ Voor 9% gewijzigd door SmoothTweaker op 08-08-2004 23:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
hoe zit het met de temperatuur van mijn ram/videokaart dan?

kwil niet dat die het begeven :P

[edit]

nu heb ik mijn pc op fsb 205MHZ gezet .. hij draait nu op 2.25GHZ
verder heb ik een screenshot gemaakt van mijn ASUS probe programma die de temperatuur van me mobo en processor in de gaten houd.

nog iets anders,
ik vond in mijn bios ( vlakbij de fsb setting ) een optie " system performance" die stond op auto. ikke heel nieuwsgierig kijken welke opties er nog meer bijstonden ..
( standaard en turbo ) bij turbo werd er aangeven door de bios dat de pc door die setting zou kunnen blijven hangen. Is het toch de moeite waard om deze setting eens uit te proberen of kan dat gevaarlijk zijn?

[edit2]

nu op 210MHZ FSB .. nog geen problemen..
na de hexus pitest was me CPU 43C en me mobo 38C
kort na de test was de CPU 38 en mobo 37C draaiende op 2.31 GHZ
moet ik nog verder proberen?

hier is de link naar de screen

http://members.home.nl/r.naaykens/pcprobe.JPG

bedankt

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2004 00:25 ]

• Kleenex
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Mijn mem draait gewoon op 3,2v zonder problemen

Verwijderd

Topicstarter
even nieuwe reply .. verder staan er wat edits in me vorige reply.

ik wilde zeggen dat me pc na reboot 43 graden max is en me mobo 38 graden max.
hij draait nu op 2.37GHZ met een FSB van 215MHZ.
verder heb ik door mijn bios zitten snuffelen en ik kwam wat intressante opties tegen. ik heb even een rijtje gemaakt van deze opties en hun variabelen.

CPU FSB Frequenty [200MHZ-300MHZ] setting nu = 215MHZ
CPU Voltage Adjust [Standard - +0.2V ] '' = standard
DDR Voltage [2.6V - 2.8V ] '' = 2.6V
APG Voltage [2.5 - 2.7 V] '' = 2.5V
V-Link Voltage [2.5V - 2.6V] '' = 2.5V
Performance Mode [Standard-Turbo] '' = Standard

mocht de pc vast lopen of als de pc < 50 graden blijft,
welke opties kan in dan eventueel veranderen om mijn pc weer goed te laten lopen of om eventueel nog meer te overclocken?

dankje wel

Verwijderd

Topicstarter
uhhw,
OK bedankt.
ik heb wel veel aan die tutorials maar toch heb ik liever een bevestiging van een ervaren overclocker voordat ik dingen in mijn systeem ga aanpassen :9

• Benotti
  • Laatst online: 29-12-2025
Wanneer je cpu onstabiel wordt kun je proberen de vcore (cpu voltage) omhoog te gooien (ik weet echter niet op welk voltage de 64 3200+ standaard loopt dus weet ik ook niet tot hoever je hem omhoog moet gooien om nog veilig te blijven.)
Door het voltage echter omhoog te gooien wordt je cpu wel warmer, alstie té warm wordt moet je of een klein beetje underclocken, of betere koeling regelen :Y)

Verwijderd

Topicstarter
cpu voltage was standaard 1.5V
nu heb ik hem op 1.55V gezet
wat ik dan de veilige volt range?

trouwens .. ik heb de V-link ook van 1.5 naar 1.6V gezet ..

kga me pc ffe stress testen denk ik

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025

Cheese_man

Waarom kiezen?

Gewoon lekker doorgaan met kleine stapjes tot het niet meer stabiel is en dan een stapje terug.

De levensduur van je onderdelen wordt minder bij een hogere spanning op de diverse onderdelen. In plaats van bijvoorbeeld 15 jaar, gaat een CPU dan 5 jaar mee. Geen idee hoe die dingen zich precies verhouden. Er blijft altijd een beperkt risico.

opstoken dus! :D

reserveringshouder Tesla Model 3

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor je hulp.
nu draait ie op een FSB van 230MHZ en een clockspeed van 2.53GHZ ( A64 3800+ )
ik merk het een klein beetje dat overclocken, vooral bij d00m III laden.
voorlopig laat ik het zo even en ga kijken of ie op sommige dingen nog reboot .. dan gaat me volt nog iets omhoog..
naturlijk niet teveel, wat is het maximale volt percentage? standaard was ie 1.5

ltr

Verwijderd

Topicstarter
OK, sorry,
nog even 1 vraag,
ik heb net mijn ddr voltage van 2.5 naar 2.7 V gezet
mijn CPU voltage van 1.5 naar 1.6V.
mijn FSB is 220MHZ dus allles draait nu op 2.47MHZ :)
ik ga nu testen of alles zo stabiel is.
mocht dat niet zijn.. moet dan weer het voltage omhoog?

• lithiumangel
  • Registratie: Augustus 2004

lithiumangel

Tuurlijk !

Meschien wel handig om je AMD Cool‘n’Quiet uit te zetten voor als je graag een OC`d A64 systeem wilt hebben .
Voordelen AMD Cool‘n’Quiet is dat als je CPU niet zo intensief bezig bent hij zijn voltage + clock snelheid omlaag goeit naar bijvoorbeeld 800 mhz @ 1.3 V ( laagste waarde )
Wat natuurlijk nogal wat hitte scheelt als je gewoon wat normaaltjes desktop werk aan het doen ben ( Chatten / surfen mp3 , zelfs opgevallen dat tijdens het kijken van divx/xvid hij gwoon rustig op 800 werkt )

Nadeel echter is dat je processor , wanneer hij zich moet inspannen altijd zal omhoog clocken naar de standaard waarde van de proc zoals hij die uit de CPU info haalt .
Verder , heb ik ervaren en later bleek dit bevestigt te zijn door een paar maten van me , dat er gewoon veel gevallen zijn waar de CPU ook al is hij intensief bezig niet naar 100 % snelheid terug klokt .

In mijn geval een grote 4.7 GB iso uitpakken die bestaat uit bestanden van 50 MB naar een andere schijf , ging het zaakje maar maximaal tot 1.6 Ghz ipv 2 ghz wat me standaard clock snelheid is van de CPU ( 3200 + 1 MB L2 versie )

Dus sja, dieAMD Cool‘n’Quiet zou een domper op je overclock kunnen zijn :)

Verdermeer ben ik toch echt benieuwt naar het volgende :
quote: roelovski
ik heb bij mijn in de bios de mogelijkheid om de FSB omhoog te gooien ( standaard 200MHZ ) om heel langzaam te beginnen heb ik hem verhoogt met 1mhz en hij is nu 201MHZ waardoor ik nu op 2.21GHZ draai.
Ik weet niet wat de standaard klok snelheid van je A64 is aangezien er nu ook 3200 + zijn verschenen met minder cache etc ( hou me er niet mee bezig ) maar als het 2 Ghz is op DDR 400 mhz ram , dan moet je multiplyer toch echt op 10 staan ( 10 X 200 = 2000 )
Als jij je FSB @ 201 zet is dat 201 X 10 = 2010 mhz niet 2210 , dan zou jij een wel heel erg vage multiplyer hebben , zou natuurlijk kunnen hoor zoals ik zeg weet niet @ wat voor clock jou 3200 + standaard draait enzo .

Mijn Asus K8V SE D Wifi ed heeft iig geen multiplyer instelling die ik handmatig kan doen , kan hoogstens de FSB veranderen en kiezen uit een standaard range van lagere clocks beneden de default clock ( 800 - 1000 - 1200 etc )

Zou wel relaxt zijn als jij je multi kan beinvloeden :)
Bios update geweest meschien ? hmm moet er maar eens in kijken .

[ Voor 4% gewijzigd door lithiumangel op 09-08-2004 08:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hey,
jah, er zijn iid 3 verschillende A64 3200+
ik zit op een Newcastle ( stepping hebk ffe gin idee van ) die al standaard op 2.2GHZ draaide, ik heb dan wel maar 512kb L2 cache waar de andere 3200+ op 2.0GHZ draait en een L2 cache heeft van 1024KB.
:)
multiplyer is trouwens niet in te stellen via de bios.

[offtopic]
er is wel een nieuwe bios update geweest, toevallig gisternacht gedownload.
met deze bios kun je die stomme SATA check op het begin uitschakelen ( tenminste als je geen SATA HD's hebt net als ik :P ).
lithiumangel schreef op 09 augustus 2004 @ 08:37:

Ik weet niet wat de standaard klok snelheid van je A64 is aangezien er nu ook 3200 + zijn verschenen met minder cache etc ( hou me er niet mee bezig ) maar als het 2 Ghz is op DDR 400 mhz ram , dan moet je multiplyer toch echt op 10 staan ( 10 X 200 = 2000 )
Als jij je FSB @ 201 zet is dat 201 X 10 = 2010 mhz niet 2210 , dan zou jij een wel heel erg vage multiplyer hebben , zou natuurlijk kunnen hoor zoals ik zeg weet niet @ wat voor clock jou 3200 + standaard draait enzo .

Mijn Asus K8V SE D Wifi ed heeft iig geen multiplyer instelling die ik handmatig kan doen , kan hoogstens de FSB veranderen en kiezen uit een standaard range van lagere clocks beneden de default clock ( 800 - 1000 - 1200 etc )

Zou wel relaxt zijn als jij je multi kan beinvloeden :)
Bios update geweest meschien ? hmm moet er maar eens in kijken .

Verwijderd

Topicstarter
oei,
ik denk dat ik mijn limiet bereikt heb.
op 2.55GHZ slaat mijn beeldscherm af net nadat ik mijn save game in doom 3 geladen heb. Maar de PC slaat niet af!
de temperaturen zijn tussen 45-55 graden van me CPU.
van het mobo tussen de 30-40 graden.

betekent dit nou dat ik miss het volt omhoog moet doen of is dit gewoon het limiet?

bedankt

Verwijderd

Ik weet niet of je moederbord een pci/agp lock heeft maar zo niet dan zijn je agp&pci frequenties ook omhoog gegaan samen met de HTT, kan zijn dat je videokaart of een pci apparaat dat niet zo leuk vindt.

• Benotti
Volgens mij zit er op zijn moederbord (Asus K8T800 SE Deluxe) geen agp/pci lock, maar pin me er niet aan vast :X

• SmokeyTheBandit
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-02 18:21

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Schumi4ever schreef op 09 augustus 2004 @ 11:12:
Volgens mij zit er op zijn moederbord (Asus K8T800 SE Deluxe) geen agp/pci lock, maar pin me er niet aan vast :X
Klopt ;)

Turn it off and on again.

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Ze bedoelen dus dat je je AGP op 66 MHz moet zetten :+

• BlackIce
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-11-2025
oei, dan zou ik als ik jou was oppassen, je stresst nu dus ook je vid. kaart, enzovoorts
Anyway, ik weet niet precies hoe A64's OC'en, maar leuke klok heb je nu! zeker zonder agp/pci lock

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

roelovski, dit subforum van GoT heet niet voor niets Die-Hard Overclocking en Cooling. Dat betekent dat de mensen die hier zitten, echt verstand van zaken (horen) te hebben en dat door ervaring, proberen, lezen etc hebben gekregen.

Verdiep je dus eerst in de basics van OC'en, want uit dit topic blijkt dat je die nog niet onder de knie hebt ;)

Leesvoer:

Frequently Asked Questions DOC (laatste update 2-06-03)

Ook:

Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette)

Succes :)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.