Toon posts:

kan defecte voeding, diskettes opblazen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb hier een PC staan. Namelijk een Digital Celebris GL 5133 (SCSI bak).
Krijg hem niet opnieuw geïnstalleerd, omdat hij niet wil booten van een diskette. En het BIOS kan niet laden van CDROM.
Volgende geprobeert:
* kabels gecheckd en opnieuw aangesloten
* andere drive geprobeerd
* alles eruit gehaald behalve moederbord (waar video-onboard op zit), cpu, voeding en diskette drive
* drive in andere computer geprobeerd. werkt daar wel!
* andere fdd kabels geprobeerd
* bios gereset en default instellingen geladen
* batterij opgemeten, is gewoon 3 volt. wat tie ook moet zijn volgens opdruk.
* verschillende diskettes geprobeerd met opstartbestanden

Nu bleek achteraf dat alle diskettes die ik gebruikt heb om mee op te starten kapot zijn gegaan. Raar maar waar. Ze doen het allemaal niet meer, in mij eigen PC. Voordat ik ze in die Digital gebruikte wel! Het is dus niet zo dat ik toevallig verschillende kapotte diskettes heb. Volgens mij kan het maar aan 1 ding liggen. Een moederbord kan volgens mij geen diskette opblazen. De voeding volgens mij wel. Misschien door de productie van teveel spanning? Denken jullie ook dat de voeding de veroorzaker van dit probleem is? Of heeft iemand anders nog een andere theorie?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2004 20:29 ]

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:20

Griffin

Is mythical

kan je misschien een andere voeding proberen.
dan kan je dat uit sluiten.

en het klikt noobig; maar staat je bootvolgorde in bios wel goed.
had ik namelijk ook een keer?

Wat zijn de specs van de pc en voeding.
(beter teveel info dan te weinig)

Verwijderd

Topicstarter
In de BIOS staat alles goed. Hij herkent de diskette die in het station zit. Hij laadt dan ff verder. En bij de tabel met hardware gegevens klapt-tie pas vast.

Voeding vervangen is zeer moeilijk. Omdat Digital hele andere voedingen gebruikt. Er zit geen AT- of ATX voeding in. Dus vandaar dat, ik dat niet heb kunnen uitproberen. Maar volgens jou zou het aan de voeding kunnen liggen? Een voeding kan diskettes opblazen?

Verwijderd

Kun je die floppy drive niet vervangen ? is vast de boosdoener. ik heb ze zelf afgezworen...

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-05 00:09
In mijn BIOS kun je opgeven of er een diskettedrive 'geïnstalleerd' is of niet.
Het BIOS geeft dus niet aan of ie em erkent of niet bij mijn weten.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voeding heeft er allicht niets mee te maken. Wel iets anders:

Als je de floppykabel verkeerd om aansluit als er een floppy in de drive zit, wordt de diskette onherroepelijk geroosterd. Dit voorkom je door eerst te zorgen dat je kabel goed zit en dan pas een flop erin te doen :z

Oslik blyat! Oslik!

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-05 12:01
dion_b schreef op 09 augustus 2004 @ 01:05:
Voeding heeft er allicht niets mee te maken. Wel iets anders:

Als je de floppykabel verkeerd om aansluit als er een floppy in de drive zit, wordt de diskette onherroepelijk geroosterd. Dit voorkom je door eerst te zorgen dat je kabel goed zit en dan pas een flop erin te doen :z
Ik heb het anders meerdere keren gedaan en alles heeft het overleefd. Alleen hij bleef dus constant lezen. Ik gok dat ik dan geluk heb gehad. Maar blijkbaar gebeurt het dus niet altijd (meerdere malen zien gebeuren in de pc winkel waar ik werk, en het ging altijd goed :))

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-05 00:09
Constant lezen?
Dus lampje van je diskettedrive brandde constant?
Dan heb je je flatcable verkeerd aangesloten. ;)
En op zo een moment is het al helemaal niet verstandig om er een diskette in te hebben. ;) :P

Verwijderd

Topicstarter
Nee zoals ik al zei, werkt de floppy-drive gewoon. Zie mijn eerste bericht.
De kabel zit ook 100% goed. Hij herkent de floppy-drive gewoon in het BIOS. En ook bij het opstarten. Lampje blijft niet branden. Ik weet dat als dat het geval de kabel verkeerd omzit. Doe ik de kabel verkeerd om krijg ik een POST-error en wordt het scherm rood.

Zou het misschien andere hardware kunnen zijn? Moederbord? Processor? Misschien dat er ergens kortsluiting gemaakt wordt, zou dat nog kunnen?
Pagina: 1