Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Discussie] Voodoo 4/5 Memory Expansion

Pagina: 1
Acties:

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/38718/full.jpg
Dank aan dion_b voor de toestemming en enige hulp.

History
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/38716/thumb.jpg
V4 4500 64MB
  • Op 16 Augustus 2003 werd op het Engelstalige forum van 3dfxzone.it een topic geopend over het uitbreiden van het geheugen van de Voodoo 5 5500 videokaart.
  • Op 7 Juni 2004 werd op het forum van FalconFly.de een topic geopend door iemand die wilde weten wat zijn Voodoo 4 4500 met 64MB geheugen zou opleveren als hij hem verkocht. Onmiddelijk veranderde het onderwerp van het topic naar het uitbreiden van het geheugen van de Voodoo 4 en 5 kaarten.
Quest

Voor de Voodoo 4 4500 is het gemakkelijk om extra geheugen te vinden aangezien dit chips behoren te zijn van slechts 8MB bij kaarten waar extra ruimte is voor dat geheugen. Bij de Voodoo 5 5500 (en sommige V4 4500's) is het wat moeilijker.

De Voodoo 5 5500 beschikt over 2 128bit geheugenbussen wat er voor zorgt dat de chips die wij zoeken *Mx32 behoren te zijn. Bij de standaard geheugenchips is dit 2Mx32 en aangezien we het geheugen willen verdubbellen zijn de chips die wij zoeken 4Mx32.

Omdat niet iedere leek het aantal datalijnen van het geheugen van zijn/haar videokaart kan achterhalen houden we het maar op onderstaande gegevens:

De Voodoo 5 5500 beschikt over 64MB SDRAM geheugen (geen DDR) van de merken Samsung, Toshiba, Hyundai (Hynix) of MT (Micron Technology). Dit geheugen draait op 166MHz, is meestal 6ns en soms 5,5ns en heeft per chip een grootte van 8MB.

General Info
Hier volgt een lijstje met benummeringen van de huidige geheugenchips op verschillende Voodoo4/5 kaarten.

HYUNDAI HY57V653220B 0015A TC-6
HYUNDAI HY57V653220B 0021A TC-6
HYUNDAI HY57V653220B 0032A TC-6

MICRON TECHNOLOGY 48LC2M32B2 - 6 D

SAMSUNG 0043 K4S643232C - TC60

TOSHIBA TC59S6432CFT - 60
Summary
Waar zoeken we naar?
Videokaarten met geheugen dat aan de volgende specificaties voldoen:

• SDR-SDRAM
• 166MHz (sneller of iets lager mag natuurlijk)
• 6ns of lager (5,5/5)

• Samsung, Toshiba, Hyundai (Hynix) of MT (Micron Technology)
• 4Mx32

Heb je dus een videokaart met het geheugen wat wij zoeken of heb je een idee welke videokaart het kan hebben, post het hier dan.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/12799/full.gif

[ Voor 8% gewijzigd door NitroX infinity op 10-08-2004 12:14 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• NitroX infinity
  • Nu online
Update
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/12799/full.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/38758/thumb.jpgInmiddels heb ik na wat speurwerk waarschijnlijk een geschikte donorkaart gevonden voor dit project.
Unika 6600A
• GeForce2 GTS/Pro
• 128bit memorybus
• 64MB geheugen
• 4 geheugenchips (vrij zeker van)

Bovenstaande houdt in dat de chips in het 4Mx32 formaat zijn (16MB per stuk).
Maar nu het probleem; kennelijk is dit een Aziatisch (Chinees?) merk. Er zijn afgezien van een paar nieuwsberichten totaal geen Engelse sites/shops te vinden met dit product.

De vraag is dus, wie weet waar deze kaarten te koop zijn?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

Hmm, ik heb hier een GF 2 MX400 voor me liggen met het juiste formaat Hyundai geheugen.. Om precies te zijn, is het een MSI, type MS 8826.

Blijkbaar is het geheugen : HY57V641620HG, deze kaart heeft 64 MB aan SDRAM aanboord.. edit : ( met 8 blokjes mem)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2004 13:37 ]

• NitroX infinity
  • Nu online
En hoeveel geheugenchips zitten er op de kaart?

Verwijderd

Zal het topic weer even omhoog bumpen :P zoals ik boven zei in mijn edit, hij heeft 8 chips erop.

• NitroX infinity
  • Nu online
Dat is dus 8MB per chip en we zijn 16MB per chip nodig. Toch bedankt :Y)

• freggel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-11 14:30
[half ontoppic]

Als ik het goed begrijp, gaan jullie de oude chips eraf halen, en de nieuwe erop zetten?
Kwel! :9~

[/half ontoppic]

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Let er meteen even op dat je snel geheugen regelt. De cores die ik tot nog toe in handen heb gehad van voodoo laten zich allemaal, mits GOED gekoeld, heel hoog clocken. Het geheugen was eigenlijk altijd beperkend. (artifacts voor vastlopers)
Waarom trouwens op zoek naar een donorkaart, zou je bij de grote geheugenfabrikanten geen samples aan kunnen vragen oid ?

vallen sdram dimms van werkgeheugen ook binnen de mogelijkheden van donoren overigens? Of hebben die altijd een andere behuizing?

[ Voor 16% gewijzigd door Arjan op 10-08-2004 12:21 ]

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• NitroX infinity
  • Nu online
SDRAM van dimms valt helaas buiten de boot aangezien die maar tot PC133 gingen afgezien van een paar duurdere reepjes.

En die reepjes zijn meestal duurder dan een tweedehands videokaartje :D

Verwijderd

werkt dit idee ook bij andere videokaarten of is het alleen bij de V4/5 ?:)

• NitroX infinity
  • Nu online
Dat ligt er maar net aan.
Van de VSA-100 chip (de grafische chip op de V4/5 kaarten) weten we dat deze maximaal 64MB per chip aankan. Standaard hebben de V4/5 kaarten maar 32MB per chip.

Ik zou zeggen, probeer het uit te vinden.
Ik denk dat je bijvoorbeeld een Radeon 9800 128MB wel kunt uitbreiden naar 256MB aangezien die versies ook bestaan.

Maar vergeet daarbij ook niet dat je rekening moet houden met het aantal chips en de grootte van de geheugenbus.

[ Voor 15% gewijzigd door NitroX infinity op 10-08-2004 12:36 ]

Pagina: 1