harde schijf blokkeert en blijft tikken wanneer idle

Pagina: 1
Acties:

• plastronneke
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-12-2010
vooreerst: ik heb de search gebruikt en ook yhaoo-search, maar er was niets wat me kon bekoren.

situatie: ik werk bij iemand, en die pc was aan een dringende schoonmaakbeurt toe. het betreft een P3-667, met 64mb ram. ik zou er meer geheugen insteken en windows98SE (heeft licentie voor) opnieuw installeren, alsook de andere pogramma's.
enig "probleem": die pc heeft de laatste tijd 24/7 gedraaid omwille van problemen met het netwerk die zich kunnen voordoen bij opnieuw aanschakelen (is wat ze me verteld heeft)

alles ging goed totdat de schijf een tijdlang in idle-toestand was. toen begon de schijf te tikken, zoals je bij een callibratie hoort, maar het bleef duren, net een plaat die blijft steken. een tikje ertegen of een druk op de reset-knop doen niets, maar de pc even afsluiten en terug opstarten brengt de schijf weer bij zijn positieven. zolang de schijf bezig blift is er geen probleem, maar juist het niets doen, haalt de schijf in die "tik-toestand".

wat ik al gedaan heb: een format, een schijfcontrole in windows (niet voltooid wegens gebrek aan geheugen, steekt nu 196mb in), en de pc is nu bezig met "hdd recoverer" (gevonden bij de zoektocht).
waar ik een beetje voor vrees, is dat er aangekoekte brij aan de kop hangt, maar dat lijkt me ergens wel vreemd, omdat de schijf wel zijn werk blijft doen tijdens niet-idle time.
is er iemand die dit probleem kent? weet iemand hier een oplossing voor? desnoods misschien de schijf bezighouden met één of ander programma?

Verwijderd

Die schijf is volgens mij op sterven na dood, gooi er een paar euro tegen aan en je hebt een nieuwe.

• plastronneke
Verwijderd schreef op 08 augustus 2004 @ 18:21:
Die schijf is volgens mij op sterven na dood, gooi er een paar euro tegen aan en je hebt een nieuwe.
ik vrees er ergens ook voor, maar het vreemde is dat die schijf het perfect deed, de 5 weken dat ik er nu werk, terwijl die pc heeft aangestaan. na die mee naar huis te hebben genomen, blokkeert die wanneer idle.
nieuwe kopen, doe ik liever niet als het op een andere manier kan ...

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ojee, je vond niets dat je kon bekoren.... misschien staat hier OM FAQ / Beleid dan de oplossing.

offtopic:
Heeft iedereen ineens afgesproken elke posting zonder HOOFDLETTERS te gebruiken neer te zetten soms?

[ Voor 5% gewijzigd door Guardian Angel op 08-08-2004 18:27 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Jij werk er nu 5 weken toont je goede wil en "fikst"die pc even, de kans is echter groot dat de harddisk het binnen korte tijd gaat begeven en dan sta jij weer te kijk asl diegene die de pc veruineert heeft.
Volgens mij moet je geen risico nemen en gewoon overleggen, zeg wat je denkt, laat hun de keus maken, ze weten al dat hij niet goed was

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Jong, die schijf is gewoon dood. Is ook helemaal niet zo gek; het is natuurlijk niet de nieuwste in die machine en na een paar jaar intensief gebruik sterven die dingen nu eenmaal. Je kan hier niks anders doen dan de schijf vervangen. Ga nou niet aan de slag met allerlei tooltjes en leipe software want daarmee ga je die disk echt niet redden; dat geklooi gaat alleen maar enorm veel tijd kosten en uiteindelijk helpt het geen zier.

• plastronneke
GuardianAngel schreef op 08 augustus 2004 @ 18:26:
Ojee, je vond niets dat je kon bekoren.... misschien staat hier OM FAQ / Beleid dan de oplossing.

offtopic:
Heeft iedereen ineens afgesproken elke posting zonder HOOFDLETTERS te gebruiken neer te zetten soms?
Deze heb ik ook al doornomen, maar als je wat leest, vind je mijn situatie er niet in terug. Alles wat hier in staat, wist ik al. Maar wat is er mis om te blijven proberen een oplossing te zoeken en het niet snel op te geven, als je geprobeerd hebt wat er in deze korte FAQ staat (en kort is het ook, want daar kan onmogelijk alle kennis in staan ...)

en ik vrees het ook wel dat die dood aan het gaan is, maar ik wou toch proberen ... ik ben nogal koppig van aard.

edit: SMART-fout wordt niet aagegeven, maar deze kan ook niet alles weergeven ...

[ Voor 5% gewijzigd door plastronneke op 08-08-2004 18:37 ]

Verwijderd

plastronneke schreef op 08 augustus 2004 @ 18:23:
[...]

ik vrees er ergens ook voor, maar het vreemde is dat die schijf het perfect deed, de 5 weken dat ik er nu werk, terwijl die pc heeft aangestaan. na die mee naar huis te hebben genomen, blokkeert die wanneer idle.
nieuwe kopen, doe ik liever niet als het op een andere manier kan ...
Koop een nieuwe hd, (groter dan die er nu inzit) en probeer je data te redden. Het is overigens noodzakelijk dat je 2 schijven hebt als je datarecovery doet;) altijd veiliger...Als de data die eropstaan niet belangrijk zijn koop je gwn een nieuwe hd.

Ik maak al jaren pctjes in orde bij mensen en je moet meestal voor een no nosence aanpak gaan anders blijf je bezig:p

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Jouw harddisk doet vaag en dat wordt dus in de FAQ verwoord. Koppig zijn mag, zou ik ook zijn maar heb je DAADWERKELIJK al die tips opgevolgd?

HD getest met een programma van de fabrikant bijvoorbeeld? De ijskasttruuk? In een andere PC gehangen?

Over welk merk en type gaat het? IDE/S-ATA/SCSI 4200/5400/7200/10000 rpm?

[ Voor 14% gewijzigd door Guardian Angel op 08-08-2004 19:17 ]

ARME AOW’er

• mimic
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Verwijderd schreef op 08 augustus 2004 @ 18:37:
[...]

Koop een nieuwe hd, (groter dan die er nu inzit) en probeer je data te redden. Het is overigens noodzakelijk dat je 2 schijven hebt als je datarecovery doet;) altijd veiliger...Als de data die eropstaan niet belangrijk zijn koop je gwn een nieuwe hd.

Ik maak al jaren pctjes in orde bij mensen en je moet meestal voor een no nosence aanpak gaan anders blijf je bezig:p
Hij hoeft geen data te redden want volgens de openingspost heeft hij de schijf al geformatteerd
Pagina: 1