Toon posts:

Hoe krijg je een HD stil(ler)?

Pagina: 1
Acties:
  • 176 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede Tweakers,

Ik heb een vrij recente pc waarin alle onderdelen stil zijn te noemen omdat ik bewust gekozen heb voor de stilste onderdelen.

Alleen de keuze van mijn HD is mss fout. Ik heb 2 maxtor schijven, 1 hele nieuwe die denk ik vrij stil is : de diamondmax plus 9, 120 GB en de andere is een 40 gb maxtor met versie nummer d740x-6l. De oudere HD produceert een hoge fluittoon die toch wel erg vervelend is.

Kan ik deze 2de HD sofwarematig uitschakelen? en weer inschakelen, via een tool?
Het enige tool dat ik via de search heb gevonden is HDsleeper wat blijkbaar niet werkt bij mij. De silentdrive is ook geen optie want die is alleen voor 5400rpm schijven. Is er een manier om deze schijf stiller te krijgen??

Als uitschakelen niet gaat koop ik mss een nieuwe. Zijn er modellen die nog stiller zijn dan mijn diamondmax 9? Afgeleid van de andere topics lijkt Seagate een goede keuze en Samsung ook. Of zijn hitachi nu de stilste disks?

Alle hulp en tips zijn welkom :) alvast bedankt

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2004 17:24 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat voor een hdd heb je dan?
Sommige merken hebben de mogelijkheid om de hdd in silentmode te zetten namelijk.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

lekker inwikkelen in schuimplastic! :P
moet je wel zorgen dattie goed gekoeld word

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Ikzelf gebruik een SilentMaxx HDSilencer, is echt een supergeil ding. Oogt strak, isoleert nauwelijks of geen warmte, en isoleert het geluid echt echt goed!.

Heb er zelf een Maxtor 40GB 6L040J2 inzitten, welke draait op 7200RPM.
De Silentmaxx HD Silencer 2.0 echter, kan tot 10.000 RPM aan 8)

Ding kost in Duitsland iets meer dan 30 euro.

[ Voor 7% gewijzigd door Yellowneck op 08-08-2004 17:18 ]

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op 08 augustus 2004 @ 17:16:
Wat voor een hdd heb je dan?
Sommige merken hebben de mogelijkheid om de hdd in silentmode te zetten namelijk.
:-) mijn topic was onvolledig, daarvoor excuses :+ perogeluk ietsie te snel op verstuur geklikt :Z

Verwijderd

Topicstarter
YellowNeck schreef op 08 augustus 2004 @ 17:17:
Ikzelf gebruik een SilentMaxx HDSilencer, is echt een supergeil ding. Oogt strak, isoleert nauwelijks of geen warmte, en isoleert het geluid echt echt goed!.

Heb er zelf een Maxtor 40GB 6L040J2 inzitten, welke draait op 7200RPM.
De Silentmaxx HD Silencer 2.0 echter, kan tot 10.000 RPM aan 8)

Ding kost in Duitsland iets meer dan 30 euro.
Ziet er veel steviger uit dan de silentdrive!!! had jouw schijf ook zo een piepende fluittoon?als die daarmee gehalveerd wordt lijkt deze met een zeer nuttige investering:-) kga snel wat engelstalige reviews bekijken enzo! thankx wist niet dat dit ding bestond. :9

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Piepend ja,..en ook een golvende geluidsgolf. (2 hd's verschillende hoogtes geluidtonen :? )...vaag..
Maar iig sinds ik dit ding heb is het onhoorbaar!! Volgens Silentmaxx zelf zou dit ding 90% van het geluid isoleren, wat ik best geloof

[ Voor 14% gewijzigd door Yellowneck op 08-08-2004 17:44 ]

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-03 17:49

BHQ

áls je voor de nieuwe HD gaat, neem dan een WD. Die zijn écht heel stil. Ik vind m'n DiamondMax 9 bijzonder veel geluid maken :(

Verwijderd

Topicstarter
Yapser schreef op 08 augustus 2004 @ 17:47:
áls je voor de nieuwe HD gaat, neem dan een WD. Die zijn écht heel stil. Ik vind m'n DiamondMax 9 bijzonder veel geluid maken :(
Ik herinner me vaag dat mijn oude schijf vroeger ook stil was!! Mss is het mijn verbeelding maar maxtors verslijten blijkbaar vrij snel + ze worden dus ERG heet. gisteren is men casefancooler stuk gegaan... niet zo erg denk je. Dan loopt de pc plots vast, daarna start hij niet meer op=> zwart scherm. De oorzaak : maxtor diamondmax 9schijf wordt te warm. Ik heb ze nu uit de pc ligge en er een blazer voorgezet :9

*Een WD is mss stil maar doorgaans blijkbaar minder stil dan een Seagate.

Ik ga het eerst is proberen met die silentmaxx, 30 euro valt tenslotte nog mee.
Op termijn ga ik men hd vervangen.

Ik denk dat Seagate de stilste is(afgeleidt van reviews en andere topics)
dan Samsung
Western Digital/hitachi

Qua prestaties durf ik geen uitspraak doen, maar wsl is een WD wel sneller dan andere HD's; daar staan ze toch bekend voor.

Verwijderd

Topicstarter
YellowNeck schreef op 08 augustus 2004 @ 17:43:
Piepend ja,..en ook een golvende geluidsgolf. (2 hd's verschillende hoogtes geluidtonen :? )...vaag..
Maar iig sinds ik dit ding heb is het onhoorbaar!! Volgens Silentmaxx zelf zou dit ding 90% van het geluid isoleren, wat ik best geloof
Hopelijk koelt dat spul ook goed want mijn pctje loopt vast omdat mijn HD te heet wordt...kdacht eigelijk niet dan een kapotte casefancooler zo een grote invloed zou hebben op de temperatuur van mijn HDtje....

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
wat je misschien wel kan doen is je disks op schuimrubber leggen, dit neemt zo goed als alle trillingen weg en ook het fluitende geluid is verdwenen

zelf heb ik dit mijn mijn 2 schijven gedaan en ik vind het erg goed werken, met 1 fan op 7 volt blijven ze allebij onder de 45 graden

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Verwijderd schreef op 08 augustus 2004 @ 18:03:
[...]

Hopelijk koelt dat spul ook goed want mijn pctje loopt vast omdat mijn HD te heet wordt...kdacht eigelijk niet dan een kapotte casefancooler zo een grote invloed zou hebben op de temperatuur van mijn HDtje....
Ik heb een Aerogate II tempsensor in de HD Silencer hangen, mijn MAxtor 7200rpm wordt met dit weertje zo'n 39C .dus ding koelt wel aardig. Ben nu wat muziek en office-proggies aan et draaien

• Sir_Killalot
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03:16
Yapser schreef op 08 augustus 2004 @ 17:47:
Seagate maakt de stilste schijven :)

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Sir_Killalot schreef op 08 augustus 2004 @ 18:31:
[...]

Seagate maakt de stilste schijven :)
Ik heb de Seagate Barracuda 7200.7 S-ATA vergeleken met de Maxtor DMP9, maar kon geen noemenswaardig verschil ontdekken. De Seagate leek me wat luidruchtiger, maar dat was wellicht subjectief. De moderne 7200rpm disks van Seagate, WD en Maxtor ontlopen elkaar niet zoveel als het gaat om geluidsproductie.

@TS: als je de machine stiller wil maken moet je beginnen met die d740 eruit te mikken. Dat ding maakt een hoop herrie en daar is weinig aan te doen. Ja, je kan allerlei silencers gaan aanschaffen, maar ik zou liever het probleem bij de bron aanpakken.
Kijk bij het stiller maken van hdd's goed uit voor de koeling. Met name de 7200rpm disks worden goed heet als er onvoldoende airflow is. Zorg vooral voor goede airflow langs het PCB; daar zit namelijk meestal een snoepje op dat erg heet wordt. Als je dat torretje een beetje goed koelt, is eigenlijk je hele warmteprobleem opgelost :)

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De Seagate Barracuda serie is idd. erg stil, maar de 7200.7 disk is niet veel speciaals meer. Op dit moment staan Samsung schijven ook redelijk bekend om z'n stilte. De Samsung disken zijn ook nog eens niet erg duur, wat ze nog interessanter maakt.

Voor een geluidsdruk vergelijking van verschillende disken kan je hier een kijkje nemen. Zoals je ziet komt de DiamondMax 9 van MaXtor als beste uit de test. :)

Ik denk eigenlijk dat een simpele Zalman ZM-2HC2 hier goed voldoet. Ik heb er tot nu toe alleen nog maar positieve verhalen over gehoord.

[ Voor 18% gewijzigd door Laurent op 08-08-2004 18:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Aikeleer schreef op 08 augustus 2004 @ 18:56:
De Seagate Barracuda serie is idd. erg stil, maar de 7200.7 disk is niet veel speciaals meer. Op dit moment staan Samsung schijven ook redelijk bekend om z'n stilte. De Samsung disken zijn ook nog eens niet erg duur, wat ze nog interessanter maakt.

Voor een geluidsdruk vergelijking van verschillende disken kan je hier een kijkje nemen. Zoals je ziet komt de DiamondMax 9 van MaXtor als beste uit de test. :)

Ik denk eigenlijk dat een simpele Zalman ZM-2HC2 hier goed voldoet. Ik heb er tot nu toe alleen nog maar positieve verhalen over gehoord.
hehe zie je wel :p kdacht wel dat mijn schijfje vrij stil was...maar ik heb toch de indruk dat maxtors sneller verslijten, mss net om die reden nog voor een ander merkje kiezen. slijtage kan je nu eenmaal niet op 1 2 3 testen |:( . :-) mmmm zalman of silentmaxx dus

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 augustus 2004 @ 19:02:
[...]

hehe zie je wel :p kdacht wel dat mijn schijfje vrij stil was...maar ik heb toch de indruk dat maxtors sneller verslijten, mss net om die reden nog voor een ander merkje kiezen. slijtage kan je nu eenmaal niet op 1 2 3 testen |:( . :-)
Laat je niet teveel gek maken door mensen die hard roepen dat Maxtor bagger is en dat de schijven snel slijten. In mijn ervaring zijn de uitvalspercentages zeer laag (lees: ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst een defecte Maxtor heb gezien...), zowel voor nieuwe als voor oudere schijven. Mits ze niet te warm lopen en altijd goed vervoerd worden uiteraard...

Verwijderd

Topicstarter
koraks schreef op 08 augustus 2004 @ 19:35:
[...]

Laat je niet teveel gek maken door mensen die hard roepen dat Maxtor bagger is en dat de schijven snel slijten. In mijn ervaring zijn de uitvalspercentages zeer laag (lees: ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst een defecte Maxtor heb gezien...), zowel voor nieuwe als voor oudere schijven. Mits ze niet te warm lopen en altijd goed vervoerd worden uiteraard...
Daar ben ik niet zeker van, mss komt mijn slijtage door onvoldoende koeling oftewel maakt de Maxtor steeds meer lawaai naarmate ze ouder wordt. Van mijn recente diamondmax 9 ben ik qua prestaties en geluid erg tevreden. Anyway ik ben van plan ze nu heel goed te koelen ;) en er een thermometer bij te stoppen om te zien hoe warm ze loopt. als ik het goed heb mag ze niet meer dan 50 graden celsium hebben...nu nog een goede temp meter vinden en ik ben gesteld;)

Thankx to everone for the help, kben er uit wat ik moet doen nu :9

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-03 13:31

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Hinderlijk lawaai wordt meestal versterkt door de resonantie in de metalen houder waarmee je ze in de kast hangt. Dit is makkelijk te testen door de HD eens los te halen en hem eens plat op je hand te houden (wanneer ie draait uiteraard).

Bij mij maakte dat dag en nacht verschil en heb toen 4 pootjes gemaakt met een vilt voetje eronder ... en nu hoor je helemaal niks meer. 't Komt iig niet boven de normale fan's uit die ik allemaal op 7V draaien heb! :)

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Verwijderd

Topicstarter
ing._Buttje schreef op 08 augustus 2004 @ 22:55:
Hinderlijk lawaai wordt meestal versterkt door de resonantie in de metalen houder waarmee je ze in de kast hangt. Dit is makkelijk te testen door de HD eens los te halen en hem eens plat op je hand te houden (wanneer ie draait uiteraard).

Bij mij maakte dat dag en nacht verschil en heb toen 4 pootjes gemaakt met een vilt voetje eronder ... en nu hoor je helemaal niks meer. 't Komt iig niet boven de normale fan's uit die ik allemaal op 7V draaien heb! :)
hehe heb ik aan gedacht hoor:-) ik heb een antec sonata kast, die heeft tray met rubbertjes onder :) tis gewoon dat ouder schijfje fluit te hard. :(

btw nog een klein vraagje, zijn alleen scusi schijven hotswappable? kwil er mss wel zo eentje

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
De Samsung en Seagate zijn erg stil. De Diamondmax9 is LANG niet zo slecht als de D740X....., die maakt inderdaad een irri toontje.

Leuke tip die geen geld kost: Haal bij het postkantoor van die leuke postbode-elastieken (gratis!) en hang je schijf met een beetje kunst en vliegwerk op in een 5,25 inch bracket. Ik heb zelf 2x73GB WD Raptors in RAID0 (10.000rpm) en ik kan nauwelijks geloven dat het verschil ZO groot is!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-03 13:31

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Nah .. ik heb 2x een Maxtor Diamond Max plus 9 van 160Gig en één van 120 Gig en een Maxtor D740X van 40 Gig en als ik ze nu stuk voor stuk even laat defragmenteren ... dan hoor ik haaaaaaaaaaaast niks! :P

Misschien maakt het uit of je de liqued ball bearing uitvoering hebt .. heb ik wel iig.

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Is wel vanzelfsprekend dat wanneer je Liquid Ball Bearing hebt, het een stuk stiller gaat/draait.
Maarja, de Maxtor D740X met ballbearing zijn relatief oude schijven, en hoor der veel klachten over ivm het geluidsproductie. Mij lijkt makkelijker om deze te verkopen voor zo'n slordige 20 euro en dan een nieuwe te kopen, ook 40Gb voor 45 euro, dus 25 euro bijdokken. (Ben je (even) goedko(o)p(er) uit dan wanneer je eeen HD silencer oid koopt.

[ Voor 3% gewijzigd door Yellowneck op 09-08-2004 02:01 ]

Pagina: 1