[XP] Hardware zoeken op parallelle poort disablen?

Pagina: 1
Acties:

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik heb via een simpele schakeling een 230V-lamp aangesloten op m'n parallelle poort (mbv een solid-state-relais). Dit werkt prima. Bij het opstarten van Windows zal windows echter gaan zoeken of er plug-and-play-apparaten op de parallelle poort zijn aangesloten. Gevolg: m'n lamp knippert :)

Op zich geen ramp, maar nu wil ik de gloeilamp vervangen door een spaarlamp en ik wil ook m'n TV (op een ander pinnetje met een eigen relais natuurlijk) via dit systeem aansluiten. M'n tv en spaarlamp zullen vast niet blij worden van het snelle aan- en uitschakelen.

Ik heb het volgende geprobeerd:
- een master-switch: een fysieke schakelaar die ik uit zette als ik de computer opnieuw wil opstarten. Dit is geen goede oplossing omdat ik soms wel eens remote m'n computer wil herstarten...
- uitschakelen in apparaatbeheer. Dit lost het probleem op, maar maakt ook een nieuw probleem: ik kan de parallelle poort niet meer besturen (op zich logisch B) )

Weet iemand een betere oplossing?

(Ik heb getwijfeld tussen "Casemodding & Elektronica", "Opslagmedia & I/O Controllers" en "Overige Hardware". Ik heb hem toch maar in "Windows Operating Systems" gezet omdat er vast iets softwarematigs veranderd moet worden...)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je zou kunnen proberen om heel de Plug en Play service op disabled te zetten? :)

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Wellicht moet je toch terug richting electronica. Als je er een schakeling tussen zet die het schakelen vertraagt. Dus bijvoorbeeld pas de uitgang hoog schakelen als de ingang 5 seconden hoog is.

Verwijderd

elevator schreef op 08 augustus 2004 @ 14:58:
Je zou kunnen proberen om heel de Plug en Play service op disabled te zetten? :)
Is dat wel slim? Dan doet Windows toch helemaal niets meer? Zie hier.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2004 16:16 ]

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Je kan gerust in je bios Plug en Play uitschakelen hoor. Probeer hem eerst eens in je bios uit te schakelen, als dat niet werkt kan je proberen om de service in winxp ook uit te schakelen.

Trouwens, hoe heb jij het precies gemaakt? Geef het schema eens :)

[ Voor 74% gewijzigd door Mishmash op 08-08-2004 16:37 ]

• Kuhlie
  • Niet online
Mishmash schreef op 08 augustus 2004 @ 16:28:
Je kan gerust in je bios Plug en Play uitschakelen hoor. Probeer hem eerst eens in je bios uit te schakelen, als dat niet werkt kan je proberen om de service in winxp ook uit te schakelen.

Trouwens, hoe heb jij het precies gemaakt? Geef het schema eens :)
Het probleem zit hem niet in het BIOS, als je daar de plug and play uitzet is er geen verschil. Het is juist Windows die actief gaat staan zoeken naar apparaten. Verder: als ik zie staan 'DO NOT DISABLE THE PNP SERVICE' en daarna eronder een enorme lijst met dingen die afhankelijk zijn van PNP, dan durf ik stiekem toch echt niet PNP uit te schakelen :)

Schakeling? Heel simpel: neem een SolidStateRelais, sluit pin 3 op de plus en pin ik weet niet meer welke (een van de grond) aan op de min. Aan de andere kant van het relais sluit je de lamp aan, net alsof daar een aan/uit-schakelaar zou zitten. (Ik kan me voorstellen dat je dit niet begrijpt zoals ik het omschreven heb, ik zal vanavond wel ff een tekeningetje maken).
Henk007 schreef op 08 augustus 2004 @ 15:14:
Wellicht moet je toch terug richting electronica. Als je er een schakeling tussen zet die het schakelen vertraagt. Dus bijvoorbeeld pas de uitgang hoog schakelen als de ingang 5 seconden hoog is.
Daar heb ik ook al aan lopen denken. Hoe doe je zoiets? Met een condensator en een weerstand parallel aan de invoerlijnen. (Ook hier komt vanavond een tekeningetje van, ff geen tijd nu).

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Kuhlie schreef op 08 augustus 2004 @ 18:23:Daar heb ik ook al aan lopen denken. Hoe doe je zoiets? Met een condensator en een weerstand parallel aan de invoerlijnen. (Ook hier komt vanavond een tekeningetje van, ff geen tijd nu).
Helaas, ik heb daar zelf ook weinig verstand van, het was maar een ideetje, maar als je daarover een nieuw topic in Casemodding & Elektronica opent cq. dit topic laat verplaatsen, ben ik ervan overtuigd dat daar voldoende ervaren tweakerts zitten die je ermee kun helpen.

• Kuhlie
  • Niet online
Henk007 schreef op 08 augustus 2004 @ 18:32:
[...]

Helaas, ik heb daar zelf ook weinig verstand van, het was maar een ideetje, maar als je daarover een nieuw topic in Casemodding & Elektronica opent cq. dit topic laat verplaatsen, ben ik ervan overtuigd dat daar voldoende ervaren tweakerts zitten die je ermee kun helpen.
Tja. Eigenlijk heb ik liever een softwarematige oplossing omdat deze oplossing een vertraging geeft... Nu gaat m'n lamp tenminste direct aan als ik dat wil, als je daar een vertraging inbouwt lijkt het net alsof 'ie niet reageert ofzo.

Ik laat het topic nog even hier, misschien dat iemand nog met een geniaal idee komt ;)

• Jikra
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-12-2025
(jarig!)
Als t'ie niet direct uit hoeft ..., dan kan je AC ook 1 (?) seconde hoog laten terwijl de aanstuur ff wegvalt

Jikra

• Kuhlie
  • Niet online
Jikra schreef op 08 augustus 2004 @ 21:52:
Als t'ie niet direct uit hoeft ..., dan kan je AC ook 1 (?) seconde hoog laten terwijl de aanstuur ff wegvalt
Daarvoor geldt eigenlijk hetzelfde als bij 'aan' gaan, het lijkt even niet te reageren.

Ik zal het onthouden (ik vind het toch een net wat betere oplossing dan 'even later aangaan'), maar ik vind het nog steeds niet de oplossing...
Pagina: 1