[Versterker] 4 boxen

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ad Hox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-07 11:03
Ik vond gister op zolder een hele toren (FM, CD, LP, Versterker en Cassette) van Technics. Ik was al een tijdje opzoek naar een versterker want ik wil in mijn nieuwe kamer 4 boxen hebben.

Ik heb dus nu om te testen 2 boxen aangesloten (op main) en in de AUX een rood/wit tullip stekkertje zitten met een draadje naar mijn PC (waar hij in de Line-in gaat met een mini-jack stekkertje.

Werkt leuk! Alleen nu dacht ik, kan ik ook 4 boxen aansluiten? Ik kijk achter op mijn versterker en zie onder de twee main aansluiting nog twee aansluitingen met als beschrijving: surround. Duidelijker kan volgens mij niet.

Nou ik aangesloten, in Windows bij Volume de speakers op Quadro-opstelling gezet, en in mijn software programma (van K8V, onboard Soundmax) ook op 4 boxen. Als ik nu een liedje afspeel hoor ik alleen de voorste boxen (die dus op main zijn aangesloten). Als ik een film afspeel (met instellingen op 5.1) hoor ik ook alleen de voorste twee. Ik wil gewoon constant uit alle boxen muziek horen! (en ook films). Alleen mij lukt het voor geen mogelijkheid. Weet iemand een oplossing?

Wat ik geprobeerd heb:
- F.A.Q. van dit forum gelezen
- Gezocht, maar kon niks bruikbaars vinden

• De_Koele_Man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-07 10:34

De_Koele_Man

Zo koud als een klontje!

Heb je een extra kabeltje van je PC naar je versterker getrokken? (een line->tulp?)

[ Voor 16% gewijzigd door De_Koele_Man op 08-08-2004 13:49 ]

Meh!

• Ad Hox
Zoals ik zei heb ik dit gedaan:
Ik heb dus nu om te testen 2 boxen aangesloten (op main) en in de AUX een rood/wit tullip stekkertje zitten met een draadje naar mijn PC (waar hij in de Line-in gaat met een mini-jack stekkertje.
Of moet ik nóg een stekkertje aansluiten voor 4 boxen? Ik heb 3 gaatjes op mijn moederbord (de standaard drie) en ik heb een aantal aansluitingen op mijn versterker:
Aux, VTR, CD, FM, phone, tape en tuner.

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-07 15:50
heb 3 gaatjes op mijn moederbord (de standaard drie)
Dan is surround dus niet mogelijk. (Line-out jack geeft maar voor 2 boxen signaal door) En dat surround zou wel door de radio/versterker zelf gedaan worden

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• Ad Hox
Ai...ik dacht dat het alleen met 5.1 was, dat je extra gaatjes nodig hebt.

Maar mijn moederbord ondersteunt 5.1 geluid?

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:54
Alleen je versterker waarschijnlijk niet. Tenzij je per input (dus bijvoorbeeld de AUX) 5 of 6 verschillende tulp aansluitingen hebt (left front, center, right front, left rear, right rear en evt sub), heb je geen echte surround versterker.

Wat je technics versterker waarschijnlijk doet is een soort pseudo-surround produceren. Hij berekent het verschil signaal tussen het linker en rechter kanaal en stuurt dat naar de surround aansluitingen. Dit is nep, maar laat het geluid vaak net iets ruimtelijker klinken.

Als je nu even het typenr van die versterker geeft, weten wij wat voor ding het is.

[ Voor 8% gewijzigd door __fred__ op 08-08-2004 14:02 ]

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-07 15:50
Wat je technics versterker waarschijnlijk doet is een soort pseudo-surround produceren. Hij berekent het verschil signaal tussen het linker en rechter kanaal en stuurt dat naar de surround aansluitingen. Dit is nep, maar laat het geluid vaak net iets ruimtelijker klinken.
Yep, Dus je moet waarschijnlijk op je versterker iets instellen om ook geluid te krijgen op de 2 niet main speakers.

Dat je moeder bord 5.1 ondersteund kan zijn dat je een optische uitgang hebt, of dat je op je moederbord via een kabeltje en insteek kaartje 5.1 kan creeren.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:46

JvS

Ik heb hem zelf ook

djexplo schreef op 08 augustus 2004 @ 13:55:
[...]
Dan is surround dus niet mogelijk. (Line-out jack geeft maar voor 2 boxen signaal door) En dat surround zou wel door de radio/versterker zelf gedaan worden
Je antwoord klopt, maar je redenatie niet. 3 gaatjes:

- front L/R
- Rear L/R
- Sub / center

Waarbij 1 van die gaatjes om te zetten is naar een line in (da's vaak zo bij onboard 5.1).

Maar de versterker heeft alleen maar front L/R ingangen (geen "achtersperakers" ingang), dus is het ook onzinnig om in windows 4 speakers aan te zetten, als je geen kabeltje op de achterspeakers aansluiting aansluit.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Ad Hox
Ik kan in het software programma al 5.1 instellen.

Ik heb een Technis SU-X90. Als het een nep-surround is (wat jullie zeggen) maakt dat me niet echt iets uit. Ik vind het gewoon leuk om wat meer volume te creeren en wat geluid van achter te horen:)

PS: Dat ding wordt echt gloeiend heet!

[ Voor 8% gewijzigd door Ad Hox op 08-08-2004 14:07 ]

• __fred__
Ad Hox schreef op 08 augustus 2004 @ 14:06:

Ik heb een Technis SU-X90. Als het een nep-surround is (wat jullie zeggen) maakt dat me niet echt iets uit. Ik vind het gewoon leuk om wat meer volume te creeren en wat geluid van achter te horen:)

Ik kan zo snel ff niets vinden over deze versterker op internet. Mocht ie pro logic (dat staat dan vast wel op het display of op een stickertje) ondersteunen, dat is het enige surroundsysteem dat in een stereosignaal gecodeerd kan worden. Misschien dat je dat op de één of andere manier uit je computer kunt toveren.

Als het een soort pseudosysteem van technics zelf is, dan is zoals hij nu ingesteld staat het meeste surround dat je eruit gaat krijgen. Verwacht niet dat die twee surround speakeraansluitingen als volledige versterkerkanalen gaan fungeren.

• Boekster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-04 17:18

Boekster

Naimoholic

Ad Hox schreef op 08 augustus 2004 @ 14:06:

Als ie gloeiend heet wordt dan zou ik oppassen. Dan ben je waarschijnlijk een te zware load voor de versterker aan het creeeren. De uitgangen staan zeer waarschijnlijk parallel op elkaaraangesloten. Als je dan 2 sets luidsprekers aansluit dan wordt de weerstand dus lager en moet de versterker meer stroom leveren, waardoor hij heter wordt. Ik neem even aan dat het spul iets ouder is. Dan heb je grote kans dat hij niet beveiligd is en je gewoon de eindtorren overbelast en eruit blaast. Dan is ie dus stuk :P .

Vaakworden dingen surround genoemd, terwijl dit niet zo is. Kun je misschien vertellen of er iets van speaker A/B bij staat? Er zijn overigens ook van die setjes geweest waarbij je twee plastic dingen kreeg voor achter. De gaven wat geluid, maar ik heb nooit begrepen wat die exact deden. Als dit het geval is hebben die een eigen versterkertje.

Pro-logic is weeranders dan bovenstaand en is 5-kanaals, doch niet voledig discreet,zoals bij DD. Ik vind beide oplossingen niets :P .

Music Addicted

• Ad Hox
Er zit geen Pro-logic op. Je kan gewoon alleen 4 boxen aansluiten (dat wat ik ook wilde).

Er staan Samsung boxen op, ze leken beter te klinken dan de originele Technics boxen. Kan ik eens proberen om die erop te zetten?

Iemand zei me eens dat ik het geluid op de pc zachter moest zetten, en de versterker harder?

• Boekster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-04 17:18

Boekster

Naimoholic

Dat is een logischere stap dan andersom. Een onzuiver geluid versterken heeft immers geen zin ;) .

Music Addicted

• Ad Hox
Ik heb die oude erop aangesloten (op main) en het geluid is wel goed. Ik weet alleen welke beter zijn, volgens mij zijn die Samsung boxen wat voller qua geluid (die zaten bij zon stereo set en zijn ook veel groter).

Maar de bedoeling was om alles aan te sluiten en niet 2 boxen :-)

Helaas lukt het nog niet. Maar als ik een 2e kabeltje erbij moet, waar moet ik die dan in de computer steken?

Edit: Ik heb een knop met AV-Surround: OFF - Stereo - Mono. Deze staat op Stero.

[ Voor 10% gewijzigd door Ad Hox op 08-08-2004 15:26 ]

• Gemineye
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-11-2024

Gemineye

KEFalicious..

als het een setje is met aansluiting voor 2 surround speakers dan praten we voor zover ik meteen over dolby pro logic; Een surround geluid wat gecreeerd wordt uit een stereo signaal. Het is dus logisch dat je een stereo signaal vanaf de computer naar de versterker stuurt, en dat je op die versterker iets moet veranderen aan de instellingen zodat de achterspeakers het ook doen. Vergeet alle instellingen wat 5.1 enzo betreft van je computer; die heb je niet nodig. Zet het signaal gewoon op stereo.

Als de versterker echt heel erg warm wordt; heb je misschien speakers met een verkeerde impedantie aangesloten?

KEF; if it's not what you're made of, you're not what I'm looking for. You are willing but unable to give me any more..

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-08 22:47

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik ken dat type setjes wel; heb hier zelf een zelfde systeem (Technics CH650). Die surround is pseudo. Ik heb wel gemerkt dat wanneer een stereo signaal van mijn video afkomt waarbij DPL meegestuurd wordt (bijv StarTrek), hij het wel oppikt op de 1 of andere manier. Je merkt het wel iig :)

Verder kan ik je nog vertellen dat je met een handig zelf te maken schakelaartje ook kunt kiezen of je de surrounds aan of uit wilt. Wat je doet: onderbreek 1 van de + draden van 1 van de speakers. In de handleiding van mijn set stond destijds dat beide surroundspeakers aangesloten moeten zijn voor een surroundgeluid. Sluit je er maar 1 aan (of onderbreek je de andere >:) ) dan doen ze het geen van beide. Dus aan of uit :)

En dat het ding heet wordt klopt wel: er zit 1 centrale voeding in (bij mijn weten iets van 145 watt) die de rest van de set ook aanstuurt (flatcable). In zo'n kleine behuizing wil dat wel met warmte dan. Gelukkig zit er overspanningebeveiliging en oververhittingebeveiliging standaard op :)
Mijn eigen set dateert overigens van 1994 - nu dus 10 jaar oud - en draait nog als een trein. Niet stuk te krijgen, kun je heel lang plezier van hebben :)

[ Voor 7% gewijzigd door The Eagle op 08-08-2004 22:38 . Reden: Typo's :X ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Ad Hox
The_Eagle schreef op 08 augustus 2004 @ 22:36:
Ik ken dat type setjes wel; heb hier zelf een zelfde systeem (Technics CH650). Die surround is pseudo. Ik heb wel gemerkt dat wanneer een stereo signaal van mijn video afkomt waarbij DPL meegestuurd wordt (bijv StarTrek), hij het wel oppikt op de 1 of andere manier. Je merkt het wel iig :)

Verder kan ik je nog vertellen dat je met een handig zelf te maken schakelaartje ook kunt kiezen of je de surrounds aan of uit wilt. Wat je doet: onderbreek 1 van de + draden van 1 van de speakers. In de handleiding van mijn set stond destijds dat beide surroundspeakers aangesloten moeten zijn voor een surroundgeluid. Sluit je er maar 1 aan (of onderbreek je de andere >:) ) dan doen ze het geen van beide. Dus aan of uit :)

En dat het ding heet wordt klopt wel: er zit 1 centrale voeding in (bij mijn weten iets van 145 watt) die de rest van de set ook aanstuurt (flatcable). In zo'n kleine behuizing wil dat wel met warmte dan. Gelukkig zit er overspanningebeveiliging en oververhittingebeveiliging standaard op :)
Mijn eigen set dateert overigens van 1994 - nu dus 10 jaar oud - en draait nog als een trein. Niet stuk te krijgen, kun je heel lang plezier van hebben :)
Erg bedankt! (de rest ook hoor trouwens). Ik heb inderdaad alleen 1 speaker aangesloten op surround, en geen 2. Dat ga ik vananavond meteen proberen. Volgens mij is mijn setje ook rond 1994 (misschien wel iets eerder). De CD-speler werkt niet (gaat wel aan, speler gaat niet draaien), casette-deck niet geprobeerd, FM-speler > ruis (zal ook wel iets voor zijn en de LP niet geprobeerd. Ik denk dat ik gewoon alleen de versterker gebruik :) Jammer van die CD-speler.

Als het gelukt is laat ik het wel even weten.

• Ad Hox
Jep het werkt. In Soundmax > Stereo instellen, en in Windows > Config staat hij nu op Surround. Ik Far Cry hoor ik geluid uit alle boxen (ik kan nog niet zeggen of ik ook een bom rechts achter uit de box hoor komen als dat zo is). En met een DVD ook niet. I'm testin' ;)

Edit: bij de DVD doen ook alle boxen het, maar het is moeilijk om te testen of hij ook geluids rechtsachter weergeeft als het daar gebeurt.

[ Voor 24% gewijzigd door Ad Hox op 09-08-2004 22:38 ]

• __fred__
Ad Hox schreef op 09 augustus 2004 @ 22:34:
Jep het werkt. In Soundmax > Stereo instellen, en in Windows > Config staat hij nu op Surround. Ik Far Cry hoor ik geluid uit alle boxen (ik kan nog niet zeggen of ik ook een bom rechts achter uit de box hoor komen als dat zo is). En met een DVD ook niet. I'm testin' ;)

Edit: bij de DVD doen ook alle boxen het, maar het is moeilijk om te testen of hij ook geluids rechtsachter weergeeft als het daar gebeurt.
Nope, bij een pseudo surrround systeem en bij Pro-Logic is er één mono - achterkanaal. Links- of rechtsachter ga je dan niet horen ;-)
Pagina: 1