nieuwe radeon 9800 pro valt bij spel uit

Pagina: 1
Acties:

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Ik heb een net nieuwe Powercolor Radeon 9800 pro 128 mb ram 128 bit, maar beeld en geluid vallen na een half uur weg bij het spelen van een redelijk zwaar spel als ut2004. De kaart wordt volgens mij erg heet, kan de temperaturen helaas niet geven vanwege de ontbrekende temp.meter op de r9800 serie :( Ik heb al wel geprobeerd er een extra casefan op te richten maar dit verhielp het probleem ook niet.

Omdat de voeding mij redelijk logisch leek vanwege het ook uitvallen van het geluid heb ik geprobeerd de videokaart aan te sluiten op een tweede voeding, probleem niet opgelost. Toen dacht ik dat het mischien lag aan drivers van nvidia die nog op mijn pc stonden (vorige kaart was nvidia gforce 4 mx 420) maar weet niet hoe ik deze van de pc afkrijg, heb overigens al wel een format C gedaan, maar daarna wel de dell versie van windows erop gezet, mischien staan de nvidia drivers in de door dell aangepaste windows versie?

Ik heb:
dell dimension 4600
q-tec 400 W voeding
512 mb ram
intel pentium 4 2,4 ghz proc
dimension 4600 mobo met i865PE chipset
Windows xp home edition

Wat kan ik verder nog proberen volgens jullie naast meteen terug naar de winkel terug te gaan? (de reden dat ik dat nog niet heb gedaan is dat ik de kaart via internet besteld heb)

[ Voor 77% gewijzigd door FreddyFish op 08-08-2004 19:26 . Reden: vorige post was onoverzichtelijk ]

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:06
Rubenn00b schreef op 08 augustus 2004 @ 12:38:
Ik heb een paar weken geleden een Ati Radeon 9800 pro 128 mb 128 bit gekocht, maar bij het spelen van een spel, bijvoorbeeld ut2004, valt de monitor na een half uur ongeveer uit en uit de boxen komt dan een vage brom. Ik heb dit probleem in hetzelfde spel eerder nog nooit gehad met de oude videokaart. Ik gebruik de catalyst drivers v.3.8 en heb de nieuwse catalyst drivers ook al geprobeerd en omega drivers ook. De monitor gaat gewoon op stand-by (led brandt dan oranje) en soms komt vpu recover van vga in actie en gaat de monitor weer aan, maar geeft dan of totaal verkeerd beeld (rare strepen enzo) of ik kom bij het bureaublad met de melding dat de kaart op softwarematig is gezet en dat ik de pc opnieuw moet opstarten. Ik vind dat de kaart erg heet wordt, ik kan mijn vingers er geen 2 seconden ophouden zonder me te verbranden na het spelen van een spel. Ik heb geen grote ventilator om te testen of het een warmteprobleem is. Ik heb een q-tec 400 W voeding dus dit is het probleem niet. Raar vind ik dat bij het uitvallen van de kaart het geluid ook stopt, is dit normaal als de videokaart ermee kapt? ik heb ook al geprobeerd de videokaart op een andere voeding aan te sluiten, maar steeds dezelfde problemen. Ik had gekeken bij de clockrates van de kaart en die stonden in de 700! Logisch dat de kaart erg heet wordt, of zit ik fout? Ik word er helemaal gek van en denk erover om de kaart terug te brengen, maar als de kaart niet kapot zou zijn dan kost het me 25 euro! |:( Dus ik wil eerst zekerheid, weten jullie meer?

Rubenn00b
Welkom op GoT ;),

Denk niet dat het goed is als ie op 700 staan nee..oftewel terug naar de winkel ermee...of natuurlijk zelf gewoon lager klokken. Ik zou iig teruggaan.....(en check je voeding ook gelijk even, q-tech staat niet bekend om goede voedingen)

[ Voor 3% gewijzigd door LuPo op 08-08-2004 12:46 ]

11.455 Wp PV | 48 kWh thuisbatterij | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:21

Haan

dotnetter

Ten eerste: Je post is op deze manier totaal niet te lezen! Wil je reacties krijgen, pas dit dan even aan zodat het leesbaar wordt.

Ten tweede denk ik toch dat je voeding misschien wel de boosdoener is. Zoek hier maar eens rond op q-tec voedingen...
En het is misschien ook handig om even de rest van je systeem ook te vermelden.

En welkom op GoT trouwens :)

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

idd die post is niet lkkr te lezen.

maar de voeding kan idd de boosdoener zijn. q-tec is nou
niet echt een kwaliteits voeding.

En wat stond op 700? misschien dat je het wel verkeerd heb gezien
en dat het geheugen ddr op 700 mhz staat. 700=350 mhz.
Post je voltages van je voeding is.
en zoek even uit de mhz van de core en geheugen.

• FreddyFish
  • Nu online
hantheman.tk schreef op 08 augustus 2004 @ 12:44:
Ten eerste: Je post is op deze manier totaal niet te lezen! Wil je reacties krijgen, pas dit dan even aan zodat het leesbaar wordt.

Ten tweede denk ik toch dat je voeding misschien wel de boosdoener is. Zoek hier maar eens rond op q-tec voedingen...
En het is misschien ook handig om even de rest van je systeem ook te vermelden.

En welkom op GoT trouwens :)
Sorry, heb de post aangepast. Hopelijk is dit beter en heb de overige specs vermeld. Die q-tec voeding is trouwens ook net nieuw en het lijkt me niet dat de voeding het probleem is aangezien ik ook met een tweede voeding erbij heb getest. btw: hoe check ik de voltages van mijn voeding? met 't bios kan ik niks :(

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:21

Haan

dotnetter

Het ziet er nu stukken beter uit :)

Over de hitte van de kaart zou ik me geen zorgen maken, die dingen kunnen een hoop hebben en het is normaal dat je ze niet lang aan kan raken (temp is dan bijv. 50 graden)

Om de voltages te meten kan je een programmaatje gebruiken als Motherboard Monitor.
Hoe bedoel je trouwens dat je een tweede voeding erbij hebt aangesloten?

Welke drivers gebruik je nu voor je kaart?

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025

Cheese_man

Waarom kiezen?

Een Dell puter met een kwalitatief slechte koeler. In combinatie met een 9800pro 128 bit....dat had voor hetzelfde geld echt een 256 bitter moeten zijn. Maar goed.

Ik denk dat het toch eerder een warmte probleem is. Met dit hete weer kan het behoorlijk zweten worden in een computerkast (hier dikke 40 graden bijvoorbeeld). Zonder een goede luchtstroming in de kast, kan de warmte er niet uit en worden de onderdelen niet optimaal gekoeld.

Waarschijnlijk zal het beter worden als je extra ventilatoren kunt plaatsen in de kast. Case fans heten die dingen. Het liefst eentje voor en eentje achter monteren.

Vanaf halverwege volgende week zou het koeler moeten worden met het weer. Wanneer het dan nog binnen de omruiltijd past, dan zou ik die lagere temperaturen afwachten. Ondertussen dus de koeling verbeteren van je huidige kast.

Heb je de problemen ook wanneer de kast open staat? Eventueel extra gekoeld met een tafelventilator?

Succes.

reserveringshouder Tesla Model 3

• FreddyFish
  • Nu online
Sorry,

Motherboard monitor wordt niet door mijn mobo ondersteund :( Echt iets voor dell.
En met die tweede voeding bedoelde ik dat ik de videokaart in zijn eentje op een andere voeding heb aangesloten en de rest op de normale voeding. voeding 1 en voeding 2 heb ik dan verbonden met elkaar. Alles werkte, maar de fout kwam terug.

Ik gebruik nu de catalyst 3.8, maar heb de catalyst 4.7 ook al geprobeerd maar in die drivers kon ik geen agp instellen dus ben ik weer naar 3.8 teruggegaan. Heb ook omega en dna drivers geprobeerd.

[quote]Cheese_man schreef op 08 augustus 2004 @ 23:15:
Een Dell puter met een kwalitatief slechte koeler. In combinatie met een 9800pro 128 bit....dat had voor hetzelfde geld echt een 256 bitter moeten zijn. Maar goed.

Ik denk dat het toch eerder een warmte probleem is. Met dit hete weer kan het behoorlijk zweten worden in een computerkast (hier dikke 40 graden bijvoorbeeld). Zonder een goede luchtstroming in de kast, kan de warmte er niet uit en worden de onderdelen niet optimaal gekoeld.

Waarschijnlijk zal het beter worden als je extra ventilatoren kunt plaatsen in de kast. Case fans heten die dingen. Het liefst eentje voor en eentje achter monteren.

Vanaf halverwege volgende week zou het koeler moeten worden met het weer. Wanneer het dan nog binnen de omruiltijd past, dan zou ik die lagere temperaturen afwachten. Ondertussen dus de koeling verbeteren van je huidige kast.

Ik kwam er pas later achter dat dit een 128 bitter is |:( Lekker dan, maargoed.

Ik heb de kast al opengedaan en er tegelijkertijd een casefan bij geplaatst, dit vertraagde de fout iets leek het, dus dan zou je denken dat het wel warmteprobleem is maar niet op te lossen is door een goede luchtstroom. Dat zou betekenen dat de kaart te heet wordt als normaal. Wel vreemd is dat de ventilator op de kaart (erg klein) naar beneden wijst en de warme lucht die omhoog wil gewoon weer tegen de kaart aan wordt gedrukt. Is dit normaal?

Ik heb ook al getest bij lagere temperaturen, bij regen de hele dag, al een tijdje geleden. Geen succes

Ik was zowieso al van plan mijn kast een betere luchstroming te geven door een ventilator voorin helemaal onder te plaatsen, maar als ik het daar plaats richt ie precies op de HD en heeft de rest van de pc er dus niks aan. En achter boven is lastig door ruimtegebrek, hoe kun je nou weer een kastkoeler plaatsen als daar als de proc. koeler zit en de voeding en de aansluitingen van mobo?

Ik weet dat die proc. koeler een vreemde plek heeft, de lucht wordt daar aangezogen en wordt dan via een groene kap, langs een heatsink geleidt. :| of heet zo'n koperen ding niet zo? Maargoed, niet belangrijk. Ik kan wel gaan zagen in de bovenkant van de kast en daar een casefan plaatsen, maar moet ik dan gaten maken, of gelijk maar een heel vierkant eruit?

Beetje lang verhaal, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen
Pagina: 1