Advies gevraag bij aanschaf digitale camera

Pagina: 1
Acties:
  • 47 views sinds 30-01-2008

• Frankster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:11
Ik ben op zoek naar een digitale camera in een wat betere klasse dan de staandaard huis-tuin-en-keuken-range. De camera zal voornamelijk gebruikt worden om digitale foto's te maken in de aula van onze onderwijsinstellingen. Ik ben zelf wel enigszins thuis in de camera's, maar van alle goede toestellen weet ik vrij weinig (heb zelf een simpele A-60). Hieronder een paar punten waar de camera aan moet voldoen:

- minimaal 5 megapixels
- minimaal 5x optische zoom
- hot-shoe voor externe flitser
- erg gevoelig voor licht aangezien die aula 1 van de slechtst belichte objecten is die ik ken. Bovendien zou hij ook zonder flits op een afstand van ongeveer 20 meter moeten kunnen werken en niet al te veel iso-ruis geven
- prijs max 800 euro

Merk en dergelijk maken niet zo heel erg veel uit. Liefst zou ik natuurlijk een digitale spiegelreflex willen, maar dat is in deze prijsklasse waarschijnlijk niet haalbaar. Het belangrijkste is dus dat de camera heel goed met slechte belichting om kan gaan.

Wie zou mij hierin kunnen adviseren?

Een leven zonder feesten is als een verre reis zonder logement (Demokritos ca. 500 B.C.)
&Creative

Verwijderd

Cannon 300D + kitlens is nog maar € 875,- probeer het budget dus wat op te rekken.. anders heb je echt gelijk veel mindere kwaliteit

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
20 meter flits is volgensmij wel heel ver hoor!
Maargoed, kijk hier eens zou ik zeggen:

http://www.dpreview.com
http://www.steves-digicams.com
http://www.imaging-resource.com/

En waarschijnlijk is dit wel de handigste voor je:
http://www.imaging-resource.com/cgi-bin/m/pl.cgi?cajs

Staat genoeg leesvoer! :P
Succes :)

Verwijderd

De camera die aan al je eisen voldoet, is een Sony F717.

5 Megapixel
5x zoom van 38-190mm
Lichtsterk: F/2.0-F/2.4
Hot-shoe voor flitser (ik zet er binnenkort een Sunpak 383 op)
Handig: Laserpointer om scherp te stellen bij slecht licht.
Misschien handig: Nightframe en Nightshot (Frame en Foto mogelijkheid via infrarood)
Prijs: vanaf 570 euro

Je zou ook eens kunnen kijken naar de Minolta Dimage A1:

5 Megapixel
7x zoom: 28-200mm
Lichtsterk: F/2.8-F/3.2 (1 stop minder dan de F717)
Maar wel: Antishake stabilisatie (Daarmee verdien je weer 1 stop in sluitertijden)
Hot-shoe voor generieke flitsers zoals de SP383, en voor Minolta dedicated flitsers
Prijs: Vanaf 630 euro ongeveer

De F717 is de meest lichtsterke camera tot nu toe, naast de F828 (maar die laatste heeft véél te veel ruis.) De Dimage A1 kan zijn stop minder lichtsterkte echter opvangen met zijn antishake, waardoor je dus 1 stop langere sluitertijden kunt gebruiken zonder bewogen foto's.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2004 12:02 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 augustus 2004 @ 11:57:
De F717 is de meest lichtsterke camera tot nu toe, naast de F828 (maar die laatste heeft véél te veel ruis.) De Dimage A1 kan zijn stop minder lichtsterkte echter opvangen met zijn antishake, waardoor je dus 1 stop langere sluitertijden kunt gebruiken zonder bewogen foto's.
De F717 heeft inderdaad een lichtsterke lens. Tot zover ga ik met je mee. Maar de lichtsterkte van een lens is in feite de maximale diafragma-opening (bij de F717 f/2-f/2.4; afhankelijk van de brandpuntsafstand). Bij de maximale diafragmaopening valt er dus veel licht in de lens, hetgeen een kortere sluitertijd oplevert waardoor je ook vrij donkere onderwerpen nog uit de hand kan fotograferen. Het nadeel van deze instelling is echter de kleine scherptediepte. Zeker als je interieurs gaat fotograferen is dat een enorm nadeel: je wil immers het hele interieur scherp krijgen en niet alleen het schilderij/kunstwerk aan de overkant van de ruimte! Om de boel goed scherp te krijgen zul je toch het diafragma weer wat moeten knijpen (bv. tot f/11) waardoor je in een instellingsgebied komt dat elke camera heeft. Je hebt dan dus helemaal niks aan die lichtsterke lens; je had hetzelfde plaatje net zo goed kunnen schieten met een camera die misschien maar de helft kost van een F717!

Je hebt uiteraard wel een statief nodig omdat je op f/11 nevernooit uit de losse hand een interieur geschoten krijgt zonder bewegingsonscherpte (of er moet geen dak op de ruimte zitten...)

Mijns inziens zou je dus niet moeten gaan zoeken naar een camera met een overdreven lichtsterke lens, omdat de kleinere DOF die zo'n groot diafragma met zich meebrengt zeer ongewenst is in deze toepassing. Je kan veel beter zoeken naar een camera met een ruisarme sensor (zeer belangrijk bij langere belichtingstijden) en daarin blinken de dslr's met hun grote sensoroppervlakken in uit.

Mijn advies: kijk of je het budget ietsje kan oprekken en neem een 300D met kitlens (prima bereik, eventueel zul je een groothoeklens erbij willen, maar daar kom je vanzelf achter) en een statief. Zit er geen rek in het budget? Neem dan een van de betere compactcamera's (de F717 ís een goede camera; ik raad het echt niet af om hem te nemen!) maar laat je niet verleiden door de megapixelgekte: hoe minder MP, hoe minder ruis. Tot 5Mpix gaat meestal goed in compactcamera's maar daarboven wordt het ruisniveau (zeker voor deze toepassing) onaangenaam hoog.

Verwijderd

Klopt. Hierover had ik even niet nagedacht. De F717 gaat "maar" tot F/8.0, maar de scherptediepte van deze camera is heel anders dan die van een DSLR en zelfs anders dan die van andere compactcamera's. De "mythe" die zegt dat compacts geen kleine scherptediepte kunnen hebben, gaat voor de F717 niet op; die heeft op F/2.0, en een beetje zoom, een vreselijk kleine scherptediepte. Met F/8 heeft hij echter een grote scherptediepte, en dat zal zeker voldoen voor een aularuimte. (Sterker nog, ik heb er al vaker grote lokalen op school mee gefotografeerd.)
Mijn advies: kijk of je het budget ietsje kan oprekken en neem een 300D met kitlens (prima bereik, eventueel zul je een groothoeklens erbij willen, maar daar kom je vanzelf achter) en een statief.
Dit zou natuurlijk de überoptie zijn. Dan kun je achteraf nog lenzen erbijkopen mocht dat nodig zijn, en de sensor is inderdaad erg ruisvrij.
Zit er geen rek in het budget? Neem dan een van de betere compactcamera's (de F717 ís een goede camera; ik raad het echt niet af om hem te nemen!) maar laat je niet verleiden door de megapixelgekte: hoe minder MP, hoe minder ruis. Tot 5Mpix gaat meestal goed in compactcamera's maar daarboven wordt het ruisniveau (zeker voor deze toepassing) onaangenaam hoog.
De 3 beste camera's betreffende ruis zijn de F717, de Dimage A1 en de oudere Canon G3. Maar die laaste heeft "maar" 4 MPix, en een 4x zoom van 35 tot 140mm.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 augustus 2004 @ 12:40:
[...]

Klopt. Hierover had ik even niet nagedacht. De F717 gaat "maar" tot F/8.0, maar de scherptediepte van deze camera is heel anders dan die van een DSLR en zelfs anders dan die van andere compactcamera's. De "mythe" die zegt dat compacts geen kleine scherptediepte kunnen hebben, gaat voor de F717 niet op; die heeft op F/2.0, en een beetje zoom, een vreselijk kleine scherptediepte. Met F/8 heeft hij echter een grote scherptediepte, en dat zal zeker voldoen voor een aularuimte. (Sterker nog, ik heb er al vaker grote lokalen op school mee gefotografeerd.)
Inderdaad, indirect side-effect van de kleinere sensors (kleiner dan dSLR, kleiner dan 35mm) is dat de scherptediepte veel groter is. Een compact camera is daarom voor werk waar een grote scherptediepte vereist is een prima hulpmiddel. De F717 zou dan ook een prima keus zijn in deze situatie.

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Verwijderd schreef op 08 augustus 2004 @ 11:57:
De Dimage A1 kan zijn stop minder lichtsterkte echter opvangen met zijn antishake, waardoor je dus 1 stop langere sluitertijden kunt gebruiken zonder bewogen foto's.
3 stops zijn het eigenlijk (met beetje oefening). Zie: http://www.pbase.com/merriwolf/antishake_effectiveness_test
Ik krijg zelf soms 1/2s scherp maar vaak niet meer dan 1/3s maar met wat oefening moet ik dat wel op kunnen rekken denk ik ;)

Die anti-shake is met name voor het fotograveren binnen zeer handig. En dat scheelt meer dan de F-stop die de F717 in het voordeel heeft. Hoewel als je veel bewegende mensen fotograveerd, dan heb je niet zoveel meer aan de anti-shake omdat het onderwerp teveel beweegt. Kortom, je foto is wel scherp maar het onderwerp juist niet. (En dat is juist wat scherp moet op een onderwijsinstelling :+)
De A1 heeft wel een 28-200mm lens wat het geschikt maakt om dichtbij veel mensen erop te zetten of vanaf een afstand goed in te kunnen zoomen.

Het is eigenlijk kiezen of delen, of je gaat voor een 300D + kitlens (spiegelreflex) die weer veel beter is in het donker maar je hebt een heel kort zoombereik in vergelijking met een F717 of A1... Maar een spiegelreflex valt waarschijnlijk toch wel buiten je budget want camera (A1) + extra accu + tas + storage kost al snel 900,- of meer! Tenminste, bij mij :P (Hoewel je met een goedkopere tas toekunt en de camera die al 50,- goedkoper is).

Ik zou wel een UV filter kopen om altijd op je lens te hebben. Dat scheelt beschadigingen, zeker met kinderen (lees: vette vingers op de lens).

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Verwijderd

Oxigun schreef op 08 augustus 2004 @ 14:06:
3 stops zijn het eigenlijk (met beetje oefening). Zie: http://www.pbase.com/merriwolf/antishake_effectiveness_test
Ik krijg zelf soms 1/2s scherp maar vaak niet meer dan 1/3s maar met wat oefening moet ik dat wel op kunnen rekken denk ik ;)
Als je 3 stops consistent zou kunnen winnen, dan zou het Antishake systeem van de A1 bij de allerbeste image stabilizers horen die te krijgen zijn. Met de meesten kun je 1 stop winnen, met de goede 2. 3 is heel erg uitzonderlijk. (Ik kan nu, na wat oefenen, wel 1 stop uit de hand "winnen" tegenover 2 maanden geleden. Het is best mogelijk dat de Antishake 2 stops oplevert + 1 stop eigen oefening.)

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Kijk maar naar de test.. en dit forum dan blijkt het wel te kloppen...

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Dit topic gaat nu al offtopic ten opzichte van wat de topicstarter wil, maar sowieso hoort deze vraag 'welke digicam?' niet thuis in Fotografie: de topicstarter zal echt zelf moeten kiezen. Zie daarvoor ook Fotografie Policy :
De veelvoorkomende vraag "Hoi ik heb xxx euro, welke camera moet ik kopen/zoek maar wat voor me uit?" is nog steeds niet toegestaan, aangezien GoT en daarmee het Fotografie forum geen plek voor verkopers op locatie is. Gebruik bekende sites zoals DCResource en DPReview om een idee te krijgen over de kwaliteit van camera's in een bepaalde prijsklasse. Uiteindelijk moet je dus zelf een keus maken.

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.