geheugen keuze

Pagina: 1
Acties:

• Madcat
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
hallo,

ik ben van plan om een systeem samen te stellen die er denk ik als volgt uit gaat zien:
MSI K8N NEO-PLATINUM
AMD Athlon 64 CH 3000+ OEM (Socket 754, 2.00Ghz, 512Kb)
Zalman CNPS7000A-Cu (S 462 / 478 / 754)
Antec 1080AMG Performance Plus 430Watt

alleen over het geheugen ben ik het nog niet helemaal uit, van de een hoor ik weer dat je geheugen moet nemen dat getest is voor je moederboard en van de andere hoor ik weer dat het totaal onzin is omdat het toch allemaal van dezelfde band af komt dat in taywan is.

maargoed het is natuurlijk heel makkelijk om te zeggen:
"gewoon Corsair of GeIL nemen omdat dat gewoon goed is" en dat is het ook wel dat geloof ik best, maar kan iemand me nu precies uitleggen waarom dat geheugen nu 2 keer zo duur is als gewoon geheugen. want ik geloof er namelijk niks van dat al het geheugen netjes wordt getest, en zo ja dan is het maar voor een paar seconden, even snel volpompen met data en dan weer een check doen en als het goed is dan is het goed gekeurd. en dat is natuurlijk niet iets wat echt nut heeft.

zelfs als ik naar kingston kijk, wat mij overkomt als verdomd goed geheugen, dan is het nog steeds 50% goedkoper.

kan iemand mij hier iets meer over vertellen?

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:45

Epsilon

OCZ EB geheugen :) no doubt

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Het voordeel van dat duurdere geheugen is dat het een lagere latencie heeft namelijk CAS 2 i.p.v. CAS 2.5 of 3. AMD hebben hier voordeel bij wat je vooral merkt bij overklocken en benchmarks. Correct me if i'm wrong :).

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:59

Piggen

Lekker bakkie

Leg dan ook even uit waarom :)

Dat dure geheugen van oa Corsair, GeIL, OCZ, Mushkin enz. is speciaal voor overclockers. Het loopt standaard iets sneller, vanwege snellere timings, en het is beter over te clocken. Maar daar betaal je ook dik voor.

Dat gewone Kingston geheugen is ook prima, maar niet bedoeld om te gaan overclocken.

Als je niet die-hard wilt gaan overclocken met je systeem is dat Kingston (Valueram, neem ik aan. Kingston heeft ook HyperX, wat wat weer wel is voor overclocken) goed zat.
alleen over het geheugen ben ik het nog niet helemaal uit, van de een hoor ik weer dat je geheugen moet nemen dat getest is voor je moederboard en van de andere hoor ik weer dat het totaal onzin is omdat het toch allemaal van dezelfde band af komt dat in taywan is.
Het is wel verstandig om geheugen te kopen dat in de compatibiliteitslijst van de mobofabrikant staat, maar vaak zijn er ook veel modules die ook prima werken zonder dat ze op die lijst staan.
Aan de andere kant kan het ook zijn dat een bepaald merk geheugen absoluut niet goed met een bepaald moederbord/chipset samen kan werken.

En het komt echt niet allemaal uit dezelfde fabriek, vandaar ook die compatibaliteitslijsten :)

[ Voor 37% gewijzigd door Piggen op 08-08-2004 02:38 ]

• Madcat
  • Niet online
ja dat klopt, en theoretish is het ook wel 50% sneller 2-2-2-5 ipv 3-3-3, en tijdens een memory benchmark zal het ook echt wel beter presteren.

maar ik geloof er niks van dat je tijdens het spelen van een spelletje er nu zo super veel van merkt omdat er zo veel andere factoren zijn die de snelheid drastisch kunnen verminderen. ik denk eerder dat de hardeschijf de beperkende factor is, want als daar wat vandaan moet worden gehaald ben je weer een hele tijd verder.

maar waar het mij om gaat is dat ik een goed stabiel systeem krijg, en de vraag is het, het extra geld waard, want dat geld kan ik natuurlijk ook in iets anders steken waardoor het systeem weer beter loopt.

• Piggen

Piggen

Lekker bakkie

Als je budget niet zo vreselijk ruim is, zou ik gewoon "standaard" geheugen halen. De prestatiewinst bij games is de meerprijs niet waard.

• Madcat
  • Niet online
ik zat er ook aan te denken om er 2 keer kingston 512 in te doen dat is 100 euro, ipv 80 van het el cheapo spul. die 40 euro is het denk ik wel waard.

maar ik zou wel eens willen weten waarom dat spul 350 euro is voor 2 bij elkaar horende reepjes, voor die-hard servers lijkt het me ook een beetje onzin namelijk.
alleen om over te clocken zou het nuttig kunnen zijn, maar ik vraag me toch echt af of je het merkt... dan zou ik toch veel liever ipv 3200 naar 4200 gaan ofzo.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

van de een hoor ik weer dat je geheugen moet nemen dat getest is voor je moederboard en van de andere hoor ik weer dat het totaal onzin is omdat het toch allemaal van dezelfde band af komt dat in taywan is.
Dat had te maken met "te snelle geheugenlatjes". Normaal gezien zou er geen PC3200 (200MHz + DDR-effect = 400 effectief) bestaan, maar nForce2-chipset wou perse deze geheugenlatjes ondersteunen. De geheugenbakkers bakken PC3200 latjes zonder standaard, dus iedereen zijn smaak. Daarom houden mobo-fabrikanten bezig met geheugenlatjes testen. Ondertussen is er een standaard voor de PC3200 geheugenlatjes.

Er zijn ook kieskeurige mobo's/chipsets, deze lusten niet alle latjes...

[ Voor 7% gewijzigd door rapture op 08-08-2004 02:47 ]

• Piggen

Piggen

Lekker bakkie

een_madcat schreef op 08 augustus 2004 @ 02:45:
ik zat er ook aan te denken om er 2 keer kingston 512 in te doen dat is 100 euro, ipv 80 van het el cheapo spul. die 40 euro is het denk ik wel waard.

maar ik zou wel eens willen weten waarom dat spul 350 euro is voor 2 bij elkaar horende reepjes, voor die-hard servers lijkt het me ook een beetje onzin namelijk.
alleen om over te clocken zou het nuttig kunnen zijn, maar ik vraag me toch echt af of je het merkt... dan zou ik toch veel liever ipv 3200 naar 4200 gaan ofzo.
Die 40 euro zou ik zeker extra uitgeven voor dat Kingston ja :)

Als je logisch nadenkt is het ook belachelijk, want voor zover ik weet wegen de extra prestaties niet op tegen de meerprijs. Maar wij tweakers vinden het nou eenmaal leuk om lekker met allerlei instellingen te spelen om zo het maximale uit ons systeem te halen, daar willen sommigen best meer voor betalen.

• Nyana
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-02 14:20

Nyana

Who?!

Ik heb Mushkin pc3200 cas 2-2-2, 2 x 256 mb maar das ondanks zijn lage cas toch niet genoeg. :| En OC'en valt ook tegen maar dat hoet niet perse daaraan te liggen. (ook niet aan koeling)

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Ik zou gewoon EB's in dat systeem gooien. Is wereld spul. OCZ heeft de cas latency zo geoptimaliseerd dat cas 3.0 ook erg goed werkt.

Je haalt enorme snelheden met weinig prik

zoals : 292 @ 3.0-2-2-5-10-16-1T @ 3.2V;)

Owjah, wacht ff met die plank tot de dfi uitkomt. De meeste ervaringen met die MSI zijn niet zo positief ;)

[ Voor 3% gewijzigd door YoupY op 08-08-2004 03:39 ]

• Madcat
  • Niet online
YoupY schreef op 08 augustus 2004 @ 03:37:
Owjah, wacht ff met die plank tot de dfi uitkomt. De meeste ervaringen met die MSI zijn niet zo positief ;)
Is dat zo?
wat is er mis met het board dan?

het enige wat ik heb gelezen is dat er een bug in de bios zit waardoor de sensoren van de temparatuur niet goed worden uitgelezen.
en dat de geluidschip die erin zit een beetje jammer kan zijn, maar die ga ik denk ik toch niet gebruiken.

of heb ik iets gemist?
Pagina: 1