CPU wordt bij 100% load 82 graden, heatsink schoonmaken?

Pagina: 1
Acties:
  • 215 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-08 20:45
Ik zit nogsteeds met een AMD 850 opgescheept, en oude AMD's zijn zoiezo niet de koelste beestjes maar nu werdt het me toch even te gek met 82 graden.

Maar toen had ik het dus met iemand erover en die zei dat het misschien beste is om de heatsink er af te halen, schoon te maken, en dan nieuwe koelpasta erop en dan weer vastzetten.

Nu heb ik zelf nog nooit moederbord+cpu geinstalleerd. Dus ik begeef mij op nieuw terrein. Ik ben verder wel handig met computers en heb alle andere dingen mogelijk wel zelf een keer ingebouwd (geheugen, harde schijf, dvdbrander, videokaart etc)

Ik vroeg mij af of er veel risico's aan verbonden zitten en of het erg lastig is.

Zover ik begrijp zit het zo opgestapelt:

Moederbord met socket > cpu in socket vastgeklemt > heatsink daarop> fan daarop

Ik kan dus de heatsink + fan als 1 geheel losschroeven?

En dan de onderkant daarvan schoonmaken? en waarmee?

En ik las dat er een risico is om je core te vernielen. Heeft de amd heatsink ook een zogenaamde 'spacer' die ervoor zorgt dat je de core niet kan crushen?

Raden jullie mij aan dit te proberen? ik moet zeggen dat alles nog wel stabiel draait. Maar aangezien de temperaturen steeds hoger worden leek me dit misschien wel een goedkope oplossing. De cpu moet misschien nog wel een half jaartje mee.

Er werd mij trouwens ook aangeraden om de koelerfan te olie-en? weet iemand daar meer van?

Verwijderd

op de amd site staat een duidelijke handleiding+filmpje hoe het moet

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
koelerfan olien heb ik nog nooit van gehoord, maar ontdoen van stof is geen slecht idee.

Verwijderd

hier de link van de informatie pagina van amd http://www.amd.com/us-en/...es/0,,30_182_9342,00.html

Verwijderd

Hehe.... 82 graden... das wel erg heet :P

Als je een standaard cooler hebt (dus niet een aparte heatsink + fan) kun je gewoon het geheel eraf halen ja.
Schoonmaken gaat het best met producten met >90% pure alcohol. Pas op dat je niet iets neemt op oliebasis.... !! Meestal gaat oude koelpasta er gewoon wel af met een doek die geen vezels achterlaat.
In principe is een heatsink plaatsen niet erg gevaarlijk. Ik heb wel eens verhalen gehoord dat iemand zijn core ermee vermorzelde, maar dat was dan vaak door eigen onhandigheid en niet door de bevestigin van de heatsink zelf.

Drupje artic silver 5 doet wonderen als koelpasta (gewoon de beste)

Meteen even de fan schoonmaken, als ie er toch af is.
Olieën heeft alleen zin als ie niet lekker meer loopt (nadat ie schoon gemaakt is)

Stickertje eraf halen, dopje eraf, chipplaatje optillen en een drupje olie, thats all.
(well stickertje weer terugplaatsen ivm met eventueel lekken... je wil geen olie in je kast)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2004 00:33 ]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 augustus 2004 @ 00:31:
<CUT>

Stickertje eraf halen, dopje eraf, chipplaatje optillen en een drupje olie, thats all.
(well stickertje weer terugplaatsen ivm met eventueel lekken... je wil geen olie in je kast)
die stikkertjes plakken nooit meer bij mij, stukkie ducktape brengt ook uitkomst :)

404 Signature not found

• Hertog_Martin
Bedankt voor de informatie.

Ga het denk ik wel proberen, leer ik er ook meteen wat van :P

Eerst maar ff op zoek naar goed schoonmaakspul en koelpasta

Verwijderd

Schoonmaakspul: Opticien voor een brilledoekje, Kruidvat voor alcohol en betere PC-boer voor ArticSilver 5 of ArticSilver Ceramique.

• walstroom
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-10-2025
Ik had ook problemen met de hitte, deze dagen. USB deed het af en toe niet meer, strepen in beeld, programma's die niet meer wilde installeren etc. De hele tijd op het verkeerde paard gewed omdat de Windows installer niet meer wekte. Zal wel opnieuw installeren van Windows XP worden, dacht ik. Maar door de strepen in beeld vermoedde ik een warmte probleem op m'n videokaart. Eruit gesloopt, en ja hoor ! Een grote klont stof onder de fan. Met een borstel alles goed schoongemaakt en daarna de fan van de chipset eraf gehaald. Idem een grote vieze klooder stof eronder aangetroffen. Meteen maar de CPU fan gesloopt en schoongemaakt (was redelijk schoon) en de voedingsfan. De laatste was ook schoon. Alles weer gemonteerd en jawel hoor, USB deed het weer, ik kon weer nieuwe progs installen en minder lawaai. Als het niet zo heet was geweest buiten (en dus ook binnen) was de boel wellicht over een maand in elkaar gestort. Dus weer een leermoment: laat de boel niet verstoffen en versloffen !

AMD Phenom 3,6Ghz, MSI K9A2, 4 x Corsair CM2X2048-8500C5, 1TB Hitachi Raid 0, 160GB Hitachi Raid 1, 1.5 TB WD data, Geforce 9600GT 1 GB, Xilence 550W.

Verwijderd

spuitbusje lucht werkt ook prima... hoef je niks te verwijderen... ff spuiten en schoon..

bijvoorbeeld : http://www.paradigit.nl/pdf/10006864v.html

suc6

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Laat voor dat je deze operatie gaat starten de PC eerst even goed warm draaien. Bijv. even een spel spelen. Op die manier wordt de koelpasta wat tussen de cpu en heatsink zit wat zachter en laat het makkelijker los. Als je het doet als de pc compleet koud is blijft de cpu nog wel es vast zitten en gaat het losmaken van de koeler heel moeilijk (of je trekt de cpu mee :X).

Als ik je verder een tip mag geven kun je beter gewoon even een nieuwe koeler kopen voor een tientje oid. Hoef je alleen de cpu een beetje schoon te maken met een zakdoekje en dan gewoon de nieuwe koeler erop. Die oude zal zo langzamerhand wel af zijn... (gaat ie ratelen/langzamer draaien enzo).

• Hertog_Martin
Verwijderd schreef op 08 augustus 2004 @ 01:05:
spuitbusje lucht werkt ook prima... hoef je niks te verwijderen... ff spuiten en schoon..

suc6
lol, ik zette eerder altijd de stofzuiger erop, maar dat ging niet echt snel..

Toen stofzuiger omgedraait zodat ie keihard lucht erin blaaste.. stof vloog er ineens aan alle kanten uit :P alleen nadeel dat alles door je kamer waait :+

Nieuwe koeler is natuurlijk ook een idee, want deze maakt meer herrie dan een straaljager, hoewel ik er zo gewend aan ben geraakt dat ik zonder niet kan slapen omdat het dan zo ongelofelijk stil is dat je elk klein geluidje hoort, wat heel irritant is.

Is raar, ik weet het maar ben er nou eenmaal aan gewend geraakt.. net zoals vrouwen eerst niet naast een snurkende man kunnen slapen en later juist niet kunnen slapen als ie een keer niet snurkt :P

Ik laat de pc dan eigenlijk ook voor janlul aan snachts. (ook omdat als ik 'm uitzet hij de volgende dag amper aan wil omdat ie dan raar motorzaag geluid gaat maken)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 augustus 2004 @ 01:05:

suc6
Mycom: http://silverapp1.mycom.n...uctID=12896&productType=1

Of bij de electroboer.
Pagina: 1