XP krijgt geen IP meer

Pagina: 1
Acties:

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-05 06:47

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Een probleem wat wel vaker rondgekomen is op GoT maar mijn situatie lijkt toch weer anders te zijn.

Ik heb hier al tijden een netwerkje draaien. Al tijden gaat dat goed. Alleen sinds een paar dagen vertikt 1 pc (met XP Pro) het om een IP te krijgen. Hij 'krijgt' het o-zo-fijne 169.x.x.x-adresje :|

Even wat over de structuur van m'n netwerk:

Aan m'n @home-verbinding heb ik een Asus WL-500g router hangen.
Vanaf deze router gaan 2 draadloze verbindingen naar laptops maar dat zal in dit geval niet boeien.
Verder gaat vanaf deze router ook een kabel naar Hub1 (10Mbit edimax). Vanaf Hub1 gaat een kabel naar Hub2. Aan hub 2 hangen 2 pc's. De ene pc is de pc die momenteel dus géén IP krijgt. De andere pc krijgt wel gewoon een ip.

Waar ligt het allemaal níet aan:
1) Netwerkkaart (ik heb 2 verschillende (ook qua merk) netwerkkaarten geprobeerd in verschillende sloten)
2) De bekabeling (ik heb kabels gewisseld)
3) De hubjes of de router

Als ik handmatig een IP opgeef wat in de range van mijn netwerk, dan kan ik m'n router gewoon pingen en de ping is goed (2 ms bijvoorbeeld)

Het probleem lijkt echt volledig bij de pc te liggen.

Heeft iemand enig idee waar dit door kan komen en nog liever: hoe ik het kan oplossen?

Tja, makkelijkst is natuurlijk gewoon even een leuke format erover gooien en vervolgens XP opnieuw installeren en dan verder zien. Alleen is dat voor mij wel het laatste wat ik wil proberen. Ik ben namelijk met zeer veel moeite gegevens terug te krijgen van een defecte harde schijf (niet in de probleem machine). De backup van die gegevens (voor zover ik ze kan recoveren) heb ik tot dusver (ik ben nog niet klaar) over het netwerk gedaan. Dat recoveren is een langzaam proces en je zal begrijpen dat ik er geen trek in heb om overnieuw te beginnen.

• Virtugon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-09-2025
Mischien staat de DHCP client service uit.
Probeer het volgende:

Start -> Run -> services.msc
Kijk nu of de "DHCP client" service is gestart, en probeer het eens te herstarten.

"A loaf that attempts to twist it's own fate is not a loaf at all, but is, in fact, a pretzel."

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:54
[quote]WFvN schreef op 07 augustus 2004 @ 23:50:
Een probleem wat wel vaker rondgekomen is op GoT maar mijn situatie lijkt toch weer anders te zijn.

quote]

Ik heb precies het zelfde probleem. Bij mij was dat de scope was volgelopen met IP adressen (Vigor 2200E) Router restart... na een tijdje weer het zelfde probleem!
Allemaal mac adressen met 00-00-00-00-00 en dan precies 2 minuten.

Ik heb de pc maar een fixed ip gegeven. Ik zoek het later wel uit.

[ Voor 8% gewijzigd door utbone op 08-08-2004 00:49 ]

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Verwijderd

Open de command prompt (DOS) start -> uitvoeren -> CMD

voer hier in, ipconfig /release daar mag *Con* achter

wacht even en doe daarna ipconfig /renew

nu zou de netwerkkaart indien de dns functie op de router goed werkt en de netwerkkaart goed is een ip moeten krijgen.

succes :Y)

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
WinSockXPFix al eens geprobeerd? :)

• Virtugon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-09-2025
nu zou de netwerkkaart indien de dns functie op de router goed werkt en de netwerkkaart goed is een ip moeten krijgen.
Wat heeft de DNS functie te maken met de DHCP service van de router?

"A loaf that attempts to twist it's own fate is not a loaf at all, but is, in fact, a pretzel."

Verwijderd

ja ik bedoelde dhcp.... sorry man :)

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Virtugon schreef op 08 augustus 2004 @ 00:41:
Mischien staat de DHCP client service uit.
Probeer het volgende:

Start -> Run -> services.msc
Kijk nu of de "DHCP client" service is gestart, en probeer het eens te herstarten.
Nope, DHCP client draaide. Ik heb hem uitgeschakeld en opnieuw ingeschakeld, ook pc opnieuw opgestart maar geen effect.
Verwijderd schreef op 08 augustus 2004 @ 00:48:
Open de command prompt (DOS) start -> uitvoeren -> CMD

voer hier in, ipconfig /release daar mag *Con* achter

wacht even en doe daarna ipconfig /renew

Nope, ook daar heeft hij geen trek in. Opmerkelijk is trouwens de opmerking die hij weergeeft na een 'renew':
Er is een fout opgetreden bij het vernieuwen van deze interface: Lan-verbinding 6 (Er is geprobeerd een bewerking uit te voeren op iets anders dan een socket
utbone schreef op 08 augustus 2004 @ 00:46:
Ik heb precies het zelfde probleem. Bij mij was dat de scope was volgelopen met IP adressen (Vigor 2200E) Router restart... na een tijdje weer het zelfde probleem!
Allemaal mac adressen met 00-00-00-00-00 en dan precies 2 minuten.

Ik heb de pc maar een fixed ip gegeven. Ik zoek het later wel uit.
Router gerestart maar helaas geen effect. Bovendien hebben de andere 3 pc's in het netwerk dus geen problemen.
Bij het instellen van een statisch IP, kan ik de router wel pingen maar inloggen op de router kan weer niet wat dus wel met de andere pc's kan. Ook internetten (ook als ik de router handmatig opgeef als DNS-server en als Gateway) gaat niet op die bak.
Ga ik nu proberen.

Verwijderd

Controleer ook even of de DHCP service wel aan de juiste netwerkkaart hangt (bindings). Bij mij is de binding wel eens 'spontaan' veranderd na een reboot.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
De tip van S_Gertsen worked like a charm; Thanx. Alles is weer in orde :) Foutje in de registry dus.

Probleem opgelost.

[ Voor 3% gewijzigd door WFvN op 08-08-2004 11:55 ]

Pagina: 1