Het opzetten van DNS server onder linux

Pagina: 1
Acties:
  • 1.519 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• tormentor1985
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:45
Ik heb de volgende vraag. Ik zou graag een domein naam willen huren die doorlinkt naar de web-ftp-sql etc. server die bij mij thuis draait. (fedora core 1 linux based). Nu snap ik alleen een paar dingen nog niet helemaal.

Wat ik dus eerst wilde doen is een forwarding server gebruiken. Deze DNS server draait dus ergens anders (niet bij mij thuis) en linkt gewoon bij verzoek op www.iets.nl door naar het ip adres xxx.xxx.xxx.xxx.
Dit leek mij opzich de beste oplossing aangezien ik "nog" geen grote plannen heb.

Nu zag ik vervolgens op http://123-web-host.nl/nldomein.html dat ik bij registratie aan moet klikken dat ik ZELF een dns server draai. Vervolgens ging ik opzoek naar informatie over wat je daarvoor dan moet doen. Vervolgens kwam ik op deze websites uit.

http://www.webmasterworld.com/forum25/1465.htm
http://www.aboutdebian.com/dns.htm

In deze site wordt volgens mij uigelegd hoe je jezelf op de een of andere manier LID kan maken van een DNS server. En vervolgens op die manier je eigen domein naam.

Wat ik me nu dus afvraag.

1. is dit betaalbaar
2. hoe kan je zoiets als dit doen, en is het goed te doen via een dns server onder linux.

Het zou bv. heel handig zijn als ik www.iets.nl kan uitbreiden met www.pietje.iets.nl en www.klaasje.iets.nl maar als ik ineens een ingeving krijg, "ik wil er i.p.v. www.iets.nl www.raar.nl bij", dat dat dan ook gewoon kan zonder extra kosten.

Het lijkt me allenmaal iets extreem, en het is misschien maby een beetje moeilijk te begrijpen, ik dacht ik registreer m'n naam en laat hem forwarden, maar toen las ik ineens dat ik een dns server moest hebben en snap er nu niet veel meer van 8)7

Ik ben er morgenochtend pas weer, ik ga nu slapen. Ik hoop dat er dan al enige reacties zijn. I.i.g. bedankt _/-\o_

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:29
Ik wilde precies hetzelfde...
Ik heb toen bij http://www.dootall.nl (geen spam ofzo)
Daar kon ik alles zelf instellen aan DNS gebeuren.
Ik draai dus nu thuis ook een dns server (BIND)
en in combinatie met apache vhosts werkt dat allemaal leuk met
webmail.pietje.nl en phpmyadmin.pietje.nl :D
en dat voor 15,- per jaar.

Verwijderd

Volgens mij is het zo dat je iets.nl kan registreren en dan kan je zelf www. als een subdomein er aan kan hangen. Dan heb je dus www.iets.nl. Als je dan henk.iets.nl wil hebben kan je die gewoon zelf doen net zoals www.iets.nl.
www.henk.iets.nl is dus dan weer een subdomein van henk.iets.nl

Als je dan raar.nl en bij wil hebben moet je die weer apart registreren en dit kost je gewoon net zoveel als iets.nl

Houd er wel rekening mee dat als je een domein wil aanvragen en dat zelf wil hosten je minimaal 2 verschillende IP's nodig hebt waar een DNS server op draaid

• tormentor1985
Daar zit natuurlijk wat in dat www. als subdomein, ik ga die andere site ff checken, en kom morgen terug voor eventuele feed-back

• tormentor1985
Verwijderd schreef op 07 augustus 2004 @ 22:15:
Houd er wel rekening mee dat als je een domein wil aanvragen en dat zelf wil hosten je minimaal 2 verschillende IP's nodig hebt waar een DNS server op draaid
Kan je me uitleggen waarvoor dit nodig is?

• Canis Lupus
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:51

Canis Lupus

Vosbot

Ik heb een domeinnaam bij www.transip.nl geregistreerd. (€7.50)
Vervolgens kan je van hun DNS servers gebruik maken. Werkt echt supermakkelijk: je vult het IP van je server thuis in en hoeft je verder nergens druk om te maken. Lijkt mij de makkelijkste oplossing...

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

• DanielB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-08-2025
Er is ook iets heel gemakkelijks genaamd PowerDNS, die onder de naam pdns in veel linux-distributies te verkrijgen is. Deze DNS-daemon heeft bovendien de mogelijkheid om zijn records in MySQL/PostGreSQL op te slaan, waardoor je gebruik kan maken van PowerAdmin, een interface bij PowerDNS. Deze ondersteund naast een aantal dingen van het normale BIND ook blijkbaar extra functies, maar die heb ik zelf (NOG) niet getest/gebruikt.

Ik kan je vertellen, met die web interface erbij is het echt het proberen waard!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:12
powerdns is idd super simpel je hoeft niks te weten van dns servers om het op te zetten en je dns records aan te maken echt een aanrader

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Verwijderd

Bind is naar mijn mening niet echt een aanrader, het werkt niet superhandig en het schijnt nogal vaak lekken te bevatten. Ik heb er een jaar mee gedraaid, maar achteraf had ik beter powerdns tussendoor kunnen testen :)

Verwijderd

tormentor1985 schreef op 07 augustus 2004 @ 23:15:
[...]

Kan je me uitleggen waarvoor dit nodig is?
Waarvoor dat is weet ik ook niet maar bij www.nic.nl staat een stukje over aanvragen van domein namen en in de technische documentatie staat het volgende:
Voor elk domein dient er een primary nameserver te zijn en tenminste één secondary nameserver. De voor opname in de NL zone file opgegeven nameservers dienen bij voorkeur op verschillende (sub)netten te zitten.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:07

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NT

Tijd voor een nieuwe sig..

• tormentor1985
Verwijderd schreef op 08 augustus 2004 @ 00:15:
[...]

Waarvoor dat is weet ik ook niet maar bij www.nic.nl staat een stukje over aanvragen van domein namen en in de technische documentatie staat het volgende:

[...]
kan ik als secondaire dns server de primary dns server van me provider opgeven?? das die van demon.

• raswic
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-05 08:43

raswic

It is I

Hier heb je hier vast wat aan:

http://ldp.nllgg.nl/HOWTO/DNS-HOWTO.html

Hier worden alle begrippen van DNS uitgelegd, er wordt wel gebruik gemaakt van BIND maar het principe blijft hetzelfde.

Nog een mirror ;)
http://www.zutnet.org/ldp/HOWTO/DNS-HOWTO.html

• tormentor1985
Ik denk dat ik ga kiezen tussen powerdns en dootall. Kan je met powerdns ook oneindig veel subdomains aanmaken?

<edit>

Kan je bij powerdns wel een domain registeren, of is dit gewoon voor het beheren van bv. je dns bij dootall :)

</edit>

[ Voor 38% gewijzigd door tormentor1985 op 08-08-2004 10:20 ]

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:12
powerdns is je eigen dns server dus je kunt zoveel sub domains neer knallen als je zelf wilt dat ik weet
als sec. dns server kan je ook gewoon je zelfde server op geven dacht ik dan is het alleen zo dat dns server down ook gelijk site down betekend

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• tormentor1985
Ok dus als ik het goed begrijp, moet ik powerdns downloaden en installeren als dns-server en bv. een account nemen bij dootall

• DanielB
tormentor1985 schreef op 09 augustus 2004 @ 11:46:
Ok dus als ik het goed begrijp, moet ik powerdns downloaden en installeren als dns-server en bv. een account nemen bij dootall
Die zou je dan als secondary kunnen gebruiken :)

• T-h-i-j-s
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-04 13:18

T-h-i-j-s

koffie? ja lekker :)

DNS is niet iets dat je 'even' snel zelf opzet. Zoals al eerder gezegd is, moet je minimaal twee DNS-servers draaien en moeten die servers ook behoorlijk stabiel zijn (goeie uptime, vast IP). Ik zie eerlijk gezegd geen aanleiding om dit perse zelf te willen doen; bij de meeste providers kost het niet heel veel meer om het te laten doen en de meesten bieden voldoende configuratie-opties via een webinterface, zodat je wel de vrijheid hebt om zelf je domein (zone) te beheren.

Wees verstandig en ga dit dus niet zelf doen. DNS (master) draaien voor je eigen domein is niet iets om mee te spelen.

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Waarom mag je daar niet mee spelen? Je moet het toch ergens leren?

Maar inderdaad, TS, als je geen twee machines (of vriendjes met deze machines) op vaste ip adressen hebt kan je wellicht beter de DNS servers van je registrar gebruiken. Hierboven is al een registrar genoemd die dat heeft, en joker.com heeft ook gratis DNS server gebruik. Natuurlijk kan je daar ook alles instellen van subdomeinen tot hosts en reverse lookups. (Hoop ik dan. Ik weet dit niet zeker, want ik gebruik mijn eigen servers :) )

[ Voor 78% gewijzigd door Sendy op 09-08-2004 17:39 ]

• T-h-i-j-s
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-04 13:18

T-h-i-j-s

koffie? ja lekker :)

Tuurlijk moet je het ergens leren, maar niet op deze manier in een 'live' situatie. Het is geen enkel probleem om zelf eens een DNS-server te installeren 'alsof' het een master DNS-server is. Kun je vrolijk mee spelen en mee testen. Het daadwerkelijk inzetten NS is echter een stap verder. Als je daar fouten mee maakt, levert dat mogelijk een hoop ellende op.
Als je enige ervaring hebt met het opzetten van DNS-servers en je hebt de beschikking over twee servers die 'well-connected' zijn, kun je eens gaan overwegen om zelf je eigen DNS te voorzien. Maar er aan beginnen als je *en* geen ervaring hebt met DNS-beheer *en* geen goeie voorzieningen hebt, lijkt me uiterst ongelukkig.

• DanielB
Het testen van DNS kan je beter in eigen netwerk doen en zorgen dat de computers ook jouw DNS-server gebruiken.

En inderdaad, veel ISPs bieden zelf een "DNS Controller" op hun eigen servers aan... Dan heb je wel meer zekerheid als het gaat om de uptime van je DNS.

• Sendy
  • Niet online
Thijs_w >
Jij denkt dat er iets kapot kan gaan ergens als ik met mijn DNS loop te klooten? Ik begrijp niet wat er "ongelukkig" aan is.

-- edit
Maar laten we niet weer beginnen. We hebben weleens van dit soort discussies gehad op het flat forum ;) Ik ben blijkbaar meer van het experimentele soort.

[ Voor 42% gewijzigd door Sendy op 09-08-2004 18:29 ]

• tormentor1985
Ik heb op school wel eens een dns server op gezet, doe mederwerker ICT en ga volgend jaar Beheer ICT doen, en idd. ik zou het wel eens willen leren :P. Tis geen probleem om op 2 ip adressen twee servers te laten draaien. Hier thuis kan ik er 1 laten draaien en bij een collega van mij ook.

Er staat al in me post, ik ben "nog" niet van plan om het groots aan te gaan pakken , maar het is in de toekomst de bedoeling om een server te co-locaten bij redbus met daarop wat web-hosting voor de lan-party's die ik wel eens organiseer. Hiervoor zou ik wel op kleine schaal eerst een door willen hebben hoe het draaien van dns presies in z'n werk gaat. Het leek me eigenlijk wel een goed idee zoals in de laatste post stond dit eerst een toe te passen binnen mijn thuisnetwerk, al is dit natuurlijk wel heel iets anders als dat je het grootschalig toe gaat passen (of zeg ik nu iets doms). Op school was het appeltje peertje, maar volgens mij wordt andere koek als je DNS server aangesproken kan worden via internet.

Ik ga het zowiezo eerst een jaartje uitproberen bij een DNS server die niet bij mij thuis draait, alhoewel ik nu dus bezig ben met een server te bouwen "alsof ie co-located hangt". Daar wil ik mee zeggen, knop in drukken en hij moet het doen, en vervolgens op afstand bestuurbaar zijn via SSL/webmin en ftp (eventueel nog andere pakketen waar ik "nog" geen ervaring mee heb)

Het enige wat ik dus wil, is ervaring op doen om dit later professioneel toe te gaan passen.

Iemand nog leuke ideen voor me :) ??

• Sendy
  • Niet online
Ik zou inderdaad eerst een DNS server thuis opzetten. Daarvoor heb je je collega niet nodig. Probeer dan je collega slave te maken en test dat goed.

Als je zeker weet dat je DNS goed antwoord (bij jouw thuis en bij je collega, via internet en local -- leer "dig" goed te gebruiken) dan stel je simpelweg bij je registrar je nameservers in en dan werkt het.

P.S. Er is niet zoiets als kleinschalig en grootschalige DNS. DNS is DNS is DNS. En computer op internet is in feite precies hetzelfde als een computer in een lokaal netwerk. Als het dus op je lokale netwerk goed draait (en je heb getest via internet, dat het zo ook goed draait), moet het goed gaan.

• tormentor1985
Ok dan hier me laatste vraag, kan iemand uitleggen hoe het presies werkt met PowerDNS. Hoe slaat dit programma z'n records op in de sql-database en zijn eventuele subdomains makkelijk toe te voegen?

• Sendy
  • Niet online
Ik weet niet hoe PowerDNS werkt, maar staat dat niet gewoon in de handleiding? Meestal gebruiken programmaas die een database gebruiken een library van die database. Bijvoorbeeld libmysql; daarin zitten functies die de database kunnen benaderen via een UNIX socket.

• tormentor1985
Iemand nog ervaring met PowerAdmin? of iets dat er op lijkt maar open-source is?

• Sendy
  • Niet online
Ik niet. Maar waarom zou je niet gewoon bind pakken? Het lijkt misschien een beetje ingewikkeld. Je kan ook (maar ook niet Free) djbdns proberen.

• tormentor1985
idd ik heb hier een leuk stukje tekst gevonden, en dat is tenminste duidelijke taal.

Bind / DNS Howto door ***** ********

In deze howto wordt uitgelegd hoe een DNS-server geinstalleerd kan worden. We gebruiken BIND als dns-server. Met een dns-server worden de hostnames vertaald naar ip-addressen en andersom. Tevens chached de dns-server die je installeerd de ip-addressen. Het zoeken naar pagina's moet hierdoor dus sneller gaan. Ook kan met een DNS-server problemen met andere unix/bsd in je interne netwerk oplossen.

Download de laatste versie van bind van http://www.isc.org/

Pak de Bind.tar.gz file uit met 'tar zxvf bind*.tar.gz'

./configure
make
make install

In het configuratie bestand kunnen eventuele aanpassingen gedaan worden.
/etc/named.conf ( config bestand, hier mijn voorbeeld )

/etc/named.conf:

// Config file for caching only name server

options {
directory "/var/named";
datasize 20M;
};

zone "." {
type hint;
file "root.hints";
};

zone "0.0.127.in-addr.arpa" {
type master;
file "pz/127.0.0";
};

zone "local.home" {
type master;
file "pz/local.home";
};

zone "0.168.192.in-addr.arpa" {
type master;
file "pz/192.168.0";
};

Het betstand verwijst naar /var/named. Dit is de directory waar de 'zones' van domein staan. Voor localhost is de zone 127.0.0 beschikbaar. Om ip-adressen naar namen te vertalen is 192.168.0 beschikbaar, voor namen naar adressen local.home. Het bestand roots.hints cached alle dns server van het internet (we gaan namelijk ook een cached dns server draaien) Zou je geen gebruik willen maken van een dns-server in je interne netwerk, maar de dns server puur als cached only willen gaan inzitten, dan moet de regels mbt 192.168.0 en local.home verwijderen. De howto beperkt zich dan alleen tot 'root.hints' en '127.0.0'.

ga in de directory /var/named staan en geef het volgende commando:

dig @e.root-servers.net . ns >root.hints

Met dit commando wordt een lijst van alle dns servers binnengehaald en zo weet de dns server waar die de addressen vandaan kan halen.

Nu moeten de zones worden aangemaakt. Zoals in dit voorbeeld dienen er op in de directory /var/named/pz de volgende bestanden aangemaakt te worden:

/var/named/pz/127.0.0 (met de volgende inhoud):

$TTL 1D
@ IN SOA netwerk.home. root.local.home. (
10 8H 2H 1W 1D )
;
NS server.local.home.
1 PTR localhost.

/var/named/pz/192.168.0:

$TTL 1D
@ IN SOA server hostmaster.local.home. (
199802151 8H 2H 1W 1D )
;
1 IN PTR server.local.home.
1 IN PTR www.local.home.
1 IN PTR mailserver.local.home.
2 IN PTR erhnam.local.home.
3 IN PTR zeus.local.home.
4 IN PTR caddy.local.home.
5 IN PTR marijn.local.home.
6 IN PTR bert.local.home.
7 IN PTR kleintje.local.home.
8 IN PTR apollo.local.home.
9 IN PTR 3comtest.local.home.
10 IN PTR jupiter.local.home.
@ IN NS server.local.home.

/var/named/pz/local.home:

$TTL 86400
@ IN SOA server root.local.home. (
200202151 8H 2H 1W 1D )
;
localhost IN A 127.0.0.1
server IN A 192.168.0.1
www IN A 192.168.0.1
mailserver IN A 192.168.0.1
erhnam IN A 192.168.0.2
zeus IN A 192.168.0.3
caddy IN A 192.168.0.4
marijn IN A 192.168.0.5
bert IN A 192.168.0.6
kleintje IN A 192.168.0.7
apollo IN A 192.168.0.8
3comtest IN A 192.168.0.9
jupiter IN A 192.168.0.10
@ IN NS server.local.home.

Aanpassen /etc/resolv.conf

De computer moet nu gebruik gaan maken van de DNS-server In /etc/resolv.conf zijn de instellingen te vinden waar de addressen worden opgeslagen van de DNS-servers waar gebruik van wordt gemaakt:

pico /etc/resolv.conf

hier moet iets van dit komen te staan:

search domeinnaam ( bv quicknet.nl )
nameserver 127.0.0.1
nameserver {ip-nummer-nameserver-van-de-internetprovider}

---------------------------------------

Nu moet het bestand nsswitch.conf worden aangepast:

Op deze manier wordt een ipnummer eerst gezocht op de eigen nameserver. Wordt het adres niet gevonden dan wordt het ipnummer gebruikt van de tweede nameserver bijvoorbeeld van de internetprovider. De eerste keer kan het opvragen van een adres langer duren maar de keer daarna zal het vele malen sneller gaan.

Aanpassen /etc/nsswitch.conf :

Dit is een groot bestand waar het systeem al zijn data vandaan trekt

pico /etc/nsswitch.conf

Dit bestand moet de volgende regel bevatten (er staan er meer in):

hosts: files dns

Tevens moet worden gekeken in het bestand /etc/host.conf of de volgende regel er in staat:

order hosts,bind

Zo niet voeg hem dan even toe

Starten van de nameserver

nameserver starten met:

Als alle configuratie klaar is/gecontroleer is, kan de nameserver gestart worden door het commando: /etc/rc.d/init.d/named start. Mocht deze al gestart zijn kan de nameserver herstart worden door /etc/rc.d/init.d/named restart. Kijk in /var/log/messages om te kijken of de nameserver opgestart is.

/etc/rc.d/init.d/named start
/etc/rc.d/init.d/named restart
/etc/rc.d/init.d/named stop

Controleer of de nameserver werkt door nslookup te geven. Er moet als alles goed is komen te staan:

$ nslookup
Default Server: localhost
Address: 127.0.0.1

Geef een naam in van bijvoorbeeld de website van microsoft.com en kijk of het ipadres gevonden wordt. ( exit -> quiten )

Ik heb mijn netwerk 'local.home' genoemd en op die manier alle hostnames aan ip-addressen gekoppeld. Als je in mijn named.conf kijkt zie je dat er naast 127.0.0 ook nog een verwijzing is naar de zones 192.168.0 en local.home ( rechts op klikken om ze te bewaren )

Deze zou je kunnen overnemen en zelf kunnen aanpassen

TIP: pas /etc/dhcpd.conf aan om alle clients met de nieuwe dns server te laten werken! De clients krijgen bij een dhcp-request meteen de lokale dns server mee!

TIP2: /etc/resolv.conf zou je ook nog kunnen updaten met search local.home en domain local.home. Dit zorgt er voor dat clients zoeken in je interne domein. Handig voor als je naast je linux/bsd server nog een linux/bsd-achtige pc in je netwerk hebt!

Mijn resolv.conf ziet er dus nu zo uit:

search local.home
search quicknet.nl
domain local.home
nameserver 192.168.0.1
nameserver 127.0.0.1
nameserver 213.73.255.254
nameserver 80.242.224.6
nameserver 80.242.224.2

{misschien iets dat er nog mist??? zou het graag willen weten :) }

• Sendy
  • Niet online
Ik weet niet wat voor zin het heeft om die hele HOWTO hier te pasten (in plaats van een linkje). Verder denk ik, nu ik het toch gelezen heb, dat je een hoop moet negeren.

Je moet bind gewoon installeren via je pakketjes management systeem (ik weet niet welke distro je hebt). Zeer waarschijnlijk heb je daarna al een caching name server. Verder kan ik je "dig" aanraden (en dus niet "nslookup" gebruiken): bij dig zie je namelijk precies wat de server antwoord. (Doe bijvoorbeeld
code:
1
dig tweakers.net @<nameserver>

En je ziet of er antwoord is (status:), wat je precieze vraag was (QUESTION SECTION:) en het antwoord (ANSWER SECTION:). Verder zie je nog wat de autoritieve nameservers zijn. Zeer handig, beter dan nslookup.

En nu moet je maar gewoon gaan lezen, lezen, en nog eens lezen. Er is genoeg informatie te vinden.

[ Voor 9% gewijzigd door Sendy op 11-08-2004 10:28 ]

Pagina: 1