[XP Pro] na install systeemdisk E:

Pagina: 1
Acties:

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:51

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Ik heb net wat lopen "schuiven" met m'n harddisks en daarom maar een nieuwe partitie aangemaakt en opnieuw WinXP Pro geinstalleerd. Tot mijn ergernis is de schijf waarop dit gebeurd is nu E: ipv C:.

Situatie:

Moederbord = Abit TH7II-Raid

Primary IDE Master = Maxtor 200gb (opgedeeld in 10+190 waar de 10 voor installatie is gebruikt)
Primary IDE Slave = Maxtor 200gb

Secondary IDE Master = DVDRom
Secondary IDE Slave = none

Raid IDE Master = Maxtor 250gb
Raid IDE Slave = Maxtor 250gb
(raid0 niet ingesteld, ik gebruik de IDE-port puur als normale IDE)

In m'n WinXP is de situatie nu:
C: = primary IDE slave
D: = DVDRom
E: = installatie (system) disk

De RAID heb ik in Windows nog niet geinstalleerd dus die schijven zie ik nog niet en de 190gb partitie op de primary master IDE heb ik nog niet geformatteerd, dus dat klopt. Maar WHY is E: de installatie? Hoe voorkom ik dat?

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

Verwijderd

Wat ik ervan weet is dat je Active partition door Windows wordt gezien als je installatiedisk. Als ik me niet vergis nummert hij dan de rest van de schijven daarachter door.

Probeer de schijf die nu E: is eens als Active partitie te maken... Kun je wellicht ook je schijven fysiek tussen de controllers wisselen?

/me weet het niet helemaal zeker en twijfelt nog een beetje

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2004 20:04 ]

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-04 05:24
Dit kan je met partition magic 8 rechtzetten. Niet via systeembeheer en dan schijfletter veranderen proberen, lukt namelijk niet krijg je een errormelding.

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Verwijderd

TheGeneral schreef op 07 augustus 2004 @ 20:05:
Dit kan je met partition magic 8 rechtzetten. Niet via systeembeheer en dan schijfletter veranderen proberen, lukt namelijk niet krijg je een errormelding.
Dat is niet waar, dat kan wel gewoon via systeembeheer.
Het enige wat je moet doen is je stationsletter veranderen in de laatste letter die windows beschikbaar stelt. Op dat moment worden de lagere stationsletters ook beschikbaar.
Ik had nl alleen een c-schijf gemaakt en de rest gelaten voor wat het was. De cd-brander en dvd-rom stonden nu dus op d en e. Nadat ik de rest van harde schijf heb gepartitioneerd werden die dus respectievelijk f, g, h etc...

Heb eerst dvd-rom op L gezet, daarna brander op K en toen de partities van mijn harde schijf weer op d, e, f etc.....

De error waar jij op doelt is dat de stationsletter is verandert voor applicaties die je al geïnstalleerd hebt... die vinden dan het juiste pad niet meer omdat de stationsletters zijn veranderd. Dit kun je idd oplossen met partition magic, maar ook gewoon in het register. (als je veel programma's hebt is partition magic de snellere optie natuurlijk)

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 augustus 2004 @ 01:07:
[...]

Het enige wat je moet doen is je stationsletter veranderen in de laatste letter die windows beschikbaar stelt. Op dat moment worden de lagere stationsletters ook beschikbaar.
Ik had nl alleen een c-schijf gemaakt en de rest gelaten voor wat het was. De cd-brander en dvd-rom stonden nu dus op d en e. Nadat ik de rest van harde schijf heb gepartitioneerd werden die dus respectievelijk f, g, h etc...

Heb eerst dvd-rom op L gezet, daarna brander op K en toen de partities van mijn harde schijf weer op d, e, f etc.....

De error waar jij op doelt is dat de stationsletter is verandert voor applicaties die je al geïnstalleerd hebt... die vinden dan het juiste pad niet meer omdat de stationsletters zijn veranderd. Dit kun je idd oplossen met partition magic, maar ook gewoon in het register. (als je veel programma's hebt is partition magic de snellere optie natuurlijk)
Helaas... je kunt dus niet de systeemdisk van letter wijzigen... :(

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-04 05:24
Verwijderd schreef op 08 augustus 2004 @ 01:07:
[...]

Nee de error waar ik op doe is dat hij zegt dat het de systeemdisk is en dat die niet gewijzigd kan worden. Maar idd verder kan je wel gewoon alle andere driveletters wijzigen/toekennen.

Zoals spaceboy ook al aangaf.

@TS heb je het nou al met partition magic geprobeerd?

[ Voor 5% gewijzigd door Operations op 08-08-2004 01:58 ]

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• The Genie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-01 17:01
Is al vaker langs geweest.
Volgens mij is deze in jouw geval wel nuttig. Volg de stappen nauwkeurig!

http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;223188

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
The Genie schreef op 08 augustus 2004 @ 02:52:
Is al vaker langs geweest.
Volgens mij is deze in jouw geval wel nuttig. Volg de stappen nauwkeurig!

http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;223188
Thanks, dat ga ik proberen!
Partition Magic ben ik niet zo'n voorstander van. Deze "hack" eigenlijk ook niet. Ik wil gewoon weten hoe het komt. Dan installeer ik 'm wel opnieuw. Maar dat weet dus niemand?

• Eichii
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09-2017
Wat je moet doen is je andere schijven loshalen en dan gewoon op de schijf waarop je je windows wil gewoon aangesloten houden.

Na installatie, andere schijven aansluiten en probleem opgelost!

Succes. ;)

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Eichii schreef op 08 augustus 2004 @ 10:12:
Wat je moet doen is je andere schijven loshalen en dan gewoon op de schijf waarop je je windows wil gewoon aangesloten houden.

Na installatie, andere schijven aansluiten en probleem opgelost!

Succes. ;)
Jemig. Deze oplossing is simpel en toch doeltreffend! Ik dacht al ongeveer zoiets, was 'n reinstall aan het doen waarbij ik in m'n bios de RAID controller heb uitgezet.

De reinstall is pre-cies net klaar en wonder is 'ie nu perfect. Toch wel raar dat hierdoor zelfs m'n dvd-rom een letter VOOR de systeemschijf kreeg (in openingspost).

Anyway, problem solved. RAID controller eerst uitzetten does the trick.

• Eichii
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09-2017
spaceboy schreef op 08 augustus 2004 @ 10:41:
[...]

Jemig. Deze oplossing is simpel en toch doeltreffend! Ik dacht al ongeveer zoiets, was 'n reinstall aan het doen waarbij ik in m'n bios de RAID controller heb uitgezet.

De reinstall is pre-cies net klaar en wonder is 'ie nu perfect. Toch wel raar dat hierdoor zelfs m'n dvd-rom een letter VOOR de systeemschijf kreeg (in openingspost).

Anyway, problem solved. RAID controller eerst uitzetten does the trick.
:*) veel succes ermee
Pagina: 1