Negatiefscanner met Linux

Pagina: 1
Acties:
  • 244 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120462

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een filmscanner (negatieven en dia's) die met linux kan communiceren. Zijn er hier mensen die zo'n ding hebben en tips hebben? Hoe kom je aan software (ik neem aan dat bij de meeste scanners alleen windows software bijgeleverd wordt)? Ik heb gehoord dat je software van TWAIN/sane kunt downloaden, maar kan dit voor elke willekeurige scanner?

Ik ben op zich bereid er veel geld aan uit te geven, want ik heb een hoop negatieven en dia's (zo'n 5000) liggen die gescand moeten worden. Heeft iemand ervaring met Nikon Coolscan scanners (met linux)? Andere merken?

Het feit dat ik met linux werk, wil niet zeggen dat ik er alles van weet (integendeel eigenlijk), maar ik neem aan dat op Tweakers net wel wat mensen zijn die hier verstand van hebben. Ik heb gezocht op foto.net en op dit forum, maar kan tot nu toe geen nuttige informatie vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Anoniem: 120462 schreef op 07 augustus 2004 @ 18:54:
Ik ben op zoek naar een filmscanner (negatieven en dia's) die met linux kan communiceren. Zijn er hier mensen die zo'n ding hebben en tips hebben? Hoe kom je aan software (ik neem aan dat bij de meeste scanners alleen windows software bijgeleverd wordt)? Ik heb gehoord dat je software van TWAIN/sane kunt downloaden, maar kan dit voor elke willekeurige scanner?

Ik ben op zich bereid er veel geld aan uit te geven, want ik heb een hoop negatieven en dia's (zo'n 5000) liggen die gescand moeten worden. Heeft iemand ervaring met Nikon Coolscan scanners (met linux)? Andere merken?

Het feit dat ik met linux werk, wil niet zeggen dat ik er alles van weet (integendeel eigenlijk), maar ik neem aan dat op Tweakers net wel wat mensen zijn die hier verstand van hebben. Ik heb gezocht op foto.net en op dit forum, maar kan tot nu toe geen nuttige informatie vinden...
Ik denk dat je zoiets beter in overige hardware of non-windows operating systems kan plaatsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
OK :) Bedankt voor de tip; ik ben nieuw hier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddevil001
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-05 16:14
Mijn Acer Scanwit 2720S werkt onder windows met Vuescan. Onder Linux wordt in ieder geval de bijbehorende SCSI kaart herkend, dus ik neem aan (maar ik heb het niet geprobeerd) dat de combinatie Vuescan for Linux en deze scanner wel zal werken.

Vuescan

Acer heet tegenwoordig BenQ en hun negatiefscanner is ondertussen ook vernieuwd.
BenQ Scanwit 2750i

Google zoekopdracht

None

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ehm, ik had het topic gekopieerd naar Non-windows operating systems, daar werd ie gesloten, omdat het topic moet worden verplaatst, niet gekopieerd. Ik heb een mod van dit forum gemaild of hij dit kan verplaatsen, maar dat is nog niet gebeurd. En nu?? Hoe zet ik dit onderwerp in het forum waar het blijkbaar hoort? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Anoniem: 120462 schreef op 09 augustus 2004 @ 17:12:
Ehm, ik had het topic gekopieerd naar Non-windows operating systems, daar werd ie gesloten, omdat het topic moet worden verplaatst, niet gekopieerd. Ik heb een mod van dit forum gemaild of hij dit kan verplaatsen, maar dat is nog niet gebeurd. En nu?? Hoe zet ik dit onderwerp in het forum waar het blijkbaar hoort? :'(
offtopic:
Niet, gewoon ff een topicreport aanmaken en wachten totdat ie gemoved wordt.
Ohja, topicreport maak je aan door op Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/icon_hand.gif bovenaan je topic te klikken.

[ Voor 14% gewijzigd door koraks243 op 09-08-2004 17:16 ]

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
OK, Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-04 15:56

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik zal echt wel super helemaal verkeerd zitten (want ik weet niks van Linux en niks van negatiefscanners), maar deze site vond ik wel via Google:
http://www.meier-geinitz.de/kernel/
http://www.sane-project.org/

Helpt dat je wat?
offtopic:
Ben je trouwens mannetje of vrouwtje? je naam geeft twijfels :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-05 10:37

Remy

I usually get 100% accuracy

Move Fotografie >> Non-Windows Operating Systems :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zwerver schreef op 08 augustus 2004 @ 12:10:
Als je nou eens kijkt of je uit deze google search een scanner kan halen waar negatieven mee gescaned kunnen worden? Het zijn nl. allemaal fotoscanners, dus ik neem aan dat er daar ook wel negatieven scanners tussen zitten.
Dit schreef ik de vorige keer. Ik heb dan ook het idee dat dit met een beetje googlen makkelijk zelf te vinden is.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.