Receiver in een set

Pagina: 1
Acties:

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik ben aan het orienteren in de home cinema en wat me vooral opviel zijn de receivers. Als je een receiver in een complete set ziet, is het vaak niet groter dan een dvdspeler, maar een losse AV receiver is veel groter.
Waarom is zo'n receiver vele malen groter? waar is al die ruimte voor nodig?
en is het kwaliteitsverschil enorm groot of valt het wel mee als je niet zo kritisch bent?

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Niet enorm, maar wel hoorbaar. Die kleine systemen zijn gemaakt voor 2 dingen: makkelijk en mooi/klein. Als je dan bijvoorbeeld voor Denon kiest, dan heb je ook nog kwaliteit in huis.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Ik heb ook getwijfeld om een complete set te kopen en heb een hele tijd aan de DAV800 van sony gedacht.
Nu is uiteindelijk mijn keuze wel op sony gevallen, maar de alleen de reciever, met alle mogelijkheden van een 5.1 surround.
de voordelen zijn dat alle bronnen (DVD TUNER CD TV eventueel CASS deck)
allemaal 5.1 kunne weergeven, uiteraard klinkt het ene beter als het ander, maar de flexibiliteit is enorm, en dat in niet met een DVD/TUNER set, soms kun je niet een je TV erop aansluiten.

Het Nadeel is De prijs.

Een beetje surround set(alleen reciever) kost (de mijne) 399 Euris.
daar heb je natuurlijk al een set voor incl. de boxen, maar ja het is een keuze die bij je smaak behoefte en budget past.

SUCCES

• Speedsmile
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-05 09:00
Dit "makkelijk mooi klein" verklaart meteen waarom de recievers zo klein zijn. Compacte boxen hebben weinig vermogen nodig.

Bij losse recievers worden er vaak wat grotere zwaardere boxen aangesloten welke dus ook een betere versterker nodig hebben willen ze een beetje loskomen. Dit betekend automatisch een grotere voeding en eindtrappen welke dus voor de omvang zorgen. Verder hebben losse recievers vaak meer mogelijkheden en aansluitingen, wat ook weer allemaal plaats gebruikt.

Het grootste voordeel van een losse reciever is imo toch wel dat je makkelijk kunt upgraden. Bij zo'n complete set zul je vaak als je iets beters wilt alles moeten vervangen. Bij een losse reciever kun je evt wat betere speakers er aan hangen, en dan een nieuwe reciever/cdspeler/dvd speler.

Qua geluid ga ik je niets opdringen, maar ga zelf eens serieus luisteren.

If good's on the left, then I'm sticking to the right.

• Exocet
  • Niet online
Ik heb deze receiver van pioneer op het oog.
En dan in combinatie met deze speakerset van harman kardon

Ik ben geen audiofiel maar kan ik op deze combinatie fatsoenlijk ook cd's / radio luiteren?
ik ga uiteraard zelf nog luisteren in een winkel, maar op- en aanmerkingen zijn welkom.

[ Voor 6% gewijzigd door Exocet op 08-08-2004 19:14 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:51

voodooless

Sound is no voodoo!

Exocet schreef op 08 augustus 2004 @ 19:12:
Ik ben geen audiofiel maar kan ik op deze combinatie fatsoenlijk ook cd's / radio luiteren?
ik ga uiteraard zelf nog luisteren in een winkel, maar op- en aanmerkingen zijn welkom.
Tja, hier geld het standaard antwoord: Ga naar de winkel met je favo CD's en ga luisteren :)

Als je vooral voor muziek gaat, investeer dan daar vooral het geld in, en minder in vreselijk veel speakers die niet geweldig klinken! Beter goede stereo speakers met wat kleinere goedkopere sats voor films, dan allemaal kleine sats en een subwoofer die duidelijk plaatbaar is!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-03 16:32
Exocet schreef op 08 augustus 2004 @ 19:12:
Ik heb deze receiver van pioneer op het oog.
En dan in combinatie met deze speakerset van harman kardon

Ik ben zelf ook op zoek naar een setje boxen (5.1), hebben ander nog ervaring met dit HK setje?

In Duitsland (ebay) staat ie nieuw te koop voor 429 euro, dat is wel een stuk goedkoper dan hier!

• Exocet
  • Niet online
Bigfoot schreef op 08 augustus 2004 @ 19:33:
[...]

Ik ben zelf ook op zoek naar een setje boxen (5.1), hebben ander nog ervaring met dit HK setje?

In Duitsland (ebay) staat ie nieuw te koop voor 429 euro, dat is wel een stuk goedkoper dan hier!
Dat is zeker een stuk goedkoper, maar of ik dat ik in duitsland via ebay wil bestellen.... lijkt me wel een risico

• Bigfoot
Exocet schreef op 09 augustus 2004 @ 17:02:
[...]

Dat is zeker een stuk goedkoper, maar of ik dat ik in duitsland via ebay wil bestellen.... lijkt me wel een risico
Wat is de laagste prijs waarvoor je hem in Nederland gevonden hebt trouwens?

• Exocet
  • Niet online
Bigfoot schreef op 09 augustus 2004 @ 18:42:
[...]

Wat is de laagste prijs waarvoor je hem in Nederland gevonden hebt trouwens?
Dat was € 580,00 bij pick2pay.nl , nogal een verschil met die duitse..

• Bigfoot
Over enkele weken wil ik mogelijk dit setje aanschaffen. Mocht het ergens in de buurt van de grens te koop zijn voor een vergelijkbaar bedrag is het wel de moeite waard er (samen) heen te rijden.

• Exocet
  • Niet online
Bigfoot schreef op 09 augustus 2004 @ 21:29:
Over enkele weken wil ik mogelijk dit setje aanschaffen. Mocht het ergens in de buurt van de grens te koop zijn voor een vergelijkbaar bedrag is het wel de moeite waard er (samen) heen te rijden.
Ik heb het setje reeds gehaald en het klinkt erg goed.
Hij is op dit moment erg goedkoop bij Correct in Rotterdam. (399 euro)

• Bigfoot
Exocet schreef op 16 augustus 2004 @ 11:33:
[...]

Ik heb het setje reeds gehaald en het klinkt erg goed.
Hij is op dit moment erg goedkoop bij Correct in Rotterdam. (399 euro)
Goeie tip, bij welke vestiging? Ik zie hem zo niet staan tussen de advertenties.....

edit: je bedoelt zeker de HKTS-7 ipv de HKTS-11

[ Voor 8% gewijzigd door Bigfoot op 16-08-2004 13:52 ]

• Dark Master
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:22
Ik vind een reciever in 1 set helemaal niet zo slecht. :)
Het is maar net waar je eisen liggen kijk ik gebruik de set puur voor muziek dvd's (DTS) en films.

Hiervoor zijn ze uitermate geschrikt, dus mijn mening helemaal niet slecht.
Als je voor het echte werk wil gaan ja dan moet je nog geeneens een kijk naar een home cinema set doen.

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090

• Exocet
  • Niet online
Bigfoot schreef op 16 augustus 2004 @ 13:51:
[...]

Goeie tip, bij welke vestiging? Ik zie hem zo niet staan tussen de advertenties.....

edit: je bedoelt zeker de HKTS-7 ipv de HKTS-11
inderdaad, die bedoel ik. die is bij Correct (consumer electronics) nu dus maar 399euro en dat is goedkoper dan de internetwinkels.

Ik heb bij correct allebei de sets geluisterd en vond het verschil demate klein en het prijsverschil te groot om voor de hkts11 te gaan.
Ik zou wel gaan luistereren en kijken, en dat kan bij Correct heel goed, ze hebben daar bijzonder veel staan.
Ik vond de hkts7 ook wat mooier dan de 11, de 11 oogt gewoon wat groot en de 7 is mooi compact.

• Bigfoot
Als ik aan mijn vrouw vraag of het de 7 of de 11 moet worden dan wordt het zeker de 7 :)

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-07 13:43

Bezulba

Formerly known as Eendje

het is heel simpel, compensatiedrang. Als je zo'n poepdure receiver koopt (los van het feit of het nou beter is of niet) wil je natuurlijk wel aan de wereld laten zien wat jij toch eventjes mooi in je kamerflatje heb staan. Dus moet het flink groot zijn. Zo'n setje heeft iedereen, dus dan wil je juist niet je buurman laten weten dat jij precies dezelfde heb, dus moet ie klein zijn

blup

• Exocet
  • Niet online
eendje schreef op 16 augustus 2004 @ 18:18:
het is heel simpel, compensatiedrang. Als je zo'n poepdure receiver koopt (los van het feit of het nou beter is of niet) wil je natuurlijk wel aan de wereld laten zien wat jij toch eventjes mooi in je kamerflatje heb staan. Dus moet het flink groot zijn. Zo'n setje heeft iedereen, dus dan wil je juist niet je buurman laten weten dat jij precies dezelfde heb, dus moet ie klein zijn
lekker kort door de bocht... 8)7
uiteraard is een set goedkoper, maar voor 25% meer eruo's heb je een losse set die gewoon beter klinkt en meer mogelijkheden heeft, ik zou zeggen ga maar luisteren naar het verschil.
Het is natuurlijk ook wat je er voor over hebt en hoe belangrijk je goed geluid vind. Als je toch alleen zo'n set gebruikt voor films zal het best voldoen, maar muziek luisteren is dan toch echt een stuk minder.

Verwijderd

Ik zit eigenlijk met hetzelfde probleem. Ik wil namelijk eeen heel nieuw systeem aanschaffen, maar ik zit sterk te twijfelen tussen een home-cinema set of een losse receiver aanschaffen met 5.1 boxen.

Nou is mijn vraag eigenlijk: Stel dat je bijv. HKTS 7 boxen aanschaft met een receiver (laten we zeggen een Yahama RXV 550). Dan ben je voor 750 euro klaar.

Maar voor 750 euro heb je ook een redelijke (lijkt mij) home-cinema set. Als je die twee met elkaar verglijkt, is het dan zo dat het geluid bij films beter is bij de gestandaardiseerde home cinema set terwijl het stereo geluid beter is bij de eerste optie (Yahama reciecer en HKTS 7 boxen)?

Ik snap dat je zelf moet luisteren, maar wat zijn jullie ervaringen op dat gebied?

Ben echt een leek hierin..

(Stereo geluid is voor mij net zo belangrijk als film geluid)

• Exocet
  • Niet online
Verwijderd schreef op 17 augustus 2004 @ 14:00:
Ik zit eigenlijk met hetzelfde probleem. Ik wil namelijk eeen heel nieuw systeem aanschaffen, maar ik zit sterk te twijfelen tussen een home-cinema set of een losse receiver aanschaffen met 5.1 boxen.

Nou is mijn vraag eigenlijk: Stel dat je bijv. HKTS 7 boxen aanschaft met een receiver (laten we zeggen een Yahama RXV 550). Dan ben je voor 750 euro klaar.

Maar voor 750 euro heb je ook een redelijke (lijkt mij) home-cinema set. Als je die twee met elkaar verglijkt, is het dan zo dat het geluid bij films beter is bij de gestandaardiseerde home cinema set terwijl het stereo geluid beter is bij de eerste optie (Yahama reciecer en HKTS 7 boxen)?

Ik snap dat je zelf moet luisteren, maar wat zijn jullie ervaringen op dat gebied?

Ben echt een leek hierin..

(Stereo geluid is voor mij net zo belangrijk als film geluid)
Het geluid zal in de 1e optie waarschijnlijk beter zijn , ook bij films.
Het allerbelangrijkste blijven toch de boxen, en als je fatsoenlijke naar stereo wilt luisteren zul je toch boxen moeten hebben die op zichzelf (zonder subwoofer) al redelijk klinken.
Ik ben ook totaal leek hierin , maar heb gewoon veel op internet gelezen en ben gaan luisteren in verschillende winkels (neem een eigen cd mee!).
Dan kun je zelf beoordelen of het geluid voor jou goed genoeg is. Je kunt wel zeggen dat als je erg kritisch bent, je set erg duur zal worden.

• arend71
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-08-2025

arend71

Audionut

1: een stereoversterker die hetzelfde kost als een surroundversterker klinkt beter als je ze vergelijkt op stereokwaliteiten. Waarom... omdat er minder componenten inzitten en ze dus per component duurder en van en betere kwaliteit kunnen zijn.

2: Een losse surroundreciever klinkt beter en is groter dan een geintegreerde set omdat er niet bespaard hoeft te worden op de beschikbare ruimte. De componenten hoeven dus niet extra klein te zijn. Een nadeel van het verkleinen van componenten is dat de specificaties achteruit gaan (je ziet dat overigens niet zo snel terug in de opgegeven specificaties van de fabrikant).

3: een voordeel van losse componenten is dat elk component zijn eigen voeding heeft. Dit heeft als voordeel dat bijvoorbeeld het interne verloop van het signaal van een dvdspeler dan het signaal van de versterker niet kan storen. Het signaal dat je dan uiteindelijk beluisterd is dan "schoner".

4: bovenstaande is allemaal redelijk kort door de bocht, de uiteindelijke verhalen zijn allemaal veel groter, genuancerder en gedetailleerder.

5: ga luisteren en neem meerdere cd's/dvd's mee. De ene kan geweldig klinken terwijl de andere vreselijk klinkt. Elke set heeft cd's/ dvd's waarbij hij uitblinkt.

6: voor de een klinkt een set van 500 euro goed genoeg terwijl een ander meer dan 75000 euro uitgeeft (kijk maar op: my.hifi.nl)

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
eendje schreef op 16 augustus 2004 @ 18:18:
Wat een _onzin_. De reden dat die AV receivers zo groot zijn, is omdat er bakken elektronica in zit en veel betere versterkers. 'k Heb menig homecinema set met hun display zien knipperen als de bas maximaal gezet werd. Bovendien zit de achterkant vol met aansluitingen en klinkt het bijna per definitie beter. Als jij denkt dat een muziekliefhebber alleen maar een AV receiver koopt om mee te pronken, heb je het goed mis.

* Grrrrrene heeft een Marantz SR6300 AV receiver en heeft nog geen aansluiting tekort :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Pagina: 1